songbirdy Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 '' Men derfra til å sende med ungene en sixpack eller ta vorspielet sammen med dem før ungdomsskoleballet er det ubegripelig mange nyanser. Og det er vel de nyansene som er interessante, sånn i et grensesettingsperspektiv.'' Det er jeg enig med deg i. Og derfor lurte jeg litt på hva trådstarter mener når hun snakker om "å prøve" alkohol hjemme. Men bare det å bruke uttrykket "å prøve" om alkohol, får meg til å lure på om hun har et ganske annet syn på alkohol enn meg. Kokain er noe man eventuelt "prøver". Det er et rusmiddel, og vi finner nok ikke så mange som tyller deg opp i nesa fordi det gjør seg spesielt godt sammen med en elgsteik. Alkohol er for meg noe helt annet, selv om dette også kan brukes for å oppnå rus, og selv om rusen, i moderate mengder, er behagelig. ''Det er et rusmiddel, og vi finner nok ikke så mange som tyller deg opp i nesa fordi det gjør seg spesielt godt sammen med en elgsteik.'' Hahahaha, bra skrevet ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Hehe, bra ressonnement Har heldigvis aldri opplevd slagsmål her på bygda (selv om det nok skjer iblant her også). Da jeg bodde i Oslo derimot... folk ble jo slått ned på gata osv. Skremmende for oss fra bygdenorge ;-) Jeg har kun sett et slagsmål på gata i hele mitt liv og det så jeg fra vinduet mitt og det var to stykker som slåss med kniv. Ellers så har jeg aldri hørt om at noen jeg kjenner har vært i slagsmål. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det høres lanskje rart ut å bekymre seg for at gutten ikke fester. Er selvfølgelig glad for at han ikke havner i noe dårlig miljø, men både jeg og faren kunne nok tenkt oss at han levde livet _litt_ mer:-) Slapp av. Eldstemann her i huset festet ikke før han var 18 år og det var lovlig å drikke. 10 år senere drikker han ganske normalt tror jeg, eller kanskje litt mindre enn vanlig. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 ''Asker er jo en slags mellomting mellom bygd og by'' Asker har en del utpregede bygdetrekk, altså, det er helt sikkert! Det er veldig sant. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 For min del skal det sies at jeg var i en gjeng hvor promilleinntaket var ganske svimlende. Men jeg synes ikke det ser så mye bedre ut i Oslo i dag. Nå legger jeg også mer merke til det fordi jeg selv ikke er helt i svime. Men forskjellen på bygd og Oslo er jo at Oslo er stort. Bygda er stort sett så liten at alle ender opp på samme sted. Ikke at jeg skal forsvare dem, assa. Jeg har sett mitt på bygda også. Spesielt illsinte mannfolk. Men som sagt: Jeg har sett mye mer i Asker. Også langt mer enn i Oslo. Den tiden jeg var mest på byen tror jeg knapt det var en kveld uten innslag av slåssing utenfor det lokale utestedet ved stengetid. Selv kvinnfolk slåss! Men igjen: Asker er jo en slags mellomting mellom bygd og by, og det er ganske mange harrytasser i min generasjon. Det er noe spesielt med Asker-ungdom, tror jeg:-) Er det ikke disse om også herjer helt vilt i Hemsedal? Mener å ha lest noe om det. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har kun sett et slagsmål på gata i hele mitt liv og det så jeg fra vinduet mitt og det var to stykker som slåss med kniv. Ellers så har jeg aldri hørt om at noen jeg kjenner har vært i slagsmål. Du var ung litt for tidlig (legg merke til den sympatiske varianten "ung for tidlig" i stedet for "for gammel") til at du fikk med deg steder som Hit House, Bozo, Snorre Kompaniet og Valentinos. Hadde du vanka på disse stedene ville du ha sett langt mer enn et slagsmål i ditt liv. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg er vokst opp på landsbygda, og der var det slåsskamper og flatfyll på en måte jeg aldri har sett verken i Bergen eller Oslo sentrum. Det kommer kanskje an på hvor i landet den landsbygda befinner seg, da. Men herlighet, jeg er glad for at ungene mine vokser opp i sentrale strøk, og ikke på samme stedet som jeg gjorde. Jøsses... aldri opplevd det her jeg bor.. Hører innimellom om ting som skjer lørdag kveld i byen, men kan ikke huske noen episoder fra min egen kommune f.eks.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det var et lokalt gatekjøkken i Asker i mange år. Det var det eneste stedet som holdt åpent ved stengetid. Alle skulle innom her og spise før de tok kvelden. Der var det helt utrolig med slåssing. Det var så mye at de til slutt ikke fikk lov til å holde til der lenger, og måtte flytte. I hvert fall påstås det at dette var en av årsakene til at de ikke fikk fornyet leiekontrakt. Konklusjonen må være at sulte folk er farlige når de er fulle og ikke har fått seg dame. Tror du har rett i den konklusjonen 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har kun sett et slagsmål på gata i hele mitt liv og det så jeg fra vinduet mitt og det var to stykker som slåss med kniv. Ellers så har jeg aldri hørt om at noen jeg kjenner har vært i slagsmål. Ikke jeg heller... eller dvs jeg kjenner et par stk som har vært utsatt for blind vold i Oslo, ellers kjenner jeg ikke til noe slikt i min vennekrets. