Gå til innhold

Noen som kjenner til regler i Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan..

Må spørre dere om en ting som jeg ikke helt kan fatte..

For to og en halv uke siden døde min svoger helt plutselig.

Han fikk hjertestans hjemme i stua og døde på et lite øyeblikk.

Min søster forsøkte gjennopplivning uten resultat og det var nyttesløst også for ambulansepersonell med de hjelpemidler de har.

Han ble fraktet til sykehus hvor han ble erklært død.

Så til saken..

I dag dumpet det ned et brev i postkassa til søstern min adressert til min svoger med en regning på kroner 300.- fra akuttmottaket på dette sykehuset.

Regningen var adressert til svoger, og han har en frist til 6. september til å betale... Nøyaktig en måned etter han døde.

Nå betyr ikke de 300 kronene noe som helst, men kan det der være riktig? Er det sånn det foregår? Må man virkelig betale for å ha kommet død til sykehuset?

Noen som veit?

Jeg mener, han fikk hjertestans hjemme, ble fraktet til sykehuset og det ble fortsatt foretatt forsøk på gjennopplivning på vei inn til sykehuset, men var død egentlig "lenge" før ankomst dit.

Jeg synes det høres helt ut på viddene galt ut og lurer da på om dere vet/kjenner mer til regler i Sverige enn det jeg gjør.

Gjest Lotus77
Skrevet

Hadde han statsborgerskap der?

Hvis han var turist og hadde europeisk trygdekort eller forsikring skulle vel det dekke det? Er ikke sikker på reglene der borte jeg.

Skrevet

Hadde han statsborgerskap der?

Hvis han var turist og hadde europeisk trygdekort eller forsikring skulle vel det dekke det? Er ikke sikker på reglene der borte jeg.

Skulle naturligvis skrevet at han var svensk, svensk statsborger og alltid vært bosatt i Sverige.

Skal på en eller annen måte finne ut av dette, for jeg synes det er helt på trynet.

Og for å understreke igjen, dette handler ikke om de 300 kronene... Det er det minste problemet i dette.

Gjest Lotus77
Skrevet

Syns det høres helt horribelt ut.

Her i Norge er det slik at om du er innom legevakten før du drar på sykehuset må du betale for timen der,

men blir du fraktet direkte via ambulanse til sykehuset og akuttmottaket skal du ikke betale. Det må da være slik der og?

Og spesielt siden man dør i mottak? Halloooo... Greit nok den svenske staten sliter med økonomien. Her må det ha skjedd en feil.

Skrevet

Syns det høres helt horribelt ut.

Her i Norge er det slik at om du er innom legevakten før du drar på sykehuset må du betale for timen der,

men blir du fraktet direkte via ambulanse til sykehuset og akuttmottaket skal du ikke betale. Det må da være slik der og?

Og spesielt siden man dør i mottak? Halloooo... Greit nok den svenske staten sliter med økonomien. Her må det ha skjedd en feil.

Ja ikke sant det høres gæli ut?

Selvsagt skal man betale for seg når man får behandling på legevakt/akutten, det som skurrer her er jo at han var død ved ankomst.. og således slett ikke fikk noe behandling. Den ble avsluttet i ambulansen.

Han ble jo liggende der så klart, de kunne jo ikke ta han med hjem.

Og min søster var der, så da kunne hun fått regning da eller i det minste beskjed om at det vil komme regning seinere..

Jeg håper at det har skjedd en rutinesvikt/kommunikasjonssvikt et sted eller to, og at dett ikke er vanlig rutine.

Jeg skal i hvertfall prøve å finne ut hva som er riktig. Det var nemlig veldig veldig vondt for min søster å få det brevet..Og hun ønsker ikke at andre skal oppleve det.

Skrevet

Det enkleste her må jo være at du ringer til legevakten og forklarer situasjonen! Hvis de fortsatt insisterer på at dette er riktig, så ville jeg gått videre i systemet, ala NAV eller andre helseforetak for å høre. Lykke til, skjønner at det var tøft for din søster å få det brevet!!

Skrevet

Det enkleste her må jo være at du ringer til legevakten og forklarer situasjonen! Hvis de fortsatt insisterer på at dette er riktig, så ville jeg gått videre i systemet, ala NAV eller andre helseforetak for å høre. Lykke til, skjønner at det var tøft for din søster å få det brevet!!

Jo det skulle man tro var det enkleste men... Min søster har faktisk nå ringt sykhuset og det virker ikke som de vet noe der heller for svaret hun fikk var: "Har du fått regning er det nok riktig". Men hun fikk 2 måneders utsettelse på betalingsfristen da:-/.

Det var jo generøst...

