Gå til innhold

4. klassingen hater engelsk - hjelp!

Mammantil3

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Hvordan er undervisningsopplegget?

Er det av typen dryss en haug med gloser over ungene, rist litt og sats på at det faller på riktig plass? I så fall er det ikke rart hun blir frustrert.

Mange barn sliter i skolen i dag fordi god gammeldags mursteinslæring er erstattet med takrasmetoden.

Gamlemåten var å gi barna en begrenset og overkommelig mengde å lære. Når de mestret dette fikk de litt til som bygde på det de alt kunne. Veien ble dermed kort fra utfordring til mestring.

Et av mine barn kunne i fjerde klasse, nesten før de var i stand til å lage en setning på engelsk, ha 10-20 gloser i lekse, mest substantiver. Ting ble repitert stadig vekk, men fordi de alltid måtte gape over alt for mye, gikk ingen ting inn noen gang. Takrasmetoden. Mange av barna ble bare overveldede og frustrerte.

Her i huset er den beste engelsklæreren dataspill. Ikke de pedagogiske der ungene skjønner at her skal det læres engelsk. Men de spennende og komplett upedagogiske som ikke er på norsk.

Til å begynne med holdt vi på å bli gale av alt maset om å oversette. I stedet for å oversette alt sammen, tok vi det ord for ord. Det ordet betyr .... og det ordet betyr .... Og så bygde vi det møysommelig opp til setninger. Eller 'Hvilke ord er det du ikke forstår.'

Det irriterer ungene når vi gjør det slik, men etter som de vil videre i spillet, får vi oversette på våre premisser. Bit for bit blir det spørsmål om enkeltord fremfor hele smørja. Ungene har blitt resere i engelsk på den måten. Og det var faktisk ikke planlagt fra vår side. Det bare ble slik.

mvh

Jeg synes engelsboka til fjerde klasse er veldig fin. Enkelt og lett forståelig. Akkurat nå holder de på å lære seg klokka og jeg tenkte på det senest i går, hvor proff den boka er laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

33

• PieLill

17

• laban

5

• Speak

4

Mest aktive i denne tråden

Har du forsøkt å snakke med læreren hennes om disse tingene?

Liker hun å se film? La henne se noe som er på engelsk uten den norske dubbingen. Etter hvert også uten norsk teksting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes engelsboka til fjerde klasse er veldig fin. Enkelt og lett forståelig. Akkurat nå holder de på å lære seg klokka og jeg tenkte på det senest i går, hvor proff den boka er laget.

Herlig.

;-)

Vår skole har heldigvis byttet læreverk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da er det nesten litt bra at hun må slite for noe også. Tenk om hun ikke møtte faglig motgang før videregående eller ennå senere. Hun kunne fort bukke under på det.''

Jepp, det vet vi - for jeg er et godt bevis på akkurat det der... Gjorde ikke ei lekse som ikke var innlevering, trengte det ikke - fikk beste karakter stort sett bestandig på prøver allikevel. Fulgte godt med i timen. Og jeg hadde ikke arbeidsrutiner til å takle det å måtte jobbe med noe, så da gikk det litt i svart på vgs. Dessverre.

Vi er obs på dette, og prøver å jobbe med det - men det er ikke bare enkelt.

Høres ut som jenta har et utmerket utgangspunkt i valg av foreldre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp det hun sa i dag tidlig, da vi hadde en liten prat om at det var veldig praktisk å kunne språk når man skal ut og reise. Hun kunne vel holde seg i Norge, Sverige og Danmark, hun, for der trengte hun ikke engelsk! (Også skal hun bli lærer, sier hun, for da skal hun undervise i fag man ikke trenger engelsk i.) :-)

Jeg prøvde å motivere datteren min til matteinnsats i sin tid.

F.eks. prosentregning - kjekt å vite hvilken bukse som er billigst når den ene har en prislapp og den andre er nedsatt 20%. Tenkte jeg.

"Mamma - da spør jeg bare i butikken hva den koster!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å snakke med læreren hennes om disse tingene?

