Gå til innhold

Frist for å søke skole?

Spirello

Anbefalte innlegg

Her vi bor er det to barneskoler. Vi bor to min unna den ene, og ca. 10 min unna den andre. Jeg tror at guttungen vil få tilbud om plass på den nærmeste, men jeg øsnker at han skal begynne på den andre av forskjellige årsaker. Han begynner ikke før neste år, men synes det ofte er sånn at man må søke en evighet i forveien.. Er det søknadsskjema på lik linje med barnehage hvis man ikke vil ha tildelt tilfeldig skole?

Hva med søknadsfrist til barn som skal begynne i barnehage januar 2012? Blir det også mars 2011? Søker jo ikke til hovedopptak...? På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det pleier vel å være innskriving litt utpå høsten for skolebarn som skal begynne året etter. I vår kommune var det i oktober/november året før skolestart. jeg tror de som ville at ungen skulle begynne i en annen skolekrets først tok kontakt med skolekontoret/oppvekstetaten eller hva det nå heter rundt omkring, for så å dra på innskriving på den skolen de vill at ungen skulle gå på.

barnehage vet jeg ikke, det varierer vel også fra kommune til kommune, men du bor kanskje i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket også at vår gutt skulle gå på en annen skole enn den vi sogner til, men innen samme kommune. I vår kommune er det sånn at da skulle vi ikke gjøre noen ting før innskrivingsbrevet kom med informasjon om at han var tildelt skoleplass ved skole A. Da skulle vi sende inn svarslipp med at vi takket nei til plassen, og ha som årsak at vi søkte han inn på annen skole. Det "nei"-et fungerte som søknad, og vi ble automatisk overflyttet til ønsket skole. Vi sendte et begrunnelsesbrev også, men det var bare en formalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hos oss (Oslo) var det slik at vi måtte møte opp til innskriving, og så i etterkant skrive en søknad om at vi ønsket å bytte skole, med begrunnelse.

Jeg lurer på om vi ikke gjorde det mens vi var på innskrivingen faktisk, det var et skjema som lå der.

Det sies at det er fritt skolevalg, men barna som sogner til skolen prioriteres - så det fordrer at det er ledig plass på skolen du vil ha ham inn på.

Barnehageopptaket i januar 2012 må også søkes om før 1. mars 2011 slik at du kommer med på listene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...