Gå til innhold

Hjelp, flått på gulvet!!!

Anbefalte innlegg

Gjest flåttbitt
Skrevet

Akkurat nå fant jeg en mega svær grå flått på gulvet i stua, den har tydligvis spist seg mett på blod og sluppet taket!

Men fra hvem kom den? Mannen min har vært på trening og hadde akkurat tatt av seg sokken på dette stedet... og vi har hund!

Vi var på Sørlandet på ferie, men kom hjem for 3 uker siden (da var ikke bikkja med)... var også i Sandefjord forrige helg (da var bikkja med)

Hvor lenge kan disse sitte før de slipper taket?

Hvis han eller vi har hatt flere på oss, hva skjer hvis det ligger fler rundt om i huset? Vil de formere seg?

Jeg syns dette er veldig ekkelt, og tror ikke jeg får sove i natt!

Hjelp! Mest sannsynlig er det hunden som har hatt den på, vi ville nok ha merket det om det var oss, så stor som den var...

Hva skal vi gjøre nå?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville tenkt den høyst sannsynlig kommer fra hunden.

Dere andre får sjekke dere for merker i huden og disse ringene. Flott generelt er jo ikke veldig farlig - her i familien har vi vel hatt over ti sommer :/.

Gjest flåttbitt
Skrevet

Dere andre får sjekke dere for merker i huden og disse ringene. Flott generelt er jo ikke veldig farlig - her i familien har vi vel hatt over ti sommer :/.

Jeg tror og den kommer fra hunden egentlig, men det jeg er redd for er at det skal ha falt av andre, mette flåtter og jeg lurer på hva som skjer når de faller av? Formerer de seg og blir fler? kan vi risikere og få de over hele huset nå?

Skrevet

Den kommer helt sikkert fra hunden, ikke noe å få panikk over :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror og den kommer fra hunden egentlig, men det jeg er redd for er at det skal ha falt av andre, mette flåtter og jeg lurer på hva som skjer når de faller av? Formerer de seg og blir fler? kan vi risikere og få de over hele huset nå?

Aner ikke, men har mine tvil. Skjønner dog din bekymring.

Skrevet

Sånn skjer her og innimellom :)

Er flott som har sittet på dyrene og som har slippet taket. Tror nok det er en sjeldenhet at de får sittet så lenge på et menneske uten at de oppdager den

De formerer seg ikke heller, du bør ikke bekymre deg

For å få sove så kan du riste dyne og pute og sjekke sengen

Det hopper ikke noen opp, og så lenge dyrene ikke er oppe i sengen din så er det ikke noe problem. Sjekk foresten hunden godt

Du kan kjøpe noen dråper du behandler hunden med en gang i måneden. Det hjelper mot flått. Det er også en ide å sjekke dyret hver dag, kjenne etter kuler

Vi har både hund og katt og bor landlig, vi kjenner på dyrene hver dag og behandler med slike dråper. Vi har funnet slike store som ligger på gulvet noen få ganger, men det har aldri vært på oss menneskene i huset, ei heller i senger, soffaer el steder

:)

candyqueen_83
Skrevet

Mest sannsynlig fikk nok hunden den forrige helg. Dere får bare gå over hunden og se om dere finner noen røde felter, eller om han skulle bli dårlig. Men det er veldig få av flåttene som har smitte i seg. Det går nok bra :o)

Gjest Lotus77
Skrevet

Det var sikkert hunden. Fant en svær en på kjøkkenet en gang, regna med det var fra katten :)

Skrevet

Oi, over ti! Det var mye. Her i familien har ingen av menneskene hatt flått noensinne (forbehold for årene før jeg traff husbonden).

Katten har hatt to! ;-)

Skrevet

Jeg hadde desinfisert hele huset! Flått formerer seg ultrafort, og dere har sannsynligvis minst 1000 egg spredt rundt i huset! De er sugeklare fra første klekk, og elsker å ramle ned i håret eller på nakken til folk som kan se frem til en tilværelse i tilnærmet nær døden eksistens! Senga er et annet favorittsted, og bikkja har jo vært hele huset rundt!

Flytt før det er for sent!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde desinfisert hele huset! Flått formerer seg ultrafort, og dere har sannsynligvis minst 1000 egg spredt rundt i huset! De er sugeklare fra første klekk, og elsker å ramle ned i håret eller på nakken til folk som kan se frem til en tilværelse i tilnærmet nær døden eksistens! Senga er et annet favorittsted, og bikkja har jo vært hele huset rundt!

Slemming!

;)

Skrevet

Næmmen nick, da! Du som alltid bruker nicket til den du svarer i overskriften, og så klarer du både å ha vokalfeil samt ordelingsfeil? *tsk tsk* ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Oi, over ti! Det var mye. Her i familien har ingen av menneskene hatt flått noensinne (forbehold for årene før jeg traff husbonden).

Katten har hatt to! ;-)

Neida, ikke så mye, mange rundt der vi holdt til fikk fler ;).

Barna mine kravler nok mer enn gjennomsnittlig rundt i busk og kratt... og dels må jeg jo følge etter :P

Skrevet

Neida, ikke så mye, mange rundt der vi holdt til fikk fler ;).

Barna mine kravler nok mer enn gjennomsnittlig rundt i busk og kratt... og dels må jeg jo følge etter :P

*he he*

Skrevet

Det har jeg funnet mange ganger. Her er det nok katten som tar dem med. Jeg bare brenner dem. Ikke mer å gjøre med det.

Jeg har også opplevd flere ganger i sommer å ha flått krypende på armene mine. Slik er det å være ute i naturen.

Dersom en av dere hadde hatt den på dere, så hadde dere merket det. En så stor flott vil du jo i hvert fall merke da du vasker deg!

Skrevet

Næmmen nick, da! Du som alltid bruker nicket til den du svarer i overskriften, og så klarer du både å ha vokalfeil samt ordelingsfeil? *tsk tsk* ;-)

Haha, det var _ingen_ feil i innlegget!

Skrevet

Ingen grunn til panikk! Den er mest sannsynlig fra bikkja, den kan ha fått den forrige helg i Sandefjord. Har aldri hørt om at mennesker kan ha en flått lenge nok til at den blir stor og slipper taket, vi merker den tidligere. Det er bare å drepe flåtten (brenne eller knuse den).

Jeg har aldri hørt om at flått har lagt egg og formert seg innendørs, det går nok helt fint. Hadde dette vært en risiko, hadde man nok hørt om hunde- og katteeiere i flåttområder som opplever det. Men du kan jo sjekke bikkja nøye nå, for å sjekke at den ikke har flere. Jeg ville også tatt en sjekk på de stedene hunden pleier å sove. Vi plukker flått av katten nesten daglig når vi er på hytta.

Skrevet

Haha, det var _ingen_ feil i innlegget!

Det var da enda noe;-) Ps. denne gangen glemte du å forandre overskriften;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...