Gå til innhold

Surrogatbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Surrogat
Skrevet

Hva er forskjellen på dette og det Arve Juritzen gjorde? Hvorfor får noen lov og andre ikke? Kanskje det var hans sed.

Jeg kan veldig godt forstå de som ønsker seg barn. Og er nok ikke helt enig i at det er en utnyttelse av andre land. Surrogatmødrene vinner også noe på det. Jeg her helt sikker på at vi hadde hatt surrogatmødre i norge også om det var lov.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7237261

Skrevet

Arve Juritzens datter er avlet med hans sæd. Så hun er genetisk sett like mye hans som hvis han hadde hatt sex med moren og hun hadde hatt fosteret i sin egen mage.

Med forbehold om at jeg har forstått dette riktig.

Skrevet

Arve Juritzens datter er avlet med hans sæd. Så hun er genetisk sett like mye hans som hvis han hadde hatt sex med moren og hun hadde hatt fosteret i sin egen mage.

Slik har jeg forstått det også.

Persille1365381127
Skrevet

Og det er også grunnen til at det aldri er passproblemer etc når man vil ha med seg barna hjem til Norge. Far er biologisk far, kan dokumentere det - og får dermed utstedt pass på ambassaden. Mor må adoptere barnet i etterkant.

Denne kvinnen det nå skrives om har ikke noe biologisk bånd til barna, derfor spiller det ingen rolle om hun har betalt en dame for å føde barna - eller funnet dem på gaten. De er uansett ikke hennes, og hun må søke om vanlig adopsjon med hele prosessen det medfører for å kunne få barna.

Nå kan jeg ingenting om adopsjon, men jeg vet ikke om man kan adoptere forhåndsbestemte barn man ikke har slektskap til? Dette er jo i prinsippet to helt vilkårlige barn, så det står vel andre foran henne i køen sånn sett...

Skrevet

Og det er også grunnen til at det aldri er passproblemer etc når man vil ha med seg barna hjem til Norge. Far er biologisk far, kan dokumentere det - og får dermed utstedt pass på ambassaden. Mor må adoptere barnet i etterkant.

Denne kvinnen det nå skrives om har ikke noe biologisk bånd til barna, derfor spiller det ingen rolle om hun har betalt en dame for å føde barna - eller funnet dem på gaten. De er uansett ikke hennes, og hun må søke om vanlig adopsjon med hele prosessen det medfører for å kunne få barna.

Nå kan jeg ingenting om adopsjon, men jeg vet ikke om man kan adoptere forhåndsbestemte barn man ikke har slektskap til? Dette er jo i prinsippet to helt vilkårlige barn, så det står vel andre foran henne i køen sånn sett...

''Nå kan jeg ingenting om adopsjon, men jeg vet ikke om man kan adoptere forhåndsbestemte barn man ikke har slektskap til? Dette er jo i prinsippet to helt vilkårlige barn, så det står vel andre foran henne i køen sånn sett...''

Det har skjedd, men det er ytterst sjelden en slik adopsjon blir godkjent. Jeg husker for noen år siden, et "lokalberømt ektepar" her i byen reiste til et land i Asia, der de fant en gutt med en medfødt skade på stranda. Gutten fikk de hjem hit for operasjon og opptrening, og han ble deretter adoptert.

Skrevet

Surrogatmødrene får penger til dette, men kan det rettferdiggjøre å bruke fattige kvinner på den måten? Hvordan vet vi hva disse kvinnene føler i ettertid? Vil de føle seg brukt? hvis jeg fikk tilbud om å donere bort en nyre mot å få penger, og det det jeg kunne livnære meg på, så hadde jeg gjort det. Men det betyr ikke at det ville vært uproblematisk for meg i ettertid. Jeg føler at dette nesten er på linje med prostitusjon. De låner bort kroppen sin for å løse et økonomisk problem.

Hvordan vet vi om de parene som kommer hjem fra India med en surrogatmor har brukt egen sæd/egg ? Tas det DNA-tester av dem?

Gjest Surrogat
Skrevet

Surrogatmødrene får penger til dette, men kan det rettferdiggjøre å bruke fattige kvinner på den måten? Hvordan vet vi hva disse kvinnene føler i ettertid? Vil de føle seg brukt? hvis jeg fikk tilbud om å donere bort en nyre mot å få penger, og det det jeg kunne livnære meg på, så hadde jeg gjort det. Men det betyr ikke at det ville vært uproblematisk for meg i ettertid. Jeg føler at dette nesten er på linje med prostitusjon. De låner bort kroppen sin for å løse et økonomisk problem.

Hvordan vet vi om de parene som kommer hjem fra India med en surrogatmor har brukt egen sæd/egg ? Tas det DNA-tester av dem?

Jeg hadde muligens syntes det vært greit å være surrogatmor, for å hjelpe noen som ikke kunne få barn. Samt fått en pen slump kompensasjon for det. Jeg synes ikke det er prostitusjon. Du mister heller ikke et organ av det, slik du gjør med å gi fra deg en nyre.

I denne saken hadde de krevd DNA.

Skrevet

Jeg hadde muligens syntes det vært greit å være surrogatmor, for å hjelpe noen som ikke kunne få barn. Samt fått en pen slump kompensasjon for det. Jeg synes ikke det er prostitusjon. Du mister heller ikke et organ av det, slik du gjør med å gi fra deg en nyre.

I denne saken hadde de krevd DNA.

Men du utsetter jo kvinnen for en del risiko ved å gå igjennom et slikt svangerskap. Eggdonasjon gir en større risiko for å spontanabortere eller miste fosteret underveis. Hormonelt kan det også bli vanskelig Kvinnene får betalt, men hva vet vi om ettervirkningene ved dette? hvordan føles det å gi fra seg et foster du har hatt i magen i ni måneder? Jeg tror også disse kvinene er redd for å prate ut av frykt for å ikke kunne bli brukt igjen eller at det oppfattes som illojalt ovenfor babyfabrikken.

Jeg føler ofte at det kan bli en slik "målet helliggjør midlene-tankegang" når det gjelder å skaffe seg et barn.

Jeg synes ikke dette er uproblematisk.

Gjest Surrogat
Skrevet

Men du utsetter jo kvinnen for en del risiko ved å gå igjennom et slikt svangerskap. Eggdonasjon gir en større risiko for å spontanabortere eller miste fosteret underveis. Hormonelt kan det også bli vanskelig Kvinnene får betalt, men hva vet vi om ettervirkningene ved dette? hvordan føles det å gi fra seg et foster du har hatt i magen i ni måneder? Jeg tror også disse kvinene er redd for å prate ut av frykt for å ikke kunne bli brukt igjen eller at det oppfattes som illojalt ovenfor babyfabrikken.

Jeg føler ofte at det kan bli en slik "målet helliggjør midlene-tankegang" når det gjelder å skaffe seg et barn.

Jeg synes ikke dette er uproblematisk.

Det er ikke sikkert det er uproblematisk. Men det trenger ikke å være fattige kvinner. I USA er det vel lov slik at der gjør vanlige folk det. Tror aldri det skal gjøres i noen stor grad. Men jeg synes det bør være lov til en hvis grad. Og synes det er greit at surrogaten får en økonomisk kompensasjon. Selvfølgelig kan det være komplikasjoner. Men komplikasjoner kan man ha i et vanlig arbeidsliv også. Nakkeskader, utbrenthet osv. Om noen ønsker å hjelpe noen med å skaffe barn og samtidig tjener 200 000 kr på det, kan dette gi mer tid til egne barn. Mindre gjeld osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...