Gå til innhold

HJELP har fått lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må også huske på å varske politiets sikkerhetstjeneste.

hi, hi!!!

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

3

• ShitDiddelyDo

2

• laban

1

• Liliaceae

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vekk med lusa
Skrevet

Dette har jeg vært gjennom for noen år siden, ja...

Husker da at jeg i tillegg til lusemiddel, brukte å gå gjennom håret til barna flere ganger om dagen med lusekam.

Fant mange egg og levende lus med lusekam.

Dessverre er det slik at mange (trolig) overlever det kjemiske lusemiddelet.

Så jeg fant ut at det var en investering av min tid som var viktigst, og med tre barn, hvorav to og i perioder tre var smittet, gikk det med noen timer, ja.

Spesielt ett søskenpar som var representert både i samme klasse og avdeling barnehagen til mine barn hadde lus veldig lenge og var vel en direkte årsak til at barna stadig fikk lusa tilbake.

Foreldrene var skilt og mora var helt fortvilet fordi faren aldri fulgte opp. Så når hun fikk barna tilbake, var de ikke kvitt lusa, og slik fortsatte det i lang tid, dvs. mange måneder.

De barna delte ut lus rundhåndet, gjerne ved å låne bort luene og gni hodene inntil vennene sine mens de holdt dem fast..

Det var ikke en særlig ok tid, og mine barn (og jeg) var litt fortvila over dette husker jeg..

Skrevet

Dette har vi vært gjennom noen ganger, og det er ikke noe å få panikk over. Kjøp lusemiddel, og bruk det som beskrevet. (En gang nå + en gang om X-antall dager) Du skal bare behandle de som er smittet. Det er viktig.

Det finnes en ny type lusekam på apoteket som er bedre enn de gamle svarte. Sikkert en grei investering.

Lus om ikke er i hodebunnen dør av seg selv i løpet av kort tid. Så jeg har aldri kokt noen ting. Vasker både sengetøy og håndler på 60 grader og legge de vegg noen dager etterpå.

Dersom det kun er du som er smittet, så trenger du ikke varsle skolen. Men jeg hadde varslet venninna min som fikk klem i går + evt. andre du har hatt tett kontakt med de siste dagene.

Vi har blitt kvitt det etter slik behandling hver gang. (Og det har blitt noen ganger i løpet av de siste årene)

Gjest Lotus77
Skrevet

Hele familien skal IKKE behandles. Kun den eller de som har lus.

Det jeg har hørt er at hele familien må behandles og alt tøy må kokvaskes og fryses.....

har skrekken for å få lus i hus

Skrevet

Det jeg har hørt er at hele familien må behandles og alt tøy må kokvaskes og fryses.....

Da burde du lese litt mer info, så du får korrekt info, i tillfelle en i din familie skulle få lus

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da har de du har hørt det av tatt feil.

''Bare de som får påvist lus skal behandles.''

http://www.lommelegen.no/321285/lus

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

om det er vanskelig å se eggene - skal jeg da behandle mann og barn ( om de ikke er smittet ??? at jeg ikke ser mener jeg )

Hvis de har kort hår og du likevel ikke finner noe, skal de ikke behandles. Mann og sønn har ikke blitt behandlet her. Bare jeg og jentene. Lus trives best i langt år.

Gjest skrekk og gru
Skrevet

Dette har jeg vært gjennom for noen år siden, ja...

Husker da at jeg i tillegg til lusemiddel, brukte å gå gjennom håret til barna flere ganger om dagen med lusekam.

Fant mange egg og levende lus med lusekam.

Dessverre er det slik at mange (trolig) overlever det kjemiske lusemiddelet.

Så jeg fant ut at det var en investering av min tid som var viktigst, og med tre barn, hvorav to og i perioder tre var smittet, gikk det med noen timer, ja.

Spesielt ett søskenpar som var representert både i samme klasse og avdeling barnehagen til mine barn hadde lus veldig lenge og var vel en direkte årsak til at barna stadig fikk lusa tilbake.

