Gå til innhold

Fjelltur - hva slags sko til ungene?

Mammantil3

Anbefalte innlegg

''Jeg har begynt å bruke gamasjer når jeg går i fjellet. Synes det hjelper både i forhold til hvor lenge støvlene er tørre og ikke minst slipper jeg å ha møkkete bukse hver kveld''

Det har jeg "bestandig" brukt, og da også med tanke på å slippe så mye bøss i støvlene (fra lyng etc.).

Jeg forbandt lenge gamasjer med snø og vinter, så jeg var litt treg med å forstå hvor geniale de kunne være til sommerbruk. Også har jeg investert i et par som er helt vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så dumt, men jeg ender stort sett alltid med å brette opp buksa, blir så utrolig varm, så jeg har i hovedsak møkkete legger når jeg kommer fram! :-)

Dessuten investerte jeg i nye fjellsko i fjor, og de har enda ikke sluppet inn vann. Bank i bordet. (Unntatt om jeg tråkker _over_ kanten, da, naturligvis.)

Jeg bretter opp fjellbuksa til rett under knærne, også har jeg gamasjer som går til knærne. Da unngår jeg å bli altfor varm.

Jeg har også gode fjellstøvler og de holder tett lenge, men etter 8 timer "myrete" terreng begynte de å bli slitne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bretter opp fjellbuksa til rett under knærne, også har jeg gamasjer som går til knærne. Da unngår jeg å bli altfor varm.

Jeg har også gode fjellstøvler og de holder tett lenge, men etter 8 timer "myrete" terreng begynte de å bli slitne...

Wow, 8 timer i myrterreng, da er du råsprek! :-)

Har nok ikke fått testa mine sko slik, nei, og det vil ikke skje heller. He-he, jeg er nok ikke samme type fjellrev som deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggesko er veldig bra på gode stier, men i helga skal vi gå på steinete stier, mao tindebestigning. :-)

Vi har landa på fjorårets vintersko, det tror jeg blir bra både mht stødighet, såletykkelse og varme.

Støvletrikset har vi også brukt når vi har gått på det "vanlige" fjellet "vårt", men denne gangen skal vi bare oppover. :-)

Ja det er godt med tykke såler om et er steinete. Det høres ut som dere har en god plan, god tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Joggesko tror jeg ikke blir godt nok, det er steinete der vi skal gå, og de har ikke grovsåla joggesko. Dessuten blir det litt kaldt og vått, så jeg tror fjorårets vintersko er beste løsningen.

Fint du har funnet en løsning.

Vi går mye i fjell, og ungene bruker enten joggesko eller fjellsko (når de har det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du har funnet en løsning.

Vi går mye i fjell, og ungene bruker enten joggesko eller fjellsko (når de har det).

Fjellsko er jo det beste, men det har de ikke, og jeg er ikke så gearet på å kjøpe et par så dyre sko som kanskje kan brukes 2-3 ganger (max).

Det er første gangen de skal bli med på topptur, så jeg er spent på hvordan dette blir. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Fjellsko er jo det beste, men det har de ikke, og jeg er ikke så gearet på å kjøpe et par så dyre sko som kanskje kan brukes 2-3 ganger (max).

Det er første gangen de skal bli med på topptur, så jeg er spent på hvordan dette blir. :-)

Dere får ha god tur. :-)

Vi elsker gå fjell-turer i vår familie. Vi bruker det vi har. Noen ganger har de passelige fjellsko, men som oftest er det joggesko. Støvler og vintersko har vi ikke brukt på dagsturer på fjellet. Men igjen, folk må finne ut hva som passer for dem. Det er ingen fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...