Gå til innhold

Gratulasjoner til død person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg har på vennelista på facebook døde for noen måneder siden. Ser nå på siden hennes at mange har skrevet fødselsdagsgratulasjoner - hun ville hatt bursdag i sommer hvis hun hadde fått leve.

En ting er å skrive at man tenker på vedkommende eller noe sånt, men å gratulere blir feil i mitt hode. Hva synes andre om dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig merkerlig at profilen ikke er slette? Er det ingen som har informert facebook om han hun er dø?

Gjest Snefrida
Skrevet

Veldig merkerlig at profilen ikke er slette? Er det ingen som har informert facebook om han hun er dø?

Er det ikke hyggelig å ha en minneside da? Jeg hadde ikke ønsket at en venninnes side skulle slettes.

Skrevet

''Ei jeg har på vennelista på facebook døde for noen måneder siden. Ser nå på siden hennes at mange har skrevet fødselsdagsgratulasjoner - hun ville hatt bursdag i sommer hvis hun hadde fått leve.

En ting er å skrive at man tenker på vedkommende eller noe sånt, men å gratulere blir feil i mitt hode. Hva synes andre om dette?''

Er ikke på Facebook, så ta svaret mitt med en klype salt.

Kan det hende at FB-vennene som gratulerte ikke visste at ho var død?

Hvorfor har ingen pårørende sletta profilen hennes?

Ellers er jeg enig med deg; man gratulerer ikke en død person med dagen, snarere tvert imot. Minnehilsener hadde vel vært meir på sin plass.

Svogeren min døde av kreft for få år siden. Husker at han i alle år (før han blei sjuk) sa følgende til faren min som uttalte at hans, altså min fars, bursdag ikke var noe å feire: "Joda, det er det- tenk på alternativet!"

Gjest Snefrida
Skrevet

Synes det er helt greit jeg, det blir jo som en minnevegg. Og folk uttrykker sorg og følelser på ulike måter.. Skjønner ikke at det går an å reagere på slikt..

Annonse

Skrevet

Er det ikke hyggelig å ha en minneside da? Jeg hadde ikke ønsket at en venninnes side skulle slettes.

Det er veldig vanlig at dersom en person er dø så slettes facebook profilen. En ting er hva du som venninne synes, men en annen ting er hva de nærmeste pårørende synes. Noen synes sikkert det er greit at den er der.

Skrevet

Jeg har to døde facebookvenner og profilen ligger der og er gjort om til minneside.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Veldig merkerlig at profilen ikke er slette?''

Hvis fyrlykt tenker på den samme som meg, vet jeg at de nærmeste ønsker å bruke den som en minneside. Det er forståelig. Jeg slettet meg fra vennelista, da jeg følte meg litt som en kikker.

Skrevet

''Veldig merkerlig at profilen ikke er slette?''

Hvis fyrlykt tenker på den samme som meg, vet jeg at de nærmeste ønsker å bruke den som en minneside. Det er forståelig. Jeg slettet meg fra vennelista, da jeg følte meg litt som en kikker.

Jeg er ikke på FB, men kan ikke se noe galt i å ha en nettside som en minneside. Men jeg synes det da bør fremgå av siden at vedkommende er død.

Skrevet

Det er grunn til å reagere på det. Du gratulerer en person f.eks. med at han ble 22 år gammel. Denne personen ble åpenbart ikke så gammel som hun ville ha blitt, ergo er det i overkant morbid å gratulere.

Skrevet

Synes det er helt greit jeg, det blir jo som en minnevegg. Og folk uttrykker sorg og følelser på ulike måter.. Skjønner ikke at det går an å reagere på slikt..

Det er forskjell på en side som tydelig brukes som en minneside over en avdød person, og en side der det ser ut på alle hilsningene som om personen fortsatt er i live.

Det blir som forskjellen på følgende to hilsninger:

"Tenker på deg på denne dagen og hvor trist det er at du ikke lenger er blant oss."

og

"Grattis med dagen! Hipp hipp hurra for deg!"

Gjest Snefrida
Skrevet

Det er forskjell på en side som tydelig brukes som en minneside over en avdød person, og en side der det ser ut på alle hilsningene som om personen fortsatt er i live.

"Tenker på deg på denne dagen og hvor trist det er at du ikke lenger er blant oss."

og

''og en side der det ser ut på alle hilsningene som om personen fortsatt er i live.''

Om slikt skrives av folk som er klar over at hun er død så er det vel deres måte å hedre hennes minne på. Ser fremdeles ikke at dette kan være spesielt negativt.

Annonse

Gjest Snefrida
Skrevet

og

...hvorvidt det faktisk står hipp hipp hurra for deg, har verken du eller jeg grunn til å påstå. En gratulasjon kan formuleres annerledes enn akkurat slik.

Skrevet

''og en side der det ser ut på alle hilsningene som om personen fortsatt er i live.''

Om slikt skrives av folk som er klar over at hun er død så er det vel deres måte å hedre hennes minne på. Ser fremdeles ikke at dette kan være spesielt negativt.

OK, da har vi forskjellig mening om akkurat det :-)

Skrevet

...hvorvidt det faktisk står hipp hipp hurra for deg, har verken du eller jeg grunn til å påstå. En gratulasjon kan formuleres annerledes enn akkurat slik.

Jeg påstår ingen ting - det var bare et eksempel. Jeg kjenner ikke til det som fyrlykt skriver om, men snakker generelt.

Gjest Snefrida
Skrevet

Jeg påstår ingen ting - det var bare et eksempel. Jeg kjenner ikke til det som fyrlykt skriver om, men snakker generelt.

Skjønner det, men ser det som usannsyling at folk drar det så langt, så eksempelet ble kanskje litt vel på spissen - for at jeg skulle evne å forstå? ;-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg er ikke på FB, men kan ikke se noe galt i å ha en nettside som en minneside. Men jeg synes det da bør fremgå av siden at vedkommende er død.

Jeg vet ikke om du fikk med deg historien jeg skrev for en tid tilbake, men jeg kom inn på vennelisten etter hennes død og fikk jo sjokk da jeg begynte å lese nedover siden.

Vi hadde ingen kontakt de siste årene bortsett fra at vi snakket om å treffes. Derfor fikk jeg heller ingen beskjed før jeg leste siden.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Det er grunn til å reagere på det. Du gratulerer en person f.eks. med at han ble 22 år gammel. Denne personen ble åpenbart ikke så gammel som hun ville ha blitt, ergo er det i overkant morbid å gratulere.

Jeg synes folk får sørge som de vil. For meg blir det unaturlig, men for andre naturlig. Synes virkelig ikke det er noe å henge seg opp i.

Skrevet

Ja da bør du i hvert fall fremgå at vedkommende er dø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...