Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jeg tror Norge kommer til å utvikle seg til å bli som det er i verdens rikeste land. Der de 20 % innfødte slipper å jobbe. De får utdelt hus og tomt den dagen de gifter seg og fra 18 års-dagen får de utdelt en månedlig sum. 80 % av befolkningen er fremmedarbeidere fra India og andre fattige nasjoner. Disse ser ikke familiene sine på årevis og der kan man snakke om ensomhet. Disse har ikke noe annet valg enn å jobbe for å brødfø seg selv og familien. Jo flere uføretrygdede det blir i Norge, jo mer arbeidskraft må vi importere utenifra og det kan vi ikke klage over. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jeg tror motsatt. At vi kommer til å oppleve en krise som gir folk litt perspektiv på ting. Mange vil slite og med litt flaks våkner den gamle dugnadsånden opp igjen. Aldri så gæli osv.. 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jeg tror motsatt. At vi kommer til å oppleve en krise som gir folk litt perspektiv på ting. Mange vil slite og med litt flaks våkner den gamle dugnadsånden opp igjen. Aldri så gæli osv.. Hei, Nå vet ikke jeg hva du mener med "den gamle dugnadsånden" (altså, hvor gammelt?), men man skal ikke så veldig langt tilbake før man hadde fattighus og folk ble satt ut i skogen. Velferdsstaten er jo nettopp dugnadsånden satt i system, på en slik måte at (selv om det ikke alltid funker (akkurat som dugnad)) at folk som trenger hjelp får det, og alle betaler. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Jeg tror du overser hva Kina, India, Brasil og Sør Afrika er i ferd med å gjøre.... Bare se hvordan Kinas økonomi vokser - de kommer selvsagt ikke til å nøye seg med å ha samme "underdanige" posisjon i verden når de eier halvdelen av den. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Nå vet ikke jeg hva du mener med "den gamle dugnadsånden" (altså, hvor gammelt?), men man skal ikke så veldig langt tilbake før man hadde fattighus og folk ble satt ut i skogen. Velferdsstaten er jo nettopp dugnadsånden satt i system, på en slik måte at (selv om det ikke alltid funker (akkurat som dugnad)) at folk som trenger hjelp får det, og alle betaler. Med vennlig hilsen Ja, men det at det blir så mange uføre, hva kommer det av? 0 Siter
EnolaGay Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Nå vet ikke jeg hva du mener med "den gamle dugnadsånden" (altså, hvor gammelt?), men man skal ikke så veldig langt tilbake før man hadde fattighus og folk ble satt ut i skogen. Velferdsstaten er jo nettopp dugnadsånden satt i system, på en slik måte at (selv om det ikke alltid funker (akkurat som dugnad)) at folk som trenger hjelp får det, og alle betaler. Med vennlig hilsen Tenk så kjekt det hadde vært å bare gå tilbake til middelalderen du, og sette problemene ut i skogen. *ønskedrømmer* 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Ja, men det at det blir så mange uføre, hva kommer det av? Det avhenger nok av hvordan man "teller". Det er klart at en del av de uføre kunne jobbet hvis det var "jobb eller sult ihjel", men er det et slikt samfunn vi ønsker? I tillegg så er jo poenget at mange som før ville dødd (av diverse årsaker) nå faktisk lever fremdeles. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Tenk så kjekt det hadde vært å bare gå tilbake til middelalderen du, og sette problemene ut i skogen. *ønskedrømmer* Selvsagt, med mindre du var "problemet" som noen satte ut i skogen... Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Det avhenger nok av hvordan man "teller". Det er klart at en del av de uføre kunne jobbet hvis det var "jobb eller sult ihjel", men er det et slikt samfunn vi ønsker? I tillegg så er jo poenget at mange som før ville dødd (av diverse årsaker) nå faktisk lever fremdeles. Med vennlig hilsen ''Det er klart at en del av de uføre kunne jobbet hvis det var "jobb eller sult ihjel", men er det et slikt samfunn vi ønsker?'' Nei, selvsagt ikke, men vi ligger helt på verdenstoppen når det gjelder antall uføre. Da kan man vel begynne å snakke om et riksmannsproblem eller? Hvordan vil utviklingen bli, lurer jeg på. 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 ''Det er klart at en del av de uføre kunne jobbet hvis det var "jobb eller sult ihjel", men er det et slikt samfunn vi ønsker?'' Nei, selvsagt ikke, men vi ligger helt på verdenstoppen når det gjelder antall uføre. Da kan man vel begynne å snakke om et riksmannsproblem eller? Hvordan vil utviklingen bli, lurer jeg på. Hei, Jo, men man ligger jo på toppen hva angår rikdom og levestandard, også. Da er det jo naturlig at man ikke "pisker" syke folk til å jobbe, selv om en del sikkert kunne. Det er ikke behov for det, når landet er så rikt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Jo, men man ligger jo på toppen hva angår rikdom og levestandard, også. Da er det jo naturlig at man ikke "pisker" syke folk til å jobbe, selv om en del sikkert kunne. Det er ikke behov for det, når landet er så rikt. Med vennlig hilsen Men hvis vi er så rikt, hvorfor er det så mange fattige mennesker her som ikke klarer seg økonomisk. Og hvorfor har sykehusene og spesialister så lange ventelister? Og hvorfor har ikke folk råd til å gå til tannlegen fordi det koster mer enn de makter å betale og hvorfor skjærer de ned på offentlig hjelp til syke og eldre og hvorfor får ikke folk nok mat på sykehus og gamlehjem. Det lurer jeg virkelig på. 