Gjest hvorfor er det slik? Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg ser at mange skoleunger møter på skogsturdager uten å være kledd for vær og vind. Jenter i ballerinasko, eller andre finsko? Hverken foreldre eller barn kan være riktig våkne? Sekker som er tydelig for små, ikke plass til termos i tillegg til vannflaske og evt. en regnjakke, genser i øsende regnvær osv. Matpakke som ser ut som en godteributikk. Turgleden kan neppe bli stor av sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg vil vel tro at vi voksne noen ganger ikke har helt oversikt over at det faktisk er turdag i dag... Men det unnskylder vel ikke matboksen da. Jeg har selv fått noen reaksjoner på at snuppa ikke har gummistøvler. Det bruker ho rett og slett ikke. Akkurat som meg. Jeg blir bare våt og iskald på beina av dem. Men GoreTex joggesko er en selvfølge da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Som Speak sier, det er nok ikke alle foreldre som helt får med seg at det er turdag. I tillegg tror jeg ikke alle foreldre helt vet hva de skal ha på ungene, og i tillegg tror jeg ikke alle barn vil etterkomme foreldrenes ønsker om påkledning. Og noen barn må klare seg selv, slik som en gutt i 3. klasse hos oss. Han har så absolutt foreldre, men de henger overhode ikke med. Svært sjelden har ungen med seg matpakke på skolen, men han har alltid penger slik at han kan gå på butikken og handle... Det er vel ikke så rart at han sjelden er kledd for anledningen heller... Når det er sagt, så tror jeg det hadde vært kjekt for mange om skolen skrev en "smørbrødliste" over hva ungene bør ha på/ta med på tur. Lærerne til ett av mine barn gjør det, og det er veldig kjekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Som Speak sier, det er nok ikke alle foreldre som helt får med seg at det er turdag. I tillegg tror jeg ikke alle foreldre helt vet hva de skal ha på ungene, og i tillegg tror jeg ikke alle barn vil etterkomme foreldrenes ønsker om påkledning. Og noen barn må klare seg selv, slik som en gutt i 3. klasse hos oss. Han har så absolutt foreldre, men de henger overhode ikke med. Svært sjelden har ungen med seg matpakke på skolen, men han har alltid penger slik at han kan gå på butikken og handle... Det er vel ikke så rart at han sjelden er kledd for anledningen heller... Når det er sagt, så tror jeg det hadde vært kjekt for mange om skolen skrev en "smørbrødliste" over hva ungene bør ha på/ta med på tur. Lærerne til ett av mine barn gjør det, og det er veldig kjekt. Ja, du sier mye riktig her. I tillegg kommer jo det inn at mange barn har skilte foreldre, og kanskje kommuniserer de ikke godt om planer på skolen. Jeg synes også det kan bli et styr med alle lappene, og skjønner ikke helt at ikke mer kan kommuniseres på e-post, når visselig alle foreldrene bruker e-post. Det ville antakelig også gjøre det langt lettere for de skilte foreldrene, som begge kan stå på mailinglisten. På lappene vi får står det på turdagene f.eks. "husk klær etter vær, vedkubbe samt mat og drikke". Heldigvis :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg vil tro at det enten er foreldrene som ikke er klar over at det er tur (en lapp som ligger sammenkrøllet nederst i sekken eller ble igjen i garderoben, har liten verdi) eller at barna saboterer det framlagte / anbefalte utstyret, eller en kombinasjon. Gjelder det de aller minste barna, burde nok foreldrene skjerpe seg. Men mange er nok vant til mye tydeligere beskjeder fra barnehagen enn man får fra skolen. En glipp kan skje alle, det blir mange beskjeder om vedkubber, grillmat, ekstra drikke, ekstra klær, ski, skøyter, trøyer i bestemte farger til turneringer osv., pr. barn i løpet av et skoleår. Men det er selvsagt uheldig for de som _aldri_ har utstyret i orden. For barn som er store nok til å ordne seg selv om morgenen, er det fullt mulig å gå i bare genseren selv om det regner og de har fått beskjed om å bruke regntøy. Etter ca. 40 år husker jeg fremdeles den ene gangen jeg reiste på dagstur uten hudfarget strømpebukse under knestrømpene (orkesteruniform) slik moren min sa jeg skulle ha. Jeg var da blitt for stor til at hun faktisk kunne tvinge den på meg. (Var det kaldt? Nei, litt kjølig da vi var innom et spesielt avkjølt lokale, men ellers ikke. Ble jeg syk? Selvsagt ikke!