Gjest 3>0<3 Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Hei! Vil du la ungdommen prøve alkohol hjemme i kontrollerte former? 0 Siter
Gjest g-moll Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Gi de en vindunk med på festen så blir de glade! 0 Siter
Gjest nopeeeeeee Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei, syns ikke noe om det der. MÅ de liksom prøve alkohol? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ja, dersom de vil ta seg en øl eller et glass vin hjemme etter de er fylt 18, så er det greit. ;-) 0 Siter
Gjest 3>0<3 Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ja, dersom de vil ta seg en øl eller et glass vin hjemme etter de er fylt 18, så er det greit. ;-) Er det ikke bedre å la 16-åringen teste ut alkohol hjemme under trygge omgivelser eller la de få med seg alkohol hjemmefra slik at vi vet hva de har i seg, hva er så negativt med det? 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 [quote name=3>0 Er det ikke bedre å la 16-åringen teste ut alkohol hjemme under trygge omgivelser eller la de få med seg alkohol hjemmefra slik at vi vet hva de har i seg, hva er så negativt med det? Det er ulovlig å skjenke mindreårige. Enkelt og greit. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest winda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 [quote name=3>0 Er det ikke bedre å la 16-åringen teste ut alkohol hjemme under trygge omgivelser eller la de få med seg alkohol hjemmefra slik at vi vet hva de har i seg, hva er så negativt med det? Hjernen og nervesystemet er ikke utviklet før vi er ca 20 år gamle. Drikker man seg full når man er veldig ung, kan man ta skade av dette, spesielt ved gjentatte ganger. Det er vel viktig at ungdommene våre bevarer hukommelse osv så bra som mulig? Dessuten vil en ungdom som drikker mye når han er så ung, ofte drikke mere og bli fullere når han vokser til (forskning). 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ungdom er vel et ganske vidt begrep:-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 [quote name=3>0 Er det ikke bedre å la 16-åringen teste ut alkohol hjemme under trygge omgivelser eller la de få med seg alkohol hjemmefra slik at vi vet hva de har i seg, hva er så negativt med det? 1) Det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige her til lands. 2) All forskning viser at ungdom som får alkohol hjemme, drikker mer enn sine jevnaldrende som ikke får det. Ikke bare mens de er mindreårige, men også når de blir eldre. De to faktorene bør egentlig være argumenter gode nok for de fleste, men jeg registrerer allikevel at mange insisterer på at det er så annerledes med akkurat deres barn, for de vil takle alkohol bedre ved å få det hjemme. Ingen regel uten unntak, men jeg er ikke interessert i å bruke ungene mine som forsøkskaniner for denslags. Jeg har overhodet ingen illusjoner om at ungene mine kommer til å avstå fra alkohol før de blir 18 år, men jeg sier som Fanny Duckert: Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også. Jeg skal i hvert fall ikke være langeren. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 1) Det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige her til lands. 2) All forskning viser at ungdom som får alkohol hjemme, drikker mer enn sine jevnaldrende som ikke får det. Ikke bare mens de er mindreårige, men også når de blir eldre. De to faktorene bør egentlig være argumenter gode nok for de fleste, men jeg registrerer allikevel at mange insisterer på at det er så annerledes med akkurat deres barn, for de vil takle alkohol bedre ved å få det hjemme. Ingen regel uten unntak, men jeg er ikke interessert i å bruke ungene mine som forsøkskaniner for denslags. Jeg har overhodet ingen illusjoner om at ungene mine kommer til å avstå fra alkohol før de blir 18 år, men jeg sier som Fanny Duckert: Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også. Jeg skal i hvert fall ikke være langeren. ''Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også'' Jepp og det var litt av et bry husker jeg. Så det gikk i hjemmebrent fordi vi ikke fikk tak i noe annet. Den ene venninnen min havnet på sykehuset fordi hun fikk i seg spylevæske i stedet, en annen havnet på sykehuset fordi hun drakk for mye hjemmebrent og måtte pumpes. En annen likte ikke hjemmebrent og synes det var enklere med piller. Jeg sier ikke hva som er rett og galt her, jeg bare nevner det. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 ''Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også'' Jepp og det var litt av et bry husker jeg. Så det gikk i hjemmebrent fordi vi ikke fikk tak i noe annet. Den ene venninnen min havnet på sykehuset fordi hun fikk i seg spylevæske i stedet, en annen havnet på sykehuset fordi hun drakk for mye hjemmebrent og måtte pumpes. En annen likte ikke hjemmebrent og synes det var enklere med piller. Jeg sier ikke hva som er rett og galt her, jeg bare nevner det. Ja-ja- de lærte..... på den harde måten. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ja-ja- de lærte..... på den harde måten. Den ene lærte ikke og er narkoman idag. Men det hører jo til unntaket da. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Den ene lærte ikke og er narkoman idag. Men det hører jo til unntaket da. ja. 