Gå til innhold

Søke asyl i Danmark for nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av dette landet. Kan jeg ta ferja til Danmark og søke asyl?

Skrevet

Ja, det kan du.

Da røkeloven kom var det en pubeier i Stavanger som søkte asyl i Danmark.

Videre har det vært en homofil gutt fra Skottland som søkte asyl i Norge.

Med vennlig hilsen, og god tur.

PS: Nordmenn trenger ikke asyl for å flytte til Danmark.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det kan du. Det var faktisk en svenske som søkte asyl i Danmark så sent som i forrige uke (eller uka før). Det fikk medieoppslag.

Danskene trodde ikke han ville få asyl, men han var likevel hjertlig velkommen til å slå seg ned i Danmark - takket være avtaler som allerede er der.

Siden han hadde krav på en rettferdig asylbehandling fikk han inntil videre bo på asylmottak.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Hvorfor søke asyl?

Det er fritt frem for nordmenn å arbeide og bosette seg i Danmark uten spesiell tillatelse.

Men hvorfor søke til Danmark? Der skal du betale så mye i skatt.

Skrevet

Hvorfor søke asyl?

Det er fritt frem for nordmenn å arbeide og bosette seg i Danmark uten spesiell tillatelse.

Men hvorfor søke til Danmark? Der skal du betale så mye i skatt.

Hvorfor asyl? Jo fordi jeg ikke orker mer av dette landet, og må flykte. Trodde det var vanskelig å få oppholdstillatelse i Danmark jeg, men jeg ser jeg tok feil.

Skrevet

Det kan du. Det var faktisk en svenske som søkte asyl i Danmark så sent som i forrige uke (eller uka før). Det fikk medieoppslag.

Danskene trodde ikke han ville få asyl, men han var likevel hjertlig velkommen til å slå seg ned i Danmark - takket være avtaler som allerede er der.

Siden han hadde krav på en rettferdig asylbehandling fikk han inntil videre bo på asylmottak.

Dette var insteressant. Har du en link til artikkelen?

Skrevet

''Hvorfor asyl? Jo fordi jeg ikke orker mer av dette landet, og må flykte. Trodde det var vanskelig å få oppholdstillatelse i Danmark jeg, men jeg ser jeg tok feil.''

*LOL*

Det virker som om du er rimelig uinformert om både Norge og Danmark. Jeg kan forsikre deg om at skattetrykket (og priser på biler) er høyere i Danmark enn i Norge.

Du trenger ikke engang pass for å reise til Danmark, med mindre du flyr.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

''Hvorfor asyl? Jo fordi jeg ikke orker mer av dette landet, og må flykte. Trodde det var vanskelig å få oppholdstillatelse i Danmark jeg, men jeg ser jeg tok feil.''

*LOL*

Det virker som om du er rimelig uinformert om både Norge og Danmark. Jeg kan forsikre deg om at skattetrykket (og priser på biler) er høyere i Danmark enn i Norge.

Du trenger ikke engang pass for å reise til Danmark, med mindre du flyr.

Med vennlig hilsen

Du trenger ikke pass selvom du flyr. Det holder med legitimasjon.

Skrevet

Du trenger ikke pass selvom du flyr. Det holder med legitimasjon.

Men pass er den eneste offisielt gyldige ID fra Norge. I andre land kan de ha andre typer.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Du har i åresvis kunnet flytte imellom alle de nordiske landene uten noen form for tillatelse. Trenger bare å melde flytting på samme måte som hvis du flytter mellom Hedmark og Telemark.

Du kan ta fly til Helsinki, skaffe deg jobb og bolig uten å kontakte myndigheter.

Gjest segunda
Skrevet

Men pass er den eneste offisielt gyldige ID fra Norge. I andre land kan de ha andre typer.

Med vennlig hilsen

Innenfor Norden holder det med legitimasjon, men de senere årene bruker jeg alltid passet mitt da jeg føler meg sikrest. Problemet er hvis du blir nødt å lande i et annet land enn opprinnelig planlagt. Det har jeg opplevd og heldigivis hadde jeg pass slik at jeg kom meg raskere igjennom. De andre måtte vente lenge, men dette var for mange år siden.

Førerkort er gyldig imellom alle disse landene.

Gjest høstløv
Skrevet

Med vennlig hilsen

Denne meldingen har jeg fått fra den danske ambassaden:

''Som aftalt links til information om rejse til Danmark for nordiske statsborgere:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

På denne side er udgangspunktet danske statsborgere, der skal rejse til andre nordiske lande. Men det samme gælder jo for f.eks. norske statsborgere, der rejser til Danmark.''

Det trengs ikke pass for å reise til Danmark, med mindre en skal reise med fly og flyselskapet krever pass som legitimasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...