Det er jo ikke summen eller fristen som er poenget her i det hele tatt!

Hun er ikke i direkte god form til å argumentere så voldsomt akkurat nå.. Ganske så sårbar.

Jeg kommer til å ringe rundt og undersøke litt, for jeg synes ikke dette henger på greip.

Er det riktig får vi slå oss til ro med det, selv om jeg da i hvert fall ikke har lyst til å la det ligge.. Det kommer jo andre i samme situasjon etter henne og det synes hun er vondt og tenke på.

Skrevet

Kondolerer!

Kanskje de er så idiotiske at de tar legekonsultasjon-hohorar for det, noe som jo virker helt ourtrageous. 300Kr. er i tilfelle spesialisthonorar vil jeg tro. For meg virker det jo helt absurd at man skal betale for at en eller annen spesialist erklærer noen død!

Dette er bare en spekulasjon, jeg kjenner ikke praksis i Sverige. Hvis dere har ringt, så er det ikke sikkert dere har fått tak i rette vedkommende. Jeg ville forsøkt en ny telefon og vært ganske hissig på at man ikke burde betale for å få erklært en person død! Ærlig talt. Om de gjør det, blir jeg kvalm.

Skrevet

Kondolerer Gregga.

Jeg aner ikke noe om det du spør om, men jeg vet at svensk helsevesen er ganske forskjellig fra vårt og de har noen merkelige regler innimellom.

Skrevet

Kondolerer Gregga.

Jeg aner ikke noe om det du spør om, men jeg vet at svensk helsevesen er ganske forskjellig fra vårt og de har noen merkelige regler innimellom.

Takk Dorthe.

Det som vel vel aller mest reageres på er vel at regningen kom i min svogers navn hjem i postkassa. Ikke stilet til hans dødsbo.

Søster har mottat mange brev i postkassa stilet til hans dødsbo på disse 2,5 ukene som har gått. Og hun reagerer ikke veldig på det, men akkurat dette brevet reagerte hun veldig på.

Er det noen som burde vite at han døde, er det jo sykehuset han ble erklært død på skulle man tro.

Det er ikke mer enn sånne "småting" som gjør det litt ekstra vondt i denne tiden for henne.

De skal da få pengene sine, men de burde kanskje gå gjennom rutinene sine litt. Det er da forskjell på å bli behandlet på akutten/legevakten og gå der i fra og å være død ved ankomst??

Skrevet

Kondolerer!

Kanskje de er så idiotiske at de tar legekonsultasjon-hohorar for det, noe som jo virker helt ourtrageous. 300Kr. er i tilfelle spesialisthonorar vil jeg tro. For meg virker det jo helt absurd at man skal betale for at en eller annen spesialist erklærer noen død!

Dette er bare en spekulasjon, jeg kjenner ikke praksis i Sverige. Hvis dere har ringt, så er det ikke sikkert dere har fått tak i rette vedkommende. Jeg ville forsøkt en ny telefon og vært ganske hissig på at man ikke burde betale for å få erklært en person død! Ærlig talt. Om de gjør det, blir jeg kvalm.

Takk Nerda.

Det min søster reagerer mest på er at brevet var stilet til hennes nettop avdøde mann, ikke hans dødsbo som jo er vanlig.

Du veit det at når du sitter sjokkert tilbake etter en sånn opplevelse er du ekstra sårbar.

Jeg reagerer på begge deler. Både at han står som mottaker av brevet samt at jeg synes det vitner om griskhet og ta betalt fra en død person. Han levde ikke et eneste minutt på det sykehuset, han døde hjemme i sin egen sofa, men det var legen der som erklærte han død. Det kan nemlig ikke ambulasepersonell gjøre.

Og for å si det igjen, de 300 kronene betyr nada - nothing - ikke noe..

300 kroner er nok vanlig akutten/legevaktspris, jeg ble selv sendt på akutten pga voldsom allergireaksjon mens jeg var i Sverige hos søster i forbindelse med dødsfallet og begravelsen, så prisen er nok riktig den. Forskjellen er at jeg gikk ut igjen, det gjorde ikke svoger...

Som min søster sa.."jammen er det blillig og dø.."

Som jeg har skrevet så ringte min søster så fort hun kunne, og fikk faktisk til svar at "har du fått regningen, er det sikkert riktig" - og fikk 2 måneders utsettelse på betalingsfristen. De skjønner tydeligvis ikke poenget i det hele tatt.

Nå har mail blitt skrevet med oppfordring om å gå gjennom rutiner slik at andre slipper dette. Uten at jeg tror det hjelper det grann.

Det er mulig vi overreagerer i denne situasjonen, men det er lov å vise litt menneskelighet synes jeg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...