Gå til innhold

Birkebeinerrittet er et samfunnsproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

''– At stadig flere menn skal vise manndommen sin med å sykle Birkebeinerrittet, er et samfunnsproblem.

Komiker Per Inge Torkelsen sparer ikke på kruttet når han karakteriserer styrkeprøven over fjellet.

– Det er egoisme, sier han.

De nesten 25 tusen som skal over fjellet har hver en sykkel til 20 tusen kroner i gjennomsnitt.

Ifølge Dagens Næringsliv har deltakerne utstyr for en halv milliard kroner. Torkelsen sier dette viser at vi nordmenn har "sykt mye penger".

Torkelsen sier det virker dumt med alle menn som sykler over fjellet for å vise at de er spretne.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7266056

Konklusjon: Et arrangement for folk med midtlivskriser! :knegg:

Med vennlig hilsen

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• ShitDiddelyDo

14

• Axcia

9

• BobbyPeru

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest kuling fra nord
Skrevet

Har denne Torkelsen en ny bok han skal selge?

Skrevet

Har denne Torkelsen en ny bok han skal selge?

Det vet jeg ikke - du får spørre ham.

Skrevet

Et enda større problem er at dette koster i sykepenger. Utrolig mange tusen ble syke i minst 1 uke pga deltagelsen i gjørma i fjor.

Og føret er minst like ille denne helga her.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel ikke noe nytt at menn midt i livet som skal vise at de fortsatt duger er overrepresentert i Birken.

Sant er det også at det brukes sykt mye penger på sykler og utstyr.

Men derfra å gjøre det til et samfunnsproblem er det langt, synes jeg. En har ingen garanti for at pengene ville bli brukt på fornuftig vis om de ikke ble brukt på dette. Høyst sannsynlig ikke.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Torkelsen er morsom, men han tar feil. Disse folka sykler gjerne til jobben hele året (hyggelig for miljøet), og de holder seg i svært god form (noe samfunnet sparer mye penger på), selv om noen av dem ender opp med rennaræv i et par dager etter birken.

25000 kroner i sykkeutstyr høres kanskje mye ut, men det er 10 ganger mindre enn hva en rimelig bil koster, og langt mindre enn en familie på 4 bruker på en ukes ferie i Syden.

Store deler av befolkningen ruller helt uten sykkel. Det gjelder ikke disse folka.

Skrevet

Torkelsen er morsom, men han tar feil. Disse folka sykler gjerne til jobben hele året (hyggelig for miljøet), og de holder seg i svært god form (noe samfunnet sparer mye penger på), selv om noen av dem ender opp med rennaræv i et par dager etter birken.

25000 kroner i sykkeutstyr høres kanskje mye ut, men det er 10 ganger mindre enn hva en rimelig bil koster, og langt mindre enn en familie på 4 bruker på en ukes ferie i Syden.

Store deler av befolkningen ruller helt uten sykkel. Det gjelder ikke disse folka.

Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... ;)

Skrevet

He he...min eksmann sykler birken hvert år;-)

Det kan virke som om de egentlig bare liker å rulle litt i gjørmen! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... ;)

Det er faktisk ofte en del av imaget å sykle på jobb i 20 minusgrader, med en sykkel til 30000 kr. Jeg kjenner flere av typen.

Men du har nok ofte rett.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... ''

Har du noensinne turt å bevege deg langs Tour de Finance (Frognerstranda) en tidlig morgen?

Skrevet

Det er nok samme "folka" som man nesten daglig må bråbremse for å unngå, når de kjører på rødt lys på sykkel i 40 km/t. ;-)

Poenget til Torkelsen er dog ikke at "folk sykler", men at det blir en religion av det. Sykkelfanatikere som har en sykkel til 30000 til hverdagsbruk, og enda en til samme pris på hytten. Jeg kjenner flere av dem.

Det er tusenvis av helt normale mennesker som sykler hver dag på sykler til et par tusen. Dette er noe helt annet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... ''

Har du noensinne turt å bevege deg langs Tour de Finance (Frognerstranda) en tidlig morgen?

Nei, da sitter jeg trygt og godt i bilen min på den andre sida av byen og drikker kaffe. ;)

Gjest Sørøst
Skrevet

Nei, da sitter jeg trygt og godt i bilen min på den andre sida av byen og drikker kaffe. ;)

Ikke mens du kjører håper jeg.

Skrevet

Ikke mens du kjører håper jeg.

Kaffekopp i bilen er da ikke så unormalt?

Skrevet

Kaffekopp i bilen er da ikke så unormalt?

Du har en slags kaffekopp med hjul, ikke sant? ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig!

Skrevet

Det er nok samme "folka" som man nesten daglig må bråbremse for å unngå, når de kjører på rødt lys på sykkel i 40 km/t. ;-)

Poenget til Torkelsen er dog ikke at "folk sykler", men at det blir en religion av det. Sykkelfanatikere som har en sykkel til 30000 til hverdagsbruk, og enda en til samme pris på hytten. Jeg kjenner flere av dem.

Det er tusenvis av helt normale mennesker som sykler hver dag på sykler til et par tusen. Dette er noe helt annet.

Med vennlig hilsen

''Sykkelfanatikere som har en sykkel til 30000 til hverdagsbruk, og enda en til samme pris på hytten. Jeg kjenner flere av dem.

''

Man finner vel "sykkelfanatikere" i ulike samfunnsklasser. De jeg kjenner har ikke sykler i den prisklassen, verken hjemme eller på hytta. Men de bruker heller ikke sykler til et par tusen; de tilbringer såpass mange timer på sykkel i løpet av sesongen at de velger sykler av noe bedre kvalitet.

Du finner sprø folk i de fleste sammenhenger, men jeg er av de som tror at disse sykkelrittene virker motiverende for mange i forhold til å trene jevnt og trutt i månedsvis - og jeg tror det er bra både for dem selv og for samfunnet.

Skrevet

''Sykkelfanatikere som har en sykkel til 30000 til hverdagsbruk, og enda en til samme pris på hytten. Jeg kjenner flere av dem.

''

Man finner vel "sykkelfanatikere" i ulike samfunnsklasser. De jeg kjenner har ikke sykler i den prisklassen, verken hjemme eller på hytta. Men de bruker heller ikke sykler til et par tusen; de tilbringer såpass mange timer på sykkel i løpet av sesongen at de velger sykler av noe bedre kvalitet.

Du finner sprø folk i de fleste sammenhenger, men jeg er av de som tror at disse sykkelrittene virker motiverende for mange i forhold til å trene jevnt og trutt i månedsvis - og jeg tror det er bra både for dem selv og for samfunnet.

Men det Torkelsen reagerer på er jo nettopp at syklene koster 20000 kr eller mer, og at dette er blitt en slags image-greie for de rike (i stor utstrekning).

Det er jo nettopp derfor at Dagens Næringsliv skriver om dette. Det har gått fra å bli "en hyggelig søndagstur" til å bli blodig alvor.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...