Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Nei, det vil jeg ikke. Jeg forholder meg til aldersgrensene på alkohol og barna får ikke med seg alkohol hjemmefra før de er over lovlig aldersgrense. Selvsagt regner jeg med de kommer til å smake alkohol før den tid, men det blir ikke med min velsignelse Jeg fikk heller ikke med mine foreldres velsignelse, men drakk gjorde jeg. Jeg fikk hjemmebrent og sprit av eldre guttevenner. Men dette var på bøgda da og bygdefylla er ikke til å spøke med. Osloungdom er litt mer siviliserte:-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror faktisk jeg ville gjort det samme som deg... Hadde jeg f.eks. hatt et veldig sjenert barn som aldri gjorde noe "galt", så hadde jeg håpet h*n fikk smake alkohol på fest Ja Guri, det var det eneste rette:-) I går fikk han besøk av en kamerat. De står i yttergangen og kler på seg. Jeg spør: - Å. skal dere ut? Ut?- Vi skal trene. Det ble med de ciderne og siden har han ikke smakt en dråpe. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 ''Jeg ventet ikke til 18 års dagen med å by på et glass vin'' ''De har sikkert vært ca. 17 år første gangen jeg tok frem et glass til dem'' Hva mener du? Var de 17 eller 18? Jeg husker ikke dette så nøye lenger, men de har sikkert vært 16 eller 17. Det at jeg ikke ventet til 18 års dagen betyr at de ikke var 18. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg mente overså. Bomma på tastaturet. Har tatt meg et glass vin:-) Så dette nå;-) Jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt, men kos deg med vinen;-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg kunne nok latt dem smake en slurk av mitt glass, men de hadde hadde ikke fått eget glass eller mer enn en slurk eller to. Og jeg hadde heller ikke sendt med dem alkohol på fest. 0 Siter
Angustia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Dette er kjempevanskelig! Har hatt to tenåringer, og problemstillinga er som følger: 1) Avkommet får med seg noen cider / øl, og jeg veit hva som konsumeres. 2) Medbragt drikke kommer på toppen av alt annet; smuglersprit og heimebrent inkludert. Tror likevel det viktigste er at "barna" veit at de blir henta og kan komme heim uansett tilstand i disse sårbare åra. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg fikk heller ikke med mine foreldres velsignelse, men drakk gjorde jeg. Jeg fikk hjemmebrent og sprit av eldre guttevenner. Men dette var på bøgda da og bygdefylla er ikke til å spøke med. Osloungdom er litt mer siviliserte:-) Jeg stifta mitt første bekjentkap med alkohol når jeg flytta fra bygda til Oslo, men det handla nok mer om alderen min enn om stedet 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Ja Guri, det var det eneste rette:-) I går fikk han besøk av en kamerat. De står i yttergangen og kler på seg. Jeg spør: - Å. skal dere ut? Ut?- Vi skal trene. Det ble med de ciderne og siden har han ikke smakt en dråpe. Håpløs unge ;-P 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg stifta mitt første bekjentkap med alkohol når jeg flytta fra bygda til Oslo, men det handla nok mer om alderen min enn om stedet Jeg har festa både på bygda og i Oslo. Begge deler har sine positive og negative sider, men jeg tror ikke det er mulig å påstå at oslofolk er noe bedre enn bygdefolk. F.eks. har jeg aldri sett flere slagsmål på byen enn i Asker. Ok - så vil noen påstå at Asker er bygda, men likevel. Nå var det en del slagsmål også på bygda, spesielt hvis du skiller deg ut ved å komme fra Oslo-området (skal ikke lenger enn til Halden før kebaben flyr veggimellom når noen finner ut at du er fra oh-klysete Oslo), men det positive med bygda er jentene. De liker oslofolk. Noe som muligens også kan forklare hvorfor mannfolka ikke liker oslofolk Alt henger sammen! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har festa både på bygda og i Oslo. Begge deler har sine positive og negative sider, men jeg tror ikke det er mulig å påstå at oslofolk er noe bedre enn bygdefolk. F.eks. har jeg aldri sett flere slagsmål på byen enn i Asker. Ok - så vil noen påstå at Asker er bygda, men likevel. Nå var det en del slagsmål også på bygda, spesielt hvis du skiller deg ut ved å komme fra Oslo-området (skal ikke lenger enn til Halden før kebaben flyr veggimellom når noen finner ut at du er fra oh-klysete Oslo), men det positive med bygda er jentene. De liker oslofolk. Noe som muligens også kan forklare hvorfor mannfolka ikke liker oslofolk Alt henger sammen! Hehe, bra ressonnement Har heldigvis aldri opplevd slagsmål her på bygda (selv om det nok skjer iblant her også). Da jeg bodde i Oslo derimot... folk ble jo slått ned på gata osv. Skremmende for oss fra bygdenorge ;-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Håpløs unge ;-P Det høres lanskje rart ut å bekymre seg for at gutten ikke fester. Er selvfølgelig glad for at han ikke havner i noe dårlig miljø, men både jeg og faren kunne nok tenkt oss at han levde livet _litt_ mer:-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Hehe, bra ressonnement Har heldigvis aldri opplevd slagsmål her på bygda (selv om det nok skjer iblant her også). Da jeg bodde i Oslo derimot... folk ble jo slått ned på gata osv. Skremmende for oss fra bygdenorge ;-) Ja, jeg minnes pølsekøene på vei hjem fra byen. Du aner ikke hvor sinte oslofolk som ikke har fått seg noe mer enn en pølse den kvelden kan være. Jeg tror heller ikke det drikkes så mye tettere på bygda enn i Oslo. Jeg var på en del skikkelige låvefester i sin tid, og det var alltid vi som vant i promille. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Ja, jeg minnes pølsekøene på vei hjem fra byen. Du aner ikke hvor sinte oslofolk som ikke har fått seg noe mer enn en pølse den kvelden kan være. Jeg tror heller ikke det drikkes så mye tettere på bygda enn i Oslo. Jeg var på en del skikkelige låvefester i sin tid, og det var alltid vi som vant i promille. Jeg fikk besøk fra den bøgda for ikke lenge siden og jaggu festet de på samme måte som vi gjorde i gamle dager. Da skjønte jeg at jeg hadde bodd lenge i Oslo da:-) Jeg ble bare en kjedelig observatør. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Hehe, bra ressonnement Har heldigvis aldri opplevd slagsmål her på bygda (selv om det nok skjer iblant her også). Da jeg bodde i Oslo derimot... folk ble jo slått ned på gata osv. Skremmende for oss fra bygdenorge ;-) Jeg er vokst opp på landsbygda, og der var det slåsskamper og flatfyll på en måte jeg aldri har sett verken i Bergen eller Oslo sentrum. Det kommer kanskje an på hvor i landet den landsbygda befinner seg, da. Men herlighet, jeg er glad for at ungene mine vokser opp i sentrale strøk, og ikke på samme stedet som jeg gjorde. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det høres lanskje rart ut å bekymre seg for at gutten ikke fester. Er selvfølgelig glad for at han ikke havner i noe dårlig miljø, men både jeg og faren kunne nok tenkt oss at han levde livet _litt_ mer:-) Jeg forstår deg veldig godt! Selv bekymrer jeg meg litt over at datra mi på tretten aldri gjør noen små rampestreker på skolen ;-P 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg fikk besøk fra den bøgda for ikke lenge siden og jaggu festet de på samme måte som vi gjorde i gamle dager. Da skjønte jeg at jeg hadde bodd lenge i Oslo da:-) Jeg ble bare en kjedelig observatør. For min del skal det sies at jeg var i en gjeng hvor promilleinntaket var ganske svimlende. Men jeg synes ikke det ser så mye bedre ut i Oslo i dag. Nå legger jeg også mer merke til det fordi jeg selv ikke er helt i svime. Men forskjellen på bygd og Oslo er jo at Oslo er stort. Bygda er stort sett så liten at alle ender opp på samme sted. Ikke at jeg skal forsvare dem, assa. Jeg har sett mitt på bygda også. Spesielt illsinte mannfolk. Men som sagt: Jeg har sett mye mer i Asker. Også langt mer enn i Oslo. Den tiden jeg var mest på byen tror jeg knapt det var en kveld uten innslag av slåssing utenfor det lokale utestedet ved stengetid. Selv kvinnfolk slåss! Men igjen: Asker er jo en slags mellomting mellom bygd og by, og det er ganske mange harrytasser i min generasjon. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Ja, jeg minnes pølsekøene på vei hjem fra byen. Du aner ikke hvor sinte oslofolk som ikke har fått seg noe mer enn en pølse den kvelden kan være. Jeg tror heller ikke det drikkes så mye tettere på bygda enn i Oslo. Jeg var på en del skikkelige låvefester i sin tid, og det var alltid vi som vant i promille. ''Ja, jeg minnes pølsekøene på vei hjem fra byen. Du aner ikke hvor sinte oslofolk som ikke har fått seg noe mer enn en pølse den kvelden kan være. :)'' Gjett om! Oslofolk er skumle Her i byen er det litt mer sånn hurrastemning i pølsekøer ''Jeg tror heller ikke det drikkes så mye tettere på bygda enn i Oslo. Jeg var på en del skikkelige låvefester i sin tid, og det var alltid vi som vant i promille. ;)'' Jeg tror nesten det er ganske likt fordelt? Har hatt låvefester selv, med bygdevenner og venner fra Oslo 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har en 20-åring, så jeg har mer enn teoretisk bakgrunn. Mine får _smake_, og da mener jeg en slurk, ikke et glass - og ikke til stadighet, men for å tilfredsstille nysgjerrigheten på hvordan det smaker. Det er for å ta bort det mystiske om hva dette egentlig er. Og hos oss drikkes det ikke noe sterkere enn vin. Da datteren vår var tenåring under 18, drakk vi stort sett tørr hvitvin hvis vi hadde noe, og det syntes hun smakte pyton, så det var fort overstått. Bortsett fra det, må de ordne seg selv. De får ta bryderiet med å skaffe seg det, gjemme det - og ikke minst holde seg såpass edru at de kan late som de bare er i feststemning når de kommer hjem. (Ja, de vet at de kan bli hentet selv om jeg da oppdager at det er noen som drikker tilstede.) Jeg har i ett helt spesielt tilfelle kjøpt _litt_ vin til datteren min (like) før hun fylte 18. Men det var en engangshendelse med en helt spesiell bakgrunnshistorie, noe vi begge var klar over. Å la dem smake - altså få en slurk for å kjenne smaken - synes jeg er noe helt annet enn å gi dem alkohol (som i å la dem drikke til maten eller i hjemmeselskap, eller sende med dem alkohol på fest). 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 ''Ja, jeg minnes pølsekøene på vei hjem fra byen. Du aner ikke hvor sinte oslofolk som ikke har fått seg noe mer enn en pølse den kvelden kan være. :)'' Gjett om! Oslofolk er skumle Her i byen er det litt mer sånn hurrastemning i pølsekøer ''Jeg tror heller ikke det drikkes så mye tettere på bygda enn i Oslo. Jeg var på en del skikkelige låvefester i sin tid, og det var alltid vi som vant i promille. ;)'' Jeg tror nesten det er ganske likt fordelt? Har hatt låvefester selv, med bygdevenner og venner fra Oslo Det var et lokalt gatekjøkken i Asker i mange år. Det var det eneste stedet som holdt åpent ved stengetid. Alle skulle innom her og spise før de tok kvelden. Der var det helt utrolig med slåssing. Det var så mye at de til slutt ikke fikk lov til å holde til der lenger, og måtte flytte. I hvert fall påstås det at dette var en av årsakene til at de ikke fikk fornyet leiekontrakt. Konklusjonen må være at sulte folk er farlige når de er fulle og ikke har fått seg dame. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 For min del skal det sies at jeg var i en gjeng hvor promilleinntaket var ganske svimlende. Men jeg synes ikke det ser så mye bedre ut i Oslo i dag. Nå legger jeg også mer merke til det fordi jeg selv ikke er helt i svime. Men forskjellen på bygd og Oslo er jo at Oslo er stort. Bygda er stort sett så liten at alle ender opp på samme sted. Ikke at jeg skal forsvare dem, assa. Jeg har sett mitt på bygda også. Spesielt illsinte mannfolk. Men som sagt: Jeg har sett mye mer i Asker. Også langt mer enn i Oslo. Den tiden jeg var mest på byen tror jeg knapt det var en kveld uten innslag av slåssing utenfor det lokale utestedet ved stengetid. Selv kvinnfolk slåss! Men igjen: Asker er jo en slags mellomting mellom bygd og by, og det er ganske mange harrytasser i min generasjon. ''Asker er jo en slags mellomting mellom bygd og by'' Asker har en del utpregede bygdetrekk, altså, det er helt sikkert! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.