Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Vi har hatt en mistanke lenge, men endelig ble det uttalt: 4. klassingen hater engelsk, har gitt opp engelsk og nekter å jobbe med engelsk. Vi har prøvd å lirke, snakke alvorlig om viktigheten av å kunne engelsk, vi har prøvd å gjøre det morsomt, vi har snakket engelsk rundt middagsbordet osv. for å vise at det er mulig å lære språket (hun mener nemlig at det er helt umulig å lære, det er for vanskelig). Hun sleit lenge med å løse lesekoden i norsk også, det kan virke som om hun ikke ser ordbilder slik de fleste gjør, men lesingen er nå på et veldig bra nivå og hun er ivrig leser helt frivillig (bøker, men mest tegneserier). Men den engelsken, den MÅ vi gjøre noe med. Dere med pedagogisk eller praktisk erfaring som bakgrunn, har dere noen tips? Vi har "Lek og lær"-spill med engelsk, men hun nekter. Nekter å svare hvis vi snakker engelsk til henne. Hører godt at hun sliter veldig med uttalen, selv på slike ting som "My name is" osv. Stakkarn har nok ikke noe språkøre, men hun MÅ jo lære dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Langhelg i London? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Langhelg i London? Ja, vi voksne har snakket om det, om vi skal lage en slik gulrot på vårparten - men jeg er usikker på om det vil gjøre susen dersom hun ikke har måloppnåelse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hmm. Kanskje 1 time hjemmeundervisning hver helg? Med belønning til våren om noe hun virkelig ønsker seg? http://www.skole.no/fag/engelsk.php 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Hmm. Kanskje 1 time hjemmeundervisning hver helg? Med belønning til våren om noe hun virkelig ønsker seg? http://www.skole.no/fag/engelsk.php Hm, er ikke helt sikker på om det er noen god idè å bruke helgene slik, men linken din var veldig god - tusen takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Ja, vi voksne har snakket om det, om vi skal lage en slik gulrot på vårparten - men jeg er usikker på om det vil gjøre susen dersom hun ikke har måloppnåelse? Min erfaring er at utenlandsreiser i seg selv er veldig motiverende for å lære seg engelsk. Ikke nødvendigvis som premiering, men fordi man opplever behovet for å kunne kommunisere på et annet språk enn norsk. Mine unger har også lært mye engelsk ved å spille dataspill på engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Min erfaring er at utenlandsreiser i seg selv er veldig motiverende for å lære seg engelsk. Ikke nødvendigvis som premiering, men fordi man opplever behovet for å kunne kommunisere på et annet språk enn norsk. Mine unger har også lært mye engelsk ved å spille dataspill på engelsk. Du har kanskje rett, men jeg er ikke sikker på om behovet for å kunne engelsk er så stort i den alderen; i et annet land vil hun jo ikke være mange meterne unna oss noen gang, men på en annen side - hun er nysgjerrig, og vil gjerne vite hva det snakkes om, så det _kan_ jo være motiverende. Dataspill er hun ikke så veldig interessert i, hvilket vi til nå har oppfattet som en positiv ting forsåvidt. Har kjøpt inn spill av typen "Lek og lær", men de fenger ikke og nå har hun jo satt foten helt ned i forhold til engelsk. :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Har hun noen favoritt-TVserie, popgruppe eller noe sånt, som har mange kule fansider på engelsk på nettet, så forsøk den veien. Eller finn noen andre dillesider for jenter. Finnes det "brevvenn-klubber" på e-post der man kan skrive med en jente på samme alder på den andre siden av kloden, f.eks. i Australia? Da jeg var på hennes alder hadde jeg brevvenner jeg skrev på engelsk med, men den gangen var verden litt større. Det finnes også massevis av bokserier på engelsk med enkelt språk, som passer for jenter. De har banalt innhold på linje med det som ligger i sånne bokpakker fra jenteklubber, det er liksom ukebladromaner for småjenter. Sånt koster en bagatell fra nettbokhandler. Men hun må kunne litt mer enn nesten ingenting for å ha glede av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Har hun noen favoritt-TVserie, popgruppe eller noe sånt, som har mange kule fansider på engelsk på nettet, så