Gå til innhold

4. klassingen hater engelsk - hjelp!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mammantil3

    33

  • PieLill

    17

  • laban

    5

  • Speak

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er noe herk, men den nyblitte femteklassingen her i huset har dilla på moviestarplanet. Hun henger også en del på den amerikanske/internasjonale delen og er således avhengig av engelsk for å kommunisere med de andre spillerne.

Noe særlig politisk korrekt er det neppe, jeg synes det er rimelig hjernedød underholdning, men det har fenget jentene her iallefall - nok til at de har begynt å spørre veldig mye om engelske ord og setninger.

http://www.moviestarplanet.com/

Du har kanskje rett, men jeg er ikke sikker på om behovet for å kunne engelsk er så stort i den alderen; i et annet land vil hun jo ikke være mange meterne unna oss noen gang, men på en annen side - hun er nysgjerrig, og vil gjerne vite hva det snakkes om, så det _kan_ jo være motiverende.

Dataspill er hun ikke så veldig interessert i, hvilket vi til nå har oppfattet som en positiv ting forsåvidt. Har kjøpt inn spill av typen "Lek og lær", men de fenger ikke og nå har hun jo satt foten helt ned i forhold til engelsk. :-(

Vesla gikk i fjerde da vi reiste til USA

Vi nektet rett og slett å snakke for henne, og etterhvert tok hun opp tråden selv. Innen vi dro hjem hadde hun både handlet i butikk, bestilt mat, blitt kjent med og lekt med barn fra forskjellige land og snakket hull i hodet på en del voksne.

Hun var riktignok litt frustrert i starten, men det gikk seg til.

Hun skrev "Det må de finne ut selv, når de har vært så dumme!" på en matteprøve i sin tid. Det var en sånn typisk oppgave der Mia, Stine og Lone har vært på kafé, spist og drukket helt forskjellig uten å be om å få det notert separat, og så får en fellesregning som skal fordeles på hver enkelt...

Men jeg ga meg ikke på den prosentregningen. Da de skulle ha prøve med det temaet, laget jeg en oppgave der man fikk valget mellom å kjøpe sykkel et sted der alt var nedsatt en viss prosent, eller benytte seg av et tilbud der en spesiell sykkel var nedsatt akkurat idag. Altså før 3000 - nå 2490 i forhold til en sykkel til ordinært 2700 i en butikk der alt er nedsatt 10% på lørdager.

Den løste vi sammen og skrev fint opp, og hun studerte det iherdig før prøven.

Jeg fikk full klaff, de fikk en oppgave av akkurat den typen. Det var en guttunge som skulle kjøpe radio. Tallene var selvsagt ikke de samme, men opplegget ellers var helt likt.

I svarsetningen hennes sto det "Det lønner seg å kjøpe _sykkelen_ som koster......"

Men ellers var det riktig :-)

''Hun skrev "Det må de finne ut selv, når de har vært så dumme!" på en matteprøve i sin tid''

Hahaha!

Jeg synes det er noe herk, men den nyblitte femteklassingen her i huset har dilla på moviestarplanet. Hun henger også en del på den amerikanske/internasjonale delen og er således avhengig av engelsk for å kommunisere med de andre spillerne.

Noe særlig politisk korrekt er det neppe, jeg synes det er rimelig hjernedød underholdning, men det har fenget jentene her iallefall - nok til at de har begynt å spørre veldig mye om engelske ord og setninger.

http://www.moviestarplanet.com/

Bare la dem holde på, det er akkurat sånt som gjør at de snapper opp mye engelsk.

De finner selv ut hvor dumt det er når de blir litt eldre.

Gjest forslag her

Motivasjonen for å lære engelsk her er at vi har tatt noen turer til andre land hvor engelsk må praktiseres. Ser at dere ikke foretrekker slike ferier, men jeg kan love deg at det er den største motivasjonen som finnes. Unger synes det er gøy med feriereiser og særlig spennende blir det når barna blir større og drar andre steder enn norge og våre naboland. Da vil barna skjønne at det er viktig å kunne engelsk for å gjøre dette og forstå hverandre her i verden. De vil jo svært gjerne vite hva voksne prater om når man er på ferie. De har lange ører vet du.

Du får mange fine forslag her i tråden med film og pc bruk. Men dere kan også bestemme dere for at dere tar en hel helg sammen hjemme med kun å snakke engelsk dere voksne. Om barnet hører etter eller ei vet man ikke på forhånd. Samtidig så er det dette med nysgjerrighet og det å skjønne en samtale. Og ikke minst i godtebutikken til lørdagskvelden. Da må barnet være med å fortelle om hva det vil ha for at dere skal handle dette. Og du kan være sikker på at sjokolade på engelsk og jeg vil ha setninger er noe barnet allerede kan og ville brukt ovenfor dere. Dermed er dere i gang vet du..

