Gå til innhold

å leve på hemmelig ID når det finnes Facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skaper ikke en Facebook en ganske stor utrygghet her? Så at en gammel klasseveninne hadde lagt ut klassebilde fra 3 kl ut på siden sin. Er det ok å gjøre det? Nå lever ikke jeg med skjult identitet men hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg vært alvorlig bekymret for at Facebook ville røpe meg. Spesielt når folk legger ut bilder av meg uten min tillatelse. For folk som vil spore meg opp så kan de jo gå veien om mine gamle bekjente, venner osv.

Kom til å tenke på det da har jeg noen bekjente som har hatt en jente i beredskapshjem. Pga diverse forhold i familien osv, så skal hun flytte til en annen by med ny identitet. Håper da virkelig ikke at folk legger ut bilder av henne på nettet uten å få samtykke av henne først. Det skal ikke så mye til før bilder av henne havner på FB.

Har dere tenkt over denne problemstillingen?

Fortsetter under...

Gjest uff, så mange som utleverer ungene
Skrevet

Ja, jeg har tenkt over problemstillingen, og nei, jeg liker det ikke.

Jeg bruker FB og har bilder av meg selv der, og er ikke så nøye på om venner legger ut ok bilder av meg.

Men ungene mine skal ikke på facebook.

Ser noen venner til og med legger ut ungene sine uten klær, feks i sengen, badekaret eller på stranden, og jeg fatter ikke hva de tenker med.

Skrevet

Det er ikke lov å legge ut bilder uten folks tillatelse, ikke på Facebook og ikke andre steder. Om du selv er på Facebook, så kan du selv bestemme om andre skal se bilder du er tagget i f.eks. Klassebildrt til ungene skal man heller ikke legge ut uten at alle foreldrene har gitt sitt samtykke. Noe av grunnen til at lovverket er så strengt tror jeg nettopp er pga det du skisserer, at ikke alle skal bli funnet rett og slett.

Skrevet

Det er ikke lov å legge ut bilder uten folks tillatelse, ikke på Facebook og ikke andre steder. Om du selv er på Facebook, så kan du selv bestemme om andre skal se bilder du er tagget i f.eks. Klassebildrt til ungene skal man heller ikke legge ut uten at alle foreldrene har gitt sitt samtykke. Noe av grunnen til at lovverket er så strengt tror jeg nettopp er pga det du skisserer, at ikke alle skal bli funnet rett og slett.

Men fungerer dette loverket i praksis? Problemet er jo at folk tar så lett på det. Jeg har aldri fått en forespørsel om det er ok at bildet av meg blir lagt ut. Er bare glad for at jeg ikke lever på skult/hemmelig/fiktiv identitet. Det kunne fått store konsekvenser. Om de ikke fant bilder av meg der, så er det lett å søke i kontaktnettet om de kjenner noen av mine (gamle) bekjente.

Dessuten er Norge et lite land..

Skrevet

Men alle som er på facern vet jo at dette lovverket i fungerer i praksis i det hele tatt.

Skrevet

Hehe, i overkant naivt?

Det er greit nok og helt riktig det du sier om lovverket her, men tror du dette virkelig fungerer i praksis? Erfaringsmessig så gjør det ikke det, og det er vel ikke så veldig mange som blir straffet for å bryte denne loven heller...

Som en annen her sier, hvis man selv er på Facebook har man tross alt en viss mulighet til å følge med, og fjerne tag'er (men man kan ikke selv fjerne bildet), men hvem som helst kan jo havne på Facebook uten at man selv vet om dette.

Annonse

Skrevet

Hehe, i overkant naivt?

Det er greit nok og helt riktig det du sier om lovverket her, men tror du dette virkelig fungerer i praksis? Erfaringsmessig så gjør det ikke det, og det er vel ikke så veldig mange som blir straffet for å bryte denne loven heller...

