Gjest Anonym bruker Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Hei Vi er bekymret for vår datter på 2 1/2 år for om hun kan ha vært utsatt for overgrep (f.eks i b.hagen). I den forbindelse lurer vi på om det er normalt å si ting som; "skal bite deg i rompa" til dukken sin hvorpå hun da biter henne i rompa/skrittet? Hvordan skal vi evt forholde hos til det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Om et barn i det hele tatt kan snakke, så tror jeg det er ganske mye rart de kan si uten at det behøver å være grunn til bekymring. Det kan jo være så enkelt som at noen i barnehagen uten helt å tenke seg om har fleipet og sagt noe i retning av at "Hvis du gjør det, så biter jeg deg i rompa!" Bekymrer du deg for overgrep, så synes jeg det kune være lurt å høre med bhg først - om det var noe atferd der som kunne være grunn til bekymring, om det var andre barn som kanskje også hadde bekymringsverdig atferd osv. Om du ikke føler at barnehagen tar deg alvorlig eller får følelsen av at de ikke "sier alt," så kan du hvis du virkelig er skikkelig bekymret sende en bekymringsmelding til BV. Men... Jeg tror ikke dette er unormalt. Hvordan vi utvikler oss som småbarn er utrolig individuelt. Jeg får høre at jeg snakket helt rent da jeg var to, og at jeg hermet etter voksne som sa ting jeg syntes kunne være morsomme eller rare .Farfar ertet oss barna med at han skulle bite oss i øreflippen om vi var rampete. Dette hermet jeg etter. Uten at farfar virkelig beit noen av oss i øreflippen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg skjønner dere er bekymret,men dette tror jeg er et uttrykk for barns fantasi og manglende forståelse av ords egentlige betydning og mening. Snakk med henne og be henne forsøke å uttrykke hva hun mener og snakk med personalet i barnehagen om de kan kommentere hennes fantasier og atferd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Et gjennomsnittlig småbarn refererer til rompa og tissen og diverse ting som kan gjøres med disse, mye oftere enn det forekommer overgrep. Heldigvis. Min egen datter sa "tissen hans er ikke så bra" om formannen i boligsameiet. Vi hadde ikke sagt noe spesielt om ham, hun bare forsto at vi ikke hoppet i taket av begeistring når han kom på døra (for å pålegge oss arbeid, vi hadde et styreverv). Vi vet ikke hvorfor hun knyttet dette til tissen, men det er ganske normalt i den alderen tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elevata Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Straks etter Bjugn-saken sa min ca 5 år gamle datter noe om at den mannlige barnehageassistenten hadde "tatt på tissen hennes" eller noe i den duren. Jeg skulle jo _i_hvert_fall_ikke være "hysterisk", og avfeide det som tullprat og fantasi, uten å nevne det for avdelingslederen. Mange måneder etter ble vedkommende tiltalt for overgrep på flere av jentene i avdelingen, bl.a., min, der tiltalen stort sett gikk på beføling. At min ble inkludert (forøvrig et av de punktene av tiltalen han ble frikjent for) kom av at han selv inkluderte henne i forklaringen sin, fordi han la alle kort på bordet. Jeg hadde det ikke særlig godt med tanke på at jeg ikke hadde stolt på barnet mitt og gitt beskjed, og kanskje kunne spart de andre som ble utsatt for verre overgrep. Når det er sagt er jeg enig med de andre her: barn kan si de rareste ting uten at det behøver å ha noe som helst med virkeligheten å gjøre. :-) Hvis man er i tvil tror jeg det er bedre å ta en prat med kontaktperson i avdelingen og bli kvitt evt. uro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.