Gå til innhold

Lommepenger til 16åring?

Gjest alenemoren

Anbefalte innlegg

Gjest alenemoren

Har noen problemstillinger ang dette som kanskje dere kan hjelpe meg litt med:

16åring, bor hjemme. Nettopp begynt på videregående.

Gjør litt husarbeid, sjelden på eget initiativ.

Ikke søkt stipend enda, men det skal han/vi.

Har fått høre at de fleste får rundt 1900 i mnd. Usikker på om jeg fortsatt vil gi han lommepenger (ca 800-1000 i mnd/200 i uka) hvis han får så mye stipend. Da vil han jo få mer å rutte med i mnd enn meg! ;)

Han får klær i tillegg, men ikke ofte eller særlig dyre ting.

Han røyker - noe jeg har sagt jeg overhodet ikke vil støtte, men jeg VET jo at lommepengene går til dette og dette er noe som frustrerer meg veldig. Har sagt han får skaffe penger til røyk selv, eller aller helst slutte selvsagt, men til ingen nytte. Han viser svært lite initiativ til å skaffe seg jobb, vi har pushet på i 2 år, og vært med på "søkerunde" mm.

Har dere noen råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Beløp skal jeg ikke legge meg opp i, men:

1) Du kan gjøre det betinget på at han slutter å røke.

2) Med mindre han har toppkarakterer på skolen, og med mindre det er helt kritisk for at økonomien skal gå rundt, så er det langt bedre å fokusere på skolearbeid/lekser enn på jobb nå.

Det han ev. tjener på et helt år nå, kan han tjene på noen måneder etter han er ferdig med utdanningen. Det er langt bedre planlegging og bruk av tid å fokusere på skolegangen nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men det er nå meg da

Skjønner ikke hvofor du skal gi ham lommepenger når han får stipend (antar han får mat og alt slikt også, ettersom du skriver han får klær utenom)

Ellers enig med sør i det han skriver om jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn fikk stipend, fikk han ingen lommepenger av oss. I tillegg gjorde vi ham ansvarlig for å kjøpe alle sine egne klær til daglig bruk. Unntaket var turklær som han fikk et nøkternt beløp for og kunne legge til noe selv hvis han ville ha noe kulere.

Jeg er veldig glad for at han lærte å styre økonomien før han ble student. Han er også enig selv at dette var viktig.

Hvis din sønn trenger flere penger, må han finne seg jobb, men det får han styre med selv. Det er ikke ditt ansvar å finne jobb til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn fikk stipend, fikk han ingen lommepenger av oss. I tillegg gjorde vi ham ansvarlig for å kjøpe alle sine egne klær til daglig bruk. Unntaket var turklær som han fikk et nøkternt beløp for og kunne legge til noe selv hvis han ville ha noe kulere.

Jeg er veldig glad for at han lærte å styre økonomien før han ble student. Han er også enig selv at dette var viktig.

Hvis din sønn trenger flere penger, må han finne seg jobb, men det får han styre med selv. Det er ikke ditt ansvar å finne jobb til ham.

''Hvis din sønn trenger flere penger, må han finne seg jobb, men det får han styre med selv. Det er ikke ditt ansvar å finne jobb til ham.''

Det er en dårlig strategi å bruke studietiden på å jobbe, slik at man risikerer dårligere karakterer, og på sikt ikke komme inn på den linjen man ønsker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør selvfølgelig ikke få lommepenger av deg hvis han virkelig får så mye som 1900 i mnd. han skal for disse pengene holde seg med skoleutstyr, klær, lommepenger til div ting. Dreier det seg om litt større/spesielle ting, f.eks dress til en fest kjøper man dette utenom stipendet. Men eller bør han holde det meste selv for in sånn sum. Det er mye penger. Syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kongen dy.

''Hvis din sønn trenger flere penger, må han finne seg jobb, men det får han styre med selv. Det er ikke ditt ansvar å finne jobb til ham.''

Det er en dårlig strategi å bruke studietiden på å jobbe, slik at man risikerer dårligere karakterer, og på sikt ikke komme inn på den linjen man ønsker.

Med vennlig hilsen

Har man dårlig råd er det kanskje det eneste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongen dy.

Hei,

Beløp skal jeg ikke legge meg opp i, men:

1) Du kan gjøre det betinget på at han slutter å røke.