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er noe spesielt med Asker-ungdom, tror jeg:-) Er det ikke disse om også herjer helt vilt i Hemsedal? Mener å ha lest noe om det. Jo, det stemmer. Det var da jeg gikk på videregående, men jeg var aldri med. Det var texas ut av en annen verden den ene uka i året. Hyttene ble jo ikke bare ramponert, men jevnet med jorda. Men det var også Bærum-folk. Disse er absolutt ikke noe bedre. Jeg vil faktisk si de er mye, mye verre, og harry på en langt mer luguber rikmannsmåte der far betaler hytteregninga og trekker det fra ukas lommepenger, mens Asker-folket ikke kunne betale og havna i avisene. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Tror du har rett i den konklusjonen Og for å dra konklusjonen et steg videre: Pripne kvinnfolk har skylda. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jo, det stemmer. Det var da jeg gikk på videregående, men jeg var aldri med. Det var texas ut av en annen verden den ene uka i året. Hyttene ble jo ikke bare ramponert, men jevnet med jorda. Men det var også Bærum-folk. Disse er absolutt ikke noe bedre. Jeg vil faktisk si de er mye, mye verre, og harry på en langt mer luguber rikmannsmåte der far betaler hytteregninga og trekker det fra ukas lommepenger, mens Asker-folket ikke kunne betale og havna i avisene. Bærumungdom var det jeg leste om ja for et par år siden. Det er nok slik fremdeles. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Bærumungdom var det jeg leste om ja for et par år siden. Det er nok slik fremdeles. Jepp. Men jeg tror dette fenomenet begynte midt på nittitallet. Jeg har vært på Hemsedal (i privat regi, jeg tror disse skoleturene etter hvert ble avlyst pga bråk) en del andre ganger senere, og det er samme faenskap også andre deler av året. Hærskarer av svært dritings folk med så mye penger at de tror de kan gjøre hva de vil, noe de også gjør. Jeg har fått meg en skikkelig en på trynet en gang, og det var selvfølgelig på Hemsedal. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg har festa både på bygda og i Oslo. Begge deler har sine positive og negative sider, men jeg tror ikke det er mulig å påstå at oslofolk er noe bedre enn bygdefolk. F.eks. har jeg aldri sett flere slagsmål på byen enn i Asker. Ok - så vil noen påstå at Asker er bygda, men likevel. Nå var det en del slagsmål også på bygda, spesielt hvis du skiller deg ut ved å komme fra Oslo-området (skal ikke lenger enn til Halden før kebaben flyr veggimellom når noen finner ut at du er fra oh-klysete Oslo), men det positive med bygda er jentene. De liker oslofolk. Noe som muligens også kan forklare hvorfor mannfolka ikke liker oslofolk Alt henger sammen! ''det positive med bygda er jentene. De liker oslofolk. Noe som muligens også kan forklare hvorfor mannfolka ikke liker oslofolk'' Da burde de dra fram gitaren og synge med hes røst: ''and i can tell you my love for you will still be strong after the boy of summer have gone.'' 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg er vokst opp på landsbygda, og der var det slåsskamper og flatfyll på en måte jeg aldri har sett verken i Bergen eller Oslo sentrum. Det kommer kanskje an på hvor i landet den landsbygda befinner seg, da. Men herlighet, jeg er glad for at ungene mine vokser opp i sentrale strøk, og ikke på samme stedet som jeg gjorde. ''Det kommer kanskje an på hvor i landet den landsbygda befinner seg, da'' Ja, f eks den landsdelen i Norge som sist ble kristnet... Og det var IKKE toglis del av landet ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jøsses... aldri opplevd det her jeg bor.. Hører innimellom om ting som skjer lørdag kveld i byen, men kan ikke huske noen episoder fra min egen kommune f.eks.... ...kanskje fordi du ikke stifta kjennskap med alkohol flr du flyttet til oslo? ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er noe spesielt med Asker-ungdom, tror jeg:-) Er det ikke disse om også herjer helt vilt i Hemsedal? Mener å ha lest noe om det. Populært kalt silkeramp? 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg mente overså. Bomma på tastaturet. Har tatt meg et glass vin:-) LOL 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Å la dem smake - altså få en slurk for å kjenne smaken - synes jeg er noe helt annet enn å gi dem alkohol (som i å la dem drikke til maten eller i hjemmeselskap, eller sende med dem alkohol på fest). Enig 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 1) Det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige her til lands. 2) All forskning viser at ungdom som får alkohol hjemme, drikker mer enn sine jevnaldrende som ikke får det. Ikke bare mens de er mindreårige, men også når de blir eldre. De to faktorene bør egentlig være argumenter gode nok for de fleste, men jeg registrerer allikevel at mange insisterer på at det er så annerledes med akkurat deres barn, for de vil takle alkohol bedre ved å få det hjemme. Ingen regel uten unntak, men jeg er ikke interessert i å bruke ungene mine som forsøkskaniner for denslags. Jeg har overhodet ingen illusjoner om at ungene mine kommer til å avstå fra alkohol før de blir 18 år, men jeg sier som Fanny Duckert: Vil de på død og liv drikke før de er myndige, skal de jaggu få seg bryet med å få tak i alkohol også. Jeg skal i hvert fall ikke være langeren. ''men jeg sier som Fanny Duckert: '' Overrasket over at Fanny Duckert skal ha sagt akkurat de. jeg mener å huske henne fra Skavlan for noen år siden, samt fra avisdebatter, der hun føyset bort argumentet om at ungdom som fikk med seg drikke hjemmefra drakk mer enn andre??? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.