Axcia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 http://www.klikk.no/helse/samliv/article603278.ece Ups, det hadde jeg ikke trodd. Er dette nødvendig? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Var dette nytt da? Det sier seg vel selv at man bør bruke prevensjon frem til overgangsalderen dersom man ikke ønsker å bli gravid? 0 Siter
Axcia Skrevet 27. august 2010 Forfatter Skrevet 27. august 2010 Var dette nytt da? Det sier seg vel selv at man bør bruke prevensjon frem til overgangsalderen dersom man ikke ønsker å bli gravid? Sjansen for å bli gravid etter fylte 45 må da være minimal? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Sjansen for å bli gravid etter fylte 45 må da være minimal? Jo men det er jo likevel en sjanse, og da bør man bruke prevensjon. Jeg har aldri hørt om at man kan slutte med prevensjon etter å ha fylt 45 år. Har du aldri lest eller hørt om kvinner på 50-60 år som har blitt mødre? 0 Siter
laban Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har sterilisert meg for å slippe det der. Orker ikke tanken på å måtte ta abort, etter å ha strevd i årevis for å avle barn tidligere i livet. Siden vi vet at risikoen er liten, hadde vi sikkert tatt litt lett på det - og mensen blir ikke mer regelmessig etter fylte 45, for å si det sånn. Typisk at man da havner i en uønsket situasjon. Sitat fra artikkelen: Dess tidligere man begynner å menstruere, dess senere slutter man. Uuuuurettfeeerdig! 52 er vissnok snittalderen for at mensen tar slutt. Gjennomsnittlig - da holder altså noen på til ca. 60! * har hatt mensen i 40 år og ingen tegn til at den skal gi seg * 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har sterilisert meg for å slippe det der. Orker ikke tanken på å måtte ta abort, etter å ha strevd i årevis for å avle barn tidligere i livet. Siden vi vet at risikoen er liten, hadde vi sikkert tatt litt lett på det - og mensen blir ikke mer regelmessig etter fylte 45, for å si det sånn. Typisk at man da havner i en uønsket situasjon. Sitat fra artikkelen: Dess tidligere man begynner å menstruere, dess senere slutter man. Uuuuurettfeeerdig! 52 er vissnok snittalderen for at mensen tar slutt. Gjennomsnittlig - da holder altså noen på til ca. 60! * har hatt mensen i 40 år og ingen tegn til at den skal gi seg * ''Sitat fra artikkelen: Dess tidligere man begynner å menstruere, dess senere slutter man.'' Ja, det der var rart! Selv begynte jeg ikke før jeg hadde fylt 13, så da tar det slutt da, kanskje? ;-) 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 ''Sitat fra artikkelen: Dess tidligere man begynner å menstruere, dess senere slutter man.'' Ja, det der var rart! Selv begynte jeg ikke før jeg hadde fylt 13, så da tar det slutt da, kanskje? ;-) Hm, jeg var nesten 16, så slipper jeg kanskje tidlig da - håpe Ikke for det, har hatt hormonspiral i 3 år, og har ikke hatt mensen på den tida 0 Siter
Gjest Får bare le Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Hm, jeg var nesten 16, så slipper jeg kanskje tidlig da - håpe Ikke for det, har hatt hormonspiral i 3 år, og har ikke hatt mensen på den tida Jeg fikk mensen da jeg var 9. Stakkars meg:) 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Hm, jeg var nesten 16, så slipper jeg kanskje tidlig da - håpe Ikke for det, har hatt hormonspiral i 3 år, og har ikke hatt mensen på den tida Håpe og håpe fru Blom...;-/ Selv om det ikke hadde vært meg i mot ikke å ha mensen, så synes jeg tanken på overgangsalderen ikke er så fristende... Vet jo ikke hva den bringer med seg av "andre ting"... *skyver det resolutt ned i en skuff og låser igjen* 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Håpe og håpe fru Blom...;-/ Selv om det ikke hadde vært meg i mot ikke å ha mensen, så synes jeg tanken på overgangsalderen ikke er så fristende... Vet jo ikke hva den bringer med seg av "andre ting"... *skyver det resolutt ned i en skuff og låser igjen* Nei - enig i det du. Tenkte ikke så langt jeg. Men det er maaaange år igjen..... 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg fikk mensen da jeg var 9. Stakkars meg:) Kanksje du kan gjøre en karriere som 2000-tallets svar på Sara fra bibelen? ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei - enig i det du. Tenkte ikke så langt jeg. Men det er maaaange år igjen..... *tvi vti* (spytter & korser meg) 0 Siter
Gjest Får bare le Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Kanksje du kan gjøre en karriere som 2000-tallets svar på Sara fra bibelen? ;-) Ikke sant:) 0 Siter
