Gå til innhold

Kynisk mannfolkutnyttelse?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Eller spesielt dumme menn?

''For 25 kroner per melding tror de intetanende brukerne at de har kontakt med andre kontaktsøkende mennesker.

- Det er et kaldt og kynisk system. Jeg føler meg som en simpel og avskyelig drittsekk, sier moderatoren til VG.''

''Fantasikvinnen han har hatt kontakt med i over et halvt år, heter «Helene». Hun utgir seg for å være 27 år, forteller at hun bor i Oslo, jobber i barnehage og deltid på et eldresenter.

- Det er bittert. Jeg er meget, meget skuffet. Jeg synes det er grotesk å bli utnyttet på denne måten, sier 56-åringen til VG.

56-åringen har siden januar brukt store deler av trygden på SMS-dialogen med «Helene». Nå vil han ha pengene tilbake fra selskapet.

- Jeg har i underkant av 13.000 kroner utbetalt etter skatt i trygd, og har brukt opp maksgrensen på 5000 kroner hver måned på SMS-kontakter.com. Den siste tiden har regningene hopet seg opp på grunn av denne ekstrautgiften, forteller han til VG.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10026793

Med mindre de som blir lurt er spesielt ressurssvake (på et sånt nivå at de ikke vet hva de gjør), sliter jeg litt med å synes synd på dem. Det vært vært langt rimeligere å kjøpe seg en pc, koble seg opp til nettet og dra på en datingside, enn å svi av 25 kroner per sms.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352447-kynisk-mannfolkutnyttelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

De er garnantert naive, lettlurte og desperate. Det skal faktisk en del kognitivt arbeid til for å ta inn hvor stort nettet er, og hvor mye rart og sykt som finnes her.

Så jeg synes veldig synd i dem. Fortjener ikke det der.

''De er garnantert naive, lettlurte og desperate. Det skal faktisk en del kognitivt arbeid til for å ta inn hvor stort nettet er, og hvor mye rart og sykt som finnes her. ''

Det er mulig du er inne på noe der. Jeg har vært med på nettet fra starten, og for meg synes det som den mest naturlige ting.

Det er mulig det ikke er like naturlig for en femtiseksåring.

Likevel: Det virker ikke spesielt vettugt å betale 25 kroner for en sms, og svi av store deler av trygden sin på dette. Den første elementære feilen denne mannen gjør er å bruke penger han ikke har.

ShitDiddelyDo

Tja - hvor ressurssvak er "ressurssvak"?

Hvis firmaet har misrepresentert hvem som svarer, så er det jo bedrageri. Og det har en strafferamme med fengselstraff.

Med vennlig hilsen

Jepp, men likevel sitter folk og betaler 25 kroner per sms til mennesker de ikke kjenner.

Jeg husker jeg ble fascinert av dette "Sonen" på TV2 for noen år siden. Jeg hadde programmet på i bakgrunn på jobb. Folk satt og sendte sms-er i hytt og vær også der.

- Hei, er det noen her i dag? 10 kroner.

- Jeg er her. 10 kroner.

- Jeg kjeder meg. 10 kroner.

- Her er et bilde av meg. 25 kroner (MMS kostet mer enn sms).

Og sånn satt de hele natta.

Noe av det mest utrolige var konkurransene deres, der du kunne vinne t-skjorter og det som var. Konkurransen kunne f.eks. være sånn: Hva het den forrige kongen i Norge (eller annet tullball alle vet svaret på).

Svar nummer 1000 vinner, og så sto det under hvor mange sms som hadde kommet inn.

Programlederen oppfordrer folk til å sende inn sms, ved f.eks. å si: Nå mangler vi bare 300 sms!

Hvem i himmelens navn sender de første 900 meldingene til 10 kroner?

Det er klart det er suspekt av tv2 å ha noe sånt, men det er likevel ikke spesielt våkent av de som sitter og bruker penger de ikke har på dette.

De kunne gjort det gratis på nettet. F.eks. her på DOL.

Annonse

Jepp, men likevel sitter folk og betaler 25 kroner per sms til mennesker de ikke kjenner.

Jeg husker jeg ble fascinert av dette "Sonen" på TV2 for noen år siden. Jeg hadde programmet på i bakgrunn på jobb. Folk satt og sendte sms-er i hytt og vær også der.

- Jeg er her. 10 kroner.

Noe av det mest utrolige var konkurransene deres, der du kunne vinne t-skjorter og det som var. Konkurransen kunne f.eks. være sånn: Hva het den forrige kongen i Norge (eller annet tullball alle vet svaret på).

Svar nummer 1000 vinner, og så sto det under hvor mange sms som hadde kommet inn.