Liker hun å se film? La henne se noe som er på engelsk uten den norske dubbingen. Etter hvert også uten norsk teksting.

Tok det opp i vår, ei god stund før skolen sluttet - men fikk ikke noen positiv respons. Ser det bare veldig tydelig nå siden uketesten ikke har hatt ett riktig svar enda, og det er veldig basic stuff de jobber med. :-(

Burde nok tatt det opp igjen, men nå venter vi til vi har vært hos Oslo Lyttesenter så har vi litt mer "kjøtt på beinet".

Ja, dette med film skal vi teste ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jenta har et utmerket utgangspunkt i valg av foreldre.

mvh

Nja, vet ikke det - men vi gjør så godt vi kan...

(Da ungene begynte på skolen, priste jeg meg lykkelig for mitt valg av far til dem; han er høyt utdannet akademiker, så jeg sa tydelig fra at lekser var hans gebet fra tidlig stadie. Nå har jeg heldigvis lært mer, og jeg vet at jeg som forelder ikke behøver å kunne faget - jeg må kunne å stille de riktige spørsmålene.)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det opp i vår, ei god stund før skolen sluttet - men fikk ikke noen positiv respons. Ser det bare veldig tydelig nå siden uketesten ikke har hatt ett riktig svar enda, og det er veldig basic stuff de jobber med. :-(

Burde nok tatt det opp igjen, men nå venter vi til vi har vært hos Oslo Lyttesenter så har vi litt mer "kjøtt på beinet".

Ja, dette med film skal vi teste ut. :-)

Høres ut som om hun har store huller i basiskunnskapen og trenger å få dette på plass. Snakk med læreren igjen, er mitt råd.

Og ja, det er verd å la henne se film. Men altså kun på engelsk. :) Jeg kjøpte et par sesonger med the Simpsons til Guttungen i fjor. Det har hjulpet noe, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. prosentregning - kjekt å vite hvilken bukse som er billigst når den ene har en prislapp og den andre er nedsatt 20%. Tenkte jeg.

He-he, de har løsninger, ja, og det er vel en styrke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den setningen stjeler jeg! :-)

Da ringer jeg til politiet!

;-)

Har hun forresten en DSi. Her er det mange spennende spill som ikke finnes på norks med diverse samtaler, spørsmål, veiledning på engelsk. DSi har den fordelen at hun kan komme til deg i stedet for at du må gå til PC-en.

En fordel med slike selvvalgte spill er at det ikke er dere som har bedt henne om lære seg noe...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om hun har store huller i basiskunnskapen og trenger å få dette på plass. Snakk med læreren igjen, er mitt råd.

Og ja, det er verd å la henne se film. Men altså kun på engelsk. :) Jeg kjøpte et par sesonger med the Simpsons til Guttungen i fjor. Det har hjulpet noe, synes jeg. :)

Ja, hull er nok veldig riktig. Hun er ikke dum, den jenta, så hun har nok klart å manipulere læreren fra i fjor litt. Ny lærer i år, men han har vært så mye borte at det ikke har vært mulig å få han i tale (jeg har prøvd noen ganger). Men jeg gir meg selvfølgelig ikke, tenkte bare at det kunne være kjekt å ha med resulatet fra Lyttesenteret når jeg tar den samtalen (fikk time rimelig kjapt).

Også tester vi ut filmvarianten i kveld allerede. :-) På engelsk, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer jeg til politiet!

;-)

Har hun forresten en DSi. Her er det mange spennende spill som ikke finnes på norks med diverse samtaler, spørsmål, veiledning på engelsk. DSi har den fordelen at hun kan komme til deg i stedet for at du må gå til PC-en.

En fordel med slike selvvalgte spill er at det ikke er dere som har bedt henne om lære seg noe...

mvh

Ja, hun har spill på den dingsen, men med hennes hukommelse holder det at jeg oversatte ting i fjor... Nye spill er selvfølgelig en mulighet. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har spill på den dingsen, men med hennes hukommelse holder det at jeg oversatte ting i fjor... Nye spill er selvfølgelig en mulighet. Hm.

