Gå til innhold

Er Norge i ferd med å bli for rikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men poenget er jo nettopp at vi IKKE ønsker et system der folk skal være patetisk takknemlige for å få vann når de arbeider i 50 varmegrader.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig vil vi ikke ha et slik system og det er ikke det jeg mener heller. Likevel går det vel for langt når halvparten av Norges befolkning er "syke"?

Blir vi lykkelige av det ? Er det bra for oss?

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Dorthe

14

• Katt-ja

3

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Klart han var.

Det er en grunn at gamle mennesker på gamlehjemmet blir så dehydrerte, de får servert de fire glassene med saft om dagen.

Da er det de ansatte som ikke gjør jobben sin. Det tar ikke lang tid å hente et glass vann. Det er gjort på noen sekunder.

Skrevet

Da er det de ansatte som ikke gjør jobben sin. Det tar ikke lang tid å hente et glass vann. Det er gjort på noen sekunder.

Men de gamle tør ikke spørre eller kan ikke spørre fordi de har mistet språket. Og erfaringen min er at de ansatte heller sitter og drikker kaffe enn å snakke med de gamle. De gamle sitter stort sett rundt i stua og snakker ikke med hverandre engang.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ja, men det at det blir så mange uføre, hva kommer det av?

Jeg tror at grunnen til at så mange blir uføre i dag, er det store presset i arbeidslivet. Nå er det engang sånn at hvis en skal ha tak over hodet, så må en i nesten alle tilfeller ha to inntekter for å klare det. og i arbeidslivet så blir arbeidstaker pushet til flere og flere oppgaver, som skal gjøres på mindre og mindre tid. så blir en utslitt, enten fysisk eller psykisk. og husk en ting til: "før i tiden" så var ikke så mange i jobb, dvs. mannen forsørget familien i de fleste tilfeller. konen styrte hus og hjem og barn. nå er begge i jobb, dvs dobbelt så mange som "før i tiden", og da blir jo det automatisk flere som blir uføre i forhold til før. altså: flere arbeidstakere=flere sykemeldte.

Det trenger ikke være mer innviklet enn som så.

Skrevet

Vet også om to familiemedlemmer som lå på det siste på gamlehjemmet, der de ansatte krysset på at pasienten hadde drukket væske, selv om de ikke hadde det, og tømte væska i vasken istedet. "det er sånn vi gjør det her".

Skrevet

Selvfølgelig vil vi ikke ha et slik system og det er ikke det jeg mener heller. Likevel går det vel for langt når halvparten av Norges befolkning er "syke"?

Blir vi lykkelige av det ? Er det bra for oss?

Tja - nå er det ikke "halvparten", men rundt 7-8% av befolkningen som er ufør.

Om man blir lykkelig av et slikt system? Alternativet tatt i betraktning, så er svaret "ja, absolutt".

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tror at grunnen til at så mange blir uføre i dag, er det store presset i arbeidslivet. Nå er det engang sånn at hvis en skal ha tak over hodet, så må en i nesten alle tilfeller ha to inntekter for å klare det. og i arbeidslivet så blir arbeidstaker pushet til flere og flere oppgaver, som skal gjøres på mindre og mindre tid. så blir en utslitt, enten fysisk eller psykisk. og husk en ting til: "før i tiden" så var ikke så mange i jobb, dvs. mannen forsørget familien i de fleste tilfeller. konen styrte hus og hjem og barn. nå er begge i jobb, dvs dobbelt så mange som "før i tiden", og da blir jo det automatisk flere som blir uføre i forhold til før. altså: flere arbeidstakere=flere sykemeldte.

Det trenger ikke være mer innviklet enn som så.

\\Jeg tror at grunnen til at så mange blir uføre i dag, er det store presset i arbeidslivet''

Stor press i forhold til hva? I forhold til den gang man ikke hadde sykelønnsordning og barnehager og man måtte ta med spebarna på jobb og plassere dem i gangen mens man jobbet og søndagene var eneste fridagen?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men dette handler om holdninger, mer enn velferdsstaten.

Eller sagt på en annen måte, det er ikke tilgangen til behandling av brukket arm som gjør at folk brekker armen.

