frosken Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Men det Torkelsen reagerer på er jo nettopp at syklene koster 20000 kr eller mer, og at dette er blitt en slags image-greie for de rike (i stor utstrekning). Det er jo nettopp derfor at Dagens Næringsliv skriver om dette. Det har gått fra å bli "en hyggelig søndagstur" til å bli blodig alvor. Med vennlig hilsen ''Men det Torkelsen reagerer på er jo nettopp at syklene koster 20000 kr eller mer, og at dette er blitt en slags image-greie for de rike (i stor utstrekning). '' Såvidt jeg har forstått så har man anslått gjennomsnittsprisen på syklene til de som sykler i dag til 20 000,- og gjennomsnitt for de som syklet i går til 14.500,- Det betyr at langt fra alle har sykler til over kr 10 000,- noe som jeg synes må være en helt ok investering. Birken har muligens _også_ blitt en imagegreie for de rike, men i tillegg finnes det haugevis med mosjonister i alle samfunnsklasser som deltar både i Birken og andre sykkelritt. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Vise manndom og vise manndom, fru blom! Utstrakt sykling kan føre til midlertidig impotens - kanskje flere måneder, så ikke mye manndom å skryte av der ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... Selv kommer jeg meg til jobb i en veldig lang bil med egen, uniformert sjådør! ;-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Men det Torkelsen reagerer på er jo nettopp at syklene koster 20000 kr eller mer, og at dette er blitt en slags image-greie for de rike (i stor utstrekning). Det er jo nettopp derfor at Dagens Næringsliv skriver om dette. Det har gått fra å bli "en hyggelig søndagstur" til å bli blodig alvor. Med vennlig hilsen Jeg skjønner ikke problemet. En sykkel koster langt mindre enn en båt eller motorsykkel f.eks. Sykkel er da en billig fritidssyssel. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er nok samme "folka" som man nesten daglig må bråbremse for å unngå, når de kjører på rødt lys på sykkel i 40 km/t. ;-) Poenget til Torkelsen er dog ikke at "folk sykler", men at det blir en religion av det. Sykkelfanatikere som har en sykkel til 30000 til hverdagsbruk, og enda en til samme pris på hytten. Jeg kjenner flere av dem. Det er tusenvis av helt normale mennesker som sykler hver dag på sykler til et par tusen. Dette er noe helt annet. Med vennlig hilsen Men det er fordi mange nordmenn har mye penger, og de vil ha det beste. Det får være deres sak om de velger å legge 30000 kroner i sykkel med utstyr. Min kosta rundt 8000. Med diverse klær og komfortabel sekk er vi nok oppe i godt over 10000. Men de som betaler 30000 for en sykkel bruker ikke nødvendigvis mer av inntekta si enn det jeg gjør. Det er meget mulig at dette er en midtlivskrise for mange, men det er en sunn midtlivskrise, og birkebeinerrittet er gulroten for mange av dem. De trenger et mål for å gjennomføre trening hele året - og birkebeinerrittet er dette måle for en del av dem. Så konkurrerer de internt i firmaet, eller firma mot firma. Markedsføringen av birkebeineren er genialt for å få dvaske menn opp av sofaen. Skulle hatt noe tilsvarende for å få fleska ned kvinnfolka også. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle... ''Jeg tror heller at Preben, Maximilian og Nicolai kjører Suv til jobb til daglig enn å sykle.'' Er dette de nye dolnavna? Jeg husker det var en del ustabile kvinner her inne for 4 år siden, men nå har de altså utvikla seg ytterligere mot det ekstreme? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det er faktisk ofte en del av imaget å sykle på jobb i 20 minusgrader, med en sykkel til 30000 kr. Jeg kjenner flere av typen. Men du har nok ofte rett. Med vennlig hilsen ''Det er faktisk ofte en del av imaget å sykle på jobb i 20 minusgrader, med en sykkel til 30000 kr. Jeg kjenner flere av typen.'' Jeg synes også dette er ekstremt. Jeg så dem i vinter da det var snøvær, vind og tjue kalde. Selv holdt jeg på å fryse ræven av meg på vei til toget og trodde knapt det jeg så da de svetta forbi meg i 40 km/t på holka. Men jeg synes også det er fryktelig imponerende. Når det er sagt er det sånn det går når vår nye helt heter Lars Monsen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Men det Torkelsen reagerer på er jo nettopp at syklene koster 20000 kr eller mer, og at dette er blitt en slags image-greie for de rike (i stor utstrekning). Det er jo nettopp derfor at Dagens Næringsliv skriver om dette. Det har gått fra å bli "en hyggelig søndagstur" til å bli blodig alvor. Med vennlig hilsen 20000 er da ikke så sinnssykt mye penger i dag. Min kosta rundt 8-9000 for 5 år siden (den duger fint for meg ennå, men jeg er heller ingen sykkerabiat), men jeg skal love deg at det er forskjell på denne og det tunge rælet de kaller sykler på G-Sport og selger for halvparten av dette. Jeg sykler ikke mer enn at dette holder lenge for meg, men det ville sannsynligvis ikke gjort det hvis jeg satt på sykkelen hver dag. 20000 kroner for en sykkel som holder i mange år. Hvor mye koster en familieferie til Malorca en uke om sommeren? Hva vil det koste for familien på tur til Østen? Hvor mye koster en vaskemaskin, en tv eller en laptop som stort sett aldri overlever i mer enn 2, maks 3, år? Hva med fotoutstyr? For meg som nylig har forelsket meg i fotografering ser jeg at dette er betraktelig dyrere enn 20000 kroner. Jeg har svidd av denne summen på 4 måneder (et kamera, tre objektiver, stativ, ekstrabatteri, batterigrep, en sekk og en skulderveske). Kjøper du en sykkel til 20000 kroner har du den i ganske mange år. Samme vil objektivene mine gjøre, og sånn sett er det mer en investering enn en grusom utgift. Det er en investering i trivsel såvel som helse. Jeg ser absolutt ikke problemet med å svi av 20000 (eller 50000 for den saks skyld) kroner på hobbyen sin hvis man har råd. 0 Siter
Maya Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Ja, da var det galt og. Først så klager de over at vi normenn er feite og late, når de sykler Birken er de plutselig ego... Forstå det den som kan! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Riktignok rister jeg litt overbærende på hodet over folk som blir helt fanatisk treningsorienterte, men jeg kjenner at jeg ikke klarer å la meg opprøre noe særlig. Jeg synes vi har langt større samfunnsproblem her til lands enn at noen tar sykkeltreninga i overkant alvorlig. 0 Siter
Sør Skrevet 28. august 2010 Forfatter Skrevet 28. august 2010 Riktignok rister jeg litt overbærende på hodet over folk som blir helt fanatisk treningsorienterte, men jeg kjenner at jeg ikke klarer å la meg opprøre noe særlig. Jeg synes vi har langt større samfunnsproblem her til lands enn at noen tar sykkeltreninga i overkant alvorlig. For å være helt ærlig, er jeg heller ikke særlig opprørt. *kjenner etter* Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. august 2010 Forfatter Skrevet 28. august 2010 Men det er fordi mange nordmenn har mye penger, og de vil ha det beste. Det får være deres sak om de velger å legge 30000 kroner i sykkel med utstyr. Min kosta rundt 8000. Med diverse klær og komfortabel sekk er vi nok oppe i godt over 10000. Men de som betaler 30000 for en sykkel bruker ikke nødvendigvis mer av inntekta si enn det jeg gjør. Det er meget mulig at dette er en midtlivskrise for mange, men det er en sunn midtlivskrise, og birkebeinerrittet er gulroten for mange av dem. De