Hva med å oversette enkeltord. Eller la henne forsøke litt selv før du oversetter. "Skal vi se,.. det ordet sto i forrige tekst, husker du det? Hvilket ord er det du ikke forstår?" Man kan også få akutte anfall av engelsk ordgelemmeri.

Eller ha litt du må gjøre før du kan hjelpe henne. "Et øyeblikk..." Et langt øyeblikk.

Her i huset er mors sendrektighet og omstendelighet en stor inspirasjon til utvikligen av barnas selvstendighet. Den kjappeste veien går gjennom egen hjerne, ikke mammas.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

;-)

mvh

Hun skrev "Det må de finne ut selv, når de har vært så dumme!" på en matteprøve i sin tid. Det var en sånn typisk oppgave der Mia, Stine og Lone har vært på kafé, spist og drukket helt forskjellig uten å be om å få det notert separat, og så får en fellesregning som skal fordeles på hver enkelt...

Men jeg ga meg ikke på den prosentregningen. Da de skulle ha prøve med det temaet, laget jeg en oppgave der man fikk valget mellom å kjøpe sykkel et sted der alt var nedsatt en viss prosent, eller benytte seg av et tilbud der en spesiell sykkel var nedsatt akkurat idag. Altså før 3000 - nå 2490 i forhold til en sykkel til ordinært 2700 i en butikk der alt er nedsatt 10% på lørdager.

Den løste vi sammen og skrev fint opp, og hun studerte det iherdig før prøven.

Jeg fikk full klaff, de fikk en oppgave av akkurat den typen. Det var en guttunge som skulle kjøpe radio. Tallene var selvsagt ikke de samme, men opplegget ellers var helt likt.

I svarsetningen hennes sto det "Det lønner seg å kjøpe _sykkelen_ som koster......"

Men ellers var det riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev "Det må de finne ut selv, når de har vært så dumme!" på en matteprøve i sin tid. Det var en sånn typisk oppgave der Mia, Stine og Lone har vært på kafé, spist og drukket helt forskjellig uten å be om å få det notert separat, og så får en fellesregning som skal fordeles på hver enkelt...

Men jeg ga meg ikke på den prosentregningen. Da de skulle ha prøve med det temaet, laget jeg en oppgave der man fikk valget mellom å kjøpe sykkel et sted der alt var nedsatt en viss prosent, eller benytte seg av et tilbud der en spesiell sykkel var nedsatt akkurat idag. Altså før 3000 - nå 2490 i forhold til en sykkel til ordinært 2700 i en butikk der alt er nedsatt 10% på lørdager.

Den løste vi sammen og skrev fint opp, og hun studerte det iherdig før prøven.

Jeg fikk full klaff, de fikk en oppgave av akkurat den typen. Det var en guttunge som skulle kjøpe radio. Tallene var selvsagt ikke de samme, men opplegget ellers var helt likt.

I svarsetningen hennes sto det "Det lønner seg å kjøpe _sykkelen_ som koster......"

Men ellers var det riktig :-)

;-)

Bra jobba.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å oversette enkeltord. Eller la henne forsøke litt selv før du oversetter. "Skal vi se,.. det ordet sto i forrige tekst, husker du det? Hvilket ord er det du ikke forstår?" Man kan også få akutte anfall av engelsk ordgelemmeri.

Eller ha litt du må gjøre før du kan hjelpe henne. "Et øyeblikk..." Et langt øyeblikk.

Her i huset er mors sendrektighet og omstendelighet en stor inspirasjon til utvikligen av barnas selvstendighet. Den kjappeste veien går gjennom egen hjerne, ikke mammas.

;-)

mvh

Den sendrektige tar jeg med meg, akkurat DET skal jeg greie å gjennomføre - med glans! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sendrektige tar jeg med meg, akkurat DET skal jeg greie å gjennomføre - med glans! :-)

Det er ikke noe jeg har måttet kjempe for å tilegne meg...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...