Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 ''Folk har "lykkepiller" fordi de er deprimerte. Det har folk nok alltid vært - forskjellen er at når kan man gjøre noe med det, i stedet for å lide i stillhet.'' Jeg vet at det er derfor folk tar antidepressiva (jeg får alltid kjeft når jeg skriver "lykkepiller" ). Det jeg sier er at jeg tror terskelen for å gå på en smell (som for mange resulterer i psykiater og piller), er spesielt lav når vi har det så godt at de fleste ikke vet hva motgang er. Jeg kjenner folk som har svidd av hauger av penger på psykiater fordi det ble slutt med kjæresten. Jeg kjenner folk som har gått til psykiater bare for å finne seg selv, og hos psykiateren ender de opp med å finne så mye å sette fingeren på at de kommer ut verre enn utgangspunktet. Ja, jeg har også erfaring med virkelig psykiske syke, men jeg tror svært mange møter veggen fordi det i et liv uten motgang skal særdeles lite til før det virkelig smeller den dagen de møter på problemer. Se på politikerne våre. Den ene etter den andre går på en smell. Sandberg (nei, jeg nevner ikke ham fordi han er FRPer) ble sykemeldt fordi han merket hardkjøret etter at han hadde tatt seg en tynn en før han talte i Stortinget. Det ene statsrådet etter det andre blir borte i ukesvis etter å ha møtt veggen fordi de selv har driti seg ut kraftig, og ikke takler kritikken. Dette til gjengjeld de samme personene som kritiserer nordmenn flest for å være så syke og så uføretrygda. Selv viser de for hele Norge hva de tåler, og her snakker vi til og med svært ressurssterke personer med absolutt alt man måtte ønske av profesjonell hjelp rundt seg. Jeg tror definitivt at dette jeg nevnte med egoisme har endret seg i løpet av de siste 100 årene. Jeg synes det virker som om det har endret seg i løpet av de siste 10 årene. Men dette baserer jeg på det jeg ser rundt meg, og inntrykket jeg får i media og på nettet. Det er Onkel Skrue-syndromet. Gi folk penger og du ser hvem de er. Hei, Den delen av det er jeg helt enig med deg i. Det jeg tenker på (som en parallell til diskusjonen med at "barn klatrer ikke i trær") er at selvsagt er det flott med erfaring av "livet går mot deg", men det er mange som faktisk ikke takler det. Jeg er helt enig i at folk ofte ikke har motgangs-erfaring som folk hadde før, men samtidig så har vi reddet veldig mange som faktisk ville "gått under" med motgang. Det er lett å glemme det. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 ''Det jeg sier er at jeg tror terskelen for å gå på en smell (som for mange resulterer i psykiater og piller), er spesielt lav når vi har det så godt at de fleste ikke vet hva motgang er'' Sør har sagt det samme selv i tidligere debatter, men han er så opptatt av å være uenig med folk at han til og med greier å prestere og være uenig med seg selv :-) Nå var det heller ikke den delen jeg var uenig med, som jeg allerede har gjort klart. Med vennlig hilsen 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Hei, Den delen av det er jeg helt enig med deg i. Det jeg tenker på (som en parallell til diskusjonen med at "barn klatrer ikke i trær") er at selvsagt er det flott med erfaring av "livet går mot deg", men det er mange som faktisk ikke takler det. Jeg er helt enig i at folk ofte ikke har motgangs-erfaring som folk hadde før, men samtidig så har vi reddet veldig mange som faktisk ville "gått under" med motgang. Det er lett å glemme det. Med vennlig hilsen '' Jeg er helt enig i at folk ofte ikke har motgangs-erfaring som folk hadde før, men samtidig så har vi reddet veldig mange som faktisk ville "gått under" med motgang.'' Ja, og ikke misforstå meg: Jeg er også glad for at det finnes piller som kan kurere de som sliter med selv det mange (eller i hvert fall jeg ...) vil kalle banale problemer. Hvordan er forresten selvmordsraten i Norge? Jeg mener å huske ut ifra en debatt jeg var i på et annet forum at den er veldig høy (sammenlignet med andre land). 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Vet også om to familiemedlemmer som lå på det siste på gamlehjemmet, der de ansatte krysset på at pasienten hadde drukket væske, selv om de ikke hadde det, og tømte væska i vasken istedet. "det er sånn vi gjør det her". Det er det verste jeg har hørt! Tips media om akkurat den! 0 Siter
Sør Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 '' Jeg er helt enig i at folk ofte ikke har motgangs-erfaring som folk hadde før, men samtidig så har vi reddet veldig mange som faktisk ville "gått under" med motgang.'' Ja, og ikke misforstå meg: Jeg er også glad for at det finnes piller som kan kurere de som sliter med selv det mange (eller i hvert fall jeg ...) vil kalle banale problemer. Hvordan er forresten selvmordsraten i Norge? Jeg mener å huske ut ifra en debatt jeg var i på et annet forum at den er veldig høy (sammenlignet med andre land). Hei, Jeg vet ikke hvordan den har utviklet seg de siste årene. Raten i Skandinavia (og Japan) har alltid vært høy. Det er nok flere årsaker til det: 1) Mørketid (og kulde?) 2) Ikke så tabu som i katolske land (hvor det er en synd). 3) I fattige land vil psykisk syke ofte enten sulte ihjel, bli fengslet, eller bli satt ut av spill på andre måter, som gjør at de ikke kommer i selvmordsstatistikken. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.