EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 http://www.dagbladet.no/2010/08/26/nyheter/innenriks/gps/overvaking/arbeidsliv/13123041/ Storebror ser deg. Storebror har opptil flere diagnoser..! 0 Siter
Bookworm Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Diagnoser? Hvorfor det? Hva har det med denne saken å gjøre? Kanskje ikke riktig at arbeidsgiver skal bruke GPS til å "overvåke" sine ansatte, men så har vel denne ansatte misbrukt arbeidsgivers tid ved å ta for lange pauser... Han er da tross alt ikke helt uten skyld... 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Når en person blir informert om at bilens hans har GPS overvåking, og han likevel fortsetter å misbruke arbeidsgivers tid - han har fått overtidsbetalt uten å ha jobbet, så er han i beste fall innmari dum! Han har til og med fått mulighet til å betale tilbake pengene han har svindlet til seg og dermed beholde jobben, uten å ta i mot tilbudet. Han får ikke mye sympati her. 0 Siter
Gjest Heia arbeidsgiver! Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Mannen har jo fått en mulighet til å gjøre opp for seg, han har jo brutt arbeidsvilkårene for overtidsarbeid og således har arbeidsgiver gjort ting riktig. At arbeidstakeren velger å la være å følge kontrakten sin må han jo ta støyten for. Usakelig oppsigelse er det i alle fall ikke, mannen er rett og slett tatt på fersken. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 I motsening til de som tidligere har svart, synes jeg ikke arbeidsgiver skal overvåke den ansattes bevegelser uten først å ha gjort arbeidstakere oppmerksom på at de vil overvåke. Selv slik overvåking er vel helt i gråsonen. Forøvrig har heller ikke jeg mye sympati for den ansatte, men jeg synes altså arbeidsgiver altså arbeidsgiver trådte over en grense for å avsløre ham, og at avsløringen derfor er ugyldig. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 Mannen har jo fått en mulighet til å gjøre opp for seg, han har jo brutt arbeidsvilkårene for overtidsarbeid og således har arbeidsgiver gjort ting riktig. At arbeidstakeren velger å la være å følge kontrakten sin må han jo ta støyten for. Usakelig oppsigelse er det i alle fall ikke, mannen er rett og slett tatt på fersken. Han har fungert utmerket i 19 år. Og nå sparkes han for "for lange kaffepauser". Hadde de videokamera direkte på ham da, slik at de så at han satt stille og ikke kjørte? Eller er det noen som sitter på et kontor og ikke har den fjerneste anelse om hvordan virkeligheten på veiene faktisk er? Totalt latterlig er dette. Og jeg håper at den arbeidsgiveren får som saftig fortjent. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 Når en person blir informert om at bilens hans har GPS overvåking, og han likevel fortsetter å misbruke arbeidsgivers tid - han har fått overtidsbetalt uten å ha jobbet, så er han i beste fall innmari dum! Han har til og med fått mulighet til å betale tilbake pengene han har svindlet til seg og dermed beholde jobben, uten å ta i mot tilbudet. Han får ikke mye sympati her. Hvordan kan de bevise at han har misbrukt arbeidsgiverens tid, når han sitter i en bil og kjører mange mil om dagen? Annet enn at de ikke har den fjerneste anelse om hva som skjer på veien fra A til B, bare en teori om hvordan det skal være? 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 Diagnoser? Hvorfor det? Hva har det med denne saken å gjøre? Kanskje ikke riktig at arbeidsgiver skal bruke GPS til å "overvåke" sine ansatte, men så har vel denne ansatte misbrukt arbeidsgivers tid ved å ta for lange pauser... Han er da tross alt ikke helt uten skyld... Igjen. Hvordan beviser de at han har sittet på ræva, og ikke sittet i kø, kjørt bak en traktor, kjørt på dårlig vei, eller gjort andre ting? Min bror har en slik jobb. Han kjører 30-40 mil om dagen. På smale grusveier i all slags vær.. dette er latterlig. 0 Siter
AAA Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Han har fungert utmerket i 19 år. Og nå sparkes han for "for lange kaffepauser". Hadde de videokamera direkte på ham da, slik at de så at han satt stille og ikke kjørte? Eller er det noen som sitter på et kontor og ikke har den fjerneste anelse om hvordan virkeligheten på veiene faktisk er? Totalt latterlig er dette. Og jeg håper at den arbeidsgiveren får som saftig fortjent. Hmmm... Når en fyr har vært ansatt 19 år, og får sparken pga "for lange pauser" så leser jeg mellom linjene at de bare har lett etter en grunn til å kvitte seg med vedkommende. Jeg tror vi trygt kan regne med at vi ikke vet alt i denne saken.. Man sier ikke folk opp fordi de har tatt en kaffekopp for mye. