Gå til innhold

Antidepresiva

Anbefalte innlegg

Gjest -Et lysere liv?
Skrevet

Skrev et lignende innlegg på psykriatri for en stund siden, så beklager gjenntakelse.Men jeg fikk så lite svar, så jeg prøver her også.

Noen som har erfaring med antidepresiva? Er blitt anbefalt det av psykolog pga depresjon, men er så skeptisk. Har lest at en blir flat i humøret , vektøkning osv osv. Noen med erfaring? Er det verdt et forsøk? Eller bør jeg avvente? Sliter vel på kroppen å gå deprimert i åresvis også?

Gjest Mangelsykdom
Skrevet

Må jo være mye bedre å prøve. Kanskje får du det mye bedre. Eventuelt kan du prøve en mildere variant. Johannesurt som er reseptfritt og selges på apotek. Tror mange føler seg bedre av antideprissiva. De mener jo også at det fyller et stoff i hjernen som deprimerte mangler.

Gjest Et lysere liv?
Skrevet

Har du prøvd samtaler med psykolog?

Går hos psykolog. Det er hun som anbefaler antidepresiva.

Gjest Et lysere liv?
Skrevet

Må jo være mye bedre å prøve. Kanskje får du det mye bedre. Eventuelt kan du prøve en mildere variant. Johannesurt som er reseptfritt og selges på apotek. Tror mange føler seg bedre av antideprissiva. De mener jo også at det fyller et stoff i hjernen som deprimerte mangler.

Har prøvd Johannesurt. Fungerte desverre ikke på meg.

Skrevet

Går hos psykolog. Det er hun som anbefaler antidepresiva.

Ok :) For jeg mener at man bør prøve samtaler før man prøver medisiner.

Gjest segunda
Skrevet

Mulige bivirkniner er vektøkning, problemer med orgasme, flatt humør osv. Det er ingen som vet om du kommer til å merke noen bivirkninger.

Det er verdt å prøve samtidig med samtaler hos psykolog. Siden hun anbefaler deg det så ville jeg gjort det.

Skrevet

Det er mange som har god erfaring med antidepressiva. Man legger kanskje ofte best merke til de som ikke har det.

Det går alltids an å slutte hvis det ikke fungerer, men hvis du skal prøve bør du vel prøve det ut i 1 måned eller 6 uker, fordi det kan ta litt tid før effekten kommer.

Noen blir flate, noen blir mer "seg selv" igjen, noen får mindre angst, mindre depresjon. Regner med du har en lege å diskutere det med. Hvis du starter opp avtal gjerne med legen om litt ekstra oppfølging i oppstartsfasen.

Skrevet

Jeg skjønner skepsisen din, men hvis du sliter med depresjon selv om du går i terapi - så ville jeg gitt det kjangse. Forskning har vist at en kombi av medisin og terapi er det mest effektive for mange.

Før jeg ble diagnostisert bipolar, tok jeg og noen antidepressiva. Personlig best erfaring med Efexor. Jeg fikk høyt blodtrykk av det, men det er noe man kan korrigere med litt blodtrykksmedisin. Eller prøve et annet preparat. Cipralex er det leger liker å skrive ut har jeg inntrykk av. Jeg har brukt denne og. For meg hadde den dårlig effekt, og ga meg en av de "pinlige bivirkningene." MEN: Du vet ikke hvordan du reagerer før du har prøvd. Jeg har hørt at folk har lagt veldig på seg av medikamenter jeg bruker, men det har ikke skjedd med meg.

Forsøk lavest mulig dose.

Gjest Tilsatt AD
Skrevet

Jeg har etter hvert forsøkt flere typer antidepresiva over lengre tid (6mnd+). Jeg forstår veldig godt din skepsis fordi jeg tydelig kan huske min egen frykt for å bli annerledes i hodet pga medisinene første gangen legen skrev dem ut til meg.

Jeg husker også at jeg både ble litt lettet og litt skuffet over virkningen SSRI faktisk hadde. Jeg ble ikke det perfekte, glade, aktive mennesket jeg håpet jeg skulle bli, men jeg fikk rom til å slappe av, delta i det som skjedde rundt meg, uten at tankene automatisk ble ledet over på egen utilstrekkelighet og verdens elendighet hele tiden. Det ga meg ro i situasjonen jeg var i rett og slett. Etter lang tids depresjon var det en stor lettelse.

Vi mennesker blir satt på AD av så mange ulike årsaker at det er umulig å forutsi hvordan det vil bli for akkurat deg. Det finnes mange fanatikere der ute som mener mye både i den ene og andre retningen. La deg ikke påvirke av fanatikerne, men lytt til det fagpersoner du har tillit til råder deg til.

Du kan alltids slutte igjen hvis det ikke har noen effekt etter en viss tid på antatt riktig dose. (å prøve å finne riktig dose er viktig)

Skrevet

Det finnes mange myter og mange virkelighetsvinklinger om anti-depressiva. Trikset er å finne den DU trenger. Ja, noen av dem vil gjøre at du flater ut i humøret, mens noen vil faktisk hjelpe dem med å hente fram styrkene dine. Samtidig er det verdt å huske at vi snakker om depresjonsmedisin. Den SKAL gjøre noe med humøret ditt. Det er depresjonen du skal bort fra. Men om det blir så ille at du ikke får tilgang på deg selv og det du føler er det feil medisin.

Jeg opplevde stoffskifte-forandringer etter å ha gått på anti-depressiva. Liten pris å betale for ¨å ikke hoppe ned fra femte etasje i diverse kjøpesentre. Har opplevd mennesker som har gått mer opp i vekt enn meg. Nok en gang har det med den spesifikke medisinen å gjøre. Om du klarer deg fint uten, så er det ingen vits i å ta den. Men sliter du hver bidige dag, og klarer såvidt å holde deg sammen....da ville jeg faktisk tatt imot tilbudet. Livet har konsekvenser uansett.

Gjest Et lysere liv?
Skrevet

Det finnes mange myter og mange virkelighetsvinklinger om anti-depressiva. Trikset er å finne den DU trenger. Ja, noen av dem vil gjøre at du flater ut i humøret, mens noen vil faktisk hjelpe dem med å hente fram styrkene dine. Samtidig er det verdt å huske at vi snakker om depresjonsmedisin. Den SKAL gjøre noe med humøret ditt. Det er depresjonen du skal bort fra. Men om det blir så ille at du ikke får tilgang på deg selv og det du føler er det feil medisin.

Jeg opplevde stoffskifte-forandringer etter å ha gått på anti-depressiva. Liten pris å betale for ¨å ikke hoppe ned fra femte etasje i diverse kjøpesentre. Har opplevd mennesker som har gått mer opp i vekt enn meg. Nok en gang har det med den spesifikke medisinen å gjøre. Om du klarer deg fint uten, så er det ingen vits i å ta den. Men sliter du hver bidige dag, og klarer såvidt å holde deg sammen....da ville jeg faktisk tatt imot tilbudet. Livet har konsekvenser uansett.

Skal ta med meg det du skrev, nyttig:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...