Gå til innhold

Skolebarn og turutstyr

Gjest hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Høres veldig kjent ut det der. 12- åringen min fikk i morges beskjed om å ta på seg støvler da han gikk på skolen. Jeg så at han tok støvlene på og gikk ut døra, men da jeg gikk 10 min senere sto støvlene hans pent parkert på trappa.

*S* Jeg fikk husets 13-åring til å ha på seg hetta på jakken i morges bare ved å si "hvis ikke ødelegges sveisen!" ;-) Hjelper ikke med å argumentere at man blir våt og kald ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Rhea Silvia

5

• Persille1365381127

5

• laban

4

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil tro at det enten er foreldrene som ikke er klar over at det er tur (en lapp som ligger sammenkrøllet nederst i sekken eller ble igjen i garderoben, har liten verdi) eller at barna saboterer det framlagte / anbefalte utstyret, eller en kombinasjon.

Gjelder det de aller minste barna, burde nok foreldrene skjerpe seg. Men mange er nok vant til mye tydeligere beskjeder fra barnehagen enn man får fra skolen.

En glipp kan skje alle, det blir mange beskjeder om vedkubber, grillmat, ekstra drikke, ekstra klær, ski, skøyter, trøyer i bestemte farger til turneringer osv., pr. barn i løpet av et skoleår. Men det er selvsagt uheldig for de som _aldri_ har utstyret i orden.

For barn som er store nok til å ordne seg selv om morgenen, er det fullt mulig å gå i bare genseren selv om det regner og de har fått beskjed om å bruke regntøy.

Etter ca. 40 år husker jeg fremdeles den ene gangen jeg reiste på dagstur uten hudfarget strømpebukse under knestrømpene (orkesteruniform) slik moren min sa jeg skulle ha. Jeg var da blitt for stor til at hun faktisk kunne tvinge den på meg. (Var det kaldt? Nei, litt kjølig da vi var innom et spesielt avkjølt lokale, men ellers ikke. Ble jeg syk? Selvsagt ikke!)

''en lapp som ligger sammenkrøllet nederst i sekken eller ble igjen i garderoben''

Dette har vi da aaaaldri opplevd! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Speak sier, det er nok ikke alle foreldre som helt får med seg at det er turdag.

I tillegg tror jeg ikke alle foreldre helt vet hva de skal ha på ungene, og i tillegg tror jeg ikke alle barn vil etterkomme foreldrenes ønsker om påkledning.

Og noen barn må klare seg selv, slik som en gutt i 3. klasse hos oss. Han har så absolutt foreldre, men de henger overhode ikke med. Svært sjelden har ungen med seg matpakke på skolen, men han har alltid penger slik at han kan gå på butikken og handle... Det er vel ikke så rart at han sjelden er kledd for anledningen heller...

Når det er sagt, så tror jeg det hadde vært kjekt for mange om skolen skrev en "smørbrødliste" over hva ungene bør ha på/ta med på tur. Lærerne til ett av mine barn gjør det, og det er veldig kjekt.

''men han har alltid penger slik at han kan gå på butikken og handle...''

Oi, er det lov å handle i skoletideen for tredjeklassinger?

Jeg tror ikke engang han som nettopp begynte på ungdomsskolen får lov til å forlate skolens område i friminuttene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

''men han har alltid penger slik at han kan gå på butikken og handle...''

Oi, er det lov å handle i skoletideen for tredjeklassinger?

Jeg tror ikke engang han som nettopp begynte på ungdomsskolen får lov til å forlate skolens område i friminuttene!

Nei, det er ikke lov, men butikken er ikke så langt unna, en i hver retning faktisk, så han greier å komme seg avgårde stort sett. Og greier han det ikke har han ikke mat, og da blir jo humøret deretter også. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov, men butikken er ikke så langt unna, en i hver retning faktisk, så han greier å komme seg avgårde stort sett. Og greier han det ikke har han ikke mat, og da blir jo humøret deretter også. :-(

Uff, ja, ikke greit!

Som laban var inne på: Verst med dem som ofte/alltid mangler noe. Alle foreldre kan gå i surr innimellom, men hos enkelte ser det ut til å være normalsituasjonen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Uff, ja, ikke greit!

Som laban var inne på: Verst med dem som ofte/alltid mangler noe. Alle foreldre kan gå i surr innimellom, men hos enkelte ser det ut til å være normalsituasjonen, dessverre.

