Gjest Mamma, årgang 1970 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hei, min datter på 4 år har utviklet negleforandringer, ruglete, flises opp og har noe konkav form spesielt på føttene. I tillegg har hun tidvis opplåst mage og løs avføring. Det er både chrons sykdom og gluten allergi i familien. Kan negleforandringene være utrykk for vitaminmangel, feilernæring? Veier 15 kg og er ca 110 cm.Ser ellers frisk og sunn ut. Spiser samme mat som søsken uten at de har lignende symptomer, mulig litt lite grønnsaker. Bør vi oppsøke lege for videre undersøkelser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Jeg legger merke til at barnet ditt er fire år, veier 15 kg og måler 110 ,dvs, er høy i forhold til alder (90 percentil for lengde) men er slank ( i forhold til lengden-ca 2.5 percentil).Chrons sykdom og gluten allergi vil gi redusert vekst-kortvoksthet mens ditt barn er heller lang/høy.Magesymptomene er ukarakteristiske,men kan følge Chron og glutenallergi,men økt lengdevekst gjør ikke det.Chrons sykdom er en kronisk betennelssykdom som gir bl.a. diare,magesmerter, nedsatt vekst og vekttap.Gluten allergi/intoleranse gir redusksjon av tarmens resorberende overflate og redusert tilvekst.Disse diagnoser passer derfor dårlig til lengdeveksten hos ditt barn. Neglforandringene er uspesifikke, kan skyldes feilernæring /vitaminmangel men er vanskelig å forklare når hun er på vanlig kost.For supplerende undersøkelser kunne jeg tenke meg å forslå blodprøver, som avspeiler stoffskifte og jern stoffskifte. Jeg synes lengde og vekten hennes bør følges, for orientering vil det også være av itneresse å få tak i hennes vekstkurver fra helsestasjon og sammenlikne den med vekt og lengde idag. En hudlege vil kunne gi en vurdering av hennes neglforandringer og evt. forklaring på disse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.