Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Jeg sitter her og skriver en jobbsøknad, og lurer på hvordan i all verden jeg skal formulere meg. Det er en evighet siden jeg sist søkte på jobb... Dette er en helt annen bransje enn jeg er utdannet i, og jeg sliter litt med hva jeg skal skrive. For hvorfor vil jeg slutte i jobben min for å ta denne nye jobben? Vel, sannheten er rett og slett at jeg gjerne vil prøve noe annet nå og at jeg er fed up av jobben min. Men det kan jeg jo ikke skrive! Så hva kan jeg skrive? Gode forslag mottas med takk. 0 Siter
Sør Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Hei, Det viktigste i en jobbsøknad er jo ikke nødvendigvis dine ønsker (litt brutalt sagt), men alle kunnskapene og erfaringene og holdningene som din fremtidige arbeidsgiver trenger. Fokuser på hva du bringer, i stedet for at "du kjeder deg der du er", osv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Tror du det gjelder å være ærlig, men å formulere det på en konstruktiv, positiv måte, i stedet for f.eks. å si at du bare er "fed up". Du kan f.eks. heller si at du er ute ette rnye erfaringer elns. Ja, det var et godt tips. Takk. 0 Siter
Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Hei, Det viktigste i en jobbsøknad er jo ikke nødvendigvis dine ønsker (litt brutalt sagt), men alle kunnskapene og erfaringene og holdningene som din fremtidige arbeidsgiver trenger. Fokuser på hva du bringer, i stedet for at "du kjeder deg der du er", osv. Med vennlig hilsen Så du mener at jeg ikke trenger å begrunne hvorfor jeg vil vekk fra min nåværende jobb? Hm, du har kanskje rett. At jeg heller skal fokusere på at jeg syns jobben jeg søker er spennende og at de selvsagt trenger MEG. :-) 0 Siter
Sør Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Så du mener at jeg ikke trenger å begrunne hvorfor jeg vil vekk fra min nåværende jobb? Hm, du har kanskje rett. At jeg heller skal fokusere på at jeg syns jobben jeg søker er spennende og at de selvsagt trenger MEG. :-) Hei, Det viktigste for arbeidsgiver er vanligvis erfaring og utdanning som du bringer til jobben. Altså, at du kan løse arbeidsoppgavene i stillingen. Så er det selvsagt fint hvis du er positiv, synes noe er utfordrende/spennende, osv. - fordi det tilsier at du trolig vil gjøre en god jobb, og bli værende. (Som egentlig går tilbake til punkt 1 ovenfor.) At du trenger en jobb fordi du har 16 sultne unger, at banken vil tvangsselge huset ditt, og at du har 1 million i spillegjeld er ikke noe som bør inn i søknadsbrevet eller CVen! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Så du mener at jeg ikke trenger å begrunne hvorfor jeg vil vekk fra min nåværende jobb? Hm, du har kanskje rett. At jeg heller skal fokusere på at jeg syns jobben jeg søker er spennende og at de selvsagt trenger MEG. :-) Riktig. :-) Forsøk å få deg til å passe til alle kriterier som står i utlysningsteksten. Støtter ellers Sør sine forslag i tråden. 0 Siter
Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Riktig. :-) Forsøk å få deg til å passe til alle kriterier som står i utlysningsteksten. Støtter ellers Sør sine forslag i tråden. Ja, jeg skal prøve å følge opp tipsene til sør. Det var gode råd, det han kom med. :-) 0 Siter
caprice Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Hei, Det viktigste for arbeidsgiver er vanligvis erfaring og utdanning som du bringer til jobben. Altså, at du kan løse arbeidsoppgavene i stillingen. Så er det selvsagt fint hvis du er positiv, synes noe er utfordrende/spennende, osv. - fordi det tilsier at du trolig vil gjøre en god jobb, og bli værende. (Som egentlig går tilbake til punkt 1 ovenfor.) At du trenger en jobb fordi du har 16 sultne unger, at banken vil tvangsselge huset ditt, og at du har 1 million i spillegjeld er ikke noe som bør inn i søknadsbrevet eller CVen! ;-) Med vennlig hilsen Godt sagt av Sør. På et evt intervju vil du evt bli spurt om hvorfor du ønsker ny jobb, men dersom du har vært mange år i samme jobb er det vel kanskje ganske innlysende at du søker nye utfordringer og vil prøve noe nytt, ingenting rart i det. Pass bare på å ikke si noe negativt om gammel jobb, det er aldri lurt. Jeg har selv flere ganger tenkt å finne noe nytt, men det er en dørstokk mil for meg der. Trenger en tupp i ræva for å si det sånn... 0 Siter
Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Godt sagt av Sør. På et evt intervju vil du evt bli spurt om hvorfor du ønsker ny jobb, men dersom du har vært mange år i samme jobb er det vel kanskje ganske innlysende at du søker nye utfordringer og vil prøve noe nytt, ingenting rart i det. Pass bare på å ikke si noe negativt om gammel jobb, det er aldri lurt. Jeg har selv flere ganger tenkt å finne noe nytt, men det er en dørstokk mil for meg der. Trenger en tupp i ræva for å si det sånn... ''søker nye utfordringer og vil prøve noe nytt, '' Det var en glimrende formulering! *notere* 0 Siter
Liliaceae Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Fokuser på hva du kan bidra med og flett inn dine erfaringer ut fra jobbannonsen. Ikke fokuser for mye på tidligere jobberfaringer som enten ikke er så relevante for den jobben du vil ha, eller som ligger langt tilbake i tid. Nevn de gjerne, men ikke utbroder alle arbeidsoppgaver... Prøv å speile ord og beskrivelser i selve annonsen inn i søknaden. Bruk gjerne egne ord for å få frem det samme. Da viser du at du er genuint intr i jobben, fordi du tar deg tid til å skrive en søknad KUN for denne jobben (ikke en standard søknad), samt at det blir en (ubevisst) gjenkjennelseseffekt hos mottageren. Ikke start alle setninger med "Jeg" for eksempel - variasjon i ord og setningsoppbygning, gjør akkurat din søknad mer interessant å lese, samt gjør språket mer levende. Du viser at du behersker den språklige formen bra. Vær ikke redd for å skrive om deg selv og dine personlige egenskaper. Dette kan bidra til at du skiller deg litt ut i bunken, du tør å gi av deg selv. Og...som Sør sier, få kun med relevante forhold! Årsaken til at du ønsker å slutte i nåværende jobb bør du absolutt ikke nevne. Det er noe du kan si muntlig i et intervju dersom de spør. Slike ting bør ikke skrives ned. Vær ellers diplomatisk og ikke fortell for mye fra tidligere arbeidsforhold. Lykke til! 0 Siter
Gjest Jobbsøker-anonym for anledningen Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Fokuser på hva du kan bidra med og flett inn dine erfaringer ut fra jobbannonsen. Ikke fokuser for mye på tidligere jobberfaringer som enten ikke er så relevante for den jobben du vil ha, eller som ligger langt tilbake i tid. Nevn de gjerne, men ikke utbroder alle arbeidsoppgaver... Prøv å speile ord og beskrivelser i selve annonsen inn i søknaden. Bruk gjerne egne ord for å få frem det samme. Da viser du at du er genuint intr i jobben, fordi du tar deg tid til å skrive en søknad KUN for denne jobben (ikke en standard søknad), samt at det blir en (ubevisst) gjenkjennelseseffekt hos mottageren. Ikke start alle setninger med "Jeg" for eksempel - variasjon i ord og setningsoppbygning, gjør akkurat din søknad mer interessant å lese, samt gjør språket mer levende. Du viser at du behersker den språklige formen bra. Vær ikke redd for å skrive om deg selv og dine personlige egenskaper. Dette kan bidra til at du skiller deg litt ut i bunken, du tør å gi av deg selv. Og...som Sør sier, få kun med relevante forhold! Årsaken til at du ønsker å slutte i nåværende jobb bør du absolutt ikke nevne. Det er noe du kan si muntlig i et intervju dersom de spør. Slike ting bør ikke skrives ned. Vær ellers diplomatisk og ikke fortell for mye fra tidligere arbeidsforhold. Lykke til! Tusen takk, her var det mye nyttig info! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.