Gjest trenger oppklaringer Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Ettersom jeg forstår er psykosomatisk sykdom når en fysisk sykdom oppstår som resultat av noe psykologisk, evt i kombinasjon av gener? Hvis man da får hjerteinfarkt eller kreft eller magesår pga altfor lang tid med stress, kaller man da dette psykosomatisk? (selv om selve sykdommen selvsagt er fysisk når den først er kommet)? Jeg er klar over at hjerteinfarkt og kreft kan ha mange andre årsaker også da, men jeg snakker om i de tilfellene når stress spiller mye inn? Magesår skyldes jo en bakterie, men er det ikke slik at stress likevel er en utløsende faktor fortsatt? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Nei, det er ingen som kaller hjerteinfarkt en psykosomatisk sykdom. Psyke kan være en medvirkende faktor ved flere somatiske lidelser uten at de med det kalles psykosomatiske. 0 Siter
Gjest trenger oppklaring Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Nei, det er ingen som kaller hjerteinfarkt en psykosomatisk sykdom. Psyke kan være en medvirkende faktor ved flere somatiske lidelser uten at de med det kalles psykosomatiske. Men hvorfor er det slik? Forklar meg, jeg vil gjerne forstå. Psyko-somatisk betyr jo en sammenheng mellom psyke og kropp, det er jo snakk om reelle fysiske lidelser, med årsak i feks stress. Hva er det da som gjør at slike sykdommer ikke kan falle inn under dette, mens andre gjør det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Men hvorfor er det slik? Forklar meg, jeg vil gjerne forstå. Psyko-somatisk betyr jo en sammenheng mellom psyke og kropp, det er jo snakk om reelle fysiske lidelser, med årsak i feks stress. Hva er det da som gjør at slike sykdommer ikke kan falle inn under dette, mens andre gjør det? http://no.wikipedia.org/wiki/Psykosomatikk De fleste sykdommer har mer enn en årsak dvs at det er flere forhold som virker sammen for at personen skal bli syk. Summen av alle forhold kan vi kalle 100%. For at en sykdom skal kalles psykosomatisk, må psykiske faktorer utgjøre en vesentlig del av sykdomsårsaken. Det gjør det ikke ved hjerteinfarkt. 0 Siter
Gjest Lotus77 Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 En ting ang psyke er at den kan gjøre deg anspent i brystmuskulaturen slik at du får brystsmerter som lett kan forveksles med hjerteinfarkt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.