Tralla Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Jeg drikker ikke vanlig kaffe, så her har jeg bare en presskanne, som jo lager god kaffe, og jeg lager også kaffe latte, eller mocca. Men nå ønsker jeg meg en kaffemaskin som kan gjøre dette:) Er de med slike kapsler greie? Og bør en ha egen melkeskummer på den? 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Kjøp heller en espressokoker og en melkeskummer på Ikea. De lager nydelig kaffe og koster tilsammen rundt hundrelappen. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Hvor myer har du tenkt å legge i maskinen? Skal du ha en som både kverner og presser? Gaggia er en av de beste, men er svinedyr (drøye 10.000, tror jeg). 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Kjøp heller en espressokoker og en melkeskummer på Ikea. De lager nydelig kaffe og koster tilsammen rundt hundrelappen. Det er sant - en får knapt bedre kaffe (om en kjøper god, fersk råvare), og det blir jo billig! 0 Siter
Gjest kaffe no Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Kjøp en som anbefales her, så får du noe som er bra: www.kaffe.no 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Nå drikker ikke jeg kaffe, men som du bryr deg om design ville jeg gått for Nespresso Jeg har selv en sånn og gjestene som vil ha kaffe synes i hvert fall kaffen smaker godt 0 Siter
Gjest Nespresso Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Vi har Nespresso og veldig fornøyd med den. Har melkeskummer også, og ville ikke vært den foruten. Mange som vil ha melk i kaffen når de ser vi har melkeskummer :-) Selv drikker jeg ikke kaffe, så jeg synes det er super lettvint å tilby folk en kopp uten å måtte styre med presskanne slik jeg gjorde før. 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Det er sant - en får knapt bedre kaffe (om en kjøper god, fersk råvare), og det blir jo billig! Ja, man må ha skikkelig kaffe. Jeg varmer melka i mikroen og skummer den mens jeg venter på at kaffen skal koke opp ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Vi har Nespresso og veldig fornøyd med den. Har melkeskummer også, og ville ikke vært den foruten. Mange som vil ha melk i kaffen når de ser vi har melkeskummer :-) Selv drikker jeg ikke kaffe, så jeg synes det er super lettvint å tilby folk en kopp uten å måtte styre med presskanne slik jeg gjorde før. ''Selv drikker jeg ikke kaffe, så jeg synes det er super lettvint å tilby folk en kopp uten å måtte styre med presskanne slik jeg gjorde før.'' helt enig, akkurat det er et stort pluss. Vi har en fancy kaffemaskin, og veldig deilig bare å kunne trykke på en knapp om besøkende vil ha en kopp kaffe. Om en først skal servere til mange er ikke fordelen fullt så stor. 0 Siter
Gjest Nespresso Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 ''Selv drikker jeg ikke kaffe, så jeg synes det er super lettvint å tilby folk en kopp uten å måtte styre med presskanne slik jeg gjorde før.'' helt enig, akkurat det er et stort pluss. Vi har en fancy kaffemaskin, og veldig deilig bare å kunne trykke på en knapp om besøkende vil ha en kopp kaffe. Om en først skal servere til mange er ikke fordelen fullt så stor. Enig, hvis det er flere enn tre-fire som skal drikke kaffe, er det fremdeles mest praktisk å bruke presskannen. Men etterhvert som folk vil ha mer kaffe, etter at det er tomt, kan man alltids trykke på knappen igjen da :-) 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Sikkert gammeldags jeg, men jeg foretrekker kaffe kokt på kjele. En venninne av meg kjøpte nylig en slik maskin og spent inntok vi kjøkkenet for å smake på kaffen. Hun hadde mange forskjellige smaker i form av fargerike kapsler så her var det bare å velge og vrake. Jeg fant ikke en eneste jeg syns var litt god en gang. Det smakte sterkt, mye kaffe og var slikt man drikker i små kopper. Og bare en kopp. Jeg ville aldri vurdert en slik maskin. Ikke til kaffelaging ihvertfall. Jeg elsker nye, fancy greier på kjøkkenet så slik sett hadde jeg hatt lyst på en rød fin maskin.... 0 Siter
løvinne71 Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Sikkert gammeldags jeg, men jeg foretrekker kaffe kokt på kjele. En venninne av meg kjøpte nylig en slik maskin og spent inntok vi kjøkkenet for å smake på kaffen. Hun hadde mange forskjellige smaker i form av fargerike kapsler så her var det bare å velge og vrake. Jeg fant ikke en eneste jeg syns var litt god en gang. Det smakte sterkt, mye kaffe og var slikt man drikker i små kopper. Og bare en kopp. Jeg ville aldri vurdert en slik maskin. Ikke til kaffelaging ihvertfall. Jeg elsker nye, fancy greier på kjøkkenet så slik sett hadde jeg hatt lyst på en rød fin maskin.... Det høres ut som en Nespresso maskin hun hadde! Jeg har også en sånn, og jeg elsker den! Og der ER faktisk forskjell på smaken i de ulike typene! Men jeg er heller ikke glad i knøttsmå kopper med kruttsterk expresse kaffe. Så jeg bruker rett og slett mere vann til hver kapsel, og får da er en "normal" liten kaffekopp (ca 120 ml.) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Jeg har en Nespresso maskin (Type "Cube") som jeg er veldig fornøyd med! Den er raskt og enkel, og passer perfekt for meg som eneste kaffedrikker i familien. Så selvom kapslene koster 3-4 kr pr stykk (pr kopp) så er jo svinnet er lik null, (i forhold til når jeg traktet kaffe eller brukte presskanne, og helte ut halvparten fordi den ble kald eller stod for lenge. ) Så "all-in-all" blir det kanskje ikke så veldig mye dyrere enn traktekaffe, + at man får fordelen av variasjon i smak/type og at kaffen alltid er nytraktet og fersk. Dessuten er både maskinen og de fargerike kapslene et dekorativt innslag på kjøkkenbenken. Selvom det i utgangspunktet er en espresso maskin, inneholder en kapsel mere enn nok til å lage en liten kaffekopp med "normal" styrke. ( ca 120 ml) Så den passer også bra for folk som ikke nødvendigvis er så glad i kruttsterk kaffe. Jeg har en enkel model til kr 2500,- som kun lager kaffe (ingen "melke-funksjon") Billigste type koster kr 1500,-, og fra kr 3000 kan du nok få maskiner med fler funksjoner som f.eks melkeskummer. Vi har nylig fått en maskin fra Nescafe (Dolce-Gusto) som er basert på samme "kapsel-system" som Nespresso. Men til denne finnes også kapsler for kakao, og kaffe latte, Macchiato, cappucino osv, hvor de melkebaserte drikkene er basert på å bruke to kapsler pr kopp, en kaffe/kakao og en med et melkeprodukt som tilsammen gir den ønskede drikken. Denne kan også tappe kaldt vann, og det finnes f.eks også kapsler til å lage iste/iskaffe. Maskinen er visstnok allerede å få kjøpt, og kapslene skal lanseres i butikkene i oktober.. 0 Siter
Gjest Nerda-nespresso Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Jeg holder med nespressobrukerne jeg da, fordi jeg har en selv og er kjempefornøyd med den. Om du ikke vil ha melkeskummer med, så kan du få de ned i 1500kr. Ofte er det mye design man betaler for. Min koster rundt 2500, men den er utstyrt med en melkeskummer. Kaffen er så bra at jeg faktisk drikker mindre! Dermed er det faktisk ikke dyrere for meg i bruk enn en helt vanlig trakter, og jeg har hatt en moccamaster i mange år før noen klarte å påvirke meg . Kapsler til Nespresso kan bestilles over nett, eller kjøpes der det finnes butikkfilialer. I Oslo ligger en på Egertorget. Og jeg er ikke fornøyd med bare maskina, men også kundeservicen. Kapslene kommer i et stort sortiment i ulike styrker. Mye er espresso, men man kan lage "lungo" av det ved rett og slett å kjøre ut selve kapselen, også bare trykke på espressoknappen slik at det kommer ut vann som tynner den ut. Jeg er hard på espressoen og kan finne på å kjøre to kapsler oppi samme kopp på morgenene fordi jeg er så sykt trøtt . Basicly, så liker jeg de lilla kapslene ved navn arpeggio; disse er espresso. Av lungo (vanlig kaffe/str) bruker jeg mye av de grønne som heter Fortissio. Ikke søren om jeg hadde giddet å bruke dobbelt så mange penger på en maskin hvor man fyller på bønner som blir kvernet og i tillegg har innebygget melkeskummer. På min Nespresso maskin står melkeskummeren for seg selv, men drives maskinelt. Noen ganger lager jeg meg en latte e.l., dessuten er det kjekt å ha om jeg får noen på besøk som ikke drikker "bar" kaffe. Det man koker i en manuell espressokjele blir helt ok, men jeg liker bedre den som kommer ut av de små kapslene. Fordelen med Nespresso er at man kan ta seg en kopp uten at kaffen smaker dritt fordi traktekaffe ikke blir særlig god når den blir laget i en liten mengde - etter min mening. 0 Siter
Gjest Nespresso Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Sikkert gammeldags jeg, men jeg foretrekker kaffe kokt på kjele. En venninne av meg kjøpte nylig en slik maskin og spent inntok vi kjøkkenet for å smake på kaffen. Hun hadde mange forskjellige smaker i form av fargerike kapsler så her var det bare å velge og vrake. Jeg fant ikke en eneste jeg syns var litt god en gang. Det smakte sterkt, mye kaffe og var slikt man drikker i små kopper. Og bare en kopp. Jeg ville aldri vurdert en slik maskin. Ikke til kaffelaging ihvertfall. Jeg elsker nye, fancy greier på kjøkkenet så slik sett hadde jeg hatt lyst på en rød fin maskin.... Man kan fint innstille maskinen til en større kopp, slik at kaffen ikke blir så sterk. Man har da mer vann oppi koppen. En sjelden gang smaker jeg på kaffe, og da i en stor kopp, slik at den blir veeeldig mild.. Kan vel knapt kalles kaffe, men godt er det :-) 0 Siter
morsan Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Sikkert gammeldags jeg, men jeg foretrekker kaffe kokt på kjele. En venninne av meg kjøpte nylig en slik maskin og spent inntok vi kjøkkenet for å smake på kaffen. Hun hadde mange forskjellige smaker i form av fargerike kapsler så her var det bare å velge og vrake. Jeg fant ikke en eneste jeg syns var litt god en gang. Det smakte sterkt, mye kaffe og var slikt man drikker i små kopper. Og bare en kopp. Jeg ville aldri vurdert en slik maskin. Ikke til kaffelaging ihvertfall. Jeg elsker nye, fancy greier på kjøkkenet så slik sett hadde jeg hatt lyst på en rød fin maskin.... ''Jeg elsker nye, fancy greier på kjøkkenet så slik sett hadde jeg hatt lyst på en rød fin maskin....'' Du får kjøpe deg en fancy rød brødrister eller en annen maskin, da :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.