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hvordan kan de bevise at han har misbrukt arbeidsgiverens tid, når han sitter i en bil og kjører mange mil om dagen? Annet enn at de ikke har den fjerneste anelse om hva som skjer på veien fra A til B, bare en teori om hvordan det skal være? De ser jo hvor han har vært, og når. Hvis mannen påstår at han har kjørt fra kl 18 - 21, og de ser av loggen at bilen da i stod i ro utenfor huset hans, er det ikke tvil om at han har sluntret unna. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Jeg ser av svarene du har gitt under her at du ikke vet hva GPS-overvåkning er. Bilen mannen kjører har fått installert en "kjørebok". Det betyr at hvert minutt tar kjøreboken kontakt med GPS-er i området, og posisjonen der bilen er blir registrert. Denne posisjonen og tidspunktet blir automatisk sendt via en mobiltelefon og registrert i en database. I denne databasen kan så de som har tilgang gå inn og se hvor bilen har vært en bestemt dag. De får opp kjøreruten på et kart, sammen med tidspunkt. Dermed ser de nøyaktig når og hvor bilen startet om morgenen, hvor den har kjørt. Når det ble tatt pauser, og hvor lenge. Og når bilen var ferdig for dagen. Det trengs altså ikke noe videokamera for å se hva mannen har foretatt seg. Den store fordelen for arbeidsgiver, er at dersom en kunde hevder at hans søppeldunk ikke er blitt tømt, så kan arbeidsgiver gå inn og sjekke. Han kan se at søppelbilen var ved akkurat den adressen kl 06:13. Og stod bilen i ro der et par minutt, så sees det også. 0 Siter
Gjest Arbeidsmiljø, glede og trivsel senker sykefraværet Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Mannen har jo fått en mulighet til å gjøre opp for seg, han har jo brutt arbeidsvilkårene for overtidsarbeid og således har arbeidsgiver gjort ting riktig. At arbeidstakeren velger å la være å følge kontrakten sin må han jo ta støyten for. Usakelig oppsigelse er det i alle fall ikke, mannen er rett og slett tatt på fersken. Vi er da ikke roboter som jobber maksimalt uansett hvordan vi har det. Ei heller slaver. Men mennesker det er det vi er. På godt og vondt. Jeg er langt mer for belønning enn straff. Tror man kommer lengst med slikt. Og slike med en så fordømmende holdning som deg, er ofte de som etter å ha sjikanert og vært firkantig i arbeidslivet gjerne ender opp med den lengste sykemeldingen selv. Men da er det jo selvfølgelig en helt annen sak at du ikke yter 100 %. 0 Siter
morsan Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Vi vet jo fint lite om hva den ansattes ovetredelse har bestått i. Har han parkert bilen utenfor huset sitt 2 timer hver dag og tatt seg en lang lunsjpause og senere ført opp overtid fordi han jobber utover kvelden? Eller har det bare unnlatt å være 100% effektiv til enhver tid? Isåfall minner det meg om da vi leste at Lidl hadde regler (i Tyskland?) om begrensninger i antall ganger man fikk lov å gå på do i løpet av arbeidsdagen, mens damer som hadde mensen måtte gå med hvite pannebånd som 'bevis' for at de kunne få lov til å gå oftere på do. Det nevnes under her at den ansatte "tross alt" fikk tilbud om å skrive under på innrømmelser samt betale tilbake overtidspenger. Det _kan_ jo tenkes at årsaken til at han nektet dette er uenighet om hva overtredelsen faktisk besto i? Lurer forresten på om søppelfirmaet installerer overvåkning av administrasjonen og sjekker om de tar en privat telefonsamtale eller snakker med en kollega om hva de gjorde i helgen. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 Jeg ser av svarene du har gitt under her at du ikke vet hva GPS-overvåkning er. Bilen mannen kjører har fått installert en "kjørebok". Det betyr at hvert minutt tar kjøreboken kontakt med GPS-er i området, og posisjonen der bilen er blir registrert. Denne posisjonen og tidspunktet blir automatisk sendt via en mobiltelefon og registrert i en database. I denne databasen kan så de som har tilgang gå inn og se hvor bilen har vært en bestemt dag. De får opp kjøreruten på et kart, sammen med tidspunkt. Dermed ser de nøyaktig når og hvor bilen startet om morgenen, hvor den har kjørt. Når det ble tatt pauser, og hvor lenge. Og når bilen var ferdig for dagen. Det trengs altså ikke noe videokamera for å se hva mannen har foretatt seg. Den store fordelen for arbeidsgiver, er at dersom en kunde hevder at hans søppeldunk ikke er blitt tømt, så kan arbeidsgiver gå inn og sjekke. Han kan se at søppelbilen var ved akkurat den adressen kl 06:13. Og stod bilen i ro der et par minutt, så sees det også. Joda jeg vet hva GPS er. Min bror kjører søppel/slambil i de traktene der. Og jeg vet inderlig godt hvor heldig jeg er som fortsatt HAR en bror, tatt i betrakting hvordan arbeidsdagene hans er. Og derfor reagerer jeg på dette. http://www.dagbladet.no/2010/07/20/nyheter/innenriks/gps/overvaking/12640879/ "- På ingen måte, alle tømmingene er registrert på minuttet. Men det ser ut som ledelsen plutselig ser bort fra at det er langt å kjøre mellom hver søppeldunk. De lengste rutene er opptil 300 kilometer og 11 timer om dagen. Og så finner ledelsen ut at vi har hatt fire timer kaffepause mens vi kjører fra punkt til punkt" Forbanna lite respekt for folk som gjør denne drittjobben, de som sitter på kontoret og SLARVER eller surfer på nett... *hmf* 0 Siter
