Gjest Signatura Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Har dere noengang trengt nynorskkunnskapene i yrkeslivet? 'Da tenker jeg ikke på norsklærere eller lærere på nynorsk-skoler. . 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja, i en jobb i staten der jeg av og til måtte lage dokumeter på nynorsk. 0 Siter
Mirabell Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Jeg trenger å kunne lese og forstå nynorsk i yrkeslivet, men jeg trenger ikke å skrive nynorsk. Jeg bor ikke i en del av landet som har nynorsk som hovedmål, og jeg har bokmål som hovedmål selv. Men det er vel ikke først og fremst for yrkeslivet at vi som har bokmål som hovedmål må lære oss litt nynorsk... 0 Siter
Gjest signatura Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja, i en jobb i staten der jeg av og til måtte lage dokumeter på nynorsk. måtte du bruke ordboka, da? Eller kunne du fått noen andre til å skrive det på nynorsk? 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja - når ungene begynte på skolen. Kun nynorsk her. 0 Siter
Gjest signatura Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja - når ungene begynte på skolen. Kun nynorsk her. Kan ungene velge målform selv? 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 måtte du bruke ordboka, da? Eller kunne du fått noen andre til å skrive det på nynorsk? Ja, det var ikke eksamen, så det var jo både tillatt og anbefalt å bruke ordbok. Jeg kunne ikke overlate det til noen andre, men enkelte kolleger burde ihvertfall ha overlatt til noen andre å skrive nynorsk for dem;-) Det kunne være noen hårreisende feil til tider :-) Jeg var ikke spesielt glad i nynorskskrivingen, da, så jeg var glad for at bokmål var hoved-"språket". 0 Siter
laban Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja, det var ikke eksamen, så det var jo både tillatt og anbefalt å bruke ordbok. Jeg kunne ikke overlate det til noen andre, men enkelte kolleger burde ihvertfall ha overlatt til noen andre å skrive nynorsk for dem;-) Det kunne være noen hårreisende feil til tider :-) Jeg var ikke spesielt glad i nynorskskrivingen, da, så jeg var glad for at bokmål var hoved-"språket". Det er både tillatt og anbefalt å bruke ordbok til eksamen i sidemål også :-)) (Takk og pris!) 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Kan ungene velge målform selv? Nei :-) 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Det er både tillatt og anbefalt å bruke ordbok til eksamen i sidemål også :-)) (Takk og pris!) Å, det visste jeg ikke/husket jeg ikke! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Det er både tillatt og anbefalt å bruke ordbok til eksamen i sidemål også :-)) (Takk og pris!) ...eller det demrer her litt at man kunne ha med ordlista, men at den lille 'fremmedordboka' bakerst ble stiftet igjen?? *leter litt på en lite brukt del av harddisken* 0 Siter
Gjest ordliste Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja, det var ikke eksamen, så det var jo både tillatt og anbefalt å bruke ordbok. Jeg kunne ikke overlate det til noen andre, men enkelte kolleger burde ihvertfall ha overlatt til noen andre å skrive nynorsk for dem;-) Det kunne være noen hårreisende feil til tider :-) Jeg var ikke spesielt glad i nynorskskrivingen, da, så jeg var glad for at bokmål var hoved-"språket". Det er vel stort sett anbefalt å bruke ordliste både på sidemål og hovedmål eksamen på vgs ;-) Men du tenke kanskje på en sånn bookmål-nynorsk odbok (en sånn som oversetter?) og det var vel ikke lov, nei... 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Nei. Alle dokumenter som evnt kommer på nynorsk kommer også på bokmål. 0 Siter
Axcia Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 ...eller det demrer her litt at man kunne ha med ordlista, men at den lille 'fremmedordboka' bakerst ble stiftet igjen?? *leter litt på en lite brukt del av harddisken* Spynorsk mordliste. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Har du noen gang trengt bokmålskunnskapene dine etter videregående? Snakker da ikke om lærere osv... 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Spynorsk mordliste. http://www.youtube.com/watch?v=T_0xM6BxMzo 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Nope... Men jeg leser endel nynorske bøker. Jeg synes nynorsk er et vakrere språk. Likevel synes jeg tvungent sidemålsundervisning er dumt. 0 Siter
Gjest Ivar Aasens kone Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Jeg har faktisk trengt nynorsk :-) Jobber som helsesekretær på sykehus og skrev en periode journalnotater og epikriser, og dikterte legen på nynorsk måtte vi skrive på nynorsk. Hadde heldigvis et bra ordrettingsprogram hehe 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Nei. Jeg skriver nynorsk med andre som bruker det, men det er jo et frivillig valg. Hadde det som hovedmål i grunnskolen, men byttet til bokmål i vgs. Dette til tross for at jeg snakker en nynorsk-nær dialekt. Det måtte være om jeg fikk jobb som lydbokinnleser, da ville jeg blitt satt på nynorsk. Fikk høre det en gang jeg vurderte å søke. Nå skriver jeg bedre bokmål enn nynorsk, fordi det rett og slett er færre kompliserte regler. Det eneste jeg har brukt nynorskkunnskapene mine til etter jeg flytta østover var å hjelpe medelever jeg gikk på vgs med. 0 Siter
-ssi Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ja, har flytta til ei bygd i Indre Nynorskland, og her foregår all skriftelig kommunikasjon på nynorsk. Skifta fra bokmål til nynorsk på videregående (motsatt av de fleste andre, så vidt jeg kan forstå). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.