Gå til innhold

Røykeslutt og vektøkning

Anbefalte innlegg

Gjest røyking er ut!

Hvor vanlig er det å legge på seg ved røykeslutt? Og i såfall hvorfor? Har det med at vi erstatter røyken med mat eller er det noe annet som skjer i kroppen? La du på deg, og hvor mye og hvorfor?

Jeg vil så gjerne bli røykfri, men er livredd for å legge på meg.Derofr har jeg bare holdt meg til tanken...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352472-r%C3%B8ykeslutt-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

De fleste går litt opp i vekt når de slutter å røyke.

Viktigste grunnen er vel rett og slett at man erstatter røyken med noe annet.

I tillegg kan det være fristende å forsyne seg med annen eller tredje porsjon til middag; man har jo ikke røyken å se frem til når man er ferdig.

Jeg sluttet å røyke for 15 år siden og også jeg la på meg noen kilo. Jeg røyket ikke veldig mye, var en typisk fest- og fritidsrøyker, men i perioder kunne det bli mye. Forstod godt at jeg gikk opp, følge meg generelt noe mer sulten, og mer sugen på noe godt en periode.

Uansett var røykeslutten verd det, og disse ekstra kiloene forsvant igjen.

Jeg tror nok mye handler om at mange tar cravingen etter en røyk som sult og spiser noe i stedet. Får man sånne cravinger, så kan det være lurt å legge en liten slagplan. Hva med å ha noen stykker med forskjellige grønnsaker liggende ferdig oppskåret i kjøleskapt? Skrelle noen gulrøtter, kålrabi, stangseleri eller hva man liker, legge det i en bolle vann i kjøler'n. Da har man noe i hendene, og noe som fyller opp i magen med masse fiber og andre sunne stoffer :)

På den annen side. OM man legger på seg noen kilo ved å kutte røyken, er nok de kiloene langt mindre skadelig enn røykingen!

Selv gikk jeg ikke opp nevneverdig da jeg slutta, men vi er så forskjellige der.

''Hvor vanlig er det å legge på seg ved røykeslutt? Og i såfall hvorfor? Har det med at vi erstatter røyken med mat eller er det noe annet som skjer i kroppen? La du på deg, og hvor mye og hvorfor?''

Slutter meg til de særdeles gode svarene du har fått fra Nerda og Elextra.

Er sjøl i en røykesluttfase og merker at behovet for å erstatte sigarettene med noe annet er der i høy grad, særlig når jeg skal ta en "velfortjent" pause. Tror kunsten ligger i å velge noe sunt å knaske på som Nerda beskriver, evt pastiller og tyggegummi.

''Jeg vil så gjerne bli røykfri, men er livredd for å legge på meg.Derofr har jeg bare holdt meg til tanken...''

Tipper at evt vektoppgang blir blir minimal og håndterlig, i motsetning til KOLS, kreft og fandens oldemor.

Lykke til :-)

Gjest røyking er ut!

Jeg tror nok mye handler om at mange tar cravingen etter en røyk som sult og spiser noe i stedet. Får man sånne cravinger, så kan det være lurt å legge en liten slagplan. Hva med å ha noen stykker med forskjellige grønnsaker liggende ferdig oppskåret i kjøleskapt? Skrelle noen gulrøtter, kålrabi, stangseleri eller hva man liker, legge det i en bolle vann i kjøler'n. Da har man noe i hendene, og noe som fyller opp i magen med masse fiber og andre sunne stoffer :)

På den annen side. OM man legger på seg noen kilo ved å kutte røyken, er nok de kiloene langt mindre skadelig enn røykingen!

Selv gikk jeg ikke opp nevneverdig da jeg slutta, men vi er så forskjellige der.

Joda, kjøleskapet her er fullt av både frukt og grønnsaker,så det skal jeg hive i meg når suget blir for ille. Siste røyken er tatt, og jeg har i lang tid nå vært kjempemotivert :)) Er allerede røykfri på jobben (8-16), så satser på at det skal gå bra de timene hjemme også.

Har nicotinell liggende fra tidligere,misslykket røykeslutt, så skal bruke disse om det blir FOR ille.

YEEY!! :)

Gjest røyking er ut!

De fleste går litt opp i vekt når de slutter å røyke.

Viktigste grunnen er vel rett og slett at man erstatter røyken med noe annet.

I tillegg kan det være fristende å forsyne seg med annen eller tredje porsjon til middag; man har jo ikke røyken å se frem til når man er ferdig.

Jeg sluttet å røyke for 15 år siden og også jeg la på meg noen kilo. Jeg røyket ikke veldig mye, var en typisk fest- og fritidsrøyker, men i perioder kunne det bli mye. Forstod godt at jeg gikk opp, følge meg generelt noe mer sulten, og mer sugen på noe godt en periode.

Uansett var røykeslutten verd det, og disse ekstra kiloene forsvant igjen.

