Gå til innhold

Skilsmisse

Gjest nick løs i dag

Anbefalte innlegg

Gjest nick løs i dag

Hva skjer og hva bør man være oppmerksom på når mor og far går fra hverandre? Søker hjelp av dere som dessverre har vært igjennom dette og gjort dere gode (og dårlige) erfaringer. Ønsker å komme ut av dette på best mulig måte, spesielt for barna, men ønsker oppriktig å beholde et godt forhold til far.

Hva med det økonomiske, når og hvordan informere barn, skole, venner etc. Og hva med alt det jeg ikke vet kommer? Hva med skjemaer som skal fylles ut, evt stønader (tror jeg tjener for bra til å få noen?).

Alt av info og hjelp ønskes.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nick løs i dag

Ring familiekontoret. All info du trenger får du der. Dere skal inn til mekling i alle fall.

Tusen takk for info. Skal ringe dit, men ønsker veldig gjerne også personlige erfaringer. Ting man skulle ønske man hadde gjort anderledes eller smarte erfaringer andre har gjort underveis. Tips og råd man ikke nødvendigvis får gjennom offentlige kontorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo avtale hvordan barnefordelingen skal være, og ut fra det også avtale evt. bidrag. Dersom dere ikke blir enige, kan dette gjøres av Nav (?)

Bidragskalkulator finnes på nett.

Nav har også oversikt over regler for støtte til barnepass. Da betaler de i såfall en del av barnehage/SFO-utgifter. De hjelper deg også med å få barnetrygd for et ekstra barn. (Evt. at far får dette - avhengig av hvem som har barna mest)

Familievernkontoret er nok første instans. Der må dere inn til mekling. De kan hjelpe med en del ting i denne prosessen.

Overfor barna er det selvsagt viktig å hele tiden fortelle at dere er glade i dem, og at det ikke er deres skyld. Dette bør sies OFTE da det er svært vanlig at barn tar på seg skylen for skillsmisser.

Dette ble litt rotete, men noen småting kan du kanskje få ut av det.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info. Skal ringe dit, men ønsker veldig gjerne også personlige erfaringer. Ting man skulle ønske man hadde gjort anderledes eller smarte erfaringer andre har gjort underveis. Tips og råd man ikke nødvendigvis får gjennom offentlige kontorer.

Tja. Ingen skillsmisse er lik.. Kommer an på årsaken til bruddet.. osv.

Men jevnt over er det smartest å ta et skritt tilbake (om man kan) og se på situasjonen gjennom "objektive" øyne. Se seg selv utenfra. Da ser man lettere om man lar følelsene overstyre og at man lager mer trøbbel en nødvendig.

Et annet råd er å ikke forsøke på noen som helst måte å "styre" motparten i den retning man selv mener er viktig og riktig. For det går ikke! Dersom han/hun velger ny partner og blander inn barn etter tre dager, så la det være.. Tenk heller at DU ikke skal gjøre samme tabben.

Feie for egen dør hele veien og la motparten stelle egen hage. Det tror jeg er det vanskeligste for alle, særlig når det er barn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjør ikke som jeg..

Jeg var alltid flink til å fortelle andre at "ikke ha for mye kontakt med eksen når dere har flyttet fra hverandre.. det fører bare til trøbbel den dagen en av dere får ny kjæreste"...

Dessverre klarte jeg ikke å høre på mine egne ord da jeg ble skilt, og hadde mye omgang med eksen - pga ungene-!!

Jeg råder deg til IKKE å gjøre dette. Vel og merke er det bra for barna at foreldrene kan snakke i en god tone på det som omhandler barna, være begge tilstede på skoleavslutninger, fotballkamper osv.. men IKKE dra hjem på besøk til hverandre, dra på ferie sammen og slike ting..

Jeg var så dum å gjøre dette. JEG, i mitt hode, var totalt ferdig med ham og gjorde dette KUN for ungene sin del.. HAN var IKKE ferdig med meg, og laget skikkelig sjalusitrøbbel da jeg fikk ny kjæreste

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...