Gå til innhold

Småmark

Gjest Bestevenn

Anbefalte innlegg

Gjest Bestevenn

Hei Jeg har kontakt med en liten jente på 71/2 som har småmark, og har slitt med dette siden 2004. Hun er opp til flere ganger blitt behandlet med Vanquin og Vermox, men blir ikke kvitt problemet. I tillegg er hygienerådene fulgt - som vask av sengetøy, god håndhygiene, mm, men en stund etter behandling, som kan være et avbrekk på flere uker, begynner kløen og det kommer ut mark. Hun har 2 søsken, 10 og 1 år, men de har ikke blitt smittet. Etter som jeg forstår er det ikke andre symptomene på småmark enn kløe i endetarmsåpningen, men i hennes tilfelle klager hun ofte på vondt i magen, hun er blek og har sorte ringer under øynene, men er ellers frisk, rask og aktiv. Får nok søvn, men spiser kan skje litt lite. Håper du kan gi tilbakemelding om hvilke skritt som bør tas videre. Det kan ikke være forsvarlig å sette henne på flere kurer. Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Småmark, eller barnemark er svært vanlig i tidlig barnealder. Markens utseende er du kjent med.Den lever i tykktarmen og kommer ut og legger egg på huden omkring endetarmen om natten.Det behøver ikke gi symptomer, men kløe er vanlig.Jenter kan også få kløe i skjedeåpningen og blærekatarr symptomer.

Diagnosen stilles ved at du ser marken, du kan også bruke en klebrig tape mot huden, som fanger opp egg som du så ser i et mikroskop.

Barna kan smitte seg selv på ny ved å klø seg og så putte finger i munnen.Smitte fra barn til barn skjer på samme måte.Eggene kan overleve på huden i mange dager.Behandlingen er Vermox som hun har fått,dosen bør gjentas etter en uke.Alle barn og voksne skal behandles med en enkelt dose,som gjentas etter en uke.

Småmark kan gi uro hos barnet om natten pga. kløen,men ikke egentlig smerter.

Jeg vil gjenta behandlingen slik jeg har skissert.Pasienter med høyt antall mark kan få diare og magesmerter under behandlingen.Utslett, elveblest, kan sees ved behandling.Andre meget sjeldne bivirkninger kan forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestevenn

Småmark, eller barnemark er svært vanlig i tidlig barnealder. Markens utseende er du kjent med.Den lever i tykktarmen og kommer ut og legger egg på huden omkring endetarmen om natten.Det behøver ikke gi symptomer, men kløe er vanlig.Jenter kan også få kløe i skjedeåpningen og blærekatarr symptomer.

Diagnosen stilles ved at du ser marken, du kan også bruke en klebrig tape mot huden, som fanger opp egg som du så ser i et mikroskop.

Barna kan smitte seg selv på ny ved å klø seg og så putte finger i munnen.Smitte fra barn til barn skjer på samme måte.Eggene kan overleve på huden i mange dager.Behandlingen er Vermox som hun har fått,dosen bør gjentas etter en uke.Alle barn og voksne skal behandles med en enkelt dose,som gjentas etter en uke.

Småmark kan gi uro hos barnet om natten pga. kløen,men ikke egentlig smerter.

Jeg vil gjenta behandlingen slik jeg har skissert.Pasienter med høyt antall mark kan få diare og magesmerter under behandlingen.Utslett, elveblest, kan sees ved behandling.Andre meget sjeldne bivirkninger kan forekomme.

Hei igjen

Jeg lurte på om det fortsatt, etter å ha forsøkt både den foreskrevne medisinen og på samme måte som du nevner med en ukes mellomrom, og alle hygienetiltakene, som også du nevner, skal bare forsøke mer av det samme, etter nesten 5 år. Er det andre alternativer som f.eks. en mer omfattende undersøkelse eller annet. Jeg opplever vel ikke å ha fått svar på mitt spørsmål og håper du kan si noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...