Er allerede røykfri på jobben, og der har jeg ikke merket at jeg trenger noe annet å erstatte røyken med. :) Spiser vanlig brødskive og frukt som vi får der, tyggis og fisherman. Men er spent på kveldene hjemme da. DET som blir den store prøvelsen. Får heller bare dra nedover å trene _hver kveld_ i stedet en periode. :P hehe.

Og bare jeg ikke legger på meg, eller blir skikkelig dritt sur. Kanskje jeg skal ha en snus i bakhånda? Hmm..

Annonse

Gjest røyking er ut!

''Hvor vanlig er det å legge på seg ved røykeslutt? Og i såfall hvorfor? Har det med at vi erstatter røyken med mat eller er det noe annet som skjer i kroppen? La du på deg, og hvor mye og hvorfor?''

Slutter meg til de særdeles gode svarene du har fått fra Nerda og Elextra.

Er sjøl i en røykesluttfase og merker at behovet for å erstatte sigarettene med noe annet er der i høy grad, særlig når jeg skal ta en "velfortjent" pause. Tror kunsten ligger i å velge noe sunt å knaske på som Nerda beskriver, evt pastiller og tyggegummi.

''Jeg vil så gjerne bli røykfri, men er livredd for å legge på meg.Derofr har jeg bare holdt meg til tanken...''

Tipper at evt vektoppgang blir blir minimal og håndterlig, i motsetning til KOLS, kreft og fandens oldemor.

Lykke til :-)

Det er sant. Heller et par kilo enn kols. Bare det ikke blir altfor mange kiloer!! :) Får bare trene enda mer i såfall.

Gjennomsnittlig vektøkning er 2-3 kilo, altså ikke så mye som en klesstørrelse, engang.

http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/r_ykeslutt/vektokning/r_ykeslutt_og_vekt_kning_463384

Noen går såklart opp mye, men da er det snakk om at de erstatter røyken med godteri og snacks. Det går det an å unngå.

En genial løsning er å trappe opp fysisk aktivitet ved røykeslutt. Da får du både noe annet å gjøre, som avleder oppmerksomheten, samt at du raskere merker fordelene med å være røykfri - formen blir så utrolig mye bedre. Og faren for å legge på seg mye minimeres. Bingo!

Lykke til.

Gjest røyking er ut!

Gjennomsnittlig vektøkning er 2-3 kilo, altså ikke så mye som en klesstørrelse, engang.

http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/r_ykeslutt/vektokning/r_ykeslutt_og_vekt_kning_463384

Noen går såklart opp mye, men da er det snakk om at de erstatter røyken med godteri og snacks. Det går det an å unngå.

En genial løsning er å trappe opp fysisk aktivitet ved røykeslutt. Da får du både noe annet å gjøre, som avleder oppmerksomheten, samt at du raskere merker fordelene med å være røykfri - formen blir så utrolig mye bedre. Og faren for å legge på seg mye minimeres. Bingo!

Lykke til.

Nettopp! :) Blir å trappe opp treningen nå ja! :)

Gjest Elextra

Er allerede røykfri på jobben, og der har jeg ikke merket at jeg trenger noe annet å erstatte røyken med. :) Spiser vanlig brødskive og frukt som vi får der, tyggis og fisherman. Men er spent på kveldene hjemme da. DET som blir den store prøvelsen. Får heller bare dra nedover å trene _hver kveld_ i stedet en periode. :P hehe.

Og bare jeg ikke legger på meg, eller blir skikkelig dritt sur. Kanskje jeg skal ha en snus i bakhånda? Hmm..

Nei, ikke venn deg til å erstatte sigaretten med snus, den fella er det mange som har gått i... Og så lenge du tilfører kroppen nikotin vil suget holdes vedlike.

Må innrømme at jeg hadde nikotintyggis i bakhånd til de verste sugene! :o) Men tok det ikke ofte, da.

Gjest røyking er ut!

Nei, ikke venn deg til å erstatte sigaretten med snus, den fella er det mange som har gått i... Og så lenge du tilfører kroppen nikotin vil suget holdes vedlike.

Må innrømme at jeg hadde nikotintyggis i bakhånd til de verste sugene! :o) Men tok det ikke ofte, da.

Tyggisen skal jeg bruke. Men det er snakk om å ta det når suget er på det værste ja. På jobb kan det gå 2-3 timer mellom en tyggis.Ellers går det endel på vann når det blir som værst. Så skal fortsette med det og se hvordan det går å evt ikke bruke verken tyggis eller noe annet etter noen dager. :)

Gjest røyking er ut!

Dette klarer du! Jeg sluttet for noen år siden, er veldig, veldig lettet. Og trener mye mer (og lettere) enn da jeg var røyker. Nytt liv. :)

Nåja, det kan jeg tenke meg. Merket forskjell på treningen bare av å kutte røyken på jobb,jeg.Så ja, dette skal jeg klare. :) You bet!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...