;-)

Med vennlig hilsen

Ja, jeg er enig i at det har med holdninger å gjøre for hvem vil vel ikke ha velferdsstaten?

Men hva er grunnen til holdningene? Det er for enkelt kanskje?

Skrevet

Men les det som står i Faktaboksen på sidne du linker til:

"Ved utgangen av 3. kvartal 2008 levde 337.000 personer på uføretrygd."

Det er 7% av befolkningen.

Setningen er også finurlig: "vil halvparten av oss forlate yrkeslivet som uføre" - det betyr IKKE at halvparten av oss er uføre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

\\Jeg tror at grunnen til at så mange blir uføre i dag, er det store presset i arbeidslivet''

Stor press i forhold til hva? I forhold til den gang man ikke hadde sykelønnsordning og barnehager og man måtte ta med spebarna på jobb og plassere dem i gangen mens man jobbet og søndagene var eneste fridagen?

Ok. skjønner at du ikke har jobb der du må bruke fysiske krefter. Der jeg jobbet, hadde to jobber før jeg ble tidsbegrenset ufør, så fikk vi mer og mer pålagt å gjøre. og samme tid å gjøre det på. sa fra at det og det blir verre og verre for helsa og gjøre, trengte hjelpmidler for å lette jobben. men arbeidsgiver hadde ikke midler til å kjøpe inn dette hjelpemiddelet, ikke før jeg ble sykemeldt og andre kom inn i stedet. og da en ikke fikk 100% stilling der, så måtte jeg ha to jobber, for å ha sjans til å klare huslånet, sammen med min mann. da jobbet jeg faktisk hver ukedag, og i tillegg annenhver helg. så hvis ikke det er å jobbe seg syk, så vet ikke jeg. skjønner hvis du ikke forstår det, hvis du jobber på et kontor kun i ukedagene.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men les det som står i Faktaboksen på sidne du linker til:

"Ved utgangen av 3. kvartal 2008 levde 337.000 personer på uføretrygd."

Det er 7% av befolkningen.

Setningen er også finurlig: "vil halvparten av oss forlate yrkeslivet som uføre" - det betyr IKKE at halvparten av oss er uføre.

Med vennlig hilsen

Er det 7 % av Norges befolkning eller 7 % av de i yrkesaktiv alder?

Jeg forsto godt at vi ikke hadde kommet opp i 50 % enda, men utviklingen går den veien.

Skrevet

Ok. skjønner at du ikke har jobb der du må bruke fysiske krefter. Der jeg jobbet, hadde to jobber før jeg ble tidsbegrenset ufør, så fikk vi mer og mer pålagt å gjøre. og samme tid å gjøre det på. sa fra at det og det blir verre og verre for helsa og gjøre, trengte hjelpmidler for å lette jobben. men arbeidsgiver hadde ikke midler til å kjøpe inn dette hjelpemiddelet, ikke før jeg ble sykemeldt og andre kom inn i stedet. og da en ikke fikk 100% stilling der, så måtte jeg ha to jobber, for å ha sjans til å klare huslånet, sammen med min mann. da jobbet jeg faktisk hver ukedag, og i tillegg annenhver helg. så hvis ikke det er å jobbe seg syk, så vet ikke jeg. skjønner hvis du ikke forstår det, hvis du jobber på et kontor kun i ukedagene.

Og du tror det var bedre for 50 år siden?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det høres ikke bra ut nei, men endte det med uføretrygd eller skifte av jobb?

Skrevet

Er det 7 % av Norges befolkning eller 7 % av de i yrkesaktiv alder?

Jeg forsto godt at vi ikke hadde kommet opp i 50 % enda, men utviklingen går den veien.

337000 / 4800000 = 7% (altså, av hele befolkningen).

Selv om man mente at "50%" av de uføre egentlig kunne jobbe, ville det kun utgjøre 3,5% av befolkningen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men da bør man prøve å bytte jobb istedet for å bli uføretrygdet?

Skrevet

Og du tror det var bedre for 50 år siden?

nei, men det var vel ikke så mange damer i jobb da, som nå.

Skrevet

Men da bør man prøve å bytte jobb istedet for å bli uføretrygdet?

Hadde ingen sjans. Har ikke utdannelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...