Mammantil3 Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Endelig er fryser'n "tom" for rester, og vi kan begynne på ny frisk og planlegge middagene litt friere. Noen som har gode menyer å komme med? Skal ha middager fra i morgen (fredag) til og med neste torsdag. 2 av middagene skal være med fisk, og ingen middager med pizza/pølse/pannekaker o.l. Har noe røykelaks og endel kyllingfileter i frysern som gjerne skal brukes. Forslag? :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Pasta med røkelaks og fennikkel. (1 fennikkel, røkelaks, finsnitta vårløk, frosne erter i en saus av creme fraiche, bittelitt olje, salt, pepper og litt sitronsaft) Gjort på under 20 min. Kyllingfileter: Green curry kylling. Et par ss karripasta på glass freses i litt peanøttolje. Tilsett kokosmelk, la det koke opp, tilsett fersk babymais (kutta i 4), La koke 3 min, tilsett kylling i fine strimler + grønne bønner, la koke i 3 min, tilsett sjampinjong (kutta i 4) og litt finhakka ingefær, kok i et par min, smak til med bittelitt fish sauce og ha over finhakka basilikum. Serveres med ris. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Våre middager fra fredag til torsdag ser slik ut: Fredag: Kyllingfilet surret i bacon med blomkålsgrateng. Lørdag: Wok m/ svinekjøtt. Søndag: Greske kjøttboller m/ salat. Mandag: Pølser (ordentlige, grove, ikke "hot dog") m/ brokkolimos. Tirsdag: Kyllingsuppe m/ karri. Onsdag: Fiskefileter med tzatziki og "kikert-kaker". Torsdag: Fylt paprika m/ grov pasta. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Våre middager fra fredag til torsdag ser slik ut: Fredag: Kyllingfilet surret i bacon med blomkålsgrateng. Lørdag: Wok m/ svinekjøtt. Søndag: Greske kjøttboller m/ salat. Mandag: Pølser (ordentlige, grove, ikke "hot dog") m/ brokkolimos. Tirsdag: Kyllingsuppe m/ karri. Onsdag: Fiskefileter med tzatziki og "kikert-kaker". Torsdag: Fylt paprika m/ grov pasta. Nam, får vi komme over? 0 Siter
Speak Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Lasagne med salat. Kylling-gryte m. ris/pasta. (Bruker da kyllingfilet + mange grønnsaker som stekes før jeg tilsetter buljong (terning + vann), div. krydder og litt matfløte. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Våre middager fra fredag til torsdag ser slik ut: Fredag: Kyllingfilet surret i bacon med blomkålsgrateng. Lørdag: Wok m/ svinekjøtt. Søndag: Greske kjøttboller m/ salat. Mandag: Pølser (ordentlige, grove, ikke "hot dog") m/ brokkolimos. Tirsdag: Kyllingsuppe m/ karri. Onsdag: Fiskefileter med tzatziki og "kikert-kaker". Torsdag: Fylt paprika m/ grov pasta. ''Mandag: Pølser (ordentlige, grove, ikke "hot dog") m/ brokkolimos.'' Hvor får du tak i det i England? Har bare sett ekle pølser der. Men så har jeg sikkert bare vært på Tesco også. Har du forresten testa ut Ramsay's brokkolisuppe? Veldig enkelt, sunt og godt. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 ''Mandag: Pølser (ordentlige, grove, ikke "hot dog") m/ brokkolimos.'' Hvor får du tak i det i England? Har bare sett ekle pølser der. Men så har jeg sikkert bare vært på Tesco også. Har du forresten testa ut Ramsay's brokkolisuppe? Veldig enkelt, sunt og godt. Kjøper fra slakter Nei, det har jeg ikke. Takk for tipset! Du... Hvordan får du ungene til å spise et minimum av middagsmat de gangene de setter seg helt på bekbeina? Vet dine er utrolig flinke til å spise "voksenmat". Guttungen er stort sett grei, men i går satt han ved middagsbordet i tre timer... :-/ 0 Siter
Axcia Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Kjøper fra slakter Nei, det har jeg ikke. Takk for tipset! Du... Hvordan får du ungene til å spise et minimum av middagsmat de gangene de setter seg helt på bekbeina? Vet dine er utrolig flinke til å spise "voksenmat". Guttungen er stort sett grei, men i går satt han ved middagsbordet i tre timer... :-/ ''Guttungen er stort sett grei, men i går satt han ved middagsbordet i tre timer... :-/'' Hvorfor tyner du ham i 3 timer (!) når han stort sett er grei? Vi voksne er ikke like sultne hver dag, vi heller. *spent på svar* 0 Siter
Glimtipper Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 ''Guttungen er stort sett grei, men i går satt han ved middagsbordet i tre timer... :-/'' Hvorfor tyner du ham i 3 timer (!) når han stort sett er grei? Vi voksne er ikke like sultne hver dag, vi heller. *spent på svar* Hehe, vi tynte han ikke. Han bare satt der. Jeg sa det var den maten han fikk før leggetid, så han ble sittende og spise musebiter. Jeg syntes han kunne ta ansvar for å gjøre seg ferdig selv, så jeg lot han bare sitte. Spiste nesten ingenting på tre timer, inntil jeg sa at "nå er det nok". Da tok han to svære skjeer med mat (og det var nesten hele tallerkenen, gir han aldri mye av gangen for da virker det så uoverkommelig) og var klar til å legge seg. Skulle jeg tatt vekk maten? Gitt han brødskiver? Han kan leve på brødskiver med hvitost om han får lov 0 Siter