Annonse

Motivasjonen for å lære engelsk her er at vi har tatt noen turer til andre land hvor engelsk må praktiseres. Ser at dere ikke foretrekker slike ferier, men jeg kan love deg at det er den største motivasjonen som finnes. Unger synes det er gøy med feriereiser og særlig spennende blir det når barna blir større og drar andre steder enn norge og våre naboland. Da vil barna skjønne at det er viktig å kunne engelsk for å gjøre dette og forstå hverandre her i verden. De vil jo svært gjerne vite hva voksne prater om når man er på ferie. De har lange ører vet du.

Du får mange fine forslag her i tråden med film og pc bruk. Men dere kan også bestemme dere for at dere tar en hel helg sammen hjemme med kun å snakke engelsk dere voksne. Om barnet hører etter eller ei vet man ikke på forhånd. Samtidig så er det dette med nysgjerrighet og det å skjønne en samtale. Og ikke minst i godtebutikken til lørdagskvelden. Da må barnet være med å fortelle om hva det vil ha for at dere skal handle dette. Og du kan være sikker på at sjokolade på engelsk og jeg vil ha setninger er noe barnet allerede kan og ville brukt ovenfor dere. Dermed er dere i gang vet du..

Hadde du virkelig fått barna dine til det - bli med i butikken og fortelle deg på engelsk hva de vil ha som lørdagsgodt?

* imponert *

Motivasjonen for å lære engelsk her er at vi har tatt noen turer til andre land hvor engelsk må praktiseres. Ser at dere ikke foretrekker slike ferier, men jeg kan love deg at det er den største motivasjonen som finnes. Unger synes det er gøy med feriereiser og særlig spennende blir det når barna blir større og drar andre steder enn norge og våre naboland. Da vil barna skjønne at det er viktig å kunne engelsk for å gjøre dette og forstå hverandre her i verden. De vil jo svært gjerne vite hva voksne prater om når man er på ferie. De har lange ører vet du.

Du får mange fine forslag her i tråden med film og pc bruk. Men dere kan også bestemme dere for at dere tar en hel helg sammen hjemme med kun å snakke engelsk dere voksne. Om barnet hører etter eller ei vet man ikke på forhånd. Samtidig så er det dette med nysgjerrighet og det å skjønne en samtale. Og ikke minst i godtebutikken til lørdagskvelden. Da må barnet være med å fortelle om hva det vil ha for at dere skal handle dette. Og du kan være sikker på at sjokolade på engelsk og jeg vil ha setninger er noe barnet allerede kan og ville brukt ovenfor dere. Dermed er dere i gang vet du..

Hva feriereiser angår, så handler det om flere ting; vi har riktig gamle familiemedlemmer som bor langt unna og skal besøkes (da må man bruke ferier), vi har ikke ubegrenset med penger, jeg sliter veldig med flyskrekk - og i helgene har vi gjerne program gjennom våre fritidsinteresser.

Det betyr ikke at jeg ikke forstår verdien av å reise utenlands, til engelskspråklige land, og det kan godt være at vi prioriterer det i fremtiden; disse riktig gamle i familien vil jo på ett eller annet tidspunkt ikke være med lenger, og de lengre feriene våre blir mer disponible.

Nå har vi et yngre barn i familien også, slik at en engelsktalende helg kanskje blir litt upraktisk. Jeg tar derimot til meg tipsene om både film, (upedagogiske! :-)) PC- og DS-spill - og jeg har bestilt time på lyttesenteret siden jeg tror det kanskje ligger en større språksperre bak problemet.

Jeg synes det er noe herk, men den nyblitte femteklassingen her i huset har dilla på moviestarplanet. Hun henger også en del på den amerikanske/internasjonale delen og er således avhengig av engelsk for å kommunisere med de andre spillerne.

Noe særlig politisk korrekt er det neppe, jeg synes det er rimelig hjernedød underholdning, men det har fenget jentene her iallefall - nok til at de har begynt å spørre veldig mye om engelske ord og setninger.

http://www.moviestarplanet.com/

Den siden der var hun innom for litt siden, men gav opp ganske raskt siden hun ikke forsto så mye. Skal ta opp igjen tråden, ja.