Foreldrene var skilt og mora var helt fortvilet fordi faren aldri fulgte opp. Så når hun fikk barna tilbake, var de ikke kvitt lusa, og slik fortsatte det i lang tid, dvs. mange måneder.

De barna delte ut lus rundhåndet, gjerne ved å låne bort luene og gni hodene inntil vennene sine mens de holdt dem fast..

Det var ikke en særlig ok tid, og mine barn (og jeg) var litt fortvila over dette husker jeg..

Huttetu..

ja Vekk med lusa.

Jeg har kjemmet håret mitt med lusekam tre ganger allerede.

Når jeg ser på kammen etter lus så vet jeg ikke helt hva jeg ser. er det vanndrper mellom taggene eller lus ?? mener å ha sett sånn før, men da ikke hatt lus ?

Skrevet

Lusene blir bare mer resistente dersom man bruker lusemidler uten grunn. De virker uansett ikke forebyggende.

Gjest skrekk og gru
Skrevet

Dette har vi vært gjennom noen ganger, og det er ikke noe å få panikk over. Kjøp lusemiddel, og bruk det som beskrevet. (En gang nå + en gang om X-antall dager) Du skal bare behandle de som er smittet. Det er viktig.

Det finnes en ny type lusekam på apoteket som er bedre enn de gamle svarte. Sikkert en grei investering.

Lus om ikke er i hodebunnen dør av seg selv i løpet av kort tid. Så jeg har aldri kokt noen ting. Vasker både sengetøy og håndler på 60 grader og legge de vegg noen dager etterpå.

Dersom det kun er du som er smittet, så trenger du ikke varsle skolen. Men jeg hadde varslet venninna min som fikk klem i går + evt. andre du har hatt tett kontakt med de siste dagene.

Vi har blitt kvitt det etter slik behandling hver gang. (Og det har blitt noen ganger i løpet av de siste årene)

Takk får rådene.

Det første jeg skal gjøre nå når sønnen kommer hjem er å gå grundig gjennom håret hans.

jeg var nettopp på apoteket og kjøpte HENDRIN ( fikk beskjed om at dette var til barn) og linement for voksne.. + den nye lusekammen.. har to andre lusekammer her også,, men de ligger nå for øyeblikket i fryseren...

er på nippen til å shave alt bort - som ShitDiddelyDo foreslo for å bli kvitt faenskapet.. men så drastisk kan det vel ikke være ?!?!?

Gjest skrekk og gru
Skrevet

Hvis de har kort hår og du likevel ikke finner noe, skal de ikke behandles. Mann og sønn har ikke blitt behandlet her. Bare jeg og jentene. Lus trives best i langt år.

det som er så rart.. jeg har silkeglatt hår, og ikke langt i det hele tatt....

snart kanskje ikke hår i det hele tatt.... freaker helt ut jeg...

Gjest Lotus77
Skrevet

Da har de du har hørt det av tatt feil.

''Bare de som får påvist lus skal behandles.''

http://www.lommelegen.no/321285/lus

Ja, men det var nå bra, har hatt skrekken for at ungen min skal få lus pga det blir så mye styr da å behandle hele familien selv om de andre ikke har smitte :-) Så ble litt lettet her. Har forresten hørt om noe annet de selger, vet ikke om de har på apotek eller om det var helsekost, men var en slags elektrisk kam? Den skulle drepe lus og egg så en slapp at de ble resistente pga lusemiddel.

Skrevet

Ja, men det var nå bra, har hatt skrekken for at ungen min skal få lus pga det blir så mye styr da å behandle hele familien selv om de andre ikke har smitte :-) Så ble litt lettet her. Har forresten hørt om noe annet de selger, vet ikke om de har på apotek eller om det var helsekost, men var en slags elektrisk kam? Den skulle drepe lus og egg så en slapp at de ble resistente pga lusemiddel.

http://www.qac.no/product-info.php?Elektrisk_lusekam_fra_tiq___-_Norsk_Bruksanvisning-pid398.html

Er kanskje denne du tenker på?