Som en annen her sier, hvis man selv er på Facebook har man tross alt en viss mulighet til å følge med, og fjerne tag'er (men man kan ikke selv fjerne bildet), men hvem som helst kan jo havne på Facebook uten at man selv vet om dette.

''Det er greit nok og helt riktig det du sier om lovverket her, men tror du dette virkelig fungerer i praksis? Erfaringsmessig så gjør det ikke det, og det er vel ikke så veldig mange som blir straffet for å bryte denne loven heller..''

Jeg har ikke sagt noe om hva som fungerer i praksis, jeg sier noe om hva loven sier. Det er mulig det er naivt, men lover er veldig klar på dette. Hvorvidt det overholdes er en helt annen sak. Grunnen til at det er få som blir straffet kommer blant annet av at få anmelder slikt, og at de rett og slett ikke er klar over at det kan anmeldes.

Skrevet

Men alle som er på facern vet jo at dette lovverket i fungerer i praksis i det hele tatt.

Er du på facebook kan du selv definere sikkerhetsinnstillingene dine. Internett gjør selvfølgelig at det er langt vanskeligere å ha kontroll på hva folk legger ut om deg, og hvem det når.

Skrevet

Er du på facebook kan du selv definere sikkerhetsinnstillingene dine. Internett gjør selvfølgelig at det er langt vanskeligere å ha kontroll på hva folk legger ut om deg, og hvem det når.

Jeg tror du misforstod.

Poenget er jo det at selv om jeg regulerer sikkerhetsinnstillingene mine aldri så mye, så kan jeg ikke hindre at andre legger ut bilder av meg. Lovverket sier at man skal spørre om tillatelse til å legge ut bilder av andre, men alle som er på facebook vet jo at det ikke er sånn det fungerer i praksis. Jeg kan selvfølgelig be om at andre sletter bilde, men er man f.eks ikke på facebook, evnt venn med vedkommende, vil man jo ikke se at h*n har lagt ut bilde av deg.

Skrevet

Men fungerer dette loverket i praksis? Problemet er jo at folk tar så lett på det. Jeg har aldri fått en forespørsel om det er ok at bildet av meg blir lagt ut. Er bare glad for at jeg ikke lever på skult/hemmelig/fiktiv identitet. Det kunne fått store konsekvenser. Om de ikke fant bilder av meg der, så er det lett å søke i kontaktnettet om de kjenner noen av mine (gamle) bekjente.

Dessuten er Norge et lite land..

Nei, det fungerer nok ikke alltid i praksis. Mange legger ut bilder uten å kjenne loven, tror jeg. Noen kjenner loven og tenker at det kan nå ikke være så farlig likevel.

I bujn og grunn e rdet hver enkelt så må være bevisst, si ifra om at dette syns jeg ikke er i orden. Og i samme slengen kan man gjerne henvise til loven. Bedrive litt folkeopplysning rett og slett.

Skrevet

Jeg tror du misforstod.

Poenget er jo det at selv om jeg regulerer sikkerhetsinnstillingene mine aldri så mye, så kan jeg ikke hindre at andre legger ut bilder av meg. Lovverket sier at man skal spørre om tillatelse til å legge ut bilder av andre, men alle som er på facebook vet jo at det ikke er sånn det fungerer i praksis. Jeg kan selvfølgelig be om at andre sletter bilde, men er man f.eks ikke på facebook, evnt venn med vedkommende, vil man jo ikke se at h*n har lagt ut bilde av deg.

Du kan hindre det i den forstand at du gir beskjed når du finner bildene om at dette liker du ikke, og at du vil de skal tas vekk. Og der har du altså loven på din side, det er vel egentlig hele poenget mitt. Så får man leve i lykkelig uvitenhet om de bildene som legges ut og som man ikke vet om, dessverre. :D

Folk kan ikke tagge bilder med deg på uten at de er venn med deg på FB, kan de? Og tagger kan du selv ta bort fra andres bilder. Det er stor forskjell på å legge ut et bilde av noen uten noen annen identifisering, og å skrive fullt navn under bildet.