Axcia Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hehe, vi tynte han ikke. Han bare satt der. Jeg sa det var den maten han fikk før leggetid, så han ble sittende og spise musebiter. Jeg syntes han kunne ta ansvar for å gjøre seg ferdig selv, så jeg lot han bare sitte. Spiste nesten ingenting på tre timer, inntil jeg sa at "nå er det nok". Da tok han to svære skjeer med mat (og det var nesten hele tallerkenen, gir han aldri mye av gangen for da virker det så uoverkommelig) og var klar til å legge seg. Skulle jeg tatt vekk maten? Gitt han brødskiver? Han kan leve på brødskiver med hvitost om han får lov Jeg hadde nok tatt bort maten etter ca 30 min. Deretter, ingen servering før kveldsmat. Det 2½ timene i mellom = aktivitetstid. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Jeg hadde nok tatt bort maten etter ca 30 min. Deretter, ingen servering før kveldsmat. Det 2½ timene i mellom = aktivitetstid. Nei, han satt langt over leggetid. Det var siste servering før leggetid, siden han egentlig skulle legge seg en time senere. Jeg ville se hvor lenge han ble sittende Tidligere på dagen hadde han kun spist en brødskive. Han kan sulte seg syltynn om han får det for seg. Jeg spør mariaflyfly om råd. 0 Siter
gunrika Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Idag brukte vi kokeboka som ungdomsskoleeleven hadde og lagde laksewok- kjempegodt 0 Siter
-ssi Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Her er min meny for denne uka: Mandag: Laks, pasta, brokkoli Tirsdag: Hjemmelagede kjøttboller, potetmos, tomatsaus og salat Onsdag: Fiskekaker Torsdag: Chili con Carne Fredag: Grillet kveite, poteter, brokkoli Lørdag: Vegetarpizza Søndag: Kyllingfilet, ris, salat Vi har alltid minst tre fiskemiddager og en vegetardag i uka. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Kjøper fra slakter Nei, det har jeg ikke. Takk for tipset! Du... Hvordan får du ungene til å spise et minimum av middagsmat de gangene de setter seg helt på bekbeina? Vet dine er utrolig flinke til å spise "voksenmat". Guttungen er stort sett grei, men i går satt han ved middagsbordet i tre timer... :-/ Jeg tror ikke jeg er den rette å spørre. Ihvertfall ikke i dag hvor jeg hadde laga en fiskegryte (riktignok poseutgave, men jeg sprita den opp med masse ekstra fisk, litt reker og litt mer grønnsaker). Datra spiste en stor porsjon og syntes det var kjempegodt. Guttungen kom hjem litt for seint, kom til bordet og sa bare "nei takk", og gikk ut på kjøkkenet. Jeg blei kjempesur og sa han fikk smake og i det minste spise litt av fisken. Han tok tre skjeer og gikk for og lage seg en brødskive... Vanligvis er de greie i matveien. Guttungen har blitt så selektiv i matveien de siste par årene, men har er i det minste glad i å smake på nye ting. Og han liker veldig godt å lage mat. Jeg pleier å lage ting som ikke alltid er blandet (som du skjønner hadde jeg dårlig erfaring med blanda mat i dag). Da forventer jeg at de spiser alt på tallerkenen som de liker, samt smaker litt på det de ikke er så glade i. Guttungen knasker dessuten ofte rå gulrøtter ved siden av middagen, siden han ikke er overbegeistra for kokte grønnsaker. Og så har jeg innprenta dem med at de må skille mellom det de virkelig ikke liker og det de bare synes er litt kjip eller kjedelig mat. Men som sagt har jeg vært heldig med ungene på matfronten, jeg er egentlig ikke spesielt pedagogisk når det kommer til unger og spising. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Kom på en ting til: Jeg har kjøpt meg en fantastisk fin ny kokebok! Familiekokeboka av Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdal anbefales på det varmeste! Massevis av gode, sunne middager og fine tips. 0 Siter
....AV Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Denne uken har vi: Mandag: Spagetti med norzola- og spinatsaus Tirsdag: Fiskekaker, salat og pasta. Onsdag: Kylling- og andebryst, pasta og salat. Torsdag: Fiskesuppe og havrescones Fredag: Kylling og pommes frites 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Pasta med røkelaks og fennikkel. (1 fennikkel, røkelaks, finsnitta vårløk, frosne erter i en saus av creme fraiche, bittelitt olje, salt, pepper og litt sitronsaft) Gjort på under 20 min. Kyllingfileter: Green curry kylling. Et par ss karripasta på glass freses i litt peanøttolje. Tilsett kokosmelk, la det koke opp, tilsett fersk babymais (kutta i 4), La koke 3 min, tilsett kylling i fine strimler + grønne bønner, la koke i 3 min, tilsett sjampinjong (kutta i 4) og litt finhakka ingefær, kok i et par min, smak til med bittelitt fish sauce og ha over finhakka basilikum. Serveres med ris. Det går vel greit å bruke noe annet enn peanøttolje her? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.