Programlederen oppfordrer folk til å sende inn sms, ved f.eks. å si: Nå mangler vi bare 300 sms!

Det er klart det er suspekt av tv2 å ha noe sånt, men det er likevel ikke spesielt våkent av de som sitter og bruker penger de ikke har på dette.

Jeg bor i en gate hvor det er både betalingsparkering og gratis parkering. Du vil ikke tro hvor mange som betaler full pris, når de kunne stå gratis 10 meter bortenfor.

Jeg tror dog mest at SMS-saken handler om relativt ensomme mennesker som synes det er tøft å komme på TV. Enten fordi de ikke "forstår" hvor mye det koster, eller fordi de er desperate av andre årsaker.

Men du har rett - det er mer skremmende enn noen horrorfilm!

Med vennlig hilsen

Gjest Lotus77

- Jeg er her. 10 kroner.

De er i alle fall bra desperate da. Kanskje tror de at

de som chatter på sms er mer seriøse siden det koster penger.... at de tror at de som er på gratis chattesider er useriøse.

En jeg kjenner traff ei berte fra en sms-tjeneste, jeg syntes han var dum som betalte penger for slikt.... det var visst en sånn matchingtjeneste og de skulle matche så bra.

De var "sammen" noen mnd, men så funka d ikke likevel.

Så traff han ei ny ei, men denne gangen på en gratis chattetjeneste på nettet og det funka :)

jau man lærer så lenge man lever.

Men det er mye lureri ute og går.

Jeg får stadig spam fra russiske sider hvor en søt russisk dame søker etter en norsk mann og hun lover å sende bilder på neste mail.

Dette er jo ren svindel, det de gjør er å vinne tilliten til denne mannen, så kommer de med en tragisk historie som han tror på - og sender penger... så hører han ikke mer.

ShitDiddelyDo

De er i alle fall bra desperate da. Kanskje tror de at

de som chatter på sms er mer seriøse siden det koster penger.... at de tror at de som er på gratis chattesider er useriøse.

En jeg kjenner traff ei berte fra en sms-tjeneste, jeg syntes han var dum som betalte penger for slikt.... det var visst en sånn matchingtjeneste og de skulle matche så bra.

De var "sammen" noen mnd, men så funka d ikke likevel.

Så traff han ei ny ei, men denne gangen på en gratis chattetjeneste på nettet og det funka :)

jau man lærer så lenge man lever.

Men det er mye lureri ute og går.

Jeg får stadig spam fra russiske sider hvor en søt russisk dame søker etter en norsk mann og hun lover å sende bilder på neste mail.

Dette er jo ren svindel, det de gjør er å vinne tilliten til denne mannen, så kommer de med en tragisk historie som han tror på - og sender penger... så hører han ikke mer.

Ja, en eller annen avis hadde skrekkeksempler på nordmenn som ble lurt på nettet for ikke så lenge siden, der det blant annet var en mann som hadde sendt 70000 kroner til Nigeria for et webkamera. Moren hadde kommet inn mens jenta satt rimelig lettkledd og snakket med ham, og knuste kameraet

Mannen sendte 70000 kroner til nytt kamera.

Og hvis jeg ikke husker feil var i tillegg eksemplene basert på forsikringssaker, så dette var altså forsmådde menn som meldte fra om svindelet.

Jeg vil tro det er ganske mange som holder tett etter å ha sendt 70000 kroner for et webkamera til Nigeria. ;)

Dere har nok rett i at dette i stor grad dreier seg om ensomhet, desperasjon og naivitet, men det er likevel vanskelig å forstå at de lar det gå så langt.

25 kr per sms var rimelig dyrt, ja!

Husker forresten jeg så et (britisk?) dokumentarprogram om slike "hotline-teletor-damer", dengangen teletorg var det nye, saliggjørende.

Vi så en av disse damene gå rundt i en sliten leilighet med headset på, og mens hun vasket opp etc iført slaskete joggedress, hadde hun oppringinger fra menn og fortalte dem om de lekre strømpebåndene og trusen med fransk åpning hun hadde på seg, hvor tent hun var på innringeren, at hun tok på seg selv osv ...

Verden vil bedras!

ShitDiddelyDo

25 kr per sms var rimelig dyrt, ja!

Husker forresten jeg så et (britisk?) dokumentarprogram om slike "hotline-teletor-damer", dengangen teletorg var det nye, saliggjørende.

Vi så en av disse damene gå rundt i en sliten leilighet med headset på, og mens hun vasket opp etc iført slaskete joggedress, hadde hun oppringinger fra menn og fortalte dem om de lekre strømpebåndene og trusen med fransk åpning hun hadde på seg, hvor tent hun var på innringeren, at hun tok på seg selv osv ...