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg vil tro at det enten er foreldrene som ikke er klar over at det er tur (en lapp som ligger sammenkrøllet nederst i sekken eller ble igjen i garderoben, har liten verdi) eller at barna saboterer det framlagte / anbefalte utstyret, eller en kombinasjon. Gjelder det de aller minste barna, burde nok foreldrene skjerpe seg. Men mange er nok vant til mye tydeligere beskjeder fra barnehagen enn man får fra skolen. En glipp kan skje alle, det blir mange beskjeder om vedkubber, grillmat, ekstra drikke, ekstra klær, ski, skøyter, trøyer i bestemte farger til turneringer osv., pr. barn i løpet av et skoleår. Men det er selvsagt uheldig for de som _aldri_ har utstyret i orden. For barn som er store nok til å ordne seg selv om morgenen, er det fullt mulig å gå i bare genseren selv om det regner og de har fått beskjed om å bruke regntøy. Etter ca. 40 år husker jeg fremdeles den ene gangen jeg reiste på dagstur uten hudfarget strømpebukse under knestrømpene (orkesteruniform) slik moren min sa jeg skulle ha. Jeg var da blitt for stor til at hun faktisk kunne tvinge den på meg. (Var det kaldt? Nei, litt kjølig da vi var innom et spesielt avkjølt lokale, men ellers ikke. Ble jeg syk? Selvsagt ikke!) Jeg husker også godt den barnslige gleden av å trosse mine foreldre (mor) og bestemme selv hva jeg skulle ha på! F.eks. droppe lue eller skjerf på senvinteren! Gå i småsko når mor mente man måtte ha støvler! Ble omtrent aldri syk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Noen ganger er det skolens skyld, andre ganger foreldrene. I morgen skal min tiåring på tur, dette har vi enda ikke fått beskjed om. Jeg vet det tilfeldigvis fordi jeg kjenner noen som kjenner noen... I dag ga jeg tiåringen beskjed om at hvis de ikke får lapp om turen må de spørre læreren hva de skal ha med seg og buss og klokkeslett og slikt. Har de ikke fått lapp, ringer jeg læreren i kveld. Andre ganger er det selvsagt foreldrene som har skylden, for eksempel når matpakka likner en godteributikk - var det ikke omtrent det du skrev? Når skolen her skal på tur står det ofte på lappen at det er lov med "litt sjokolade eller godteri". Jeg syns det er dumt, men har ikke gått inn på noen krig om det. Når det gjelder sko og klær så har foreldrene et visst ansvar, større jo mindre ungene er. Men på et eller annet tidspunkt begynner inflytelsen å minske gitt. Jeg oppdaget det tidligere denne uka. Det høljeregnet, og jeg fant fram regntøy til både sjuåringen og tiåringen. Sjuåringen tok det fornøyd på mens tiåringen gikk rett i taket og kjeftet og bråkte. INGEN bruker regntøy og støvler i femte klasse! Det endte med at jeg ga opp, og sendte ungen på skolen i vanlig jakke og joggesko mens jeg innerst inne håpet at h*n ville bli kliss våt og lære noe. Så min konklusjon er at noen ting har foreldrene helt klart ansvar for, for eksempel skikkelig matpakke og en passelig sekk, andre ting må skolen ta ansvar for og noe må faktisk ungene ta ansvar for selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Her i huset er det ikke mors skyld at ungen ikke er riktig kledd, men ungens egne meget bestemte meninger om hva som er kuuuult. Og vi er så absolutt ikke enige om hva som er kuuult. Skal ut å kjøpe sko. Hun nekter, Pappa skulle bli med for di han har litt kuuuulere smak enn meg. Dessuten kan vi godt ha blitt enige på morgenen hva hun skal ha på seg, men siden jeg går først om morgenen er sjansen stor for at hun ender