Gjest Kansje noe annet en dag Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hva gjør han av husarbeid? Jeg føler at gutten har nok med lekser-trening -kamper akkurat nå.Men han må holde rommet ryddig og det har han nok med nå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Min snart 9 åring holder rommet i orden, gjør lekser og skal sørge for å holde orden på egne ting. Det innebærer å rydde etter seg selv, bl.a. sko og klær når hun kommer inn døra, rydde matpakke og uoppfordret legge beskjeder fra skolen opp på kjøkkenet. Rydde tallerken etter måltider og gå med søppelet iblant. Litt rydding av egne og ferdigbrettede klær innimellom, men ikke som en fast oppgave. Tror det holder for hennes del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg er lykkelig om de bare gjør det de har fått beskjed om: Henge opp klærne i gangen når de kommer inn, sette skolene pent, sekken på rommet, matboks på kjøkkenet. Gjøre lekser uten tull... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg er lykkelig om de bare gjør det de har fått beskjed om: Henge opp klærne i gangen når de kommer inn, sette skolene pent, sekken på rommet, matboks på kjøkkenet. Gjøre lekser uten tull... Bare nysgjerrig: Gjør de disse tingene automatisk, eller må du be dem om det hver eneste gang? Mine har lett for å glemme hvis ikke jeg maser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg har en som blir 9 i januar. Hun skal rydde rommet sitt så det går an å vaske der. Rydde av bordet etter seg Henge opp klær, legge klær til vask etc -fungerer ikke helt, særlig det med klær er vanskelig, føler at jeg plukker klesplagg etter henne støtt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Bare nysgjerrig: Gjør de disse tingene automatisk, eller må du be dem om det hver eneste gang? Mine har lett for å glemme hvis ikke jeg maser... Vi er enige om at det er lov å glemme. Men dersom jeg minner dem på dette og de likevel ikke gjør det blir det ukepenge trekk. - og det skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Svært lite fast. Sånt som å henge opp egne klær og sette bort skolesekk og egne sko regner jeg ikke med - det bør vel være en selvfølge. De hjelper ganske ofte til å dekke bordet og også litt med å rydde. De må rydde rommet sitt en gang i uken (men ofte er vi ikke flinke nok til å følge opp at det blir tilstrekkelig ryddig). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Han gjør egentlig ikke så mye fast. Han hjelper ved spørsmål om å dekke bordet, det er så og si daglig. Han skal ta sitt fat av middagsbordet. Han går ofte opp i garasjen med søppelposen, panteflasker o.l. Så skal han jo holde rommet i orden, men det har sklidd veldig ut, han er dessverre lik mora og er skippertaktypen ;o) Han kan også støvsuge dersom jeg ber han. Så ikke noe sånn fast egentlig, tar det som det kommer. Han får ikke ukelønn, men typisk betalt for større jobber. Han får også pantepenger siden han har jobben med å bære opp posene (jeg tåler ikke vannet i springet så jeg produserer mye pant), han har også jobben med å ta med posene og pante på butikken. Jakke, sekk osv skal jo være en selvfølge, men her må det ofte påminnes *sukk* Så generelt skal han bidra til dagligdagse ting, men ikke så store oppgaver dersom dagene er hektisk mtp lekser, trening osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Masekjærring eller oppdrager? Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Både 8- og 9-åringen må, i tillegg til å rydde ut av sekker når de kommer fra skolen, sette sko på plass og henge opp bløte klær, dekke og rydde av middagsbordet, rydde på egne rom, holde det ryddig på loftsstua og badet i 2. etasje, smøre matpakker om kvelden, rydde på plass ferdigbretta klær inn i egne klesskap og ellers delta i forefallent arbeid sammen med oss voksne (eks. støvsuge før det skal vaskes osv.). De får ikke ukepenger, men er det større ting på gang kan vi bli enige om en sum. De får beskjed om når de ulike tingene skal skje, f.eks. så sier jeg fra at jeg skal vaske gulv, og at de da må ha ryddet innen den og den tiden. Slett ikke så mye som går på autopilot, gitt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Skolearbeid og lekser går foran, naturligvis. Min er ti da, ikke ni. Det er forventet at sekken skal settes på plass når de kommer fra skolen, og matboksen ryddes ut og beskjeder legges fram. Jakka skal henges opp og skoene settes på plass. Tiåringen skal i utgangspunktet holde rommet ryddig ved å legge ting tilbake på plass etter seg. Klærne skal inn i klesskapet eller legges til vask. Rene klær skal legges inn i klesskapet. Av og til ber jeg om å få utført spesifikke oppgaver, for eksempel tømme oppvaskmaskinen, dekke bordet, rydde av bordet. Ikke alt av dette går automatisk, dessverre. Men jeg fortsetter å minne på og håper at det blir automatisert veldig snart. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Våre to (snart 9 og 7 år) har følgende oppgaver: * Rydde opp etter seg selv, herunder yttertøy, sko, skolesekk, leker, m.v. (skal gjøres uoppfordret, men må av og til minnes på om) * Rydde rom (må mases om) * Ta ansvar for leksene (gjøres uoppfordret) * Ta ansvar for spilleøvelse (gjøres som regel uoppfordret) * Pakke gym- og svømmetøy (skal gjøres uoppfordret, men må av og til minnes på om) * Ta opp matboks o.l. + evt. beskjeder fra skolen (skal gjøres uoppfordret, men må av og til minnes på om) * Rydde etter seg når de har spist (gjøres uoppfordret) * Smøre seg frokost (gjøres uoppfordret) * Legge fram klær til neste dag (gjøres uoppfordret) * Tømme oppvaskmaskin og dekke bord (på forespørsel) * Ta ut søppel (på forespørsel) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har to jenter som er 10,5 og 9,5. De hjelper til med å rydde ut/inn av oppvaskmaskinen, dekker på/av bordet, smører matpakke selv, hjelper til med lillebroren sin, passer ham i opp til 1 time, støvsuger når de blir bedt om det, tørker støv når de blir bedt om det. Tar ut søppel. Det er sikkert mer de hjelper til med, men ikke noe som er satt i system. De er generelt flinke til å hjelpe til når de blir bedt om det I tillegg skal de holde rommene sine ryddig og rydde opp etter seg i fellesrom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Niåringen her (snart ti) holder orden på skolesaker, sekk osv, rydder rommet sitt, rydder av bordet etter maten, tar ut av oppvaskmaskinen og går ut med søpla. Dette er fast. I tillegg hender det han blir satt til støvsuging når vi har husvask, går på butikken hvis vi har glemt å handle noe, eller at han lager middag (enkle ting). Han gjør det meste med glede, bortsett fra rydding av eget rom, som visstnok er det verste som finnes i hele verden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Motivasjon Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Min rydder stue, gang, bad og kjøkken, tar ut og inn av oppvaskmaskin og rydder sitt eget rom, før vi kommer hjem fra jobb hver fredag. Deilig å komme hjem til ryddig hus, som bare evt. må vaskes over. Hun får 100.- for dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.