forsøk den veien. Eller finn noen andre dillesider for jenter. Finnes det "brevvenn-klubber" på e-post der man kan skrive med en jente på samme alder på den andre siden av kloden, f.eks. i Australia? Da jeg var på hennes alder hadde jeg brevvenner jeg skrev på engelsk med, men den gangen var verden litt større. Det finnes også massevis av bokserier på engelsk med enkelt språk, som passer for jenter. De har banalt innhold på linje med det som ligger i sånne bokpakker fra jenteklubber, det er liksom ukebladromaner for småjenter. Sånt koster en bagatell fra nettbokhandler. Men hun må kunne litt mer enn nesten ingenting for å ha glede av dem. Ja, hun har absolutt interesse for "jentedillegreier", men hun er ikke nok interessert til at hun går løs på engelske sider uansett. Det er det å få henne til å lære engelsk vi sliter med... Hvordan få henne til å forstå at det er viktig, at det må jobbes med ting som ikke er helt enkelt og ikke er så gøy, rett og slett hvordan motivere og hjelpe henne til å lære dette viktige språket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Du har kanskje rett, men jeg er ikke sikker på om behovet for å kunne engelsk er så stort i den alderen; i et annet land vil hun jo ikke være mange meterne unna oss noen gang, men på en annen side - hun er nysgjerrig, og vil gjerne vite hva det snakkes om, så det _kan_ jo være motiverende. Dataspill er hun ikke så veldig interessert i, hvilket vi til nå har oppfattet som en positiv ting forsåvidt. Har kjøpt inn spill av typen "Lek og lær", men de fenger ikke og nå har hun jo satt foten helt ned i forhold til engelsk. :-( Mine to, som nå går i 5. og 7., har i hvertfall blitt tydelig motivert til å lære fremmedspråk av å være i utlandet. De klarer seg jo selvfølgelig uten å snakke noe selv ettersom vi kan snakke for dem, men ser jo at det er nødvendig å ihvertfall beherske engelsk for å klare seg greit. De blir også veldig fornøyde med seg selv når de kan kommunisere litt selv, f.eks. hvis de vil kjøpe en is eller en souvenir eller bestille sin egen mat på restaurant. Jeg vil nok anbefale å prøve andre spill enn lek og lær når hun først har fått engelskundervisning i vrangstrupen. Særlig min eldste har lært mye engelsk av å spille dataspill av typen online rollespill hvor man trenger å lese hint for å komme seg videre og også å kommunisere med andre spillere. Du kan jo f.eks. ta en titt på www.clubpenguin.com. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 På mange filmer (DVD) kan du velge å sette på norsk eller engelsk tale. Kanskje dette kan være et alternativ? Da vet ho jo innholdet dersom ho har sett det på norsk noen ganger. Og de fleste barn elsker jo å se filmer. Det kan jo hende at ho ikke helt forstår at dere prøver å lure inn litt kunnskap på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 På mange filmer (DVD) kan du velge å sette på norsk eller engelsk tale. Kanskje dette kan være et alternativ? Da vet ho jo innholdet dersom ho har sett det på norsk noen ganger. Og de fleste barn elsker jo å se filmer. Det kan jo hende at ho ikke helt forstår at dere prøver å lure inn litt kunnskap på denne måten. Men vil hun lære mer engelsk av det? Når hun allerede vet innholdet, mener jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Mine to, som nå går i 5. og 7., har i hvertfall blitt tydelig motivert til å lære fremmedspråk av å være i utlandet. De klarer seg jo selvfølgelig uten å snakke noe selv ettersom vi kan snakke for dem, men ser jo at det er nødvendig å ihvertfall beherske engelsk for å klare seg greit. De blir også veldig fornøyde med seg selv når de kan kommunisere litt selv, f.eks. hvis de vil kjøpe en is eller en souvenir eller bestille sin egen mat på restaurant. Jeg vil nok anbefale å prøve andre spill enn lek og lær når hun først har fått engelskundervisning i vrangstrupen. Særlig min eldste har lært mye engelsk av å spille dataspill av typen online rollespill hvor man trenger å lese hint for å komme seg videre og også å kommunisere med andre spillere. Du kan jo f.eks. ta en titt på www.clubpenguin.com. Ser den, ja, det kan være noe i det med mestringsglede når man fikser sjøl. Vi tar turforslaget opp til ny vurdering i helga, tenker jeg. Takk for link til spillested, vi tester det i kveld. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Men vil hun lære mer engelsk av det? Når hun allerede vet innholdet, mener jeg? Da lærer ho å høre engelsk, og vil sikkert plukke opp både ord og uttale. Det å høre engelsk er utrolig viktig for å lære det. Jeg vet ikke om du merker det dersom du ser film og de tester denne feil? Det oppdager jeg med en gang. (Og det gjør jammen snuppa nå også.) Vi gjorde dette i en periode her. Vi har også reist mye. Gjerne 3-5 uker med utenlandsturer hvert år. Så nå snakker snuppa (som går i 6. klasse) meget bra engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Da lærer ho å høre engelsk, og vil sikkert plukke opp både ord og uttale. Det å høre engelsk er utrolig viktig for å lære det. Jeg vet ikke om du merker det dersom du ser film og de tester denne feil? Det oppdager jeg med en gang. (Og det gjør jammen snuppa nå også.) Vi gjorde dette i en periode her. Vi har også reist mye. Gjerne 3-5 uker med utenlandsturer hvert år. Så nå snakker snuppa (som går i 6. klasse) meget bra engelsk. Dersom de TEKSTER denne feil mente jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Da lærer ho å høre engelsk, og vil sikkert plukke opp både ord og uttale. Det å høre engelsk er utrolig viktig for å lære det. Jeg vet ikke om du merker det dersom du ser film og de tester denne feil? Det oppdager jeg med en gang. (Og det gjør jammen snuppa nå også.) Vi gjorde dette i en periode her. Vi har også reist mye. Gjerne 3-5 uker med utenlandsturer hvert år. Så nå snakker snuppa (som går i 6. klasse) meget bra engelsk. Oj, 3-5 uker med utenlandsturer (og da til land hvor man må snakke engelsk, altså ikke Sverige/Danmark) har vi definitivt ikke anledning til, så jeg håper ikke det er det som må til... Det kan godt hende du har rett i det med film, vi skal teste ut dette; jeg er ikke sikker på om hun da vil lukke ute lyden og bare konsentrere seg om det som skjer i filmen. Takk for tips. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Dersom de TEKSTER denne feil mente jeg.... He-he, skjønte det, ja, fort gjort å "hive bokstavene rundt". :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest språket Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Oj, 3-5 uker med utenlandsturer (og da til land hvor man må snakke engelsk, altså ikke Sverige/Danmark) har vi definitivt ikke anledning til, så jeg håper ikke det er det som må til... Det kan godt hende du har rett i det med film, vi skal teste ut dette; jeg er ikke sikker på om hun da vil lukke ute lyden og bare konsentrere seg om det som skjer i filmen. Takk for tips. :-) Hvor bor dere? I storbyene finnes det lyttesenter for barn med lytteproblemer. Men det er privat og koster en del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Hvor bor dere? I storbyene finnes det lyttesenter for barn med lytteproblemer. Men det er privat og koster en del. Googlet "lyttesenter", og kom hit: http://www.oslolyttesenter.no/ - men jeg ser at de er til for folk med lære- og konsentrasjonsvansker. 4. klassingen har ikke andre lærevansker (er f.eks. en rev i matte, samfunnsfag og RLE for nå nevne noe) ellers, det er engelsken som er problemet. Jeg relaterer det litt til hennes dårlig utviklede språkøre generelt, som jeg sa innledningsvis slet hun også med å knekke lesekoden (men norsk går så det griner nå). Tror du at det er verdt en telefon allikevel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest språket Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Googlet "lyttesenter", og kom hit: http://www.oslolyttesenter.no/ - men jeg ser at de er til for folk med lære- og konsentrasjonsvansker. 4. klassingen har ikke andre lærevansker (er f.eks. en rev i matte, samfunnsfag og RLE for nå nevne noe) ellers, det er engelsken som er problemet. Jeg relaterer det litt til hennes dårlig utviklede språkøre generelt, som jeg sa innledningsvis slet hun også med å knekke lesekoden (men norsk går så det griner nå). Tror du at det er verdt en telefon allikevel? Ja, jeg tror det kan være lurt å ta en telefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.