Gjest mirramor Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Joda jeg vet hva GPS er. Min bror kjører søppel/slambil i de traktene der. Og jeg vet inderlig godt hvor heldig jeg er som fortsatt HAR en bror, tatt i betrakting hvordan arbeidsdagene hans er. Og derfor reagerer jeg på dette. http://www.dagbladet.no/2010/07/20/nyheter/innenriks/gps/overvaking/12640879/ "- På ingen måte, alle tømmingene er registrert på minuttet. Men det ser ut som ledelsen plutselig ser bort fra at det er langt å kjøre mellom hver søppeldunk. De lengste rutene er opptil 300 kilometer og 11 timer om dagen. Og så finner ledelsen ut at vi har hatt fire timer kaffepause mens vi kjører fra punkt til punkt" Forbanna lite respekt for folk som gjør denne drittjobben, de som sitter på kontoret og SLARVER eller surfer på nett... *hmf* Enig, evig takknemlig for at noen gjør denne jobben, jeg!! 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 De ser jo hvor han har vært, og når. Hvis mannen påstår at han har kjørt fra kl 18 - 21, og de ser av loggen at bilen da i stod i ro utenfor huset hans, er det ikke tvil om at han har sluntret unna. De er flere i bilen. Ergo vil det neppe være anledning til å sitte hjemme. Og da ville årsaken neppe vært "kaffepauser". Søppelkassene er registrert tømt når de skal. Og jeg skal si deg en ting. I nordnorge trenger man fanken ikke GPS for å registrere tømming av søppel! Der sitter pinadø gamlingene som petuniaer på rekke og rad i vinduskarmen med kaffen på skål, og sukkerbiten i munnviken og venter. Og gudnåde om bilen er sein... Da skal sentralen ha det så telefonvakta har øresus i mange dager! 0 Siter
Gjest Arbeidsmiljø, glede og trivsel senker sykefraværet Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Joda jeg vet hva GPS er. Min bror kjører søppel/slambil i de traktene der. Og jeg vet inderlig godt hvor heldig jeg er som fortsatt HAR en bror, tatt i betrakting hvordan arbeidsdagene hans er. Og derfor reagerer jeg på dette. http://www.dagbladet.no/2010/07/20/nyheter/innenriks/gps/overvaking/12640879/ "- På ingen måte, alle tømmingene er registrert på minuttet. Men det ser ut som ledelsen plutselig ser bort fra at det er langt å kjøre mellom hver søppeldunk. De lengste rutene er opptil 300 kilometer og 11 timer om dagen. Og så finner ledelsen ut at vi har hatt fire timer kaffepause mens vi kjører fra punkt til punkt" Forbanna lite respekt for folk som gjør denne drittjobben, de som sitter på kontoret og SLARVER eller surfer på nett... *hmf* Jeg synes det taler i arbeidsgivers disvfavør at de tvinger noen små arbeidstakere til å enten undertegne der og da ellers så må de gå på dagen. Alle kan gjøre feil i jobben. Dette kunne man forsøkt å løse på en annen måte først. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 De er flere i bilen. Ergo vil det neppe være anledning til å sitte hjemme. Og da ville årsaken neppe vært "kaffepauser". Søppelkassene er registrert tømt når de skal. Og jeg skal si deg en ting. I nordnorge trenger man fanken ikke GPS for å registrere tømming av søppel! Der sitter pinadø gamlingene som petuniaer på rekke og rad i vinduskarmen med kaffen på skål, og sukkerbiten i munnviken og venter. Og gudnåde om bilen er sein... Da skal sentralen ha det så telefonvakta har øresus i mange dager! Hvis de er flere i bilen, hvorfor er det bare en mann som blir beskylt for å ha mottatt overtidsbetaling urettmessig? 0 Siter
morsan Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Jeg synes det taler i arbeidsgivers disvfavør at de tvinger noen små arbeidstakere til å enten undertegne der og da ellers så må de gå på dagen. Alle kan gjøre feil i jobben. Dette kunne man forsøkt å løse på en annen måte først. Enig. S 0 Siter
EnolaGay Skrevet 26. august 2010 Forfatter Skrevet 26. august 2010 Hvis de er flere i bilen, hvorfor er det bare en mann som blir beskylt for å ha mottatt overtidsbetaling urettmessig? Den som kjører har ansvaret, i alle fall i min brors bedrift. Hjelpemannen er ofte en lærling, kontraktsansatt eller lignende. Kan hende er en grunn, eller kan hende beviset på at de er på tur.. Søppelbilen har to mann på, en hjelpemann som står bak. Hvis han kjører alene er det i alle fall INGEN tvil om hvorfor ting tar tid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.