opp i noe helt annet. Hun har faktisk ikke noe mot å gå i gummistøvler (!) men jakke er noe dritt! Smører alltid matpakke om morgenen, og legger den ned i sekken, men har jo ingen garanti for at hun virkelig spiser maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Her i huset er det ikke mors skyld at ungen ikke er riktig kledd, men ungens egne meget bestemte meninger om hva som er kuuuult. Og vi er så absolutt ikke enige om hva som er kuuult. Skal ut å kjøpe sko. Hun nekter, Pappa skulle bli med for di han har litt kuuuulere smak enn meg. Dessuten kan vi godt ha blitt enige på morgenen hva hun skal ha på seg, men siden jeg går først om morgenen er sjansen stor for at hun ender opp i noe helt annet. Hun har faktisk ikke noe mot å gå i gummistøvler (!) men jakke er noe dritt! Smører alltid matpakke om morgenen, og legger den ned i sekken, men har jo ingen garanti for at hun virkelig spiser maten. Høres veldig kjent ut det der. 12- åringen min fikk i morges beskjed om å ta på seg støvler da han gikk på skolen. Jeg så at han tok støvlene på og gikk ut døra, men da jeg gikk 10 min senere sto støvlene hans pent parkert på trappa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Høres veldig kjent ut det der. 12- åringen min fikk i morges beskjed om å ta på seg støvler da han gikk på skolen. Jeg så at han tok støvlene på og gikk ut døra, men da jeg gikk 10 min senere sto støvlene hans pent parkert på trappa. ''da jeg gikk 10 min senere sto støvlene hans pent parkert på trappa'' I fjor fant jeg en lue i postkassa. Og den var ikke vår, men nabojenta som ikke ville ha på den teite lua på skolen. Men moren hennes sto i døra da hun gikk så den endte opp i postkassa vår, hvor hun selvfølgelig glemte å hente den før hun gikk hjem. Og hun fikk ikke ørebetennelse den gangen heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, du sier mye riktig her. I tillegg kommer jo det inn at mange barn har skilte foreldre, og kanskje kommuniserer de ikke godt om planer på skolen. Jeg synes også det kan bli et styr med alle lappene, og skjønner ikke helt at ikke mer kan kommuniseres på e-post, når visselig alle foreldrene bruker e-post. Det ville antakelig også gjøre det langt lettere for de skilte foreldrene, som begge kan stå på mailinglisten. På lappene vi får står det på turdagene f.eks. "husk klær etter vær, vedkubbe samt mat og drikke". Heldigvis :-). Den e-postdiskusjonen har vi hatt også... Skolen vår er en miljøvennlig skole, så de sender nødig ut papirinformasjon. Vil man ha papirkopier må man gi spesielt beskjed. Det er forsåvidt helt greit. Men; de legger ut all informasjon på Fronter - og det irriterer meg litt. For det første fordrer det at jeg går inn og sjekker om det ligger noe til meg der, det husker jeg ikke så ofte utenom når jeg skal hente ny ukeplan/ukebrev. For det andre fordrer det at jeg finner frem, og selv for meg som har femten år i it-bransjen og er vant med nettverktøy - så er Fronter utrolig kronglete. Kanskje spesielt for meg iom at jeg er godt vant? Uansett; det er ikke sikkert jeg finner det. Og SFO legger alt på skolens hjemmesider, så da er det ennå et sted jeg må inn og sjekke om noen kanskje har lagt ut noe som kan være nyttig for meg å vite. Da det kom 9 foreldre (til 90 barn) på forrige foreldremøte, skjønte de at det kanskje ikke var så optimalt... Men sende på e-post? Nei... Det er vanskelig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Den e-postdiskusjonen har vi hatt også... Skolen vår er en miljøvennlig skole, så de sender nødig ut papirinformasjon. Vil man ha papirkopier må man gi spesielt beskjed. Det er forsåvidt helt greit. Men; de legger ut all informasjon på Fronter - og det irriterer meg litt. For det første fordrer det at jeg går inn og sjekker om det ligger noe til meg der, det husker jeg ikke så ofte utenom når jeg skal hente ny ukeplan/ukebrev. For det andre fordrer det