Babette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Håpe og håpe fru Blom...;-/ Selv om det ikke hadde vært meg i mot ikke å ha mensen, så synes jeg tanken på overgangsalderen ikke er så fristende... Vet jo ikke hva den bringer med seg av "andre ting"... *skyver det resolutt ned i en skuff og låser igjen* Det er veldig individuelt, og overgangsalderen trenger ikke å være så ille. Jeg synes det verste med den er at den er litt tabubelagt. F. eks. skjedde det i et møte at jeg ble varm og tok av meg jakka. - Ha ha, har du hetetokter, flirte en mann. Ja, sa jeg, som sant var. Og han ble knallrød og rar, som om det bare var ment som en vits. Jeg får ofte høre at jeg ser ung ut, så kanskje han ikke hadde sagt det om han hadde visst hvor gammel jeg er. Men hvorfor er det ikke greit å si det som det er, tro? Det er da en naturlig ting? Jeg har også inntrykk av at mange kvinner er opptatt av å fortelle at de IKKE har kommet i overgangsalderen. Man er liksom nedfallsfrukt, da. 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Det er veldig individuelt, og overgangsalderen trenger ikke å være så ille. Jeg synes det verste med den er at den er litt tabubelagt. F. eks. skjedde det i et møte at jeg ble varm og tok av meg jakka. - Ha ha, har du hetetokter, flirte en mann. Ja, sa jeg, som sant var. Og han ble knallrød og rar, som om det bare var ment som en vits. Jeg får ofte høre at jeg ser ung ut, så kanskje han ikke hadde sagt det om han hadde visst hvor gammel jeg er. Men hvorfor er det ikke greit å si det som det er, tro? Det er da en naturlig ting? Jeg har også inntrykk av at mange kvinner er opptatt av å fortelle at de IKKE har kommet i overgangsalderen. Man er liksom nedfallsfrukt, da. ''Det er veldig individuelt, og overgangsalderen trenger ikke å være så ille. '' Ja, jeg håperdet går greit :-) Men er engstelig for at jeg skal ende opp som en "PMS-bombe" i et par års tid! *he he* ''Jeg synes det verste med den er at den er litt tabubelagt.'' Ja, jeg har tenkt det samme selv. Og til akkurat det med varme: Jeg er en person som ikke fryser så lett. Mange damer på jobben - både eldre og yngre enn meg, klager stadig over at de er kalde. Mens jeg går rundt og har det helt fint... Sånn har jeg alltid hatt det, også da jeg var pur ung. Jeg fikk for noen måneder slengt til meg i et sosialt lag (sikkert _ment_ som en morsomhet) da jeg snakket om lufting fordi det var så varm: "Erru i overgangsalderen, eller?" Jeg merket at jeg ble sur - han tok jo feil, men om han hadde rett: Hva så? Det er liksom greit å ha annen "termostat" enn normalt hvis man er gravid eller syk, men noe å le av hvis man er i overgangsalderen? ''Jeg har også inntrykk av at mange kvinner er opptatt av å fortelle at de IKKE har kommet i overgangsalderen. Man er liksom nedfallsfrukt, da.'' Akkurat det samme har jeg lagt merke til. 0 Siter
Gjest Deskjen Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jo men det er jo likevel en sjanse, og da bør man bruke prevensjon. Jeg har aldri hørt om at man kan slutte med prevensjon etter å ha fylt 45 år. Har du aldri lest eller hørt om kvinner på 50-60 år som har blitt mødre? Jo men trodde de hadde vært på en fruktbarhetsklinikk i utlandet. Selv har jeg tenkt at vi kan bruke sikker periode noen år etter 40. Men dersom mensen blir uregelmessig er det sikkert ikke så lett. Vanlig kobberspiral er uansett veldig ukomplisert. Min bestemor fikk barn da hun var 45 år 0 Siter
Axcia Skrevet 27. august 2010 Forfatter Skrevet 27. august 2010 Jo men det er jo likevel en sjanse, og da bør man bruke prevensjon. Jeg har aldri hørt om at man kan slutte med prevensjon etter å ha fylt 45 år. Har du aldri lest eller hørt om kvinner på 50-60 år som har blitt mødre? Det er uhyre sjeldent at kvinner får barn i 45-50 års alder, med mindre det er assistert. Men muligheten er tilstede, selvsagt. *må i tenkeboksen for å overtale mannen til sterilisering* 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Det er uhyre sjeldent at kvinner får barn i 45-50 års alder, med mindre det er assistert. Men muligheten er tilstede, selvsagt. *må i tenkeboksen for å overtale mannen til sterilisering* Det er uhyre sjeldent at en 15-16åring blir gravid første gangen hun har sex, men likevel ville vi rådet vedkommende til å bruke prevensjon :-) 0 Siter
avidi Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ikke nødvendig for meg i allefall. Jeg er 48 år og er på full fart inn i overgansalderen allererde. Gynekologen fortalte meg for et par dager siden at eggstokkene mine nå var begynt å bli"gamle" og at alle mine endometrioseplager snart var en saga blott. Behovet for prevensjon har ikke akkurat vært påtrengnde tema for meg de ti siste år. Jeg har født et barn for 20 år siden og har hatt noen ufrivillige aborter. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har sterilisert meg for å slippe det der. Orker ikke tanken på å måtte ta abort, etter å ha strevd i årevis for å avle barn tidligere i livet. Siden vi vet at risikoen er liten, hadde vi sikkert tatt litt lett på det - og mensen blir ikke mer regelmessig etter fylte 45, for å si det sånn. Typisk at man da havner i en uønsket situasjon. Sitat fra artikkelen: Dess tidligere man begynner å menstruere, dess senere slutter man. Uuuuurettfeeerdig! 52 er vissnok snittalderen for at mensen tar slutt. Gjennomsnittlig - da holder altså noen på til ca. 60! * har hatt mensen i 40 år og ingen tegn til at den skal gi seg * Jeg er 52 år og har hatt mensen engang tidlig i året 2010. Hadde kraftig mens to ganger i året 2009. Spiralen ble fjernet i desember, og jeg tror ikke jeg kommer til å bli gravid. Jeg fikk mensen først da jeg var 11 år, og det holder med 40 år. Jeg er glad jeg følger gjennomsnittsalderen og trenger ikke vente til 56 år. Jeg er nokså sikker på at jeg ikke er fruktbar lenger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.