Skrevet

Du kan hindre det i den forstand at du gir beskjed når du finner bildene om at dette liker du ikke, og at du vil de skal tas vekk. Og der har du altså loven på din side, det er vel egentlig hele poenget mitt. Så får man leve i lykkelig uvitenhet om de bildene som legges ut og som man ikke vet om, dessverre. :D

Folk kan ikke tagge bilder med deg på uten at de er venn med deg på FB, kan de? Og tagger kan du selv ta bort fra andres bilder. Det er stor forskjell på å legge ut et bilde av noen uten noen annen identifisering, og å skrive fullt navn under bildet.

''Du kan hindre det i den forstand at du gir beskjed når du finner bildene om at dette liker du ikke, og at du vil de skal tas vekk. Og der har du altså loven på din side, det er vel egentlig hele poenget mitt. Så får man leve i lykkelig uvitenhet om de bildene som legges ut og som man ikke vet om, dessverre. :D''

Det er ingen som sier at man ikke har loven på sin side, men det hjelper lite når det så og si er ingen som tar hensyn til den. Jeg har ikke en eneste gang opplevd å bli spurt om det er greit at et bilde av meg legges ut på facebook. Er man ikke på facebook vil man jo ikke engang få se at bilde ligger ute.

''Folk kan ikke tagge bilder med deg på uten at de er venn med deg på FB, kan de? Og tagger kan du selv ta bort fra andres bilder. Det er stor forskjell på å legge ut et bilde av noen uten noen annen identifisering, og å skrive fullt navn under bildet.''

Å bli tagget er jo bare at bilde kommer opp på din profil. Selv om du "untagger" så vil fortsatt bilde ligge på personen som la ut bilde, sin profil. Med andre ord ligger bilde fortsatt ute på nettet, uten at en selv har godkjent det.

Skrevet

Jeg tror du misforstod.

jeg lurer også på om skoler som legger ut bilder av elevene på facebook har spurt foreldrene først? Har tre fosterbarn i familien hvor foreldrene har begrenset besøksrett. Ved å gå inn på skolens Facebookside så kan de jo få noen nye bilder av dem.

Selvfølgelig kan man be skolen slette bildene, men man vet ikke allerede om noen andre har kopiert dem eller sett på dem før dette.

Annonse

Skrevet

jeg lurer også på om skoler som legger ut bilder av elevene på facebook har spurt foreldrene først? Har tre fosterbarn i familien hvor foreldrene har begrenset besøksrett. Ved å gå inn på skolens Facebookside så kan de jo få noen nye bilder av dem.

Selvfølgelig kan man be skolen slette bildene, men man vet ikke allerede om noen andre har kopiert dem eller sett på dem før dette.

Har hatt barn i kommunal barnehage og grunnskole i en årrekke. For alle har jeg fylt ut et valgfritt samtykkeskjema ang foto som blir lagt ut i barnehagen / skolen og kommunens hjemmesider.

Er ikke på facebook og aner ikke om skolen har side der, men tar som en selvfølge at dette samtykkeskjemaet også gjelder en evt facebookside.

Antar at det er strenge regler for skoler / offentlige instanser mtp facebook og andre nettmedier, faktisk i så stor grad at jeg ikke gidder å leite etter vedtekter eller google.

Gjest mirramor
Skrevet

''jeg lurer også på om skoler som legger ut bilder av elevene på facebook har spurt foreldrene først?''

Vi har både fra bhg og skole fått brev med hjem med forespørsel om bruk av bilder og video av ungene. Du svarer ja eller nei på om bilder/video av ungene kan publiseres på skolens/bhg-s nettsider, i skoleavis, i avisreportasjer, osv.

Skoler er nok bevisst på akkurat dette. :-)

Skrevet

En av mine facebookvenner har lagt ut bilder av fosterbarna på facebook. Hun skriver bare fornavn på barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...