Gå til innhold

Carslstenstesten ødelegger leselysten!


Anbefalte innlegg

Gjest lesevansker

10 åringen min slier med lesevansker. Hvert år har de carlstenstesten på skolen. FØr var han flink til å få med seg innholdet på slike prøver men leste sakte. På testen får de beskjed om at de skal lese så fort de bare klarer. Men dette har resultert i at han nesten ikke har fått med seg testen. FØr når de ikke fikk denne beskjeden så fikk han med seg innholdet men leset seint.

Jeg sier at han ikke skal bry seg om hvor fort han leser men at han skal få med seg innholdet. Men det er jo et stort nederlag å få vite at de andre leser mange flere ord i minuttet enn ham. Leselysten drepes av slike tester spørr du meg. Vekk med de!!!!!

Fortsetter under...

Jeg kan nok ikke si meg enig med deg der. På skolen vår har vi carlsten-test to ganger hvert år. De er gull verdt for å fange opp elever som trenger ekstra oppfølging i forhold til lesingen.

De elevene som scorer lavt på disse testene har langt større problem i skolehverdagen enn et dårlig testresultat. De vil jo slite med å tilegne seg absolutt all kunnskap i lesefagene. Ved å fange de opp så har vi en mulighet til å hjelpe de. Både barnet selv, og medelever, vet godt hvordan de ligger an i lesing uavhengig av disse testene. De hører jo at klassekamerater leser høyt i timene på skolen ellers, og vet dermed hvordan de andre ligger an i lesing.

Gjest lesevansker

Jeg kan nok ikke si meg enig med deg der. På skolen vår har vi carlsten-test to ganger hvert år. De er gull verdt for å fange opp elever som trenger ekstra oppfølging i forhold til lesingen.

De elevene som scorer lavt på disse testene har langt større problem i skolehverdagen enn et dårlig testresultat. De vil jo slite med å tilegne seg absolutt all kunnskap i lesefagene. Ved å fange de opp så har vi en mulighet til å hjelpe de. Både barnet selv, og medelever, vet godt hvordan de ligger an i lesing uavhengig av disse testene. De hører jo at klassekamerater leser høyt i timene på skolen ellers, og vet dermed hvordan de andre ligger an i lesing.

Jeg mener det må gå ann å høre om en elev leser bra eller dårlig uten slike tester. Tester stresser elever med lærevansker opp og gir nederlagsfølelse. Stresset gjør også at elevene ikke får vist sitt beste. En lærer bør kunne fange opp elever som ssliter med å lese uten slike tester.

Gjest segunda

Jeg mener det må gå ann å høre om en elev leser bra eller dårlig uten slike tester. Tester stresser elever med lærevansker opp og gir nederlagsfølelse. Stresset gjør også at elevene ikke får vist sitt beste. En lærer bør kunne fange opp elever som ssliter med å lese uten slike tester.

En lærer fanger ikke opp elever uten slike tester. Jeg tror ikke du har erfaring fra skolen når du uttrykker slike meninger.

Gjest lesevansker

En lærer fanger ikke opp elever uten slike tester. Jeg tror ikke du har erfaring fra skolen når du uttrykker slike meninger.

Jeg tror heller ikke du har innlevelse i hvordan en elev med lærevansker føler det under en slik test. Det må kunne gå ann å teste ungene uten at de skal føle slike nederlag.

Annonse

Gjest segunda

Jeg tror heller ikke du har innlevelse i hvordan en elev med lærevansker føler det under en slik test. Det må kunne gå ann å teste ungene uten at de skal føle slike nederlag.

Nei det går ikke an. Hvordan elever føler seg under slike tester er svært individuelt og når du ikke tror at jeg vet noe om det så tar du feil.

Vil du heller at sønnen din fortsetter å ha problemer med lesing enn at han blir testet slik at det er mulig å hjelpe han videre?

Jeg mener det må gå ann å høre om en elev leser bra eller dårlig uten slike tester. Tester stresser elever med lærevansker opp og gir nederlagsfølelse. Stresset gjør også at elevene ikke får vist sitt beste. En lærer bør kunne fange opp elever som ssliter med å lese uten slike tester.

Testene er faktisk et veldig viktig redskap for å kunne vurdere hver enkelt elev. De er laget nettopp for å fange opp eventuelle leseproblemer. Du kan være med på å avgjøre om sønnen din oppfatter testene på en negativ eller positiv måte. Hvis du formidler at det er flott at skolen har slike tester fordi de da kan hjelpe ham til å bli en bedre leser, så vil han mest sannsynlig ikke føle nederlag ved å prestere under middels på testen. Når man som foreldre viser negative holdninger (ofte tror man ikke barna merker det, men barn er kjappe til å oppfatte slike ting) påvirker man barnet til å få samme negativ holdning.

Gjest lesevansker

Nei det går ikke an. Hvordan elever føler seg under slike tester er svært individuelt og når du ikke tror at jeg vet noe om det så tar du feil.

Vil du heller at sønnen din fortsetter å ha problemer med lesing enn at han blir testet slik at det er mulig å hjelpe han videre?

Det går ikke ann? Jeg har snakket både med lærere og spesialpedagoger som faktisk er helt enig med meg. Det går ann for en lærer som ikke er helt sløv å finne ut om hvordan en elev er å lese uten slike tester. Det er kanskje bare snakk om littegrann mere jobb.

Gjest lesevansker

Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes det er fin måte og få oversikt over hvordan det står til med leseferdighetene.