2) Med mindre han har toppkarakterer på skolen, og med mindre det er helt kritisk for at økonomien skal gå rundt, så er det langt bedre å fokusere på skolearbeid/lekser enn på jobb nå.

Det han ev. tjener på et helt år nå, kan han tjene på noen måneder etter han er ferdig med utdanningen. Det er langt bedre planlegging og bruk av tid å fokusere på skolegangen nå.

Med vennlig hilsen

Kutter han ut røyken burde det virkelig holde med 1900 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man dårlig råd er det kanskje det eneste alternativet.

Jeg skrev (nedenfor):

''med mindre det er helt kritisk for at økonomien skal gå rundt, så er det langt bedre å fokusere på skolearbeid/lekser enn på jobb nå.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Min sønn jobbet ikke mens han gikk på videregående. Han klarte seg på stipendet sitt.

Det var et valg han gjorde, men som jeg selvsagt støttet ham i.

Rundt kr2000 i måneden bør være nok for en ungdom som bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Jeg er enig med deg i at skolen bør prioriteres høyt.

På den annen side skal man ikke innbille seg at all våkentid for ungdommer går med til skolearbeid, og at en evt. deltidsjobb bare vil stjele verdifull studietid.

Har man f.eks. en jobb som binder bare annenhver fredagskveld og lørdagsformiddag, slik datteren min hadde på vgs, fører den ikke til mindre skolearbeid, men til litt redusert feste- og sløvetid. Til gjengjeld lærer de litt om arbeidslivet, om hva man tjener på å jobbe en viss tid, hvor lenge man må jobbe for å få nok til en dyr ting man ønsker seg, osv. Det er slett ikke dumt å vite litt om sånt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

På den annen side skal man ikke innbille seg at all våkentid for ungdommer går med til skolearbeid, og at en evt. deltidsjobb bare vil stjele verdifull studietid.

Har man f.eks. en jobb som binder bare annenhver fredagskveld og lørdagsformiddag, slik datteren min hadde på vgs, fører den ikke til mindre skolearbeid, men til litt redusert feste- og sløvetid. Til gjengjeld lærer de litt om arbeidslivet, om hva man tjener på å jobbe en viss tid, hvor lenge man må jobbe for å få nok til en dyr ting man ønsker seg, osv. Det er slett ikke dumt å vite litt om sånt også.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det ikke dumt å vite om arbeidslivet - poenget var mer at det lett kan gå utover studiene, hvis tiden er knapp av andre årsaker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Selvsagt er det ikke dumt å vite om arbeidslivet - poenget var mer at det lett kan gå utover studiene, hvis tiden er knapp av andre årsaker.

Med vennlig hilsen

''hvis tiden er knapp av andre årsaker.''

De aller fleste 16-åringer bruker utrolig mye tid til bare å henge med venner eller sitte på nettet. At noen av disse timene i stedet brukes til å tilegne seg arbeidserfaring og tjene egne penger tror jeg bare er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvis tiden er knapp av andre årsaker.''

De aller fleste 16-åringer bruker utrolig mye tid til bare å henge med venner eller sitte på nettet. At noen av disse timene i stedet brukes til å tilegne seg arbeidserfaring og tjene egne penger tror jeg bare er sunt.

Joda, men det avhenger jo av om de kutter ned på studietiden eller kutter ned på "henger på hjørnet"-tiden.

Det avhenger selvsagt også hvor mange timer de jobber i uken. (Og hvor mange timer studier og transport til/fra tar.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1900 i måneden bør holde til det meste av klær, skoleutstyr og hva annet han måtte trenge. Gjør en avtale med ham om hva han skal betale selv. Evt. kan du bli enig med ham om en spareavtale om han sparer til sperret konto (en konto han ikke kan disponere uten din tillatelse) der du f.eks. setter inn 50 kr for hver hundrelapp han sparer.

Her er f.eks. sosialsatsene i Kviteseid, om det kan gi en nyttig pekepinn:

Levekostnadar pr. mnd:

Åleine vaksen: 4 100,-

Einsleg forsørgjar 4 826,-

Ektepar/sambuar 6 827,-

1 sambuar 3 414,-

Vaksen hjå foreldre 1 332,- *

Born:

0 – 5 år 1 568,-

6 – 10 år 2 070,-

11 – 17 år 2 614,-

http://www.kviteseid.kommune.no/nb-no/Tenester/Tenestekatalog/Omsorg_trygd_og_sosiale_tenester/Sosial/Satser%20for%20levekostnader.aspx

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...