Ja, det er trist. Barnevernet er inni bildet, men det synes å dra ut i langdrag å få gjort noe, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei si det, jentungen min stilte på skogstur i dag i øsepøseregnvær i sine nye vans og paraply. De skulle jo bare gå på skogsbilvei, som hun sa etterpå, men så hadde hun funnet ut at hun ville plukke kantareller...

Det var _en_ i klassen som hadde regnjakke.

Kanskje disse med ballerinasko og sukkerlunch trener til de blir tenåringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Jeg fikk husets 13-åring til å ha på seg hetta på jakken i morges bare ved å si "hvis ikke ødelegges sveisen!" ;-) Hjelper ikke med å argumentere at man blir våt og kald ihvertfall!

''ved å si "hvis ikke ødelegges sveisen!" ''

* noterer til senere bruk *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker de også Fronter og det er _meget_ kronglete og et utrolig kjipt system, syns jeg.

Jeg vet ikke om det er lærernes eller Fronters skyld, men resultatet på juniors skole er i hvert fall et ustrukturert rot.

Jeg ser for meg et manuelt arkiv der alt legges i mappen P for Papir.

Siden det ikke brukes noen struktur, må de bruke farger og festfonter for å trekke oppmerksomheten mot de nyeste beskjedene - som gjerne legges ut i minst én versjon.

De får noen e-poster fra meg innimellom, av typen "det står en annen dato for foreldremøtet på Fronter-forsiden enn det gjør på ukeplanen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jenta mi har turdag i dag og jeg fant frem regntøy, både bukse og jakke og gummistøvler. Deretter dro jeg på jobb.

Siden jeg vanskelig kan sitte på jobb og samtidig følge med på hva hun gjør hjemme, er det godt mulig hun tropper opp i joggesko og dropper regnbuksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er lærernes eller Fronters skyld, men resultatet på juniors skole er i hvert fall et ustrukturert rot.

Jeg ser for meg et manuelt arkiv der alt legges i mappen P for Papir.

Siden det ikke brukes noen struktur, må de bruke farger og festfonter for å trekke oppmerksomheten mot de nyeste beskjedene - som gjerne legges ut i minst én versjon.

De får noen e-poster fra meg innimellom, av typen "det står en annen dato for foreldremøtet på Fronter-forsiden enn det gjør på ukeplanen".

Høres ut som om lærerne ikke har fått opplæring i bruk av Fronter!

Et flott redskap, men man må jo kunne bruke det.

Så her er det nok lærerne ( ledelsen) som svikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hva er Fronter? *blond*

Vi abbonnerer på skolenytt vi. Krysser selv av hva vi vil holdes oppdatert på. Jeg har krysset av for alt fra klassetrinnene til begge jentene, SFO, FAU og forsiden av skolens hjemmeside. Da får jeg med meg det meste....tror jeg... ;-)

http://no.fronter.info/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hmmm

Har brukt Fronter i mange år, som lærer, foresatt og student og synes det fungerer utmerket til sitt bruk.

Elevene er enda mer begeistra enn vi lærere, og det er ingen som ikke får med seg beskjeder. Jeg har jobbet på skole uten Fronter, og ser hvor mye både elever og lærere går glipp av.

Mulig det finnes bedre systemer, men spesielt vanskelig synes jeg ikke Fronter er. ( men jeg var stor motstander den første gangen jeg brukte denne læringsplatformen for 8 år siden, men nå er det vanskelig å tenke seg en verden uten :-))

Vårt største problem er at vår arbeidsgiver mener vi skal bruke Fronter til noe og Skolearena til noe annet....

Fronter funker sikkert fint når du først har lært deg å bruke det! Problemet er at dette ikke er jobben min, så jeg (som forelder) får ikke noe opplæring eller oppdatering i dette. Jeg får heller ikke noen forklaring på smart bruk, hvor informasjonen ligger, hvor ofte det skal oppdateres eller hva jeg kan finne hvor.

Og når det da er så lite intuitivt og brukervennlig som det er, så blir det rotete og uoversiktlig for oss som bare er inne en sjelden gang.

Jeg har også jobbet med mange systemer som har fungert fint til vårt bruk når jeg har lært meg det. Og som virker flott til det det skal brukes til. Slik er det sikkert med Fronter også. Men som informasjonssystem - så er det elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Høres ut som om lærerne ikke har fått opplæring i bruk av Fronter!

