Angustia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 *måper* Hvis det ikke var deg som fortalte det, så ville jeg knapt trodd på det. Det er "beyond the pale". *klem* Takk, Sør! Har egentlig lagt det bak meg, men det hender at det rippes opp i slik som denne tråden... En ting er presten fra helvete, slike finnes, men jeg mistenker sterkt at behandlinga skyldes at mannen min var TIDLIGERE rusmisbruker, og det visste presten. Uansett har man krav på en verdig bisettelse 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Takk, Sør! Har egentlig lagt det bak meg, men det hender at det rippes opp i slik som denne tråden... En ting er presten fra helvete, slike finnes, men jeg mistenker sterkt at behandlinga skyldes at mannen min var TIDLIGERE rusmisbruker, og det visste presten. Uansett har man krav på en verdig bisettelse Jeg blir mer og mer sjokkert. Og om han hadde vært en nåværende rusmisbruker så hadde han selvsagt også hatt krav på verdighet, for den saks skyld. *klem* 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Takk, Sør! Har egentlig lagt det bak meg, men det hender at det rippes opp i slik som denne tråden... En ting er presten fra helvete, slike finnes, men jeg mistenker sterkt at behandlinga skyldes at mannen min var TIDLIGERE rusmisbruker, og det visste presten. Uansett har man krav på en verdig bisettelse Hvis presten var et rasshøl burde du nok sendt det brevet likevel. Jeg tenkte at det kanskje bare var kirketjeneren som hadde gravd feil sted. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 For mange er dette av stor symbolsk betydning. Muligens mest viktig for de etterlatte, men hvorfor ikke respektere det? Svært mange har stor trøst i å besøke gravstedet, og da må de kunne stole på at de forholder seg til riktig gravsted. Opplevde noe liknenede under min manns urnenedsettelse. Urna skulle senkes på farens gravsted, men da jeg kom var det boret et hull på nabograva. Jeg påpekte det for presten som blei mektig irritert og sa det ikke var riktig. Jeg pekte på gravsteinene og leste navnene høyt. Han blei enda meir irritert og sa at kirkevergen som hadde bora hullet var gått for dagen. Da brøt jeg ut i hysterisk krampegråt og ba han finne det jævla boret slik at jeg kunne gjøre det sjøl. Hadde heldigvis med meg svogeren min som ordna opp, så jeg kunne senke urna på riktig sted.. Er ikke religiøs, men av og til er ritualer viktige og en stor trøst for de pårørende. Det du forteller er jo hårreisende! *klem* Huff, ble skikkelig trist på dine vegne, oppå den belastningen du allerede hadde, som er ubeskrivelig vond. 0 Siter
Angustia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Hvis presten var et rasshøl burde du nok sendt det brevet likevel. Jeg tenkte at det kanskje bare var kirketjeneren som hadde gravd feil sted. Ja, jeg burde gjort det, men orka ikke... Presten kunne jeg ha skrevet en roman om, godt jeg ikke er religiøs i utgangspunktet, hehe :-) Vondt for meg, men verre for barna. Men de var heldigvis ikke med på urnenedsettelsen. 0 Siter
Angustia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1282934639' post='4424989] Det du forteller er jo hårreisende! *klem* Huff, ble skikkelig trist på dine vegne, oppå den belastningen du allerede hadde, som er ubeskrivelig vond. Takk for klem, Shira, det varmer! Er ikke ute etter å fiske sympati, men innlegget vekka noen minner... 0 Siter
Angustia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Høres ikke bra ut. Jeg gjetter for øvrig på at denne kirketjeneren har fått føling med hvor sint en prest kan bli, helt uten at du trenger å sende noe brev. Hehe :-) 0 Siter
frosken Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg synes det er overdrevent å kalle opplevelsen sjokkerende (for de pårørende). Men det kan jo ha sett litt merkelig ut under begravelsen, selv om jeg ikke vet om jeg forsto problemet helt. Sånt får meg til å bli enda mer positiv til kremasjon. Renslig, plassbesparende og greit. Jeg har ett eneste ønske når det gjelder min egen grav når den tid kommer: Hvis det på noen som helst måte stresser julefeiringen for mine etterlatte å få tent det %(=?#"! gravlyset, er det helt i orden å la det være. * erfaring * ''Jeg synes det er overdrevent å kalle opplevelsen sjokkerende (for de pårørende).'' Jeg synes ikke det er overdrevent. Begravelsen er ofte en svært intens opplevelse for de nærmeste, og det å se kisten blir senket er for mange noe av det mest vanskelige. 0 Siter