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Den ene lærte ikke og er narkoman idag. Men det hører jo til unntaket da. Forskning viser at jo tidligere de får alkohol, desto større sjanse er det at de får problemer med det. Med vennlig hilsen 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Forskning viser at jo tidligere de får alkohol, desto større sjanse er det at de får problemer med det. Med vennlig hilsen Du og denne forskningen din.-) Det er noe som heter sunn fornuft også:-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 ''Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også'' Jepp og det var litt av et bry husker jeg. Så det gikk i hjemmebrent fordi vi ikke fikk tak i noe annet. Den ene venninnen min havnet på sykehuset fordi hun fikk i seg spylevæske i stedet, en annen havnet på sykehuset fordi hun drakk for mye hjemmebrent og måtte pumpes. En annen likte ikke hjemmebrent og synes det var enklere med piller. Jeg sier ikke hva som er rett og galt her, jeg bare nevner det. Jeg hadde også venner som endte opp døddrukne på hjemmebrent, eller som brukte narkotika. Og da jeg var yngre insisterte jeg lenge på at det var lurt å la ungdom få prøve alkohol hjemme. Så kom jeg på at de av oss som fikk alkohol hjemme, også drakk hjemmebrent - i tillegg til den alkoholen vi fikk hjemmefra. Når jeg ser på de av ungdomsvennene mine det har gått utfor med, er det nok av dem som også hadde alkoholliberale foreldre. Men både mine og dine opplevelser blir uansett bare anekdotiske. Det finnes som sagt nok av norske undersøkelser (og skandinaviske, og internasjonale) som viser en klar sammenheng mellom liberal alkoholomgang i hjemmet og økt alkoholbruk. Å sette seg over alt tallmateriale og alle studier, blir litt som når svigermora mi insisterer på at røyking ikke er skadelig, for hun har røkt i førti år og er frisk som en fisk. Javisst går det bra for noen. Til syvende og sist ender jeg på at jeg gidder ikke skjenke ungene mine. Jeg satser heller på å ha et åpent hjem, sunn fornuft og en god dialog. Jeg regner med at de kommer til å prøve ut festing og moro før de er atten (i hvert fall hvis de slekter på meg, haha), men da skal jeg først og fremst være en trygg havn, ikke den som bidrar til økt promille. 0 Siter
Sør Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Du og denne forskningen din.-) Det er noe som heter sunn fornuft også:-) Sunn fornuft sier at forskningen (som de andre refererer til) er korrekt. Jo mer tilgjengelig alkohol er, desto oftere blir ungene alkoholikere. I Danmark, hvor alkohol er langt mer tilgjengelig enn i Norge er 5% av alle dødsfall alkoholrelatert. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Sunn fornuft sier at forskningen (som de andre refererer til) er korrekt. Jo mer tilgjengelig alkohol er, desto oftere blir ungene alkoholikere. I Danmark, hvor alkohol er langt mer tilgjengelig enn i Norge er 5% av alle dødsfall alkoholrelatert. Mine unger fikk lov til og få et naturlig forhold til alkohol. Gjennom oss som foreldre bl.a. Og de er i dag begge måteholdne med alkohol, men kan ta seg et glass hvis det er naturlig. Ingen fanatisme og ingen lettvinthet. Og det var akkurat slik vi ønsket det:-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 ''Vil du la ungdommen prøve alkohol hjemme i kontrollerte former?'' "Prøve" alkohol? Hva legger du i det? At du sjenker dem dritings for å la dem bli fulle hjemme første gang? Eller at du lar ungdommen få et glass vin? Det siste tror jeg er sunt, og på den måten kan man kanskje gi ungdommen et normalt forhold til alkohol - altså som et nytelsesmiddel, og ikke et rusmiddel. Det siste blir fort tilfelle når de begynner å drikke seg sannseløse med venner. Det gikk i hvert fall en del år før jeg begynte å forbinde alkohol med noe annet enn rus. Jeg tror det er viktig å gi ungdommen (eller nordmenn generelt, egentlig) et normalt forhold til alkohol. Ikke som noe du drikker så mye av hver lørdag at du spyr hver søndag, men som noe man kan kose seg med. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Forskning viser at jo tidligere de får alkohol, desto større sjanse er det at de får problemer med det. Med vennlig hilsen Ja jeg har hørt det, dog er det det helt motsatte av det jeg har erfart. Jeg fikk med meg vin hjemmefra, og slapp derfor å drikke meg full på hjemmebrent med alt det kan medføre. Ingen av mine venninner som fikk med seg alkohol hjemmefra drakk noe mer enn de andre som ikke fikk, tvert imot. Foreldrene mine var dog veldig påpasselig. Kriteriet for at jeg fikk med meg vin var at jeg skulle være ærlig og si hvor jeg var hver gang jeg flyttet på meg, og at jeg skulle sove hjemme (stort sett hentet de meg også). Det fungerte veldig fint for vår del. Min bestevenninne fikk ikke med seg noe hjemmefra, og fikk streng beskjed de hadde nulltolleranse for alkohol for mindreårige. Jeg vet ikke hvor mange kvelder foreldrene hennes trodde hun skulle sove hos en venninne, men egentlig var full på hjemmebrent på en eller annen fest. Men som sagt, jeg sier ikke hva som er rett og galt her, og det kan godt hende at jeg og mine venninner og venner hører til unntaket (mest sannsynlig skal man tro forskningen). Er det noen som forresten har en link som viser til disse forskningsresultatene? En nyere link altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.