Gjest usikker på om han trenger det Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 10 åringen (5 Klasse) min blir tilbudt lesekurs hvert år på ni uker p.g.a at han lese sakte. Dette gjør at han mister en god del vanlig norskundervisning. På lesekurset skal de repetere det de allerede lærte i 1 klasse og oppover, bl. a alfabetet. For meg virker dette alt for lett for ham og leksene er gjort fort unna. Han leser svakt p.g.a samsynsproblemer. Han har briller men desverre er det ikke nok. Min store bekymring er at han skal bli hengende langt etter i norskfaget p.g.a han må sitte å repetere slikt leseopplegg. Skjønner heller ikke helt vitsen med det. Men skolen mener han absolutt trenger det. Jeg regner med å få tilbud om dette snart igjen. Ville du takket ja/nei? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ville takket ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg ville takket ja. Det viktigste for all læring er å kunne lese skikkelig. Det er viktig for alle fag. Som vår rektor skrev i et skriv til oss foreldre.De tre viktigste tingene og fokusere på er: LESE, LESE og LESE. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ta i mot tilbudet Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Takket ja. Ikke stusse på det et øyeblikk. Slike intensive kurs har mye for seg forskningsmessig. Intensive kurs som er lagt opp for å lette automatiseringen og gi gode leseferdigheter vil frigjøre energi og gi økt kapasitet slik at han vil lettere henge med i norskfaget og ikke minst de andre fagene. Han er nå kommet til et trinn hvor det kreves stadig mer av leseferdighetene, og du skal ikke bekymre deg over hva han går glipp av i norskfaget ved å gå dette kurset. Bekymre deg heller over hva han vil gå glipp av i tiden som kommer om han ikke fikk tilbud om et slikt kurs. Jeg er forøvrig spesialpedagog, med fordypning i lese- og skrivevansker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Har han hatt tilbud om dette hvert år, dere har aldri forsøkt det, men lesehastigheten er fremdeles lav? Da ville jeg gitt kurset en sjanse i år, for å se om det hadde noe for seg. For hvert år nå blir det viktigere å viktigere å kunne lese for å lære andre fag, ikke "bare" for lesingens egen del. Andre ting i norskfaget blir repetert senere, så han taper ikke noe alvorlig på det. Passer det ikke for ham, vet du jo i hvert fall hva dere takker nei til senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Dette er nok gjennomtenkt av skolen slik at han får mer utbytte av dette enn resten av norskundervisningen. Men du kan jo takke ja + ta en snakk med dem. Si at du ønsker mer informasjon da du kanskje kan bidra med ting hjemme også. (Det høres alltid så fint ut å si det på denne måten) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Tror jeg ville snakket med skolen, og bedt om mer informasjon. F.eks har de evaluering på tidligere kurs slik at de vet på hvilket nivå de skal starte lesetreningen? Hvordan er kurset tilpasset din sønns behov? Er det fortatt noen testing som angir hvor de skal begynne? Foretas det noen evaluering i etterkant, som viser nytten av et slikt kurs? Er jo liten vits i et lesekurs hvis det ikke fokuserer på enkelelevens behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Vi har lesekurs på skolen vår også og jeg oppfatter disse kursene som bare positive. Elevene liker stort sett å være med og vi kan vise til gode resultater. Resultatene er avhengig av at eleven blir fulgt opp hjemme daglig. Om ikke dette skjer (jeg snakker om svært få tilfeller av elevgruppen her) så ser vi ingen fremgang. Hos oss er kursene lagt opp etter elevens nivå (det bør jo være en selvfølge) Spesiallærer tester elevene for å finne ut hvor de står (hun har ett klassetrinn om gangen) og kurset blir lagt opp deretter. Elever som tilbys kurs er de som scorer under kritisk grense på lesetester som vi kjører på hele elevgruppa to ganger i året. Ta en prat med skolen/læreren for å finne ut hvor din gutt ligger. Henger han etter i lesefart er dette et veldig viktig år. Min erfaring tilsier at henger de ikke med i 5. klasse så er det veldig vanskelig å ta de andre igjen. For tekstmengde øker voldsomt på dette trinnet. Om ikke kurset legger opp til det så bør dere sørge for å få en rutine på daglig lesing hjemme. Han bør lese min 15 minutter daglig. Ikke så farlig _hva_ han leser, men det er kun lesetrening som kan få opp tempoet hans, det finnes i grunn ingen annen mirakelkur. Det er selvfølgelig svært viktig at kurset er lagt opp etter hans nivå. Man kan ikke terpe bokstaver om man er over dette nivået for flere år siden. Kanskje har du misforstått hva de driver med? Jeg ville uansett tatt en prat med læreren/spesialpedagog for å bli sikker på hva dette går ut på, men tror nok du kan regne med at det er bra tilbud for sønnen din å få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg ville takket nei. Virker ganske meningsløst å jobbe med noe helt annet enn det sentrale problemet. Lite målrettet, ganske krampe. Gutten må jo oppleve det fryktelig demotiverende. Om ikke alle steiner er snudd i forhold til samsynsproblemene ville jeg gjort et nytt fremstøt på dette hos optiker, helst en som har speialisert seg på dette. Noen optikere tilbyr synstrening. Dette kan være langt nyttigere enne lesekurs. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.