Gå til innhold

Bivirkninger mon tro?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har Metabolsk Acidose, det er rett og slett at blodet mitt er for surt, veldig surt.

Har startet opp med nytt medikament nå, Urocit-k. Det står ikke i felleskatalogen, så det brukes ikke i Norge til vanlig. Det er via Rikshospitalet jeg har fått tablettene.

Jeg tar høy dose. Nå de siste dagene etter oppstart så har mine smertefulle bein, blitt enda mer tyngre og vonde. Jeg sliter med at de er anspent, og pga manglende behandling er de ekstra ille nå, men det har gått fra ille til grusomt.

I tillegg så har jeg frysebyger og svettebyger av en annen verden om nettene. Bare i natt var jeg oppe 2 ganger og byttet t-skjorte, den var gjennomvåt. Så fryser jeg, så svetter jeg. Det er illeluktende svette.

Jeg har ofte infeksjonsfølelse i kroppen, men nå er det ekstra ille. Jeg har ikke feber, det får jeg heller ikke før jeg er veldig syk.

Så nå lurer jeg jo på om dette er bivirkninger? Søker litt på nett og finner ut at tunge vonde bein er en bivirkning og at da skal lege kontaktes. Ingenting om svette. På pilleboksen står det null og nada, det er ikke med pakningsvedlegg.

Bør jeg dobbelsjekke med legen? Fastlegen er ikke hjelp i, må i så fall ringe Riksen. Eller er jeg bare sliten, og kroppen jobber med noe? Folk er syke rundt meg, vond hals o.l, men det har ikke jeg.

Dere kjenner sikkert til influensafølelse? Ikke forkjølelse, men den følelsen kroppen har når flunsa kicker inn. Sånn har jeg det, ganske mye akkurat nå i forhold til vanlige dager.

Hva bør jeg gjøre? Det er ikke bare bare å få tak i legen min på RH, så helst vil jo jeg krype under dyna og bare ligge der. Huff, og jeg som får lillesøster på besøk i dag for at jeg skal følge henne på en konsert.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Det du beskriver er ikke bivirkninger av medisinen så langt jeg kan finne. Tross dette synes jeg du skal kontakte legen din på RH. Når en gir pasienter medisiner på reg.fritak, skal en være svært tilgjengelig for spørsmål.

Jeg understreker at dette er klart utenfor min spesialitet.

Skrevet

Det du beskriver er ikke bivirkninger av medisinen så langt jeg kan finne. Tross dette synes jeg du skal kontakte legen din på RH. Når en gir pasienter medisiner på reg.fritak, skal en være svært tilgjengelig for spørsmål.

Jeg understreker at dette er klart utenfor min spesialitet.

Takk for svar.

Etter det jeg vet er dette rett og slett ett prøveprosjekt, så jeg kan ta en telefon til han, det er en dyktig spesialist som følger meg tett opp.

Vanlig behandling er natrontabletter, men jeg må opp i så høy dose at jeg ikke får det i meg.

Skrevet

Sikker på at du ikke har uvi? Jeg driver med den svetten vet du og blir kjempesliten. Jeg vet jeg har sagt det til deg før altså, men det er sånne ting som er lette å overse :o)

Lykke til

Skrevet

Sikker på at du ikke har uvi? Jeg driver med den svetten vet du og blir kjempesliten. Jeg vet jeg har sagt det til deg før altså, men det er sånne ting som er lette å overse :o)

Lykke til

Jeg tror ikke jeg har UVI, men igjen, jeg vet jo sjelden at jeg har det før jeg er på vei i ambulansen. ;o)

Har hatt litt vinglete infeksjonsprøver, men som oftes så ordner kroppen opp.

Det kan hende at kroppen bare reagerer veldig siden jeg hiver innpå disse pillene.

Har snakket med Riksen, men legen er borte til mandag og det er bare han som kjenner til medisinen. Den er jo ikke vanlig i bruk, så avdelingsykepleieren (som er fantastisk!) hadde ikke hørt om dem.

Skal ringe igjen på mandags morgen.

Så jeg som skal ha lillesøster med på utendørskonsert i kveld, jøje meg. Jeg vil ikke sende henne alene, for mye alkohol, kjip storesøster jeg. ;o) Jeg har backup da, dersom jeg kollapser helt. :o)

Skrevet

Hvis det ikke er altfor tungvindt for deg, så ville jeg stukket innom fastlegen og fått tatt en crp (+ levert en urinprøve hvis klarer å få tatt det).

Vet ikke om du er klar over det, men det går an å få tak i utstyr slik at du kan ta crp selv. Eller vi fikk i allefall mulighet til det gjennom at fastlegen bestilte utstyret, også betalte vi fastlegen det det kostet. Når man både har hyppige infeksjoner _og_ har symptomer som kan være falsk alarm, så er det greit å enkelt kunne avklare om en akutt infeksjon er igang eller ikke.

Gjest Håper du får hjelp
Skrevet

Sånn som du beskriver har jeg hatt det i åresvis. Legene tror det er hormonelt .Nå har jeg fått satt inn hormonspiral, er kvitt mensen og er myyye bedre:)

Skrevet

Hvis det ikke er altfor tungvindt for deg, så ville jeg stukket innom fastlegen og fått tatt en crp (+ levert en urinprøve hvis klarer å få tatt det).

