Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Mine unger fikk lov til og få et naturlig forhold til alkohol. Gjennom oss som foreldre bl.a. Og de er i dag begge måteholdne med alkohol, men kan ta seg et glass hvis det er naturlig. Ingen fanatisme og ingen lettvinthet. Og det var akkurat slik vi ønsket det:-) Sånn var det hjemme hos foreldrene mine også:-) Både jeg og broren min har et naturlig og sunt forhold til alkohol:-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg har en 15-åring som jeg ikke vil servere alkohol, men hun er null interessert, så jeg kjenner ikke dilemmaet på kroppen 0 Siter
Gjest winda Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Ja jeg har hørt det, dog er det det helt motsatte av det jeg har erfart. Jeg fikk med meg vin hjemmefra, og slapp derfor å drikke meg full på hjemmebrent med alt det kan medføre. Ingen av mine venninner som fikk med seg alkohol hjemmefra drakk noe mer enn de andre som ikke fikk, tvert imot. Foreldrene mine var dog veldig påpasselig. Kriteriet for at jeg fikk med meg vin var at jeg skulle være ærlig og si hvor jeg var hver gang jeg flyttet på meg, og at jeg skulle sove hjemme (stort sett hentet de meg også). Det fungerte veldig fint for vår del. Min bestevenninne fikk ikke med seg noe hjemmefra, og fikk streng beskjed de hadde nulltolleranse for alkohol for mindreårige. Jeg vet ikke hvor mange kvelder foreldrene hennes trodde hun skulle sove hos en venninne, men egentlig var full på hjemmebrent på en eller annen fest. Men som sagt, jeg sier ikke hva som er rett og galt her, og det kan godt hende at jeg og mine venninner og venner hører til unntaket (mest sannsynlig skal man tro forskningen). Er det noen som forresten har en link som viser til disse forskningsresultatene? En nyere link altså. http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=verden.abcsok.noa47index.html%3Fq%3Dungdom%252C%2520alkohol%252C%2520forskning%26lr%3Dlang_no/http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/100118/unge-kan-drikke-pa-seg-hjerneskade 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Du og denne forskningen din.-) Det er noe som heter sunn fornuft også:-) Forskning blir feil bare fordi Sør henviser til den? Jeg blir så oppgitt over disse holdningene til vedkommende her inne. Liker dere ikke vedkommende, kan dere ikke bare holde dere unna? 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Sånn var det hjemme hos foreldrene mine også:-) Både jeg og broren min har et naturlig og sunt forhold til alkohol:-) Jeg har også et sunt forhold til alkohol, men fikk aldri lov til å drikke alkohol hjemme. Jeg drakk faktisk ikke alkohol med mine foreldre tilstede før i mitt eget bryllup, og da var jeg jo egentlig voksen nok. Ungdom skal ikke bli servert alkohol hjemme, etter min mening. 0 Siter
Gjest Lotus77 Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Gi dem noe dårlig hjemmelaget vin så kan jeg garantere at de vil få avsmak resten av livet ;-) 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Forskning blir feil bare fordi Sør henviser til den? Jeg blir så oppgitt over disse holdningene til vedkommende her inne. Liker dere ikke vedkommende, kan dere ikke bare holde dere unna? Nei. Men jeg er lei av at forskning/vitenskap skal være den eneste sanne vei. Han har aldri noe annet og vise til - som f.eks. personlige/egne erfaringer. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Sånn var det hjemme hos foreldrene mine også:-) Både jeg og broren min har et naturlig og sunt forhold til alkohol:-) Godt og høre:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei. Men jeg er lei av at forskning/vitenskap skal være den eneste sanne vei. Han har aldri noe annet og vise til - som f.eks. personlige/egne erfaringer. Av alt det er mulig å klage over, synes jeg det er nokså pussig å klage over argumenter som har rot i forskning og andre beviste sannheter. Å henvise til egne erfaringer er faktisk et meget løst grunnlag, da oppfattelser av ting er såpass individuelt at det ikke er mulig å ta dette som generelle sannheter. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Nei. Men jeg er lei av at forskning/vitenskap skal være den eneste sanne vei. Han har aldri noe annet og vise til - som f.eks. personlige/egne erfaringer. Det er jo ikke så enkelt å vise til egne erfaringer. F.eks. kan den personlige erfaringen være noe sånt som dette. ''Jeg ble servert to glass vin i min konfirmasjon, og ble så sugen på følelsen den ga meg at jeg ikke klarte å tenke på noe annet. Etter to år med kraftig helgefyll begynte det å spre seg til hverdagen, og jeg havnet fort i et dårlig miljø. Jeg prøvde så kokain for førstegang - og lykken var perfekt. Etter 6 måneder med kokain, først på fest og så daglig, lå jeg økonomisk i ruin, og jeg måtte begynne å tjene penger på annet hold. Først innbrudd, så den vanlige pensjonisten på gata, og etter hvert som anussalgsmann på Rådhusplassen. Gi aldri barnet ditt alkohol! Se hvordan det gikk med meg!'' Nei, da foretrekker jeg forskning, eventuelt mine eminente råd, som ofte er basert på personlige erfaringer, men likevel ikke medfører at jeg generaliserer rundt alt og alle. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=verden.abcsok.noa47index.html%3Fq%3Dungdom%252C%2520alkohol%252C%2520forskning%26lr%3Dlang_no/http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/100118/unge-kan-drikke-pa-seg-hjerneskade Takk men det var ikke det jeg ba om. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Av alt det er mulig å klage over, synes jeg det er nokså pussig å klage over argumenter som har rot i forskning og andre beviste sannheter. Å henvise til egne erfaringer er faktisk et meget løst grunnlag, da oppfattelser av ting er såpass individuelt at det ikke er mulig å ta dette som generelle sannheter. OK, Bookworm:-) Du får lov til og mene hva du vil. Men jeg har mer tro på egne erfaringer, enn forskere som får betalt for og komme med de" rette resultater". Min tillit til forskere er dessverre begrenset. Men da er vi uenige om den biten, tydeligvis. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Det er jo ikke så enkelt å vise til egne erfaringer. F.eks. kan den personlige erfaringen være noe sånt som dette. ''Jeg ble servert to glass vin i min konfirmasjon, og ble så sugen på følelsen den ga meg at jeg ikke klarte å tenke på noe annet. Etter to år med kraftig helgefyll begynte det å spre seg til hverdagen, og jeg havnet fort i et dårlig miljø. Jeg prøvde så kokain for førstegang - og lykken var perfekt. Etter 6 måneder med kokain, først på fest og så daglig, lå jeg økonomisk i ruin, og jeg måtte begynne å tjene penger på annet hold. Først innbrudd, så den vanlige pensjonisten på gata, og etter hvert som anussalgsmann på Rådhusplassen. Gi aldri barnet ditt alkohol! Se hvordan det gikk med meg!'' Nei, da foretrekker jeg forskning, eventuelt mine eminente råd, som ofte er basert på personlige erfaringer, men likevel ikke medfører at jeg generaliserer rundt alt og alle. Bla, bla, bla...:-) Ingen kan ta fra meg min tro på min egen fornuftige sans, og den har holdt mål så langt i mitt liv:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 OK, Bookworm:-) Du får lov til og mene hva du vil. Men jeg har mer tro på egne erfaringer, enn forskere som får betalt for og komme med de" rette resultater". Min tillit til forskere er dessverre begrenset. Men da er vi uenige om den biten, tydeligvis. ''Du får lov til og mene hva du vil.'' Tusen takk, og det skulle bare mangle:-) Jeg vet at du er imot alle "oppleste og vedtatte sannheter" - dessverre så kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor, og har konkludert med at du bare ikke vil tro på noe av det og har bestemt deg for at alt er styrt av penger. (jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at penger styrer noe) - men jeg synes det du gjør er å utvise en overkant av naivitet i helt andre retninger, bare for å kjøre på prinsipper... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Bla, bla, bla...:-) Ingen kan ta fra meg min tro på min egen fornuftige sans, og den har holdt mål så langt i mitt liv:-) Jeg ville heller ikke fulgt forskerne i stedet for min egen fornuftige sans på dette området. Jeg har ingen tro på at det er lurt å gi barna et unormalt forhold til alkohol, noe jeg mener man gjør hvis man f.eks. må skjule at man tar seg en øl til fotballkampen, eller et glass vin til middag. Jeg ville gått for å gi dem et sunt forhold til alkohol - basert på hva jeg har sett, hva jeg selv har erfart, og egne feil. Så hvis femtenåringen hadde spurt om han fikk smake på ølen min, hadde jeg nok brutt loven. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 ''Du får lov til og mene hva du vil.'' Tusen takk, og det skulle bare mangle:-) Jeg vet at du er imot alle "oppleste og vedtatte sannheter" - dessverre så kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor, og har konkludert med at du bare ikke vil tro på noe av det og har bestemt deg for at alt er styrt av penger. (jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at penger styrer noe) - men jeg synes det du gjør er å utvise en overkant av naivitet i helt andre retninger, bare for å kjøre på prinsipper... Jeg er ikke i mot alle oppleste og vedtatte sannheter. Annet enn at jeg registrerer at de oppleste/vedtatte sannhetene varierer fra dag til dag, og at de aller fleste forskere faktisk bare konstaterer det vi alle allerede vet, ut i fra erfaringer i vårt daglige liv. I hvilken sammenheng er jeg "i overkant naiv" synes du? 