Gå til innhold

Carslstenstesten ødelegger leselysten!


Anbefalte innlegg

Dustelærer! poenget er jo ikke å få elevene til å lese fortere enn de kan, men å teste hvor fort de faktisk leser. En lærer skal ikke forklare poenget med en slik lesetest! Elevene skal bare gjøre den, som om den var en helt vanlig oppgave.

Våre barn har knapt snakket om slike tester. Men vi får det grundig gjennomgått på foreldersamtale uten barn til stedet.

Så det har nok svært mye med hvordan det gjøres.

mvh

Fortsetter under...

Det virker som de bruker testen litt feil på din sønns skole.

Carlsten-testen er et viktig verktøy for å screene barna kjapt. Så går man i dybden og følger opp dem som leser saktere enn de burde for alderen, de som har stagnert mht lesehastighet, de som leser for fort og ikke får med seg innholdet i det de leser etc etc.

Min sønn fikk etter en Carlsten-test beskjed om at lesehastigheten hans hadde stagnert - og på neste foreldresamtale avtalte vi at han burde lese noe annet enn Donald Pocket for å øke hastigheten mer.

Selv leser jeg alt for fort og må ofte lese en tekst flere ganger for å få med meg innholdet. hadde dette blitt plukket opp mens jeg gikk på skolen hadde jeg kanskje sluppet det?

Det er jo slett ikke meningen at dette skal være en konkurranse i lesehastighet, akkurat som veiing og måling på helsestasjonen ikke er for at mødrene skal konkurrere om den tykkeste babyen...

''Hvis du formidler at det er flott at skolen har slike tester fordi de da kan hjelpe ham til å bli en bedre leser, så vil han mest sannsynlig ikke føle nederlag ved å prestere under middels på testen. ''

Tror nok det er litt vanskeligere enn som så å skape gode følelser hos barnet når det synes det går fullstendig på tverke. Barna må også føle at de blir tatt på alvor. Tror det viktigste er hvordan testen gjøres og hvordan resultatet formidles.

Generelt synes jeg ikke det høres ut som noe sjakktrekk å be et barn som strever med lesingen beskjed om å lese så fort de klarer.

mvh

Jeg ser hva du mener og tenker at i slike sammenhenger kan det være greit å ta ut elever i mindre grupper. Dessuten kommer det helt an på hvordan læreren formidler hva som er målet med testen.

Jeg ser hva du mener og tenker at i slike sammenhenger kan det være greit å ta ut elever i mindre grupper. Dessuten kommer det helt an på hvordan læreren formidler hva som er målet med testen.

Eller hvor mye læreren vektlegger at det er en test.

Kan jo like godt kalle det en oppgave.

mvh

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg skjønner stresset det kan medføre hos barna. Samtidig er det måten vi får vite om de trenger litt lese-støtte.

Den testen har også vært motivator for et lesesvakt barn jeg har. For h*n ble fanget opp av testen, fikk ekstra lesetrening over tid, og så ny test. For å selv se fremgang.

Så jeg tror det beste vi kan gjøre i forhold til slike tester er å "ufarliggjøre" dem for barnet. Annen ting er å ufarliggjøre at man har ulik lesehastighet. Det er like naturlig og som voksen ha ulik lesehastighet som ulik evne til å løpe fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...