Verden vil bedras!

Hehe, ja, jeg husker det der, og denne typen historier gir meg assosiasjoner til Dagbladet og deres telesexannonser tidlig på nittitallet. Jeg var fjortis den gang, og husker jeg manet meg opp til å ringe en sånn telefon, men jeg ble raskt avvist. - Hvor gammel er du? husker jeg kvinnen spurte, før jeg sikkert sa æææ eller noe annet vettugt, og så sa hun at jeg skulle ringe igjen om noen år. :)

Men en del av disse var også horribelt priset. Det var vel snakk om 20 kroner i minuttet eller noe sånt.

Hehe, ja, jeg husker det der, og denne typen historier gir meg assosiasjoner til Dagbladet og deres telesexannonser tidlig på nittitallet. Jeg var fjortis den gang, og husker jeg manet meg opp til å ringe en sånn telefon, men jeg ble raskt avvist. - Hvor gammel er du? husker jeg kvinnen spurte, før jeg sikkert sa æææ eller noe annet vettugt, og så sa hun at jeg skulle ringe igjen om noen år. :)

Men en del av disse var også horribelt priset. Det var vel snakk om 20 kroner i minuttet eller noe sånt.

28 kr minuttet ja. Jeg hadde nemlig besøk som ringte uten at jeg var hjemme og fikk regning på 4000 kr. Kjekk kar det...

Annonse

ShitDiddelyDo

28 kr minuttet ja. Jeg hadde nemlig besøk som ringte uten at jeg var hjemme og fikk regning på 4000 kr. Kjekk kar det...

Det var dumt du forklarte hvorfor du visste at det kostet nøyaktig 28 kroner minuttet. Da jeg så de to sifrene i begynnelsen av innlegget ditt, begynte hjernen min å koke sammen noen særdeles gode forklaringer på hvorfor du hadde full kontroll. ;)

''De er garnantert naive, lettlurte og desperate. Det skal faktisk en del kognitivt arbeid til for å ta inn hvor stort nettet er, og hvor mye rart og sykt som finnes her. ''

Det er mulig du er inne på noe der. Jeg har vært med på nettet fra starten, og for meg synes det som den mest naturlige ting.

Det er mulig det ikke er like naturlig for en femtiseksåring.

Likevel: Det virker ikke spesielt vettugt å betale 25 kroner for en sms, og svi av store deler av trygden sin på dette. Den første elementære feilen denne mannen gjør er å bruke penger han ikke har.

Enig. Men husker du tråden fra "Ensom" som i en alder av 40 aldri hadde hatt en kjæreste?

Det sier vel noe om håp, drømmer, ensomhet og vondt i sjelen at de går så langt som å bruke penger de ikke har.. Noe av forklaringen kanskje.

Det var dumt du forklarte hvorfor du visste at det kostet nøyaktig 28 kroner minuttet. Da jeg så de to sifrene i begynnelsen av innlegget ditt, begynte hjernen min å koke sammen noen særdeles gode forklaringer på hvorfor du hadde full kontroll. ;)

Det er noen ting man aldri glemmer vet du ;o)

Ja, en eller annen avis hadde skrekkeksempler på nordmenn som ble lurt på nettet for ikke så lenge siden, der det blant annet var en mann som hadde sendt 70000 kroner til Nigeria for et webkamera. Moren hadde kommet inn mens jenta satt rimelig lettkledd og snakket med ham, og knuste kameraet

Mannen sendte 70000 kroner til nytt kamera.

Og hvis jeg ikke husker feil var i tillegg eksemplene basert på forsikringssaker, så dette var altså forsmådde menn som meldte fra om svindelet.

Jeg vil tro det er ganske mange som holder tett etter å ha sendt 70000 kroner for et webkamera til Nigeria. ;)

Dere har nok rett i at dette i stor grad dreier seg om ensomhet, desperasjon og naivitet, men det er likevel vanskelig å forstå at de lar det gå så langt.

70000 er mye for et kamera.

Du leste sikkert om han som var kasserer i fagforeningen i Aftenposten? Han førtidspensjonerte seg og skulle til dama si i Ghana.

Han hadde sendt drøye 7 millioner i forveien. Det var hele klubbkassa.

ShitDiddelyDo

70000 er mye for et kamera.

Du leste sikkert om han som var kasserer i fagforeningen i Aftenposten? Han førtidspensjonerte seg og skulle til dama si i Ghana.

Han hadde sendt drøye 7 millioner i forveien. Det var hele klubbkassa.

Jeg vet ikke helt om man bør le eller grine av sånne historier.

Det rare er at det fortsatt skjer etter mange år med fokus på denne typen svindel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...