Gå til innhold

jente 4 1/2 tisser på seg hele tiden


saly

Anbefalte innlegg

jeg er mor til ei jente på 4 12 som har et problem da min datter det siste halvåret har blit ferl til og tisse på seg på dag tid...om natta bruker hun bleie...

slutta med dagbleie da hun var 3 år og 2 mnd og var flink til å tisse på do frem til hun var rundt 4 og nå tisser hun på seg fra 1 til 3 ganger om dagen...noen dager er hun helt tørr ... vet ikke hvorfor det er blitt sån men det plager henne ikke... hun bryr seg ikke om det faktumet at buksa er vaåt og bryr seg ikke om å komme inn og skifte til tørt tøy.... og selv om hun er inne hele dagen og jeg gjevnlig minner henne på og gå på do kan hun tisse på seg .hun har altid hatt litt stram lukt men sier selv at det ikke gjør vont eller svir når hun må tisse som er et av symptoma på urinveisinf.

bør jeg ta henne til lege for utredning eller skal man bare se det ann . det er jo så fort gjort å bli et mobbe offer når du er den eneste på sin alder som fortsatt bruker bleie. ellers så har hun en lillebror på 20 mnd

har også prøvd og sette meg ned og snakke med henne om at hun måååå gå på do med en gang hun kjenner at nå må hun tisse samt belløning....

hva skal jeg gjøre ... kan hun ha et problem og hvordan er det rikktig og reagere

hilsen bekymret mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg si at det ikke alltid er slik at svir når man tisser når man har urinveisinfeksjon, så derfor syntes jeg du skal få henne sjekket for dette. Noe må det være som gjør at hun tisser på seg når hun tidligere har vært tørr

Du skriver at hun fort kan bli ett mobbeoffer om hun har bleie på seg, og det er mulig. Men dersom de andre barna ser at hun har tisset i buksa opptil flere ganger om dagen, kan hun like fort bli mobbet. En bleie i buksa er ikke like lett å oppdage om hun har en litt lang genser eller jakke over. Dessuten begynner det å bli kalt ute og da kan hun jo ikke gå rundt med våt truse og bukse, da kan hun få blærekatar eller forfrysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til saly.Du har allerede fått et svar som jeg vil støtte meg til. Du bør nok få sjekket urinen om det faktisk er en urinveisinfeksjon hun sliter med.Om det er tilfellet så kan det være slik man oppdager det,- at barna begynner å tisse på seg.Det er også viktig å få til litt gode dovaner. Hun må sitte godt på toalettet,slik at hun slapper godt av . Ha gjerne en skammel under føttene. Jeg synes du skal ta dette opp med legen,selv om en ofte ser det litt an til barna er over 5 år.Det er ihvertfall viktig å få sjekket urinen hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bigmama37

Hei,

Jeg hadde tilsvarende innlegg for noen uker siden. Datteren min er også 4 1/2 og har en bror på nesten to. Forskjellen er at hun har vært tørr om natta siden hun var fire. Vi leverte urinprøve på legesenteret og det var ikke noe galt med den. Siden har vi pratet enda mer om dette, og nå er hun så og si fin igjen. Antagelig hadde dette sammenheng med at lillebror har begynt i samme bhg som henne, kommet inn på hennes domene. Her for noen dager skulle hun både bæsje i buksa og sikle for det gjør han. Råder deg derfor til å levere urinprøve først. Så kan du jo jobbe utifra det i første omgang. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...