Testen viser helt galt i forhold til min sønn.Han gruer seg forferdelig til slike tester, kanskje fordi ungene er veldig opptatt av hvor mange ord de har greid å lese pr. minutt. Han synes det er flaut og måtte si til kamerater at han bare greier 35 ord i minuttet mens de andre har greid 150 ord pr. minutt.

Gjest segunda

Det går ikke ann? Jeg har snakket både med lærere og spesialpedagoger som faktisk er helt enig med meg. Det går ann for en lærer som ikke er helt sløv å finne ut om hvordan en elev er å lese uten slike tester. Det er kanskje bare snakk om littegrann mere jobb.

Nei det er ikke bare snakk om littegrann mer jobb. At noen lærere kan kritisere Carlsten er greit, men elever må testes på et eller annet vis. Hvis din sønn har leseferdigheter under kritiske grenser må han henvises videre.

Hvilken metode tror du og alle lærerne og spesialpedagogene du snakker med dette om at ville være best for å måle din sønns leseferdigheter?

Det går ikke ann? Jeg har snakket både med lærere og spesialpedagoger som faktisk er helt enig med meg. Det går ann for en lærer som ikke er helt sløv å finne ut om hvordan en elev er å lese uten slike tester. Det er kanskje bare snakk om littegrann mere jobb.

Om det var slik at sønnen din var den eneste man kunne mistenke hadde problem med lesinga, jo da kunne man selvsagt gjort dette på en annen måte. Men det er faktisk mange elever som sliter med lesing i dagens skole og det er viktig å fange opp alle sammen. Vi er ikke opptatt _bare_ av de som scorer under kritisk grense. Det er også viktig at lærer blir oppmerksom på alle "gråsone-elevene". Dvs elever som ikke kommer under kritisk grense, men som kan komme til å havne der neste år uten mere oppfølging.

Annonse

Hvis gutten din har såpass store lesevansker at han får spesialpedagogisk hjelp allerede, så burde han kunne slippe å være med på fellestestingen i klassen. Dersom han derimot kun er en svak leser, så er jo denne testingen i særlig grad viktig for ham. Elever som ligger nær kritisk grense, vil man normalt teste ytterligere for å finne ut mer.

Det er ikke slik at skolen kun baserer seg på testen når de vurderer hans leseferdigheter, men jeg synes du skal formidle til skolen hvordan du tenker om dette og høre lærerens oppfatning av situasjonen.

Problemet er kanskje ikke at det testes, men måten det gjøres på og måten resultatene formidles. Kanskje læreren burde si noe om forbedring siden forrige test fremfor å si resultatet.

På vår skole teller både tempo og hastighet som gir en samlet poengsum.

Det er helt bortkastet å lese om man ikke får med seg hva man leser.

Ta dette opp med læreren.

mvh

Testene er faktisk et veldig viktig redskap for å kunne vurdere hver enkelt elev. De er laget nettopp for å fange opp eventuelle leseproblemer. Du kan være med på å avgjøre om sønnen din oppfatter testene på en negativ eller positiv måte. Hvis du formidler at det er flott at skolen har slike tester fordi de da kan hjelpe ham til å bli en bedre leser, så vil han mest sannsynlig ikke føle nederlag ved å prestere under middels på testen. Når man som foreldre viser negative holdninger (ofte tror man ikke barna merker det, men barn er kjappe til å oppfatte slike ting) påvirker man barnet til å få samme negativ holdning.

''Hvis du formidler at det er flott at skolen har slike tester fordi de da kan hjelpe ham til å bli en bedre leser, så vil han mest sannsynlig ikke føle nederlag ved å prestere under middels på testen. ''

Tror nok det er litt vanskeligere enn som så å skape gode følelser hos barnet når det synes det går fullstendig på tverke. Barna må også føle at de blir tatt på alvor. Tror det viktigste er hvordan testen gjøres og hvordan resultatet formidles.

Generelt synes jeg ikke det høres ut som noe sjakktrekk å be et barn som strever med lesingen beskjed om å lese så fort de klarer.

mvh

En lærer fanger ikke opp elever uten slike tester. Jeg tror ikke du har erfaring fra skolen når du uttrykker slike meninger.

Du har nok rett i at det ikke ville bli lett for lærerne å få et godt overblikk over leseferdighetene uten tester.

Derimot kan det være mye å hente på testsitusjonen og hvordan resultatet formidles.

Tror f.eks. ikke det er lurt å be barn som sliter med lesingen om å lese så fort de kan. De leser alt så raskt de klarer om de skal få med seg hva de leser.

Resultatene kan formidles som framgang siden sist i stedet for lesetempo. Barn bør også alltid få ros for å få med seg det de leser.

mvh

Testen viser helt galt i forhold til min sønn.Han gruer seg forferdelig til slike tester, kanskje fordi ungene er veldig opptatt av hvor mange ord de har greid å lese pr. minutt. Han synes det er flaut og måtte si til kamerater at han bare greier 35 ord i minuttet mens de andre har greid 150 ord pr. minutt.

Hvis det er mye styr av den typen (rangering, åpen resultatformidling) rundt testen, er det sikkert flere enn din sønn som gruer seg.

Du kan ta opp slike problemer rundt testsituasjonen med skolen, uten å kritisere selve testen.

Det burde ikke være nødvendig at de elevene som allerede har ekstra opplegg rundt seg pga. leseproblemer, kjøres gjennom et testopplegg som blir presentert som et slags kappløp.

Dustelærer! poenget er jo ikke å få elevene til å lese fortere enn de kan, men å teste hvor fort de faktisk leser. En lærer skal ikke forklare poenget med en slik lesetest! Elevene skal bare gjøre den, som om den var en helt vanlig oppgave.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...