Vet ikke om du er klar over det, men det går an å få tak i utstyr slik at du kan ta crp selv. Eller vi fikk i allefall mulighet til det gjennom at fastlegen bestilte utstyret, også betalte vi fastlegen det det kostet. Når man både har hyppige infeksjoner _og_ har symptomer som kan være falsk alarm, så er det greit å enkelt kunne avklare om en akutt infeksjon er igang eller ikke.

Det var jeg ikke klar over, men det er absolutt noe jeg vil høre med fastlegen min om!

Det er litt kronglete for meg å få tatt prøver, så ofte utsetter jeg det, for jeg orker rett og slett ikke kjøreturen til legekontoret + belastningen med lang kø. Har drøftet muligheten for å få timebestilling, men det var ikke aktuelt.

I tillegg må jeg medisinere høyt med loperamid pga magen for å komme meg ut av huset, det må starte endel timer før. Bare styr med meg ;-)

Tusen takk for tipset! God helg! :o)

Skrevet

Sånn som du beskriver har jeg hatt det i åresvis. Legene tror det er hormonelt .Nå har jeg fått satt inn hormonspiral, er kvitt mensen og er myyye bedre:)

Takk for tipset, men hos meg så vet jeg i hovedsak hva årsakene er. Etter å ha tenkt meg om så mistenker jeg sterkt den nye medisinene, mtp på opptak og når symptomene er verst, så høres det logisk ut.

Jeg noterer meg allikevel tipset ditt, for med så mye annet skakkjørt i kroppen så er det greitt å vite at det kan være flere roller her.

Bra at du fant løsningen for deg! :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1282913823' post='4424823]

Det var jeg ikke klar over, men det er absolutt noe jeg vil høre med fastlegen min om!

Det er litt kronglete for meg å få tatt prøver, så ofte utsetter jeg det, for jeg orker rett og slett ikke kjøreturen til legekontoret + belastningen med lang kø. Har drøftet muligheten for å få timebestilling, men det var ikke aktuelt.

I tillegg må jeg medisinere høyt med loperamid pga magen for å komme meg ut av huset, det må starte endel timer før. Bare styr med meg ;-)

Tusen takk for tipset! God helg! :o)

Jeg husker ikke hvor mye vi betalte, men det var uansett verdt pengene! Firmaet som solgte utstyret hadde ingen motforestillinger så lenge legekontoret tok seg av opplæringen (som du sikkert vet så er det uhyre enkelt å ha hurtig-crp).

Jeg synes at frostrier ikke er noe som skal overses. Det viste seg i etterkant at mannen min hadde fått omfattende skader på nyrene - i det minste delvis som følge av manglende behandling av UVI.

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mye vi betalte, men det var uansett verdt pengene! Firmaet som solgte utstyret hadde ingen motforestillinger så lenge legekontoret tok seg av opplæringen (som du sikkert vet så er det uhyre enkelt å ha hurtig-crp).

Jeg synes at frostrier ikke er noe som skal overses. Det viste seg i etterkant at mannen min hadde fått omfattende skader på nyrene - i det minste delvis som følge av manglende behandling av UVI.

Hva det koster er ikke så nøye, så lenge det kan lette kampen mot de kraftige UVIène. For jeg sliter veldig med å skille ut symptomer, og har endel turer for å sjekke med crp, for å så sjekke på nytt etter noen dager. Når det er sagt, så har jeg ikke så mange infeksjoner, de er bare så ekstremt kraftige når de dukker opp. Nå er blodet ekstra surt og det svekker meg, derfor er jeg lettere mottagelig akkurat nå.

Heldigvis følges jeg godt opp mtp på skader og det at jeg ikke skal gå ubehandlet. Der fungerer samarbeidet mellom RH og min lokale urolog svært bra. Jeg har dessverre fått skader på ene nyren, den er nå kronisk smertefull og jobber senere. Heldigvis har jeg fått opp igjen nyrekapasiteten, den var litt lav i en lengre periode.

Det må være en ekstra belastning for deg å vite at det kom skader. Ofte når det er flere ting å forholde seg til, blir noe lettere neglisjert, annet tar over oppmerksomheten.

Vel, nå skal jeg gå i dusjen igjen, for svetten siler selv om jeg frøs i sted. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg mistenkt overgangsalder ;-)

Takk for gode råd atter en gang frosken :-)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1282893504' post='4424643]

Takk for svar.

Etter det jeg vet er dette rett og slett ett prøveprosjekt, så jeg kan ta en telefon til han, det er en dyktig spesialist som følger meg tett opp.

Vanlig behandling er natrontabletter, men jeg må opp i så høy dose at jeg ikke får det i meg.

Hvis du er engstelig og legen er åpen for telefoner, så ville jeg ringt.

Skrevet

Hvis du er engstelig og legen er åpen for telefoner, så ville jeg ringt.

Jeg ringte, men legen min var bortreist til mandag. Så jeg skal ta kontakt da.

Jeg verker veldig i leddene, men føler meg piggere nå når det er lenge siden sist medisindose. Har ikke sånne voldsomme fryse og svettebyger, hjertebanken er litt roligere.

Så jeg senker dosen litt i helga og snakker med legen på mandag. Skulle jeg bli verre får jeg heller ta en tur på legevakten og utelukke infeksjon.

Jeg er egentlig ikke så engstelig, men liker ikke når kroppen streiker, jeg har så mye jeg vil nemlig og lite tålmodighet! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...