Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man med skinnsko og jakker som har blitt gjennomvåte, for å bevare dem best mulig? Vente til det blir tørt og impregnere på nytt, eller er noe ødelagt?

Jeg innbilder meg å ha hørt at skinn ikke tåler regn, men det høres jo ulogisk ut. Skinn burde jo tåle vann i grunn.

Flimmer1365381250
Skrevet

Har tenkt det samme. Kyrne står jo en del utendørs i regnet... o.O

Skrevet

Har tenkt det samme. Kyrne står jo en del utendørs i regnet... o.O

Har ikke noe annet valg en å la det tørke og se hva som skjer, men lurer bare på om man liksom skal impregnere det mens det er vått eller tørt eller. Kyrne har jo fett i pelsen. Det er forskjellen.

Flimmer1365381250
Skrevet

Har ikke noe annet valg en å la det tørke og se hva som skjer, men lurer bare på om man liksom skal impregnere det mens det er vått eller tørt eller. Kyrne har jo fett i pelsen. Det er forskjellen.

Det var en spøk :) Du burde impregnere jevnlig med lærfett, da tåler skinnet "det meste" etterpå :)

Skrevet

Det var en spøk :) Du burde impregnere jevnlig med lærfett, da tåler skinnet "det meste" etterpå :)

Ok. Men blir ting ødelagt når det er gjennombløtt? Impregnere når det er tørt?

Flimmer1365381250
Skrevet

Ok. Men blir ting ødelagt når det er gjennombløtt? Impregnere når det er tørt?

Det har jeg desverre ikke peiling på :/

Skrevet

Det har jeg desverre ikke peiling på :/

Ok, du ville bare prate?

Flimmer1365381250
Skrevet

Ok, du ville bare prate?

Stemmer det :) Man kan fort bli litt ensom i firetiden på natta.

Skrevet

Stemmer det :) Man kan fort bli litt ensom i firetiden på natta.

Det er jo ikke natt over alt i verden. I Asia er vel snart lunsjtid.

brilleslangen
Skrevet

når skinn og lær er blir skikkelig gjennomvått og tørker kan det vel bli en smule stivt. så når det er tørt bør du vel smøre det for at det skal få sin mykhet tilbake og for å få tilbake impregneringseffekten. tror ikke det tar skade av å bli vått, men jeg har egentlig ikke peiling så irettesett meg gjerne om jeg tar feil

Skrevet

Vet ikke om det er for sent, men jeg ville forsøkt lærfett mens det er vått.

Skrevet

Man lurer jo på om sauer krymper når det regner? ;-)

Det som er viktig er at du tørker det *langsomt*, og ikke over varme (ikke mer enn baderomsgulvvarme).

Med vennlig hilsen

Gjest Lotus77
Skrevet

Skinn skal jo holde dyret "tørt" - og til det har det et naturlig fettlag som er vannabsorberende, dette beskytter mens dyret lever. Når dyret er dødt

vil etterhvert fettlaget forsvinne... så for å holde skinn motstandsdyktig mot vann må en impregnere.

Hvis det er glatt skinn, f.eks. på sko så funker faktisk vaselin utrolig godt har jeg funnet ut - hvis man ikke har skikkelig impregnering :-)

Skrevet

Vet ikke om det er for sent, men jeg ville forsøkt lærfett mens det er vått.

Takk:-) Rakk det mens det ennå var vått.

Skrevet

Skinn skal jo holde dyret "tørt" - og til det har det et naturlig fettlag som er vannabsorberende, dette beskytter mens dyret lever. Når dyret er dødt

vil etterhvert fettlaget forsvinne... så for å holde skinn motstandsdyktig mot vann må en impregnere.

Hvis det er glatt skinn, f.eks. på sko så funker faktisk vaselin utrolig godt har jeg funnet ut - hvis man ikke har skikkelig impregnering :-)

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...