Parasoll Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Vår 9-åring har laget middag et par ganger. Suppe og pannekaker, spaghetti med tingelings kjøttboller eller noe, ferdig pizza (men det gjelds jo nesten ikke, det er bare å skru på ovnen og sette inn), bokselapskaus. Han kunne tenke seg å lage middag oftere, gjerne fast en dag i uka eller annenhver uke. Noen forslag til mat som er overkommelig for en niåring å lage? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg er imponert - min niåring er ikke der ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Jeg er imponert - min niåring er ikke der ennå. :-) Min er fryktelig bortskjemt på husarbeidsfronten, men plutselig ville han lage middag! Og det ga mersmak tydeligvis, stolt som en hane ;-) Det er jo en stor fare for at det blir kjedelig når det blir "plikt" da... Men han har sagt at han kan lage middag flere ganger, så da har jeg tenkt å smi mens jernet er varmt he he 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 :-) Min er fryktelig bortskjemt på husarbeidsfronten, men plutselig ville han lage middag! Og det ga mersmak tydeligvis, stolt som en hane ;-) Det er jo en stor fare for at det blir kjedelig når det blir "plikt" da... Men han har sagt at han kan lage middag flere ganger, så da har jeg tenkt å smi mens jernet er varmt he he Vi er jo der selvsagt og passer litt på kniver og varme, og hjelper til med å rydde opp etterpå ikke minst ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 :-) Min er fryktelig bortskjemt på husarbeidsfronten, men plutselig ville han lage middag! Og det ga mersmak tydeligvis, stolt som en hane ;-) Det er jo en stor fare for at det blir kjedelig når det blir "plikt" da... Men han har sagt at han kan lage middag flere ganger, så da har jeg tenkt å smi mens jernet er varmt he he Ja, det er jo bare å la de forsøke :-). Mine to er gjerne med og "hjelper til" når jeg lager middag, og det er koselig, men hverken sju- eller niåringen er der ennå at de kan gjøre ting helt selv. Men begge mine bør vel få forsøke seg på de enkleste ting alene ganske snart - som å sette på poteter, ris og pasta eller lage noe med en klar oppskrift på pakken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, det er jo bare å la de forsøke :-). Mine to er gjerne med og "hjelper til" når jeg lager middag, og det er koselig, men hverken sju- eller niåringen er der ennå at de kan gjøre ting helt selv. Men begge mine bør vel få forsøke seg på de enkleste ting alene ganske snart - som å sette på poteter, ris og pasta eller lage noe med en klar oppskrift på pakken. ''...på pakken.'' Jamie Oliver hadde vært sint på deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''...på pakken.'' Jamie Oliver hadde vært sint på deg Hehe :-) Kan selvfølgelig skryte av hvor stor vekt jeg legger på å bruke fersk mat, og skulle gjerne gjøre det hver dag, men det blir en del snarveier, ja! Og tror det er en stund til mine barn vil frembringe varierte middager laget fra bunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Pasta og kjøttsaus. Steke kjøttdeig og ta oppi et ferdig glass kjøttsaus + koke pasta. Dersom han virkelig vil slå på stortromme, så kan han skjære salat ved siden av. Smart å smi mens liket er varmt....eller hva nå han Øystein Sunde sang.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Ungene liker å lage mat de selv liker. Datteren lager ofte semulerynsgrøt, mens sønnen lager spaghetti i kjøttsaus. Grøten er i grunnen ingen middag, men fungerer bra i nøden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Superbra Risotto med asparges ble det denne gangen! Veldig godt, og med litt salmalaks i skiver med salt og pepper til ble det rene gourmetmiddagen! Så har vi funnet fram gode gamle Mikke Mus kokeboken, og "kokeboka vår" fra opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt - mye oppskrifter der. Røkte kjøttpølser med potetmos er enkelt, joikakaker med poteter, og nachos kan det nok hende at det blir en gang. Han er veldig motivert for å lage middag hver fredag, jeg krysser fingrene og håper det varer en stund ;-) I dag kuttet han kålen til fårikålgryta med stor iver... (Det skal sies at han er i litt ekstra "hjelpe-til-modus" også fordi det er noe han ønsker seg for tiden da he he) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Min niåring lager gjerne suppe til oss, fra bunnen. Det er enkel mat, og hun behøver bare å holde kontroll på én gryte. Med mye grønnsaker og kjøtt eller fisk er det god middag. Pasta kan høres greit ut, men jeg er ikke glad i tanken på å la henne bære en gryte med kokende vann over kjøkkengulvet - jeg kan selvsagt ta den jobben for henne men det er ikke alltid jeg er hjemme før maten er ferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.