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Men hvis vi er så rikt, hvorfor er det så mange fattige mennesker her som ikke klarer seg økonomisk. Og hvorfor har sykehusene og spesialister så lange ventelister? Og hvorfor har ikke folk råd til å gå til tannlegen fordi det koster mer enn de makter å betale og hvorfor skjærer de ned på offentlig hjelp til syke og eldre og hvorfor får ikke folk nok mat på sykehus og gamlehjem. Det lurer jeg virkelig på. Fordi man "velger å prioritere annerledes", er det enkle svaret. Man velger bl. a. å prioritere distriktspolitikk (broer til øde øyer), å opprettholde tusenvis av kommuner med knapt noen innbyggere, og å bruke penger på å opprettholde en infrastruktur der hvor "ingen" bor. For eksempel. Man lager et helsesystem hvor spesialistene bruker timesvis på arbeid som en helsepleier kunne gjort. Osv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Men hvis vi er så rikt, hvorfor er det så mange fattige mennesker her som ikke klarer seg økonomisk. Og hvorfor har sykehusene og spesialister så lange ventelister? Og hvorfor har ikke folk råd til å gå til tannlegen fordi det koster mer enn de makter å betale og hvorfor skjærer de ned på offentlig hjelp til syke og eldre og hvorfor får ikke folk nok mat på sykehus og gamlehjem. Det lurer jeg virkelig på. Fordi det skal betales lønninger til alle de som administrere med denne jobben og til de som administrerer administratorene. Og så skal det betale lønn til de som overvåker det hele og passer på at folk ikke snyter på skatten eller kjører 5 km for fort. Og de skal betales lønninger til dem som skal betale lønninger. For et samfunn! Og det vedtas flere og flere forskjellige lover og da skal det ansettes flere folk for at påse at disse lovene blir overholdt, og enda flere folk som skal utbetale lønninger til disse og. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Fordi man "velger å prioritere annerledes", er det enkle svaret. Man velger bl. a. å prioritere distriktspolitikk (broer til øde øyer), å opprettholde tusenvis av kommuner med knapt noen innbyggere, og å bruke penger på å opprettholde en infrastruktur der hvor "ingen" bor. For eksempel. Man lager et helsesystem hvor spesialistene bruker timesvis på arbeid som en helsepleier kunne gjort. Osv. Med vennlig hilsen Distriktspolitikken koster sykt mye penger... Men den er en hellig ku i Norge. 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Distriktspolitikken koster sykt mye penger... Men den er en hellig ku i Norge. Men får de beste hamburgerne ved å slakte hellige kyr! Med vennlig hilsen 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Men får de beste hamburgerne ved å slakte hellige kyr! Med vennlig hilsen Den var god :-) - var den selvpåfunnet? (om det var et kjent ordspråk, har jeg ikke hørt det før...) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Jo, men man ligger jo på toppen hva angår rikdom og levestandard, også. Da er det jo naturlig at man ikke "pisker" syke folk til å jobbe, selv om en del sikkert kunne. Det er ikke behov for det, når landet er så rikt. Med vennlig hilsen Nemlig og snart kan vi alle innfødte nordmenn lene oss tilbake og nyte vår rikdom og la andre jobbe for oss. Jeg ser absolutt det positive med det også. Vi hjelper fattige mennesker til å få seg en jobb. Selv kan vi ta livet med ro og påføre oss diabetes og andre livsstilsykdommer. 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Den var god :-) - var den selvpåfunnet? (om det var et kjent ordspråk, har jeg ikke hørt det før...) Det er fritt etter forfatteren Mark Twain: "Sacred cows make the best hamburger. Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Fordi det skal betales lønninger til alle de som administrere med denne jobben og til de som administrerer administratorene. Og så skal det betale lønn til de som overvåker det hele og passer på at folk ikke snyter på skatten eller kjører 5 km for fort. Og de skal betales lønninger til dem som skal betale lønninger. For et samfunn! Og det vedtas flere og flere forskjellige lover og da skal det ansettes flere folk for at påse at disse lovene blir overholdt, og enda flere folk som skal utbetale lønninger til disse og. Og enda går folk rundt og tror vi har det så bra i Norge. Helt ærlig, jeg har det ikke så innmari bra, i grunnen så har jeg det ganske kjipt og jeg begynner å bli lei av å høre hvor bra vi har det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Fordi man "velger å prioritere annerledes", er det enkle svaret. Man velger bl. a. å prioritere distriktspolitikk (broer til øde øyer), å opprettholde tusenvis av kommuner med knapt noen innbyggere, og å bruke penger på å opprettholde en infrastruktur der hvor "ingen" bor. For eksempel. Man lager et helsesystem hvor spesialistene bruker timesvis på arbeid som en helsepleier kunne gjort. Osv. Med vennlig hilsen Så da ofrer vi de som ikke har det så bra slik at de som allerede har det bra skal få det enda bedre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.