Gjest hjemme hos oss Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Vi drikker aldri alkohol her hjemme, dermed er det et ikke spørsmål hos oss. Selvsagt får ikke barna våre noe som vi ikke drikker selv. Tror heller ikke at mine barn vil smake på så mye, de har sett folk som blir litt for mye påvirket av alkohol og det skremmer dem. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Nei. Men jeg er lei av at forskning/vitenskap skal være den eneste sanne vei. Han har aldri noe annet og vise til - som f.eks. personlige/egne erfaringer. Må si jeg stusser over at du legger mer vekt på en person personlige erfaringer enn på seriøs forskning på et område. Kjenner til en annen her på forumet som fast bekjenner seg til enkelterfaringer fremfor vitenskap, men trodde ikke du var blant den gruppen. 0 Siter
laban Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har en 20-åring, så jeg har mer enn teoretisk bakgrunn. Mine får _smake_, og da mener jeg en slurk, ikke et glass - og ikke til stadighet, men for å tilfredsstille nysgjerrigheten på hvordan det smaker. Det er for å ta bort det mystiske om hva dette egentlig er. Og hos oss drikkes det ikke noe sterkere enn vin. Da datteren vår var tenåring under 18, drakk vi stort sett tørr hvitvin hvis vi hadde noe, og det syntes hun smakte pyton, så det var fort overstått. Bortsett fra det, må de ordne seg selv. De får ta bryderiet med å skaffe seg det, gjemme det - og ikke minst holde seg såpass edru at de kan late som de bare er i feststemning når de kommer hjem. (Ja, de vet at de kan bli hentet selv om jeg da oppdager at det er noen som drikker tilstede.) Jeg har i ett helt spesielt tilfelle kjøpt _litt_ vin til datteren min (like) før hun fylte 18. Men det var en engangshendelse med en helt spesiell bakgrunnshistorie, noe vi begge var klar over. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Bla, bla, bla...:-) Ingen kan ta fra meg min tro på min egen fornuftige sans, og den har holdt mål så langt i mitt liv:-) Så fint for deg. Men du kan vel likevel holde deg for god til å slenge dritt til dem som velger å tro på seriøs forskning. 0 Siter
laban Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Bla, bla, bla...:-) Ingen kan ta fra meg min tro på min egen fornuftige sans, og den har holdt mål så langt i mitt liv:-) Det må være deilig å aldri ha følt seg usikker på noe som helst i løpet av barnas oppvekst. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er så enkelt å ha sine prinsipper når ungene er små. Min erfaring er at man kan skifte mening om saker og ting opp til flere ganger etterhvert som de vokser til. Vår datter fikk stukket til en vinflaske av faren sin innimellom. Det har gått svært bra meg henne. I fjor spurte min sønn om jeg ville kjøpe 4 cider til han. De skulle ha en avslutning på en badestrand etter avsluttet ungdomskole. Han hadde ikke drukket tidligere og jeg var litt skeptisk. Det endte med at jeg kjøpte 2 eller 3 cider til han. Husker ikke helt. Jeg skrev om det her på dol. Noe synes det var ok, mens andre synes det var helt grusomt. Jeg er glad jeg gjorde det og at han fikk med seg denne avslutningen før de dro hver til sitt. Han ville ikke gå dit uten disse ciderne og jeg tenkte at gutten hadde godt av å komme seg ut og ikke bare sitte forran pc. Han kom hjem i 24-tiden. Dette er over ett år siden nå og han har ikke rørt alkohol siden. Når guttene treffes, er det enten for å spille poker, gå på kino eller trene sammen. Festing har de ikke begynt med. Så jeg mener at man får se an ungene litt. Foreldre kjenner sine barn best. Jeg ville ikke forsynt en ufornuftig og viltsvende tenåring med alkohol. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Helt enig med deg:-) Sunn fornuft er alfa og omega i barneoppdragelse. Alt annet blir falsk/kunstig i min verden. Jeg kunne ikke oppdratt mine barn med en annen "indre stemme" enn det jeg selv står for:-) Enig! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er så enkelt å ha sine prinsipper når ungene er små. Min erfaring er at man kan skifte mening om saker og ting opp til flere ganger etterhvert som de vokser til. Vår datter fikk stukket til en vinflaske av faren sin innimellom. Det har gått svært bra meg henne. I fjor spurte min sønn om jeg ville kjøpe 4 cider til han. De skulle ha en avslutning på en badestrand etter avsluttet ungdomskole. Han hadde ikke drukket tidligere og jeg var litt skeptisk. Det endte med at jeg kjøpte 2 eller 3 cider til han. Husker ikke helt. Jeg skrev om det her på dol. Noe synes det var ok, mens andre synes det var helt grusomt. Jeg er glad jeg gjorde det og at han fikk med seg denne avslutningen før de dro hver til sitt. Han ville ikke gå dit uten disse ciderne og jeg tenkte at gutten hadde godt av å komme seg ut og ikke bare sitte forran pc. Han kom hjem i 24-tiden. Dette er over ett år siden nå og han har ikke rørt alkohol siden. Når guttene treffes, er det enten for å spille poker, gå på kino eller trene sammen. Festing har de ikke begynt med. Så jeg mener at man får se an ungene litt. Foreldre kjenner sine barn best. Jeg ville ikke forsynt en ufornuftig og viltsvende tenåring med alkohol. Cider? Det er godt du har åpent sinn hva legning angår. