Gjest ta med noe? Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Har en venninne som mistet samboeren sin i en ulykke for noen uker siden. Var i begravelsen selvom jeg ikke kjente han og nå skal jeg på besøk til venninna mi imorgen for første gang. Er litt usikker på hvordan jeg skal oppføre meg faktisk. Vet ikke helt hvordan jeg skal snakke om det som skjedde osv. Jeg er ikke noen type som tror jeg er flink til å snakke om sorg osv. Og burde jeg ha med meg noe? Blomster? 0 Siter
-ssi Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ta med noe som dere kan spise sammen, kanskje? Sjokolade, kake, et eller annet (nei, det trenger ikke være hjemmelaget marsipankake, gjør det enkelt). Og la henne styre hva dere skal snakke om, det er nok det enkleste. Kanskje hun har mest lyst til å snakke om helt vanlige ting. Prøv å ta det som det kommer. 0 Siter
Skyer Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Hvis du tror at hun er glad i blomster kan du jo ta med det....Kanskje du kan si at du ikke helt vet hva du skal si...Gi henne en klem og si det?...Så kan hun styre samtalen litt.... 0 Siter
ariadne Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Ta med en boks eller to med middager til henne som hun kan spise senere i uka. 0 Siter
Helmi Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Blomster er jo hyggelig å få. Jeg satte i allefall pris på hver eneste bukett jeg fikk i tilsvarende situasjon. Er hun glad i dikt? Det finnes noen fine diktsamlinger som er laget spesielt for mennesker i sorg. Hva du skal si? At det er forferdelig, det som har skjedd, og at du ikke vet hva du skal si. Ellers vil samtalen gå sin gang. Det er jo egentlig ikke så mye "fornuftig" en kan si i en slik situasjon. Det viktigste er at du besøker henne - jeg er sikker på at hun vil sette stor pris på det 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 La henne styre samtalen og lytt på henne. 0 Siter
vanilje Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Enig med de andre. Om du ikke vet hva du skal si, så si nettopp det. "Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg er her for deg om du trenger meg til noe." 0 Siter
songbirdy Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Hei, enig med de andre her om å være ærlig på at du føler deg litt "lost" og at du gjerne vil støtte og være der for henne men vet ikke helt hvordan. Husk også på at i en krisesituasjon, så er det vennene som må ta litt "styringen" på kontakten. Det er fint at du sier "ta kontakt", men det er faktisk bedre om DU tar kontakt - sms, telefon, komme på døren osv. Tilby dine "tjenester", barnepass, eller noe hyggelig utenom huset, kino, kafe eller en tur. Kanskje handle litt for henne, eller sammen med henne? Det er mange som sier "bare ring hvis du trenger noe", men det er vanskelig å ta opp den telefonen og be om hjelp. Lettere hvis noen dukker opp å si ja eller nei. Ikke trekk deg vekk selv om hun ikke tar kontakt, eller ikke takker ja til tilbudene. Hvis du vil gjøre noe slikt konkret, så kan du kanskje si til henne at du har tenkt å gjøre sånn og sånn fremover, og at hun sier ja eller nei, og ikke noe mer ved det - no hard feelings. Du må ikke bli såret hvis hun ikke takker ja, for dette må hun kjenne på selv hva hun orker. Kanskje blir det litt mye for henne også, hva vet jeg? Når jeg er i en krisetilstand, så trenger jeg mye ro rundt meg, men det tragiske forsvinner jo ikke, det kverner jo mer rundt i hodet når jeg er alene og midt i det. Så da er det godt med små "pustehull" der man kan gjøre noe annet - rett og slett tenke på andre ting. lykke til... 0 Siter
fresja Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Sendrte du henne blomster i forbindelse med dod/begravelse, behøver du vel ikke gi henne en gang til. Kanskje hun har huset stappfullt av blomster; man får jo ofte mye når noen dør. Da kan jo noe godt å spise være like lurt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.