trenger et mål for å gjennomføre trening hele året - og birkebeinerrittet er dette måle for en del av dem. Så konkurrerer de internt i firmaet, eller firma mot firma. Markedsføringen av birkebeineren er genialt for å få dvaske menn opp av sofaen. Skulle hatt noe tilsvarende for å få fleska ned kvinnfolka også. Det handler nok mest om å kunne "vise seg frem" på jobb. Det er typisk sjefene (og de som forsøker å være coole) som deltar i birken. De andre bare sykler uten å vise seg frem. Birken er en ordentlig image-greie blant folk som leser Dagens Næringsliv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. august 2010 Forfatter Skrevet 28. august 2010 20000 er da ikke så sinnssykt mye penger i dag. Min kosta rundt 8-9000 for 5 år siden (den duger fint for meg ennå, men jeg er heller ingen sykkerabiat), men jeg skal love deg at det er forskjell på denne og det tunge rælet de kaller sykler på G-Sport og selger for halvparten av dette. Jeg sykler ikke mer enn at dette holder lenge for meg, men det ville sannsynligvis ikke gjort det hvis jeg satt på sykkelen hver dag. 20000 kroner for en sykkel som holder i mange år. Hvor mye koster en familieferie til Malorca en uke om sommeren? Hva vil det koste for familien på tur til Østen? Hvor mye koster en vaskemaskin, en tv eller en laptop som stort sett aldri overlever i mer enn 2, maks 3, år? Hva med fotoutstyr? For meg som nylig har forelsket meg i fotografering ser jeg at dette er betraktelig dyrere enn 20000 kroner. Jeg har svidd av denne summen på 4 måneder (et kamera, tre objektiver, stativ, ekstrabatteri, batterigrep, en sekk og en skulderveske). Kjøper du en sykkel til 20000 kroner har du den i ganske mange år. Samme vil objektivene mine gjøre, og sånn sett er det mer en investering enn en grusom utgift. Det er en investering i trivsel såvel som helse. Jeg ser absolutt ikke problemet med å svi av 20000 (eller 50000 for den saks skyld) kroner på hobbyen sin hvis man har råd. Mange år du liksom! ;-) De kjøper gjerne flere i året. De sitter og snakker i lunsjpause etter lunsjpause om proteiner, og egg, og sykkelseter, og Dagens Næringsliv i skjønn forening. (Jeg har bare hatt en overdose av folk i midtlivskrise i det siste! ;-) ) Med vennlig hilsen 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Torkelsen er morsom, men han tar feil. Disse folka sykler gjerne til jobben hele året (hyggelig for miljøet), og de holder seg i svært god form (noe samfunnet sparer mye penger på), selv om noen av dem ender opp med rennaræv i et par dager etter birken. 25000 kroner i sykkeutstyr høres kanskje mye ut, men det er 10 ganger mindre enn hva en rimelig bil koster, og langt mindre enn en familie på 4 bruker på en ukes ferie i Syden. Store deler av befolkningen ruller helt uten sykkel. Det gjelder ikke disse folka. Så enig!! Det er noe alvorlig feil når man begynner å kritisere de som faktisk ønsker å holde seg i form. 0 Siter
Sør Skrevet 28. august 2010 Forfatter Skrevet 28. august 2010 Så enig!! Det er noe alvorlig feil når man begynner å kritisere de som faktisk ønsker å holde seg i form. Nå var det riktignok ikke det som ble kritisert.... 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Nå var det riktignok ikke det som ble kritisert.... Jeg ser ikke at det er noe å kritisere i det hele tatt. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Det handler nok mest om å kunne "vise seg frem" på jobb. Det er typisk sjefene (og de som forsøker å være coole) som deltar i birken. De andre bare sykler uten å vise seg frem. Birken er en ordentlig image-greie blant folk som leser Dagens Næringsliv. Med vennlig hilsen Vi kjenner nok ulike folk. Jeg kjenner i stor grad håndverkere, og få sjefer, men jeg kjenner mange som har deltatt på birken. Jeg fikk også tilbud om det via jobben i jobben i år, og jeg kjenner mange som i løpet av de siste årene har byttet ut bil med sykkel på vei til jobb. Selv har jeg i stor grad byttet ut toget med sykkel (vært litt lat i år, dog ...). Sykkelhysteriet er et sunt hysteri, og det er langt fra kun topper som driver med dette. I så fall er det mange topper der ute. Det er jo rene køen av syklister om dagen, og pågangen til birken er så voldsom at ikke i nærheten av alle som har lyst får lov. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Mange år du liksom! ;-) De kjøper gjerne flere i året. De sitter og snakker i lunsjpause etter lunsjpause om proteiner, og egg, og sykkelseter, og Dagens Næringsliv i skjønn forening. (Jeg har bare hatt en overdose av folk i midtlivskrise i det siste! ;-) ) Med vennlig hilsen Som skrevet over: Jeg tror vi kjenner litt ulike folk. Men hvis disse folka har råd til ny sykkel hvert år er jo det deres sak, og at de diskuterer kosthold er positivt. Hadde folk flest hatt like godt fokus på kosthold som trenende, hadde vi ikke slitt med en stadig feitere befolkning, med de enorme summene dette på sikt vil koste samfunnet. Hadde flere lært om kosthold og trening hadde vi heller ikke hatt en hel haug med småjenter som sulter seg inn i psykiatrien med stupide dietter. Flere burde finne en eller annen idrett de faller for. Sykkel, løping, ski, hva som helst. 0 Siter
Gjest dr valley Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Som skrevet over: Jeg tror vi kjenner litt ulike folk. Men hvis disse folka har råd til ny sykkel hvert år er jo det deres sak, og at de diskuterer kosthold er positivt. Hadde folk flest hatt like godt fokus på kosthold som trenende, hadde vi ikke slitt med en stadig feitere befolkning, med de enorme summene dette på sikt vil koste samfunnet. Hadde flere lært om kosthold og trening hadde vi heller ikke hatt en hel haug med småjenter som sulter seg inn i psykiatrien med stupide dietter. Flere burde finne en eller annen idrett de faller for. Sykkel, løping, ski, hva som helst. Kunne ikke vært mer enig. Det kan da umulig være et problem at folk lever sunt og bruker pengene sine på en sunn livsstil. Hvor mye koster det å røyke 40 om dag? 80x2x365 = 58400? Torkildsen beviser nok en gang at han er en klovn - og kun det. 0 Siter
frosken Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Men det er fordi mange nordmenn har mye penger, og de vil ha det beste. Det får være deres sak om de velger å legge 30000 kroner i sykkel med utstyr. Min kosta rundt 8000. Med diverse klær og komfortabel sekk er vi nok oppe i godt over 10000. Men de som betaler 30000 for en sykkel bruker ikke nødvendigvis mer av inntekta si enn det jeg gjør. Det er meget mulig at dette er en midtlivskrise for mange, men det er en sunn midtlivskrise, og birkebeinerrittet er gulroten for mange av dem. De trenger et mål for å gjennomføre trening hele året - og birkebeinerrittet er dette måle for en del av dem. Så konkurrerer de internt i firmaet, eller firma mot firma. Markedsføringen av birkebeineren er genialt for å få dvaske menn opp av sofaen. Skulle hatt noe tilsvarende for å få fleska ned kvinnfolka også. ''Skulle hatt noe tilsvarende for å få fleska ned kvinnfolka også. :)'' Det ble rekruttert en haug med damer til å sykle rittet Hamar-Oslo i år. På det senteret jeg trener på, så hadde de eget opplegg i 8 måneder for de som ville være med å sykle deler av Trondhjem-Oslo. Ganske kult å se hvordan godt voksne - og runde damer - tok utfordringer og gjennomførte. Noen få syklet også hele distansen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.