at jeg finner frem, og selv for meg som har femten år i it-bransjen og er vant med nettverktøy - så er Fronter utrolig kronglete. Kanskje spesielt for meg iom at jeg er godt vant? Uansett; det er ikke sikkert jeg finner det. Og SFO legger alt på skolens hjemmesider, så da er det ennå et sted jeg må inn og sjekke om noen kanskje har lagt ut noe som kan være nyttig for meg å vite. Da det kom 9 foreldre (til 90 barn) på forrige foreldremøte, skjønte de at det kanskje ikke var så optimalt... Men sende på e-post? Nei... Det er vanskelig... Hos oss bruker de også Fronter, sier de, men har mistanke om at lærerne synes det er for vanskelig. I hvertfall er det sjelden oppdatert informasjon der (utover ukeplanene - akkurat det klarer de fint), og ingen later til å kjenne passordene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Hos oss bruker de også Fronter, sier de, men har mistanke om at lærerne synes det er for vanskelig. I hvertfall er det sjelden oppdatert informasjon der (utover ukeplanene - akkurat det klarer de fint), og ingen later til å kjenne passordene sine. Men Fronter er jo vanskelig. Det er det minst brukervennlige systemet som er laget. Og jeg er sikker på at det ikke er noe spesielt billig heller... Men; de kunne løst det hele med å sende mail. Da er det faktisk ditt ansvar å lese det du får! Og ikke minst; det koster ingenting, er fort gjort, og man når alle. De få som ikke har mail kan få en utskrift, men da må de også selv klare å be om det. Vi gjør det sånn i barnehagen, og det funker perfekt! I tillegg har vi en sms-løsning der vi kan sende ut viktige ting på sms. F.eks at det er is på hele parkeringsplassen, eller at de må huske foreldremøtet i kveld 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Men Fronter er jo vanskelig. Det er det minst brukervennlige systemet som er laget. Og jeg er sikker på at det ikke er noe spesielt billig heller... Men; de kunne løst det hele med å sende mail. Da er det faktisk ditt ansvar å lese det du får! Og ikke minst; det koster ingenting, er fort gjort, og man når alle. De få som ikke har mail kan få en utskrift, men da må de også selv klare å be om det. Vi gjør det sånn i barnehagen, og det funker perfekt! I tillegg har vi en sms-løsning der vi kan sende ut viktige ting på sms. F.eks at det er is på hele parkeringsplassen, eller at de må huske foreldremøtet i kveld Av nysgjerrighet logget jeg meg på min sønns Fronter-side nå. Der ligger absolutt ingen ting. Dvs. det ligger noen ting fra i fjor. Utrolig irriterende med kompliserte løsninger som ikke engang brukes (men i mellom har viktig informasjon blitt lagt der). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Men Fronter er jo vanskelig. Det er det minst brukervennlige systemet som er laget. Og jeg er sikker på at det ikke er noe spesielt billig heller... Men; de kunne løst det hele med å sende mail. Da er det faktisk ditt ansvar å lese det du får! Og ikke minst; det koster ingenting, er fort gjort, og man når alle. De få som ikke har mail kan få en utskrift, men da må de også selv klare å be om det. Vi gjør det sånn i barnehagen, og det funker perfekt! I tillegg har vi en sms-løsning der vi kan sende ut viktige ting på sms. F.eks at det er is på hele parkeringsplassen, eller at de må huske foreldremøtet i kveld Her bruker de også Fronter og det er _meget_ kronglete og et utrolig kjipt system, syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Her bruker de også Fronter og det er _meget_ kronglete og et utrolig kjipt system, syns jeg. Husker Utdanningsdep. (eller hvem det var) skrøt fælt av dette norskutviklede systemet, som visstnok skulle bli veldig utbredt og selges til mange land. