Gjest dilemma Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Fikk et lite dilemma jeg. Min mann og jeg vil bli gravlagt på et familiegravsted når den tiden kommer. Kom i snakk med kirketjeneren da jeg var på kirkegården. Han sa at jeg måtte bestemme meg om jeg skulle kremeres eller ikke. Dette fordi min mann ønsker kremasjon. Grava er så liten at skal det bli plass for en kiste må jeg dø før min mann. Den må være nederst. Ved kremasjon var dette intet problem. Det vil si at jeg må dø før min mann om jeg ikke skal kremeres. Litt vanskelig å bestemme dette også liksom... Skal du kremeres når du dør? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Så langt har jeg ikke tenkt, men har fått instrukser fra mamma for flere år siden at hun ønsker sterkt kremasjon. (kremasjon er ikke så vanlig der vi hører til) Det ønsket vil jeg jo oppfylle så sant jeg kan. 0 Siter
laban Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg bor i Oslo, og der er det veldig fullt på kirkegårdene og lite plass til kistegraver. Om noen år kan man bli henvist til nabokommunene hvis man insisterer på kistegrav. Jeg har ikke tenkt å flytte fra byen, verken død eller levende. Dermed blir det kremasjon - jeg synes uansett det er en renslig og grei løsning. Jeg vet jeg er død når det skjer, men står likevel gjerne over naturens egne renovasjonsvesen, for å si det pent. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg bor i Oslo, og der er det veldig fullt på kirkegårdene og lite plass til kistegraver. Om noen år kan man bli henvist til nabokommunene hvis man insisterer på kistegrav. Jeg har ikke tenkt å flytte fra byen, verken død eller levende. Dermed blir det kremasjon - jeg synes uansett det er en renslig og grei løsning. Jeg vet jeg er død når det skjer, men står likevel gjerne over naturens egne renovasjonsvesen, for å si det pent. Og etter å ha lest din argumentasjon kjente jeg plutselig at også jeg vil kremeres, gitt. *urk* 0 Siter
frosken Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg bor i Oslo, og der er det veldig fullt på kirkegårdene og lite plass til kistegraver. Om noen år kan man bli henvist til nabokommunene hvis man insisterer på kistegrav. Jeg har ikke tenkt å flytte fra byen, verken død eller levende. Dermed blir det kremasjon - jeg synes uansett det er en renslig og grei løsning. Jeg vet jeg er død når det skjer, men står likevel gjerne over naturens egne renovasjonsvesen, for å si det pent. '' Jeg vet jeg er død når det skjer, men står likevel gjerne over naturens egne renovasjonsvesen, for å si det pent.'' Jeg begynner å mistenke deg for å jobbe i kremasjonsbransjen. Er dette en form for skjult markedsføring? 0 Siter
laban Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 '' Jeg vet jeg er død når det skjer, men står likevel gjerne over naturens egne renovasjonsvesen, for å si det pent.'' Jeg begynner å mistenke deg for å jobbe i kremasjonsbransjen. Er dette en form for skjult markedsføring? Jeg er selvstendig næringsdrivende med en liten hjemme-kremasjonsovn. Skal legge ut link når jeg får opp nettsiden. Altså, med all respekt, jeg er ikke morbid eller noe. Jeg forstår godt at de etterlatte vil at alt rundt disse seremoniene skal være i orden. Men jeg hørte en gang en radiodokumentar der de snakket med både en som hadde jobbet mange år på kirkegården, og en som hadde vært ansatt i et krematorium i mange år. Han graveren var veldig innstilt på å bli kremert selv, og han hadde - eh - overbevisende begrunnelser. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har ikke tenkt så mye på problematikken enda, men sa for noen år siden at jeg ville begraves hvor jeg bor og ikke flyttet lange veier. Nå begynner jeg å lure på om jeg skal kremeres og få asken spredd. Er det noen som vet om det er lov å spre asken, eller om det er forbudt alle steder? 0 Siter
frosken Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har ikke tenkt så mye på problematikken enda, men sa for noen år siden at jeg ville begraves hvor jeg bor og ikke flyttet lange veier. Nå begynner jeg å lure på om jeg skal kremeres og få asken spredd. Er det noen som vet om det er lov å spre asken, eller om det er forbudt alle steder? Man kan søke fylkesmannen om askespredning. Spredningen kan, såvidt jeg husker, kun skje enten på åpent hav eller i høyfjellet. Man må angi nøyaktig hvor man har tenkt å spre asken, og så vil fylkesmannen vurdere hvorvidt stedet er egnet. 0 Siter
Helmi Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Egentlig så spiller det ingen rolle for meg, jeg er jo uansett død da. Men jeg er absolutt tilhenger av at om vi har "spesielle ønsker", så bør vi formidle dem til vår familie. Kunne ha tenkt å velge kremasjon da min mann døde, men jeg visste at det hadde vært helt forferdelig for hans gamle mor, så det var ikke aktuelt. Dessverre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ja, det skal jeg for jeg har gravplass hvor det er plass til seks urner. 0 Siter
fresja Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg regner med jeg skal begraves i kiste, som alle andre her ute på landet. Ingen slektninger/venner er blitt kremert. 0 Siter
Gjest Helt sikker. Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei, skal ikke kremeres. Pga min kristne overbevisning vil jeg begraves på vanlig måte. "Av jord er du kommet, til jord skal du bli, og fra jord skal du atter oppstå". For meg er det da viktig å begraves, og ikke kremeres. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Det må da være langt mer praktisk med små urner enn hele kropper som ligger og slenger under overflaten. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt jeg blir kremert eller begravd eller stoppa ut når jeg dør. 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei, skal ikke kremeres. Pga min kristne overbevisning vil jeg begraves på vanlig måte. "Av jord er du kommet, til jord skal du bli, og fra jord skal du atter oppstå". For meg er det da viktig å begraves, og ikke kremeres. Du blir vel like mye "jord" om du kremeres? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Det må da være langt mer praktisk med små urner enn hele kropper som ligger og slenger under overflaten. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt jeg blir kremert eller begravd eller stoppa ut når jeg dør. Min mor lurte på om hun kunne begraves med "rompen opp", slik at hun kunne brukes som sykkelstativ.... ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Min mor lurte på om hun kunne begraves med "rompen opp", slik at hun kunne brukes som sykkelstativ.... ;-) Med vennlig hilsen Hehe, bra humor. 0 Siter
meg__123! Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg vil jeg. Syntes begge deler høres fælt ut Vil helst ikke tenke på det enda. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg gir egentlig blanke i hva som gjøres - jeg er jo død uansett. Men jeg har gitt beskjed til de nærmeste om at de gjerne må fyre meg opp, hvis det er mest praktisk. De som blir igjen etter meg får gjøre hva de føler for. 0 Siter
Gjest mirramor Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Du blir vel like mye "jord" om du kremeres? Med vennlig hilsen Nei, da blir man aske. 0 Siter
meg__123! Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei, da blir man aske. trodde kanskje det ble gjort om til jord til slutt jeg? *dum* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.