Har ingen erfaring med den selv - har heldigvis kun hatt lur i hus en gang, og det begynner å bli noen år siden. Men minstemann får nå hjem en del luselapper i løpet av høsten og vinteren. Men håper vi slipper i år og.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg googlet litt til :-)

Her står det om den elektriske lusekammen. Siden dette er en reklame, vet jeg ikke hvor god den er. Men det kan sikkert være verdt et forsøk for de som har lus nå. http://www.intramed.no/forbruker/produktsider/elektrisk-lusekam.html

Wikipedia nevner lusekammen, skriver:

''Elektrisk kam :

Dette er en kam som går på batteri og som sender ut signal og strøm dersom den finner noe i håret. Den kan reagere på flass og la de minste nymfer unnslippe. Dreper ikke egg.''

Hele artikkelen om lus i Wikipedia er forresten fin:

http://wiki.fetskolene.no/index.php/Hodelus

Skrevet

Takk får rådene.

Det første jeg skal gjøre nå når sønnen kommer hjem er å gå grundig gjennom håret hans.

jeg var nettopp på apoteket og kjøpte HENDRIN ( fikk beskjed om at dette var til barn) og linement for voksne.. + den nye lusekammen.. har to andre lusekammer her også,, men de ligger nå for øyeblikket i fryseren...

er på nippen til å shave alt bort - som ShitDiddelyDo foreslo for å bli kvitt faenskapet.. men så drastisk kan det vel ikke være ?!?!?

Jeg har hatt lus en gang. Jentungen mange ganger. Gubben aldri.

Så det er ingen grunn til å barbere! Ta en nøye titt på guttungen. De med kort hår får faktisk ganske sjeldent lus.

Pust ut og ta det med ro. Det ordner seg:-)

Gjest Vekk med lusa
Skrevet

Huttetu..

ja Vekk med lusa.

Jeg har kjemmet håret mitt med lusekam tre ganger allerede.

Når jeg ser på kammen etter lus så vet jeg ikke helt hva jeg ser. er det vanndrper mellom taggene eller lus ?? mener å ha sett sånn før, men da ikke hatt lus ?

Vanndråper i kammen tørker du jo fort bort. Luseegg er gjerne litt gjennomsiktige og gråaktige. Det er et slags "lim" på de som gjør at de fester seg. Jeg har dratt disse ut med neglene, ofte de ikke kommer med når jeg har gredd med lusekam.

Mulig det finnes bedre lusekammer nå som tar eggene bedre.

Skrevet

Fysioterapeuten er en dame :-) Hun behandlet nakken min...

Javel, hva var skummelt med det? Det kan være ubehagelig i starten, og man kan få hodepine. Jeg er villig til å vedde en anseelig sum på at det vil gå over.

Gjest skrekk og gru
Skrevet

Jeg har hatt lus en gang. Jentungen mange ganger. Gubben aldri.

Så det er ingen grunn til å barbere! Ta en nøye titt på guttungen. De med kort hår får faktisk ganske sjeldent lus.

Pust ut og ta det med ro. Det ordner seg:-)

Har sjekket sønnen. han har ingenting.. om han da ikke har egg som jeg ikke ser..

han har kullsort hår, så det å se egg ville kanskje være lett ??

I alle tilfelle.. tok han rett til frisøren og snaua han helt.. de ville ha sett om det var lus eller egg !!

Gjest skrekk og gru
Skrevet

Jeg drev med hagearbeid i går,. drev med mye jord, og klødde/priket meg nå og da i hodet... skylte ikke hodet etterpå.. (desverre) Kand et ha vært noen smådyr fra jorda mon tro.. som ikke er lus

Skrevet

Har sjekket sønnen. han har ingenting.. om han da ikke har egg som jeg ikke ser..

han har kullsort hår, så det å se egg ville kanskje være lett ??

I alle tilfelle.. tok han rett til frisøren og snaua han helt.. de ville ha sett om det var lus eller egg !!

Frisør KAN oppdage lus. Men det er nok ingen garanti.

Da jeg har funnet lus på jentungen så har jeg kun oppdagen noen svært få lus. Den ene gangen tror jeg bare jeg fant en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...