Angustia Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg blir mer og mer sjokkert. Og om han hadde vært en nåværende rusmisbruker så hadde han selvsagt også hatt krav på verdighet, for den saks skyld. *klem* Takk, Sør! Er så enig, og dette var viktig for meg (og barna) i forbindelse med bisettelsen. Men det er en av ulempene med å bo i ei lita bygd - man er prisgitt "omstendigehetene"... 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Takk for klem, Shira, det varmer! Er ikke ute etter å fiske sympati, men innlegget vekka noen minner... Jeg oppfattet deg ikke som ute etter sympati, du fortalte en opplevelse. En opplevelse som ikke skulle ha funnet sted! Råtne tomater finner vi overalt, men det skal ikke være noen av dem i slike settinger. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Takk for klem, Shira, det varmer! Er ikke ute etter å fiske sympati, men innlegget vekka noen minner... Må bare få med også at jeg synes du er sterk som deler litt av dine erfaringer med oss. Jeg oppfatter deg som en sterk dame. jeg kan ikke en gang sette meg inn i hva dere gikk igjennom. Ha en fin lørdag! ) Jeg sitter akkurat nå og hører på vekkerklokka til lillesøsteren min, den har pepet i 15 min, lurer på når hun våkner av den. Ungdommer har sovehjerte gitt! 0 Siter
laban Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 ''Jeg synes det er overdrevent å kalle opplevelsen sjokkerende (for de pårørende).'' Jeg synes ikke det er overdrevent. Begravelsen er ofte en svært intens opplevelse for de nærmeste, og det å se kisten blir senket er for mange noe av det mest vanskelige. Jeg har ingen problemer med å forstå at det som hendte under begravelsen, var ille, selv om jeg ikke vet om jeg forsto det ordentlig ut fra artikkelen. Under en jordfestelse skal det ikke mye til før ting blir alvorlige. Det var opplysningen om at kisten var plassert i feil grad, som kom fram mye senere, som ble omtalt som "sjokkartet". Det var det uttrykket jeg hadde litt problemer med. Men terskelen for å bruke sjokk-uttrykkene har nok gått litt ned for de fleste - i hvert fall i media. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har ingen problemer med å forstå at det som hendte under begravelsen, var ille, selv om jeg ikke vet om jeg forsto det ordentlig ut fra artikkelen. Under en jordfestelse skal det ikke mye til før ting blir alvorlige. Det var opplysningen om at kisten var plassert i feil grad, som kom fram mye senere, som ble omtalt som "sjokkartet". Det var det uttrykket jeg hadde litt problemer med. Men terskelen for å bruke sjokk-uttrykkene har nok gått litt ned for de fleste - i hvert fall i media. ''Men terskelen for å bruke sjokk-uttrykkene har nok gått litt ned for de fleste - i hvert fall i media.'' Jeg føler at mange ord, som jeg oppfatter som sterke, ikke er det i så stor grad i media lengre. 0 Siter
laban Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1282982694' post='4425513] ''Men terskelen for å bruke sjokk-uttrykkene har nok gått litt ned for de fleste - i hvert fall i media.'' Jeg føler at mange ord, som jeg oppfatter som sterke, ikke er det i så stor grad i media lengre. Helt klart :-) Man ser det i TV-intervjuer hvordan reporterne sliter med å få sterke uttrykk ut av vanlige folk som ikke sier stort: "Vil du karakterisere dette som terror?" "Kan dette kalles en skandale?" 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Helt klart :-) Man ser det i TV-intervjuer hvordan reporterne sliter med å få sterke uttrykk ut av vanlige folk som ikke sier stort: "Vil du karakterisere dette som terror?" "Kan dette kalles en skandale?" Når da avisene også bruker krigstyper i stor grad, så svekker det virkningen av ord. Jeg lurer på om det bare er plass til Kèn jeg, dersom det skulle bli krig i Norge. 0 Siter
rose23 Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er da mest av hensyn til de pårørende en velger diverse plasser å gravlegge folk... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.