Hjernedødt er vel det beste man kan si om slike sider, men det er nå så. :-) Ikke alt som er like opplysende, utdannende og utviklende av det jeg er innom heller. :-)

Vesla gikk i fjerde da vi reiste til USA

Vi nektet rett og slett å snakke for henne, og etterhvert tok hun opp tråden selv. Innen vi dro hjem hadde hun både handlet i butikk, bestilt mat, blitt kjent med og lekt med barn fra forskjellige land og snakket hull i hodet på en del voksne.

Hun var riktignok litt frustrert i starten, men det gikk seg til.

Jeg tviler ikke på mulighetene når man reise til et engelskspråklig land, men det er ikke alt man _kan_... (Se forøvrig svar til "forslag her" lenger opp.)

Gjest forslag her

Hadde du virkelig fått barna dine til det - bli med i butikken og fortelle deg på engelsk hva de vil ha som lørdagsgodt?

* imponert *

Ja, jeg er helt sikker på at ungene mine hadde snakket engelsk for at jeg skulle fått kjøpt lørdagsgodteriet.

De er dessverre altfor glad i søtsaker.

Ja, jeg er helt sikker på at ungene mine hadde snakket engelsk for at jeg skulle fått kjøpt lørdagsgodteriet.

De er dessverre altfor glad i søtsaker.

Mulig jeg hadde klart å presse ungene til å bruke engelsk ved å gjøre visse goder uoppnåelige uten.

Men ungene reagerer så negativt på den type frivillig tvang at vinningen ville gått opp i spinningen og vel så det. En ganske sikker måte å få dem til å sette hele engelsken i strupen.

Å skape situasjoner der de naturlig får bruk for engelsk funker bedre her i gården.

mvh

Annonse

Har dere værtpå lyttesenteret? Var bare så spent på hvordan det evt.gikk.

Nei, ikke før om et par uker. Skal nok gi rapport! :-)

Vi har satt i gang noen tiltak her hjemme, da, men foreløpig blir det bare tydeligere for meg at dette er et sliteområde som jeg håper vi kan få litt hjelp til.

Nå snakkes det masse engelsk, vi øver på ord både muntlig, skriftlig og med oversetting, men det holder hardt.

Vi har hatt 3 ord denne uka som vi har øvd på hver eneste dag i 4 dager nå. Skrevet og skrevet og sagt og sagt - men det er ikke noe som sitter... Ordene er School, Classroom og Room. Så vi har noe å jobbe med, ja.

  • 2 uker senere...

Har dere værtpå lyttesenteret? Var bare så spent på hvordan det evt.gikk.

Siden du spurte om "rapport" etter besøket på lyttesenteret, så skal du få det. :-)

Tester viser at hun hører svært godt, og at hun dessverre også tar inn ekstralyder svært godt. Hun sorterer ikke vekk støy slik vi andre gjør, slik at lyder som rullende stoler/skraping med bordbein og slikt blir lyder som nærmest eksploderer i hodet hennes. Det gjør at hun særlig i innlæringsperioder vil slite, siden det blir for mange lyder som ikke blir sortert vekk.

I tillegg har hun en visuell utfordring; ting hun _ser_ sitter dårligere enn ting hun hører. Det stemmer godt med vårt inntrykk av at hun ikke har ordbilder som en naturlig del av sin oppfattelsesevne.

Vi har ikke bestemt oss helt for hva vi skal gjøre videre, om vi skal gå inn på et "behandlingsopplegg" på lyttesenteret eller ei. I første omgang blir hun skjermet mer på skolen, og spesped-læreren skal se nærmere på tiltak.

Det var veldig godt å få noen svar! :-)

Siden du spurte om "rapport" etter besøket på lyttesenteret, så skal du få det. :-)

Tester viser at hun hører svært godt, og at hun dessverre også tar inn ekstralyder svært godt. Hun sorterer ikke vekk støy slik vi andre gjør, slik at lyder som rullende stoler/skraping med bordbein og slikt blir lyder som nærmest eksploderer i hodet hennes. Det gjør at hun særlig i innlæringsperioder vil slite, siden det blir for mange lyder som ikke blir sortert vekk.

I tillegg har hun en visuell utfordring; ting hun _ser_ sitter dårligere enn ting hun hører. Det stemmer godt med vårt inntrykk av at hun ikke har ordbilder som en naturlig del av sin oppfattelsesevne.

Vi har ikke bestemt oss helt for hva vi skal gjøre videre, om vi skal gå inn på et "behandlingsopplegg" på lyttesenteret eller ei. I første omgang blir hun skjermet mer på skolen, og spesped-læreren skal se nærmere på tiltak.

Det var veldig godt å få noen svar! :-)

Fint at dere fant ut hva som var problemet. Godt å vite at det også er hjelp å få mot slike plager. Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...