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg ville heller ikke fulgt forskerne i stedet for min egen fornuftige sans på dette området. Jeg har ingen tro på at det er lurt å gi barna et unormalt forhold til alkohol, noe jeg mener man gjør hvis man f.eks. må skjule at man tar seg en øl til fotballkampen, eller et glass vin til middag. Jeg ville gått for å gi dem et sunt forhold til alkohol - basert på hva jeg har sett, hva jeg selv har erfart, og egne feil. Så hvis femtenåringen hadde spurt om han fikk smake på ølen min, hadde jeg nok brutt loven. Helt enig med deg:-) Sunn fornuft er alfa og omega i barneoppdragelse. Alt annet blir falsk/kunstig i min verden. Jeg kunne ikke oppdratt mine barn med en annen "indre stemme" enn det jeg selv står for:-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg er ikke i mot alle oppleste og vedtatte sannheter. Annet enn at jeg registrerer at de oppleste/vedtatte sannhetene varierer fra dag til dag, og at de aller fleste forskere faktisk bare konstaterer det vi alle allerede vet, ut i fra erfaringer i vårt daglige liv. I hvilken sammenheng er jeg "i overkant naiv" synes du? Men dette er ikke forskningen i tvil om. Tidlige alkoholvaner, samt prisen på alkohol, resulterer i langt større grad i samfunnsproblemer som følge av alkohol. Dette ser man i alle land. Når det er sagt kan det sikkert stilles spørsmål ved forskningen. Jeg tviler f.eks. på at det glasset med vin 15-åringen får til middag hjemme en svært sjelden gang vil resultere i noe som helst, og at miljøet rundt ham spiller inn i langt større grad. Det samme gjelder ganske sikkert årsakene til å drikke (jeg ser stor forskjell på et glass vin til maten en sjelden gang, og fyll). Her i Norge har vi en litt usunn drikkekultur. Vi drikker ikke så ofte, men når vi først drikker tar vi igjen for resten av måneden. Det er usunt, og jeg tror det å gjøre alkohol til noe spennende bidrar til disse drikkevanene. Jeg kan ta et eksempel. Via kjæresten til en kompis ble jeg godt kjent med en kristen forening. Og herremin som de drakk, knulla rundt, rota med alt og alle uansett kjønn, og sto i verre. Og dette var definitivt "synd" hjemme hos dem. Jeg vil tro dette i vesentlig grad skyldtes en strikt oppvekst med mange tabuer. 0 Siter
Colette Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Men dette er ikke forskningen i tvil om. Tidlige alkoholvaner, samt prisen på alkohol, resulterer i langt større grad i samfunnsproblemer som følge av alkohol. Dette ser man i alle land. Når det er sagt kan det sikkert stilles spørsmål ved forskningen. Jeg tviler f.eks. på at det glasset med vin 15-åringen får til middag hjemme en svært sjelden gang vil resultere i noe som helst, og at miljøet rundt ham spiller inn i langt større grad. Det samme gjelder ganske sikkert årsakene til å drikke (jeg ser stor forskjell på et glass vin til maten en sjelden gang, og fyll). Her i Norge har vi en litt usunn drikkekultur. Vi drikker ikke så ofte, men når vi først drikker tar vi igjen for resten av måneden. Det er usunt, og jeg tror det å gjøre alkohol til noe spennende bidrar til disse drikkevanene. Jeg kan ta et eksempel. Via kjæresten til en kompis ble jeg godt kjent med en kristen forening. Og herremin som de drakk, knulla rundt, rota med alt og alle uansett kjønn, og sto i verre. Og dette var definitivt "synd" hjemme hos dem. Jeg vil tro dette i vesentlig grad skyldtes en strikt oppvekst med mange tabuer. Jeg er dessverre skeptisk til det meste som relaterer våre vaner til samfunnsøkonomi. For det er økonomien som styrer det meste - er det ikke? Jeg har vært git/samboer med 2 menn som kommer fra kristne avholdshjem. Og begge har det til felles at de i dag ruser seg langt over det normale. Den ene på slkohol, og den andre på alkohol/narkotika. De klarte ikke og akseptere sine foreldres løsning på problemer i livet, og valgte en annen vei i stedet... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 27. august 2010 Skrevet 27. august 2010 Jeg er dessverre skeptisk til det meste som relaterer våre vaner til samfunnsøkonomi. For det er økonomien som styrer det meste - er det ikke? Jeg har vært git/samboer med 2 menn som kommer fra kristne avholdshjem. Og begge har det til felles at de i dag ruser seg langt over det normale. Den ene på slkohol, og den andre på alkohol/narkotika. De klarte ikke og akseptere sine foreldres løsning på problemer i livet, og valgte en annen vei i stedet... ''Jeg har vært git/samboer med 2 menn som kommer fra kristne avholdshjem. Og begge har det til felles at de i dag ruser seg langt over det normale. '' En annen årsak kan jo være at du er såpass vrien at de måtte rømme i rus. Neida, det var en spøk. Sorry. Jeg kjenner deg ikke og burde ikke spøke om sånt. Jeg tror ikke en forbudsoppvekst er bra jeg heller. Langt ifra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.