Et flott redskap, men man må jo kunne bruke det.

Så her er det nok lærerne ( ledelsen) som svikter!

Poenget er jo at det ikke er nok å lære opp lærerne, de må også lære opp foreldrene! Det er jo derfor vi klager over Fronter, fordi vi ikke har lært å bruke det. Hadde vi fått kurs hadde det sikkert fungert helt flott og fint det.

Men til metoden Let deg fram så godt du kan fungerer det dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fronter funker sikkert fint når du først har lært deg å bruke det! Problemet er at dette ikke er jobben min, så jeg (som forelder) får ikke noe opplæring eller oppdatering i dette. Jeg får heller ikke noen forklaring på smart bruk, hvor informasjonen ligger, hvor ofte det skal oppdateres eller hva jeg kan finne hvor.

Og når det da er så lite intuitivt og brukervennlig som det er, så blir det rotete og uoversiktlig for oss som bare er inne en sjelden gang.

Jeg har også jobbet med mange systemer som har fungert fint til vårt bruk når jeg har lært meg det. Og som virker flott til det det skal brukes til. Slik er det sikkert med Fronter også. Men som informasjonssystem - så er det elendig.

Jeg tror likevel dersom lærerne bruker det skikkelig, så blir det lett å forstå seg på for foreldrene også.

Foreldrene til våre elever er stort sett fornøyde, men det er mulig de har fått opplæring av elevene ( som vi lærer opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at det ikke er nok å lære opp lærerne, de må også lære opp foreldrene! Det er jo derfor vi klager over Fronter, fordi vi ikke har lært å bruke det. Hadde vi fått kurs hadde det sikkert fungert helt flott og fint det.

Men til metoden Let deg fram så godt du kan fungerer det dårlig.

Vi har ikke lært opp foreldrene, men de fleste er godt fornøyd. Kan jo være at elevene våre lærer opp foreldrene, da. :-)

Hmmm. Det skal jeg jaggu spørre om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lært opp foreldrene, men de fleste er godt fornøyd. Kan jo være at elevene våre lærer opp foreldrene, da. :-)

Hmmm. Det skal jeg jaggu spørre om :-)

Jeg har ikke noe problem med selve bruken av Fronter, men det virker ikke som om lærerne utnytter de evt. mulighetene som finnes når det gjelder strukturering. Det er mye hulter til bulter og dobbeltarkivering - ingen mapper som f.eks. kunne vært brukt til å dele opp informasjonen ifølge ukenr eller pr. måned. Dessuten legges dokumentene stadig ut med feil rettigheter, slik at vi foreldrene ikke kan lese dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror likevel dersom lærerne bruker det skikkelig, så blir det lett å forstå seg på for foreldrene også.

Foreldrene til våre elever er stort sett fornøyde, men det er mulig de har fått opplæring av elevene ( som vi lærer opp).

Det kan hende :)

Men å tro at en førsteklassing klarer å lære opp en forelder som ikke er helt inne i teknologiens verden, er nok å håper på for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirramor

Den e-postdiskusjonen har vi hatt også... Skolen vår er en miljøvennlig skole, så de sender nødig ut papirinformasjon. Vil man ha papirkopier må man gi spesielt beskjed. Det er forsåvidt helt greit.

Men; de legger ut all informasjon på Fronter - og det irriterer meg litt. For det første fordrer det at jeg går inn og sjekker om det ligger noe til meg der, det husker jeg ikke så ofte utenom når jeg skal hente ny ukeplan/ukebrev. For det andre fordrer det at jeg finner frem, og selv for meg som har femten år i it-bransjen og er vant med nettverktøy - så er Fronter utrolig kronglete. Kanskje spesielt for meg iom at jeg er godt vant? Uansett; det er ikke sikkert jeg finner det.

Og SFO legger alt på skolens hjemmesider, så da er det ennå et sted jeg må inn og sjekke om noen kanskje har lagt ut noe som kan være nyttig for meg å vite. Da det kom 9 foreldre (til 90 barn) på forrige foreldremøte, skjønte de at det kanskje ikke var så optimalt...

Men sende på e-post? Nei... Det er vanskelig...

Har like gjerne satt fronter som startside på PCen min jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...