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, du sier mye riktig her. I tillegg kommer jo det inn at mange barn har skilte foreldre, og kanskje kommuniserer de ikke godt om planer på skolen. Jeg synes også det kan bli et styr med alle lappene, og skjønner ikke helt at ikke mer kan kommuniseres på e-post, når visselig alle foreldrene bruker e-post. Det ville antakelig også gjøre det langt lettere for de skilte foreldrene, som begge kan stå på mailinglisten. På lappene vi får står det på turdagene f.eks. "husk klær etter vær, vedkubbe samt mat og drikke". Heldigvis :-). hos oss også. skolen vår skulle på tur i dag, men mine barn har regntøy og støvler+ skiftetøy liggende på skolen, og derfor lot jeg de dra i joggesko og jakke med bussen til skolen. Hadde kun matpakke i sekken da de dro. Men jeg minnet på dem at de hadde egnede klær til turen på skolen. Den minste kom hjem med regnbukse og støvler på, og den eldste kun med støvler på og regnbuksa i sekken og kliss våt opp til knærne fordi for mange mennesker hadde stått på ei flytebrygge samtidig og flytebrygga sank under vann pga vekta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Husker Utdanningsdep. (eller hvem det var) skrøt fælt av dette norskutviklede systemet, som visstnok skulle bli veldig utbredt og selges til mange land. Ja, utbredt er det tydeligvis :-(. Selges til mange land? Får håpe for deres skyld at ingen andre land vil kjøpe... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Den e-postdiskusjonen har vi hatt også... Skolen vår er en miljøvennlig skole, så de sender nødig ut papirinformasjon. Vil man ha papirkopier må man gi spesielt beskjed. Det er forsåvidt helt greit. Men; de legger ut all informasjon på Fronter - og det irriterer meg litt. For det første fordrer det at jeg går inn og sjekker om det ligger noe til meg der, det husker jeg ikke så ofte utenom når jeg skal hente ny ukeplan/ukebrev. For det andre fordrer det at jeg finner frem, og selv for meg som har femten år i it-bransjen og er vant med nettverktøy - så er Fronter utrolig kronglete. Kanskje spesielt for meg iom at jeg er godt vant? Uansett; det er ikke sikkert jeg finner det. Og SFO legger alt på skolens hjemmesider, så da er det ennå et sted jeg må inn og sjekke om noen kanskje har lagt ut noe som kan være nyttig for meg å vite. Da det kom 9 foreldre (til 90 barn) på forrige foreldremøte, skjønte de at det kanskje ikke var så optimalt... Men sende på e-post? Nei... Det er vanskelig... Hva er Fronter? *blond* Vi abbonnerer på skolenytt vi. Krysser selv av hva vi vil holdes oppdatert på. Jeg har krysset av for alt fra klassetrinnene til begge jentene, SFO, FAU og forsiden av skolens hjemmeside. Da får jeg med meg det meste....tror jeg... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Men Fronter er jo vanskelig. Det er det minst brukervennlige systemet som er laget. Og jeg er sikker på at det ikke er noe spesielt billig heller... Men; de kunne løst det hele med å sende mail. Da er det faktisk ditt ansvar å lese det du får! Og ikke minst; det koster ingenting, er fort gjort, og man når alle. De få som ikke har mail kan få en utskrift, men da må de også selv klare å be om det. Vi gjør det sånn i barnehagen, og det funker perfekt! I tillegg har vi en sms-løsning der vi kan sende ut viktige ting på sms. F.eks at det er is på hele parkeringsplassen, eller at de må huske foreldremøtet i kveld Hmmm Har brukt Fronter i mange år, som lærer, foresatt og student og synes det fungerer utmerket til sitt bruk. Elevene er enda mer begeistra enn vi lærere, og det er ingen som ikke får med seg beskjeder. Jeg har jobbet på skole uten Fronter, og ser hvor mye både elever og lærere går glipp av. Mulig det finnes bedre systemer, men spesielt vanskelig synes jeg ikke Fronter er. ( men jeg var stor motstander den første gangen jeg brukte denne læringsplatformen for 8 år siden, men nå er det vanskelig å tenke seg en verden uten :-)) Vårt største problem er at vår arbeidsgiver mener vi skal bruke Fronter til noe og Skolearena til noe annet.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.