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Cider? Det er godt du har åpent sinn hva legning angår. Heter det ikke det da? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Heter det ikke det da? Joda, det heter Cider. Jeg syntes bare det var i overkant feminint. Neida, skal ikke kødde mer nå. Jeg er for øvrig enig med deg. Det nytter ikke med noe firkanta ræl og skremselspropaganda rundt alkohol, og du kjenner dine barn bedre enn alle forståsegpåere med firkanta verdenbilde. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Cider? Det er godt du har åpent sinn hva legning angår. Du mener det er damete og drikke cider?:-) Han kom faktisk hjem og sa at de andre hadde drukket øl:-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Joda, det heter Cider. Jeg syntes bare det var i overkant feminint. Neida, skal ikke kødde mer nå. Jeg er for øvrig enig med deg. Det nytter ikke med noe firkanta ræl og skremselspropaganda rundt alkohol, og du kjenner dine barn bedre enn alle forståsegpåere med firkanta verdenbilde. Ja, skjønte det etterhver, så jeg skrev ett nytt svar:-) Nei, man får se an ungdommene sine litt. Jeg er mer bekymret for at han ikke kommer seg ut. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Du mener det er damete og drikke cider?:-) Han kom faktisk hjem og sa at de andre hadde drukket øl:-) Ja, det er litt kjerring, men du trenger ikke å legge noe i det. De fleste har begynt med nettopp cider eller diverse alkoholholdig eplesprit. Jeg begynte for øvrig med øl, men jeg begynte sent (var vel 17 første gang jeg var full). De som begynte tidligere begynte ofte med ciderlignende greier. Det er for øvrig ikke det dummeste å starte med. Drikker man seg full på dette skvippet lærer man også et og annet om bakrus. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det kommer jo an på alderen. Å skjenke alkohol til ungdom under 18 år er straffbart, så det ville jeg ikke gjort. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg ventet ikke til 18 års dagen med å by på et glass vin, men de fikk aldri alkohol hjemme for å ta med ut. De var svært sjenerte første gangen jeg spurte om de ville ta et glass vin og det tok mange år før de begynte å dele en vinflaske med meg over en middag. De har sikkert vært ca. 17 år første gangen jeg tok frem et glass til dem. De har sikkert fått lov å smake på mitt glass uten at jeg husker det. Er ikke sikker på at de spurte om det engang. Erfaringen viser at ungdommer som får en flaske eller en sixpack med seg når de går ut drikker det i tillegg til det andre. Jeg er derfor imot slikt, og går hardt imot kjøp av alkohol til ungdom. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg ventet ikke til 18 års dagen med å by på et glass vin, men de fikk aldri alkohol hjemme for å ta med ut. De var svært sjenerte første gangen jeg spurte om de ville ta et glass vin og det tok mange år før de begynte å dele en vinflaske med meg over en middag. De har sikkert vært ca. 17 år første gangen jeg tok frem et glass til dem. De har sikkert fått lov å smake på mitt glass uten at jeg husker det. Er ikke sikker på at de spurte om det engang. Erfaringen viser at ungdommer som får en flaske eller en sixpack med seg når de går ut drikker det i tillegg til det andre. Jeg er derfor imot slikt, og går hardt imot kjøp av alkohol til ungdom. ''Jeg ventet ikke til 18 års dagen med å by på et glass vin'' ''De har sikkert vært ca. 17 år første gangen jeg tok frem et glass til dem'' Hva mener du? Var de 17 eller 18? 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 ''Jeg ventet ikke til 18 års dagen med å by på et glass vin'' ''De har sikkert vært ca. 17 år første gangen jeg tok frem et glass til dem'' Hva mener du? Var de 17 eller 18? Jeg ocerså et _ikke_ i teksten din. Beklager:-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg ocerså et _ikke_ i teksten din. Beklager:-) Jeg mente overså. Bomma på tastaturet. Har tatt meg et glass vin:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Nei, det vil jeg ikke. Jeg forholder meg til aldersgrensene på alkohol og barna får ikke med seg alkohol hjemmefra før de er over lovlig aldersgrense. Selvsagt regner jeg med de kommer til å smake alkohol før den tid, men det blir ikke med min velsignelse 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Ja, skjønte det etterhver, så jeg skrev ett nytt svar:-) Nei, man får se an ungdommene sine litt. Jeg er mer bekymret for at han ikke kommer seg ut. Jeg tror faktisk jeg ville gjort det samme som deg... Hadde jeg f.eks. hatt et veldig sjenert barn som aldri gjorde noe "galt", så hadde jeg håpet h*n fikk smake alkohol på fest 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.